Met een nog geen 3 jarig paard op wedstrijd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Met een nog geen 3 jarig paard op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 17:05

Ik ''ken'' iemand (niet persoonlijk, alleen wel eens tegen gekomen) die heeft een paard die in juni 3 jaar word..
Nu lees ik net op hyves dat ze a.s. weekend al met hem op wedstrijd gaat..
En dan krijgt ze er ook reactie's op zoals: Succes, Super!, Zijn jullie al zo ver? Wat goed, etc. etc.

Ben ik nou een van de weinigen die dit ongelovelijk zielig vind om een nog geen 3 jarig paard al in de wedstrijden te rijden, wat dus betekend dat hij ook al een tijdje onder het zadel moet zijn??

Ik ben benieuwd!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:06

8)7

Bij mij worden ze met bijna 4 pas beleerd......

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:07

Volgens mij mag je met een 3jarig paard pas in oktober starten. Dat heb ik gehoord tenminste..

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:07

Ehm, is dit een officiele wedstrijd? of onofficeel, want KNHS mag ze nog niet starten dit mag pas in het jaar dat ze 3 worden na oktober als ik het goed heb.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:08

neem aan dat het een onderline wedstrijd is
tja, persoonlijk vind ik het ook veel te vroeg, maar voor sommige mensen kan het niet snel genoeg gaan
edit, post hierboven gelijkertijd met mijn post
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 23-04-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Je mag niet eens nu starten met een 3jarige. Springen mag pas vanaf volgend jaar april. Dressuur vanaf het indoor seizoen geloof ik.

s6801881

alchova schreef:
Volgens mij mag je met een 3jarig paard pas in oktober starten. Dat heb ik gehoord tenminste..

Klopt, oktober weet ik niet zeker, maar je mag bij de KNHS geen paard/pony onder de 3 starten ;)

Niicole__

Re: Met een nog geen 3 jarig paard op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 17:09

ik denk inderdaad onderling, ze heeft het er verder niet bij staan of het officieel of onderling is, maar ik verwacht idd onderling, want volgens mij mag je officieel inderdaad niet starten met een nog geen 3 jarig paard :n

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:10

leeftijd dressuur
B okt, jaar waarin het paard 3 is geworden
L april, jaar waairn het paard 4 wordt
M april, jaar waarin het paard 5 wordt
Z januari, jaar waarin het paard 6 wordt..

zal dus onderling zijn, neemt niet weg dat ik het belachelijk vind

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 17:13

Vind het zelf inderdaad ook belachelijk..
Snap ook niet dat er dan ook nog zoveel mensen haar aanmoedigen om dat te doen.. :n

Zelf heb ik steeds de neiging om te vragen waar ze mee bezig is om een nog geen 3 jarig paard al in de wedstrijden te rijden...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:14

Ik ben er geen voorstander van, beleren voor 3 jaar maar dat hou je toch niet tegen. Ik zie er echter geen kwaad in om zo'n dier mee te nemen 'op concour' of ie nou thuis een rondje loopt of een B proefje, wat is het verschil? HC kan er veel..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:17

Het zou natuurlijk van de zotte zijn als je niet mag starten met een nog geen 3 jarige voor je punten, maar wel HC!!

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:18

maar wat je in sommige gevallen ziet is dat die 3jarigen op al minstens een half uur ingereden worden, dan nog 2 proeven moeten lopen, waartussen ook nog tijd zit meestal (kom je al uit op minstens 3 kwartier) en er dan ook nog ff druk op wordt gezet omdat er en eigen wedstrijdstress bij komt kijken en dus druk op het paard..

3jarigen die zadelmak zijn een xtje meenemen ben ik wel een voorstander van, maar gelijk op concours hoeft van mij niet.. zijn zoveel andere opties.. (bij mij zouden ze nu nog niet zadelmak zijn maar goed..)

edit: bedoel dus dat er soms (zoals vaker gebeurt in de paardenwereld) slecht mee wordt omgegaan en ze gelijk mee moeten, terwijl ze nog maar 3 zijn..

maar goed volgens mij gaat het niet over iemand in dit topic/bokt dus zal een algemene discussie/meninggeven worden :)
Laatst bijgewerkt door miszlisanne op 23-04-10 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:18

Ik vind het thuis not done en op een (onderlinge) wedstrijd vind ik het ook not done!!
Belachelijk dat mensen gewoon niet even kunnen wachten met zo'n dier. Denken alleen maar aan hun eigen pleziertjes. :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:34

Misschien dat het aan mij ligt maar dan heeft ze hem toch vrij vroeg ingereden als het paard nu al "klaar" is voor een B proef ookal is het onderling. En toch waarschijnlijk spanning voor het paard. Maar goed. Zal niet snel genoeg kunnen gaan zeker.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:56

Tsja, misschien heeft ze hem ingereden gekocht en voelt zij gewoon alsof het klaar is om een keertje te proberen een onderlinge proef te rijden ;) Wij zijn ook wel eens op wedstrijd geweest met een driejarige, niet omdat we druk op hem wouden zetten, maar gewoon omdat het dier al wedstrijdklaar was.. Heel sneu, vind ik ook, maar we hebben hem zo aangekocht en je moet het toch eens proberen. Beest liep de sterren van de hemel, en je moet op een gegeven moment ook weten hoe hij is in de proef voor hij weer doorverkocht kan worden..

Daarentegen, mijn eigen paarden kan ik me dus niets bij voorstellen. Ik heb mijn Haf ingereden met 3.5/4, en ik start haar pas net, ze is nu 4.5.. Jonger zou ik me ook niet echt kunnen voorstellen eigenlijk, ik vind haar nu nog puppy, ze moet nog zo veel leren!

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:58

Niet best.. :n Persoonlijk zou ik er nog even mee wachten :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:00

Het hangt van het ras af.
Quarters en paints worden op 2 jarige leeftijd ingereden.
Was het een westernpaard?

Ook Engelse volbloeden worden al heel vroeg ingereden. (te vroeg vind ik voor zo'n extreme sport)
En spaanse rassen trouwens ook.

KWPNers en dergelijke paarden zijn langzamer in hun ontwikkeling en kunnen pas doorgereden worden als ze 3 jaar zijn. En dan heb moet je natuurlijk niet op een maandje kijken.
Ik heb het hier wel over DOORgereden, de voortraining kan natuurlijk wel al veel eerder.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:01

niet normaal...
laat het beestje eerst lekker uitgroeien en paard zijn

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:02

Monica_1987 schreef:
Misschien dat het aan mij ligt maar dan heeft ze hem toch vrij vroeg ingereden als het paard nu al "klaar" is voor een B proef ookal is het onderling. En toch waarschijnlijk spanning voor het paard. Maar goed. Zal niet snel genoeg kunnen gaan zeker.

Nee hoor, na een week of 6 kunnen de meeste wel een B proefje lopen. :)
2 keer per week een kwartiertje rijden, op wedstrijd 15 min losrijden en 1 proefje.

Denk dat er zat drie jarige zijn die niet op wedstrijd hoeven maar toch echt een stuk harder moeten werken.
Zolang het maar met beleid gebeurt.

En de meeste vinden het wel oke als het paard mee naar rv gaat, dus naar een vreemde manege met vreemde paarden, maar een proefje is zielig.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:07

Is idd wel vroeg, hier in het Belgenland mag je (geloof ik) ook pas dressuur starten als ze 3 zijn en springen op hun 4e maar ben nu ook niet 100% zeker hoor :o
Sommige paarden zijn er wel sneller klaar voor dan anderen, qua ontwikkeling en karakter.
Ook dat is natuurlijk belangrijk maar moeilijk om zo over te oordelen. Er zijn wel meerdere mensen die gewoon vroeger beginnen omdat ze geen geduld hebben maar vaak moeten ze daar later wel de gevolgen van dragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:36

Het beestje is nog niet eens 3 jaar!!! 8)7
En al zou 'ie wel net 3 jaar zijn, dan nog vind ik dat je dit soort zaken gewoon nog niet hoort te doen.
Mijn mening.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:40

Akhal_Teke schreef:
Het hangt van het ras af.
Quarters en paints worden op 2 jarige leeftijd ingereden.
Was het een westernpaard?

Niet per definitie hoor, er zijn er in de western ook veel mensen geen voorstander van jonkies te laten werken. Ook westernpaarden zijn gewone paarden op dat punt, ook zij groeien ook na hun tweede nog door en ook hier zijn er dieren die je gewoon niet met twee jaar onder het zadel moet willen hebben. (onze ruintjes zijn laatbloeiers, de bijna5jarige ziet er nu eindelijk rijbaar uit, de bijna4jarige is nog steeds een veulen om te zien, allebei gaan ze van de zomer pas onder 't zadel)
Wel schijnt het zo te zijn dat voornamelijk in de VS er wel wedstrijden zijn voor dergelijk jongspul of dat ze dan al vroeg kunnen doorstoten naar de grotere shows, iets dergelijks iig al heb ik daar niet echt bijster veel verstand van.

Ben, on topic, geen voorstander van zo jong al aan het werk. 't Zijn nog pubertjes, ongeacht het ras. Meenemen naar wedstrijden en ze zo alvast laten wennen aan de bijbehorende gekkigheid is één ding (al lijkt 't me voor jongspul toch ook al best een aanslag op die koppies), maar ze ook zo in training hebben dat ze op die leeftijd al echt wedstrijden kunnen lopen, kweenie, lijkt mij best erg heftig, zowel geestelijk als lichamelijk. Het zou iig niet mijn manier zijn, maar ja, ben dan ook een diehard-recreatieruiter.
Ligt 't niet misschien ook aan de manier van leeftijd vaststellen? Engelse Volbloeds zijn, naar mijn weten, officieel allemaal op 1 januari jarig. Een veulen dat bij wijze van op 31 december is geboren zou dan op de 1e al een jaar zijn. Zo kan zo'n dier al vroeg aan wedstrijden voor 3jarigen meedoen terwijl het eigenlijk nog maar 2 is. Misschien dat dat paardje op die manier kon meedoen?

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:46

Karlijn_xx schreef:
Tsja, misschien heeft ze hem ingereden gekocht en voelt zij gewoon alsof het klaar is om een keertje te proberen een onderlinge proef te rijden ;) Wij zijn ook wel eens op wedstrijd geweest met een driejarige, niet omdat we druk op hem wouden zetten, maar gewoon omdat het dier al wedstrijdklaar was.. Heel sneu, vind ik ook, maar we hebben hem zo aangekocht en je moet het toch eens proberen. Beest liep de sterren van de hemel, en je moet op een gegeven moment ook weten hoe hij is in de proef voor hij weer doorverkocht kan worden..

Daarentegen, mijn eigen paarden kan ik me dus niets bij voorstellen. Ik heb mijn Haf ingereden met 3.5/4, en ik start haar pas net, ze is nu 4.5.. Jonger zou ik me ook niet echt kunnen voorstellen eigenlijk, ik vind haar nu nog puppy, ze moet nog zo veel leren!

ze heeft hem gekocht aals veulen, als 1,5 jarige had ie soms zelf al n zadel op zn rug ...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:48

Dat is ook niet zo verschrikkelijk hoor. Een zadel weegt niets. Zeker een Wintec niet. Als je er maar geen gewicht op plaatst.

Het is nog zieliger als een 3 jarige pas op 3 jarige leeftijd nog overal aan moet wennen.