Manegepaard Oronia (v. Samber) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Manegepaard Oronia (v. Samber) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 13:18

Hee bokkers!
Voor de verandering deze keer eens een topic van een manegepaard, en niet van mijn eigen.
Naast het rijden van mijn eigen paard, ga ik ook nog trouw iedere vrijdag naar de manege. Ik rijd nu bijna anderhalf jaar bij deze manege, en heb in die tijd ontzettend veel geleerd.
Vrijwel altijd rijd ik daar hetzelfde paard: Oronia. Het heeft me vreselijk veel tijd en moeite gekost om haar lekker aan het lopen te krijgen, maar het begint nu eindelijk te komen. Helaas wilde gisteren de ontspanning er niet lekker in komen. Ze was een beetje tegen de hand, en pas op het einde kwam ze lekker los. Jammer genoeg was mijn cameravrouw het filmen toen zat.
We hebben samen niet echt een niveau; onze les zal ongeveer op L-niveau zijn. We knutselen sowieso eerst nog lekker door aan de basis.
Ik loop zelf nogal tegen haar vervelende trucjes aan. Het wijken wil ons bijvoorbeeld nog niet lekker lukken. Al in de bocht begint ze onder me weg te lopen, en op de lijn zelf krijg ik haar niet goed genoeg terug. Ik probeer haar nu steeds flink terug te rijden voor we de lijn op gaan, en het begint steeds beter te komen.

Persoonlijk vind ik dat we in het afgelopen anderhalf jaar zéker vooruit zijn gegaan. (En als ik eerlijk ben, ik denk niet dat jullie dat kunnen ontkennen :P)

Een kleine indruk van hoe het vroeger ging:
http://i285.photobucket.com/albums/ll62 ... ronia2.jpg
http://i285.photobucket.com/albums/ll62 ... Oronia.jpg

En dan de filmpjes van nu (niet op volgorde):

Galopje

Stukje draf

Hier zie je haar al duidelijk wat weglopen in het wijken.

Stukje galop. Hier had ik haar graag een heel stuk ronder gehad. (Geldt overigens voor meer van de filmpjes)

Dit vind ik persoonlijk wel een fijn stuk. Ze zou wat mij betreft nog iets meer mogen zakken.
Zat er vrijdag helaas niet in. Zul je altijd zien, als er een camera bij is :P

Hier zie je haar een beetje tegen mijn hand in komen. Ze mag wat ronder en meer ontspannen.

Hier zie je duidelijk ons probleem met wijken.

Ik hoop dat de filmpjes een beetje een beeld hebben kunnen geven van ons rijden. Tips zijn zeker welkom!
x. Marjolein

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:26

Dit lijkt me een ontzettend fijn paard om te rijden 8-)
Galop ziet er ook fijn en ontspannen uit

Zelf heb ik ook een hele fijne Samber merrie gehad!

Voor het wijken heb ik nog wel een simpel trukje
De schouder plaatsen (2 handen naar rechts + linkerbeen= is het gewicht op de rechterschouder plaatsen
2 handen naar links + rechterbeen is gewicht op de linkerschouderplaatsen
Stel dat je wil wijken voor het linkerbeen plaats je je beide handen naar rechts pas dan geef je linkerbeen
Het plaatsen van de schouder kun je ook doen bij voltes/wendingen en voorkomt dat je paard over de schouder wegloopt

Succes!
Laatst bijgewerkt door unamie op 24-04-10 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:27

wijken met lichtrijden is ook harstikke moeilijk, en al helemaal als ze idd niet lekker door haar lijf loopt.... Maar, ik vind dit paard veel beter lopen dan een heleboel wannabees die officieel B willen gaan starten!

xSwanHeart

Re: Manegepaard Oronia (v. Samber) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 13:38

Wauw, bedankt voor de complimenten! :D
@unamie: Dat ga ik zeker eens proberen!

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:04

Leuk dat je ook nog op de manege blijft rijden. :j Op deze manier 'groei je niet vast' op je eigen pony, met bijbehorende fouten. +:)+

Je paard valt al over de buitenschouder bij de inzet van de bocht. Hij hangt hier al in als jij je wijken in zet, dus dit kan je nauwelijks meer corrigeren tijdens het wijken zelf.
Allereerst zou ik me gaan concentreren op het correct wenden bij A/C/E/B, enz. en nog niet met het wijken beginnen totdat dat voor mekaar is. Goed begrenzen aan de buitenkant en desnoods in het begin iets buiten stelling vragen in de bocht. (daarmee haal je hem uit de buiten schouder)
Bij het wijken: Probeer langer rechtuit te rijden op de middenlijn, waarbij je je paard weer recht onder je zet en uit die buiten schouder haalt. Dan pas het wijken in zetten.
Het ook fijn om eens de andere kant op te wijken. (dus vanaf de linkerhand afwenden en dan naar links wijken ipv naar rechts) Op die manier hangt het paard niet meer in de buiten schouder. Het paard weet nu namelijk: afwenden bij A of C= naar buiten wijken, en valt dus al over de buiten schouder voordat je het wijken ingezet hebt.
Zodra hij in de bocht en bij de inzet van het wijken niet meer in de buitenschouder hangt, kun je het uit gaan bouwen. 3 passen wijken en zodra hij weer door de buitenteugel dreigt te vallen (over de buiten schouder), 3 passen rechtuit, waarbij je hem weer uit de schouder haalt. Dan weer 3 passen opzij, enz.
Dit kun je ook oefenen met zigzag wijken (4 passen naar links, omstellen, 4 passen naar rechts, enz), waarbij je voorkomt dat hij over een schouder weg kan lopen.
Verder heb ik het idee dat hij niet genoeg voor je been opzij wil, maar vooral harder naar voren gaat ipv op zij. Goed opvangen op de buiten teugel en je been er bij houden. Waar nodig een tikje achter je kuit, en dan weer opvangen op de buiten teugel en met je zit terug rijden.

Haha, een heel verhaal :P Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 14:23

Klopt dat ze inderdaad al wegvalt voor ik überhaupt de bocht om ben. (Ze valt overigens alleen weg bij het afwenden bij A/C.) Ik probeer dit zelf te corrigeren door eerst rechtuit te blijven rijden en haar recht te stellen. Dit gaat wel erg lastig; vaak gaat ze zelf al opzij. Dat probeer ik tegen te houden, en op dat moment gaat ze er van voren vandoor. Het is voor mij nog een beetje zoeken hoe ik dat het beste kan tegenhouden. Op de momenten dat ze er aan de voorkant uitloopt, wijkt ze inderdaad ook niet meer. Daarom probeer ik eerst vooral de voorkant op te vangen; het zijwaarts volgt later. Ik ben er druk mee bezig, en er is sinds het begin al heel veel veranderd :)
Zigzaggen en de andere kant op wijken kunnen goede oefeningen zijn, maar aangezien ik gewoon een een groepsles rijdt, kan ik die niet zo lekker toepassen.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 15:15

Las de titel en dacht hé die ken ik!

Op Roontje heb ik ook flink wat kilometers gemaakt een echte merrie-merrie is het nog steeds zo te zien. Ben blij dat nu ze terug bij haar fokker het weer naar haar zin heeft. We hebben nog steeds veel plezier van haar dochter Ushi:
Afbeelding
(foto is een beetje scheef want ze is ongeveer 175)

Echt super om te zien dat ze weer vrolijk loopt, hopelijk lukt het dekken volgend seizoen en dan kunnen we weer de vingers gekruist houden en hopen op een mooi bont veulentje.

Over het wijken heeft Neinie al goede tips gegeven :). Probeer eens wat uit met wat meer stelling op rechte stukken of contra-stelling in de bochten ook slangevoltes kunnen helpen om haar goed op eiegen benen te laten blijven lopen.

Die nagefelijkheid is soms best lastig want ze was/is best sterk en draagt haar hals wel hoog. Weglopen als ze iets moeilijk begint te vinden zit echt in haar bloed doet Ushi ook soms. Lekker actief en voorwaarts houden door het afwisselen van oefeningen/overgangen en niet opgeven ze is ontzettend koppig maar kan het best!

Top om haar zo bezig te zien, we komen vast wel weer langs over een tijdje om te kijken hoe het met dr gaat.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 17:57

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:10

Wat een mooie merrie, en wat loopt ze.
zou eigelijk meer mee moeten worden gedaan dan manege lesjes :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:20

Dankje! :)
Ze kan inderdaad heel lekker lopen ;) Maar zodra ze alleen van het terrein af moet, flipt ze helemaal. (Ze wil bvb ook niet voorop bij een buitenrit. Dat is ook een drama :P) Ze heeft een tijdje in de dressuur gelopen, maar is om bovenstaande redenen nooit verder gereden dan het L2. ;)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:03

ziet er leuk uit!
ik zou in draf alleen wat meer tempo houden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:04

xXEviIXx schreef:
ziet er leuk uit!
ik zou in draf alleen wat meer tempo houden.

Ik moest haar van mijn instructrice juist terugrijden in tempo. Ze was erg tegen mijn hand, en zodra ik haar wat vlotter liet lopen, duwde ze zich er te veel uit. (Ze was overigens voldoende voorwaarts, dus ze gaf op al mijn hulpen reactie ;) )

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:50

Wat mij opvalt bij de filmpjes is dat je je teugels wel wat strakker mag (meer contact :) )

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:00

corientjuhh schreef:
Wat mij opvalt bij de filmpjes is dat je je teugels wel wat strakker mag (meer contact :) )

Voor mijn gevoel had ik er aardige spanning op. Dit werd aan het einde van de les wel wat minder, omdat ze toen eindelijk lekker begon te zakken en te ontspannen. Ik hoef dan amper iets in haar mond te doen, en dus worden mijn teugels inderdaad wat langer. Verder doe ik dat ook vaak onbewust. Ik probeer erop te letten, maar blijf het erg lastig vinden (mede door die eeuwige blaren op mijn vingers) ;)

melanie_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:25

voor een manege paard vind ik dat ze erug goed kan lopen :) je laat haar lekker door de rug lopen.
teugels mogen er iets meer aangehouden worden :P of handen iets terug zetten. zo gaat ze net iets meer bijmekaar lopen ;)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:20

melanie_love schreef:
voor een manege paard vind ik dat ze erug goed kan lopen :) je laat haar lekker door de rug lopen.
teugels mogen er iets meer aangehouden worden :P of handen iets terug zetten. zo gaat ze net iets meer bijmekaar lopen ;)

Zoals ik ook al eerder heb gezegd, daar ben ik mee bezig ;) Ga er komende les nog maar meer op letten!
Het bij elkaar rijden komt trouwens ook wat meer als ze wat meer zakt en ontspant. Ging deze les helaas lastig :(

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:31

Hierboven heeft iemand heel goed benoemd dat ze het goed vind dat je toch bij een manege blijft rijden. Ik doe het niet maar ik vind het wel heel erg goed van je om inderdaad niet zo vast groeit en een leuke afwisseling. Ik vind het er heel goed uit zien maar ik ben slecht gewent van manege ponys en paarden dus ik ben met dit beeld heel erg blij!

Je zou ervoor moeten zorgen dat je het wijken inzet zonder meteen al naar buiten te vallen. Eerst een stukje echt rechtuit en dan maar het laatste stukje een paar pasjes :j

Sharondkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:21

Je rijdt een beetje met een holle rug.
Probeer je rug echt recht te maken.
Ook zie ik dat je in een wending naar binnen gaat zitten, blijf boven je paard zitten :D

Leuk paard.
Apparte kleur !

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:39

Woow, jij bent vooruit gegaan! Zeker als je de eerst foto's ziet, echt super netjes! Alleen misschien je teugels wat meer op maat, ze zijn nu misschien wel erg lang. ^^ En wat een leuk paardje! Echt, als het beter bereikbaar was geweest met OV was ik bij je in de je 'les' (heerlijk, maar 3 mensen als ik het goed zie en zo'n grote bak) komen rijden. Maar helaas. :P

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 18:26

@Sharondkr: Klopt dat mijn houding nog niet is wat het zou moeten zijn. Ik heb eerst anderhalf jaar gevochten om haar aan het lopen te krijgen, en nu pas kan ik/mijn instructrice echt weer aandacht aan mijn houding besteden. Ik werk er in ieder geval aan!

@_Mara_: Hihi, we rijden standaard in een groep van 4. (Er was er 1 niet. Maar er is er bijna iedere week wel 1 niet :P) Echt jammer he, dat het zo slecht bereikbaar is :( Had graag weer eens een lesje met je willen rijden :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:38

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd uit dit topic. Denk er aan dat het de bedoeling is om rijtechnische commentaar te geven.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:42

dat veulen van vorig jaar van oronia Esprit, dat was ook zoon leukkeerdje :D

als je Anne-marie weer ziet, doe der maar de groetjes van mij ;)

ze loopt echt lekker hier, ik heb er ook nog op gereden, maar het is echt geen paard voor mij, voor jou wel zo te zien ;)
netjes!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 18:17

gabjj8 schreef:

ze loopt echt lekker hier, ik heb er ook nog op gereden, maar het is echt geen paard voor mij, voor jou wel zo te zien ;)
netjes!

Haha, zal ik doen!
(Heb jij bij Ludanchelo gereden dan? Dat meisje van Alwin reed bij mij in de les :P )

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:04

zitten zeker goeie stukjes tussen!
ga zo door. mooi manege paard trouwens.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:16

xSwanHeart schreef:
gabjj8 schreef:

netjes!

Haha, zal ik doen!
(Heb jij bij Ludanchelo gereden dan? Dat meisje van Alwin reed bij mij in de les :P )

nee, ik was daar op vakantie, en gaf les aan kinderen en ging vaak met marina of (naam kwijt) een pensionpaard het bos in ;)

Alwin is nu al bijna een jaar van mij, ik weet dat zij daar ook heeft gereden ja :D