Knappe Friese merrie @ work!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Knappe Friese merrie @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:59

Eerst maar even de verplichte introductie ;)

Dit is Blomke. Blomke is een bijna 10 jarige Friese merrie van Feitse x Thomas. Voorheen L dressuur, maar ik rij geen wedstrijden met haar en ga dat ook niet doen ;) Ik heb haar nu bijna 2 jaar.
Blomke is een lang, op de voorhand gebouwd paard. Ze loopt graag in een hoog tempo, uit elkaar en op de voorhand. Waar we dus voornamelijk mee bezig zijn: los van de hand blijven en het gebruik van de achterhand.
Ik krijg les op de (Frans) klassieke manier, dwz dat balans voor beweging gaat. Evt. ophoudingen doe ik met de hand omhoog.
Ik gebruik een Portugees hoofdstel en een Myler bit. Hier loopt ze het fijnste op, heb nl al diverse bitten geprobeerd.
Met m'n eigen houding ben ik ook aan het sleutelen, ik zit vaak te ver naar voren met de onderbenen te ver terug. M'n zadel moet opgevuld worden, daardoor zit ik ook nog eens te ver achterin het zadel.
Zo af en toe mag de neus er wat meer uit en mag ze wat losser in de kaak.
Ik zou het fijn vinden als je evt. commentaar vriendelijk en onderbouwd brengt ;) Heb nl al genoeg reltopics gehad de laatste tijd :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

petitparis

Re: Knappe Friese merrie @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:05

wat een mooie merrie!

de foto's ogen toch redelijk ontspannen en over de rug. Op sommige foto's zijn je handen iets te hoog en is de lijn van elleboog naar mond gebroken.

wel grappig dat op 2 foto's na je paard altijd met z'n linkerbeen naar voren grijpt

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:06

Wat een mooi paard zeg ! :o
Ik vind het er eigelijk heel netjes uitzien !
Misschien iets rechter opzitten maar misschien is dat een moment opname? en naar voren kijken ivm. Laatste foto :p
Maar voor de rest netjes ! :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:08

Bedankt!!
Ze loopt idd beter als op de vorige foto's ;)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:10

Ik vind het er wel lekker uit zien!
Je handen blijven netjes, ik heb ook geleerd ze hoger te dragen, beviel me heel goed. Alleen heb ik het gevoel dat je nog redelijk veel druk op de teugels hebt, of lijkt dat maar zo?
Mooie been actie ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:18

Ziet er goed uit hoor.

Volgens mij mogen je bakstukken wel een gaatje losser. Op foto's 3, 4 , 5, 6 en 8 vind ik het er uit zien of haar mondhoeken wel erg ver omhoog getrokken worden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:20

Ik zou idd liever wat minder druk op de teugel hebben ja, ze werd wat moe en wordt dan wat sterker ;)

Bakstuk een gaatje lager gaat em niet worden, dan hangt het bit zowat op der tanden ;) Bit lijkt wat hoog omdat ze daar ws teveel druk nam op het bit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:23

Thanx *D
Zadel is idd niet te klein, moet opgevuld worden... Ligt een klein beetje achterover heb ik gemerkt, mede daardoor zit ik teveel terug in het zadel ;)

Wat dat scheelt zeg, al dat hout eruit ;)

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:26

Ik begin het eindelijk te leren he, foto's maken :D
Jammer genoeg niet het fijnste stuk op de foto kunnen zetten, toen zat ik zelf op mn pony. Ze deed het echt super goed vandaag, zag er netjes uit. En als ze zo goed loopt ga jij ook beter zitten.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:32

Mooi beesje heb je onder je kont!! Je hangt soms heel iets te veel voorover maar voor de rest super! Je mag idd iets trostser zitten :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:18

Leuk paard!! Ik heb zelf een Feitse x Naen, dus ik heb ook een tiepje tank, heeeerlijk is dat!

Je zou idd wat meer rechtop kunnen zitten, maar dat geef je zelf al aan. Verder vind ik het er best leuk uitzien, en dat op de achterhand komt vanzelf goed, bij mij gaat balans ook voor alles.

Zelf rijd ik met de voorkant los, zodat ze leert op eigen benen te lopen en niet kán gaan hangen in mijn handen, maar ik weet niet hoe dat werkt bij Frans Klassiek, ik zit meer richting Centered Riding.

Heel veel plezier met je leuke paard!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:07

Dank jullie wel allemaal *D

Nee hoor, ze is niet net gewassen, is alweer een week geleden :D

Ik wil idd dat ze los van de hand is, maar dat lukt nog niet altijd. Ik was eigenlijk ook al klaar maar m'n fotograaf bood net aan om foto's te maken ;) Ze was dus een beetje moe en dan wordt ze wat sterker.
Verder over het recht zitten, ik zit recht. Recht boven m'n paard ;) Zolang m'n paard nog niet helemaal op de achterhand loopt, kan ik niet rechter zitten ;)

Het grappige is dat Blomke eigenlijk helemaal geen tank-type Fries is :D Sinds ik op deze manier aan het werken ben met haar, waarbij ik naast het rijden ook heel veel aan de hand werk, is ze veel bespierder geworden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:33

gillian schreef:
Dank jullie wel allemaal *D

Nee hoor, ze is niet net gewassen, is alweer een week geleden :D

Ik wil idd dat ze los van de hand is, maar dat lukt nog niet altijd. Ik was eigenlijk ook al klaar maar m'n fotograaf bood net aan om foto's te maken ;) Ze was dus een beetje moe en dan wordt ze wat sterker.
Verder over het recht zitten, ik zit recht. Recht boven m'n paard ;) Zolang m'n paard nog niet helemaal op de achterhand loopt, kan ik niet rechter zitten ;)

Het grappige is dat Blomke eigenlijk helemaal geen tank-type Fries is :D Sinds ik op deze manier aan het werken ben met haar, waarbij ik naast het rijden ook heel veel aan de hand werk, is ze veel bespierder geworden.

Het is ook geen belediging hoor juist integendeel :D . Ik houd van de barokke Fries en Feitse geeft lekker barokm mooie brede boegen etc.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:37

Nee joh dat snap ik :D Ik vind het ook geen belediging ;)
Vind het alleen typisch, iedereen vind haar nu echt ouderwets, klassiek, barok, hoe je het ook noemen wilt :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:39

gillian schreef:
Nee joh dat snap ik :D Ik vind het ook geen belediging ;)
Vind het alleen typisch, iedereen vind haar nu echt ouderwets, klassiek, barok, hoe je het ook noemen wilt :D

Hihihi, mijne was al behoorlijk fors, maar als ze straks weer in training staat heeft ze een boeg als een containerschip :D Linksom of rechtsom, tis gewoon een mooi paard en dat is het!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:47

Dat ziet er al beter uit als je vorige topic, en dat vond ik er al fijn uit zien !
Ik vind indd je handen af en toe net iets te hoog, maar niet storend, het rijden ziet er ontzettend fijn en ontspannen uit ! :D
Heb wel het idee heb dat ze vast/stijf is in haar bekken :o

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:20

Dankjewel ;)
Tmara schreef:
Heb wel het idee heb dat ze vast/stijf is in haar bekken :o

Hoe zie je dat? Gewoon een vraagje hoor ;)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:04

Wauw, wat een geweldig paard heb je onder je bips :D
Ehm heb verder eigenlijk niet echt commentaar of tips,
zag alleen op 1 foto dat je handen vrij hoog waren..
Dit kan een moment opname zijn geweest natuurlijk ;)
Vind het er lekker ontspannen uit zien, ga zo door zou ik zeggen :D

Edit: Typfout.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:04

Ziet er niet gek uit hoor. Zie hier nu niet gelijk het te diep lopen. Wel zie ik hier en daar neiging tot kantelen. Begrens dan wat meer met je buiten hand. Ophoudingen maak je door je hand omhoog te halen zeg je. Mag ik vragen waarom? Misschien is dit een moment opname, maar zo nu en dan vind ik je hand wat te hoog. Dan heb je niet meer de mooie rechte lijn van elleboog,pols,bit. Wat is het voordeel van dit bit?

Succes, vind je er geconsentreerd en netjes opzitten verder. Lekker zo doorgaan!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 22:31

Dankjewel!!
Ik werk met een ophouding omhoog omdat dit in de mondhoek inwerkt ipv de gevoelige lagen, werkt dus vriendelijker.
Voordeel van dit bit is dat het anatomisch gevormd is, niet meteen zo'n dik stuk ijzer is en Blomke er het fijnste op loopt ;)
Op welke foto's zie je neiging tot kantelen?

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:09

Ziet er netjes uit gil.
inderdaad de mooiste foto's tot nu toe.
blijf me verbazen dat blomke nu zo'n fors paard aan het worden is! 8-)
je bent lekker serieus aan het trainen, ziet er goed en ontspannen uit, ga lekker door zo :D
klein puntje alleen, jammer dat veel foto's linksom zijn en maar 1 rechtsom (moet iets zeggen he.... ;) )

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:29

Leuk paard! :)

je houding is mooi recht, handen soms iets te hoog maar je hebt je ellebogen mooi aangesloten ;)

probeer haar wel minder naar binnen te laten kijken, iig voor mijn gevoel kijkt ze naar binnen probeer dus recht te rijden! dan heb je al veel mee aanleuning :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:47

Bedankt allemaal *D

Idd, meer linksom dan rechtsom...had ik ook al gezien :D Rij eigenlijk op beide handen net zo veel, maar ik denk dat die foto's niet helemaal naar m'n zin waren zeg maar ;)
Ze is idd flink gegroeid de afgelopen tijd, spieren met een beschermlaag :D Ondertussen staat ze wat op dieet, ze is een beetje te vet aan het worden...
Handen zijn soms wat hoog idd, maar vind het zelf niet storend. Zal er eens beter op gaan letten ;)
Verder werk ik veel met buiging, op advies van mijn instructeur/trice. Rechthouden is iets wat met dit paard niet helemaal werkt, dan zet ze zich juist vast. Als ik met meer buiging werk wordt de aanleuning juist beter ;)
Ook zijn de meeste foto's van een hoek of volte.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:53

Wat een mooie fries zonde dat je daar geen wedstrijden mee rijd maar dat terzijde ;)
op sommige foto's val je wat naar voren probeer daar op te letten
en je handen zitten op de juiste hoogte zo kan je optijd ingrijpen als dat nodig is en heb je alle ruimte ziet er heel mooi uit ga zo door zal ik zeggen +:)+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:18

Wow...Ik bedoel, ik heb je al wel eens commentaar gegeven, dat weet je...Maar hier loopt ineens een heel ander paard...! Ik vind het een prachtig gezicht!

Denk aan je houding (ook handen..!), hoewel je houding op deze foto's ook al echt stukken beter zijn...!...Maar voor de rest...Wow! :Y)