sporen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

sporen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:59

een vraagje voor de mensen die met sporen rijden:

rijden jullie ook met sporen op een buitenrit?

en waarom wel/niet?

ik vroeg me dit af nadat ik vorige week iemand met sporen had zien rijden op buitenrit
sporen zijn normaal toch om de beenhulpen te verfijnen en niet om meer been te geven, of zie ik dit verkeerd?

horse_girl

Re: sporen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:02

Ik rij niet met sporen, maar waarom zou je op een buitenrit opeens grotere hulpen gaan geven terwijl je paard de kleine hulp van je spoor gewend is?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:08

Je geeft het antwoord zelf al.
Sporen zijn om te verfijnen.
Dus ook voor op buitenrit.
Als je paard gewend is aan de kleine hulpen omdat je met sporen rijdt dan ga je op buitenrit toch niet zonder sporen rijden en dus grove hulpen geven?
Dat vindt ik een beetje een raar idee.

(als mijn eene kat op het aanrecht springt en ik roep boos haar naam springt ze er vanaf dus dan ga ik toch niet de plantenspuit pakken als de buren op bezoek zijn?)
(wat ik daarmee wil zeggen hulpen houdt je even klein waar mogelijk en daar verandert een buitenrit niks aan want ook op een buitenrit geef je hulpen)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:11

ik rijd in het bos ook emt mijn sporen...indd, dit zijn we gewend, het gaat goed, dus waarom veranderen? hij is trouwens wel prima zonder sporen te rijden hoor, mijn moeder rijdt altijd zonder, maar ja, die vraagt ook minder dan ik

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:14

Hallo,

Ik rij ook met sporen buiten. Mijn paard is buiten vrij onrustig en ik wil alle condities het zelfde houden als met het rijden in de bak.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:16

Als ik na de training nog een buitenritje ga doen heb ik ook sporen om, maar ik kan ook prima zonder ook in training. Maar de hulp wordt dan inderdaad iets minder onzichtbaar en klein.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:20

ik kan in de training echt neit zonder...

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:22

Ik ga ook steeds buiten met sporen. Als ze dan even enge boskabouters zie, kan ik haar toch sneller overtuigen dan zonder. Ze is die fijnere hulpen gewoon dus..

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:08

en als je dressuur rijd op niveau en op een buitenrit enkel maar de basis doet, stap, draf en galop
houden jullie dan ook jullie sporen aan?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:09

Nee, buitenrit is voor mij puur ontspanning, dus ik heb geen sporen om buiten. In de bak eigenlijk ook nooit meer, maar toen ik dat nog wel had buiten niet.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:10

Ik heb ze buiten ook gewoon om maar gebruik ze alleen als het nodig is al ga ik alleen een half uurtje relaxen ik heb ze gewoon om

Als je met soren kunt rijden kun je elk paard met sporen rijden :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:13

Emptywords: dat is toch een teken dat je je sporen fout gebruikt.

Ik rij binnen (piste) meestal met sporen en als ik buiten ga hangt het er eigenlijk vanaf. Heb ze zeker niet nodig voor snelheid of aansporing, maar wel om haar veel preciezer te vertellen wanneer ik wil dat ze sidepass doet terug tot op het zandpad, of moest ze belissen dat ze iets eng vindt en daar liever ver in een boog rond rijdt, dan kan ik haar makkelijk op zijn plaats houden door even de spoor te laten voelen. Ik draag ze als ik er zin in heb maar als ik te lui ben rij ik even goed zonder

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:16

Kirr__ schreef:

Meerendeels wel maar bij sommige paarden met een moeilijke oefening piroutte heb ik ze gewoon nodig om toch net at beetje meer te geven want anders lijkt het dus nergends op

maar grotendeels moet je indd ook zonder kunnen

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:18

Soms wel, som niet...
Soms heb ik mijn sporen al om, en geen zin om ze af te doen.
Ik rij ook wel eens gewoon in de bak zonder sporen.
Ook dan moet mijn paard aan de hulpen zijn, en vlug voor het been.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:20

Ik rij alleen maar buiten. Als ik met z'n tweeën of meer ga, doe ik over het algemeen geen sporen aan. Ik zeg over het algemeen, want toen ze van de winter met die sneeuw een poos niet hadden gereden had ik ze toch wel nodig.
Als ik alleen ga wel, om haar sneller te van overtuigen dat die hele enge witte berkenboom toch niet zo eng is.

Ik heb nooit een zweep bij.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:19

tesseke schreef:
en als je dressuur rijd op niveau en op een buitenrit enkel maar de basis doet, stap, draf en galop
houden jullie dan ook jullie sporen aan?

Uiteraad.
1 waarom af doen?
2 je paard is gewend aan kleine hulpen met sporen dan ga je dat toch niet veranderen omdat je op buitenrit gaat, buiten dat ik dat onzin vindt is dat ook niet echt prettig en nogal stressend voor je paard je paard is gewend met als je dat zomaar veranderd denkt je paard echt niet eh geen sporen dus we gaan op buitenrit nee je paard denkt jezus wat is dit? Is er paniek? Wat is er loos? Help!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:34

HAR-->RT-D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:16

Kirr__ schreef:

Is niet mijn mening. In de training ben je grensverleggend bezig dus wil je altijd meer van je paard dan hij op dat moment geeft. Stilstand is achteruitgang.

Op buitenrit wisselt het per paard, ik laat thuis ook wel eens mijn sporen liggen om te kijken of de paarden gewoon blijven lopen maar dan rij ik op ontspanning en niet trainingsgericht. En ik heb er een die zonder sporen accuut steil omhoog gaat, een keer met je spoor aankomen en hij loopt verder het hele uur zonder problemen. Daarbij ga ik het echt niet meer opzoeken, ook niet buiten. Paarden waarvan ik weet dat ze voor iedere muizenkeutel op de rem gaan of omdraaien buiten rij ik ook buiten met sporen zodat ik er meer aan te zeggen heb just in case.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:00

Mijn paarden hebben in het bos absoluut geen sporen nodig om vooruit te komen, als ik ze eraf zou doen zouden ze prima vooruit gaan, misschien zelfs nog wel harder, maar bij mij zitten ze standaard om mijn laarzen en ik vind het zo'n gedoe om ze er voor het ene paard weer af te halen en ze er dan voor de volgende weer om te doen. Eigenlijk zitten ze er constant om, tenzij ik jonge paarden rij, maar dat probeer ik vaak aan het begin/einde van de dag te doen..

Ik rij met een lang teugeltje in het bos en drijf, als het al nodig is, met mijn kuiten, wat dan alleen is om ze wat op te sluiten zodat ze mijn hand wat beter volgen. Mijn sporen echt gebruiken heb ik nog nooit gedaan, behalve toen mijn ruin nog regelmatig op zijn achterbenen ging, die kreeg dan af en toe een prikje.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:57

ik rijd niet met sporen, maar ik denk dat het er van af hangt hoe je paard is, en hoe goed hij naar je hulpen luisterd.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:31

Ik vind het de grootste onzin dat velen hier op bokt continue blijven roepen dat sporen er alleen zijn om de hulpen te verfijnen.

Sporen zijn een hulpmiddel, punt.

Imo kan dit een hulpmiddel zijn die meerdere doelen kan dienen.

Maar je moet er wel mee om kunnen gaan en dus niet steeds met sporen je paard blijven aantikken.
Net als rijden met een zweep: daar sla je toch ook niet continue mee?
Heb je t niet nodig, gebruik ze dan ook niet.

Ik rij een fries die goed aan de hulpen staat en goed voorwaarts is.
Maar: Als ik er net op zit en hij er geen zin in heeft, gewoon zijn eigen tempo loopt.
Hij is, als hij koud is, vrij ongevoelig en een kuithulp reageert hij niet voldoende op.
Ook een tik met de zweep laat hem koud.

Nu komt het: met een spoortje heb ik net even meer te zeggen. Bij kuithulp geen reactie: dan met spoortje een keer goed drukken. Dit hoef ik maar hooguit een paar keer te doen en hij reageert stukken beter bij mn kuithulp.
Eenmaal een stuk los en warm heb ik nog maar weinig kuit nodig in mn overgangen.
Ook op de zweep reageert hij dan erg gevoelig, die hoef ik maar iets tegen zn lijf te leggen en heb reactie.

De spoor heb ik hierna dan niet meer nodig en gebruik hem dus ook niet.
Kwestie van benen stil houden, je tenen recht vooruit ipv kapstokjes.

Kan ik hem er in het begin niet even consequent bijpakken met oa mn spoortje, dan kost het me enorm veel moeite om hem aan mn been te krijgen, want hij weet heel goed hoe het in elkaar steekt. Dan werk ik me echt een ongeluk zonder dat kuit of zweep voldoende effect hebben. Dat is dus ook niet de bedoeling lijkt me....

En dit geldt dus voor zo wel in de bak als in het bos.....

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:12

Ik rij op buitenrit altijd zonder sporen en in de bak af en toe met sporen. Zoals al eerder is gezegd vind ik een buitenrit voor ontspanning en niet om dan nog echt te trainen, tenzij ik tijdens de buitenrit een pasje zijwaarts enzovoort wil trainen, dan soms wel maar ligt helemaal aan het moment en het doel van het rijden denk ik.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:17

Ik rij altijd met sporen, zowel buiten als in de bak. Ook als ik enkel maar een stapritje rij. Het wilt niet zeggen dat ik ze ook gebruik. ;)

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:10

Ik rijd eigenlijk altijd met sporen en zonder zweep.. op mijn sporen reageert ze toch wel wat fijner en komt er meer
actie op sommige momenten en een zweepje krijg ik alleen maar bokken en dit geld ook voor buiten.

Al rij ik over het algemeen met mijn kuiten en niet op me sporen, maar buiten is het net dat ene puntje dat ik dan mis
en weer opgevuld word door mijn sporen. dus iets meer door stappen draven en ik galop gaat ze al snel genoeg van zichzelf
dit moet weer iets minder maar dan hou ik ook eigenlijk mijn sporen van de buik omdat we anders als een race auto gaan
ivm ponnie 5 jaar is en soms een beetje aan de frisse kant :o

Verder wel onwijs lief en accepteert ze wel zowel in de bak als buiten.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:18

Vroeger reed ik een pony waarbij ik juist buiten sporen om had en in de bak niet. Pony reageerde op de minste kuitdruk, die kon ik op mijn gedachten rijden zeg maar totdat we naar buiten gingen en mevrouw ging staken en niet zuinig. Dan was 1 keer sporen gebruiken genoeg, kort maar krachtig. Als ik ze niet om had was mevrouw levensgevaarlijk en konden we zo op een provinciale weg belanden. Maar als ik ze 1x had gebruikt wist ze waar ze aan toe was en gebruikte ik ze verder niet dan deed ze weer normaal.