Mijn grote frustratie, verdiet - totáál niet aan het been...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniick

Mijn grote frustratie, verdiet - totáál niet aan het been...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:21

Ik open dit topic omdat ik zo gefrustreerd, verdrietig ben.

Tegenwoordig zit ik als één of andere cowboy paard te rijden: teugels in één hand, slaan met de zweep en schoppen met de benen.
Dit vind ik echt zo vreselijk, maar mijn lieve paardje is gewoon niet actief te krijgen. En ik kan er gewoon niet tegen om hem constant maar te schoppen en te slaan; ik geef zo verschrikkelijk veel om dat lieve dier.

Flip is liever lui dan moe: stap en draf is nog net te doen, maar galop is echt te veel gevraagd. met moeite springt hij aan, en dan is het nog de kunst om hem in galop te houden. Vaak wanneer ik dan een tik geef, is het even een zwiepje met zijn staart, en dat is het. Probeer ik wat te schakelen, no way...

En ja, ik weet het: consequent zijn. Maar het is gewoon niet te doen, wanneer ik hem been geef is er gewoon nauwelijks of geen reactie. ik moet vrijwel direct weer met mijn been of met de zweep ingrijpen, want Flip staat liever stil. Overgangen rijden doe ik wel vaak, dat helpt ook wel iets.

en dan heb ik nog het idee dat ik mijn paard beweging moet geven, maar nee na een uurtje rijden ben ik doodmoe en meneer is nog niet eens bezweet.

Ik vind het ook zo vervelend om te zien dat hij het ook zo stom, saai vind: als ik in de bak dressuur, is die echt ongelukkig, maar dat is ook logisch, ik zit hem constant te porren, maar ik krijg hem gewoon niet vooruit.

Wanneer ik met hem spring of buiten rij is Flip helemaal happy, op buitenrit wilt die het liefst zo hard mogelijk. Dat is zo leuk om te zien.

Ik heb trouwens wel les waarmee ik super tevreden ben, met de les gaat het ook altijd goed en we komen steeds een stapje verder. Donderdag heb ik weer les, dan ga ik mijn frustratie uitleggen, maar ik dacht misschien kunnen jullie ook een steentje bijdragen in het proces met mij en Flip.

Medisch is Flip helemaal in orde, en hij krijgt ook voldoende/goed voer.

Bovendien moest ik het echt even van mij afschrijven, bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
hou het alsjeblieft vriendelijk, naar ruzie's oid staat mijn hoofd nu totaal niet naar.

aerdenhout1

Re: Mijn grote frustratie, verdiet - totáál niet aan het been...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:24

Heb je les en wat doet je instructeur eraan??

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:26

Je beschrijft precies waar ik ook last van heb gehad. Precies :j
Het is supermoeilijk, maar idd heel consequent blijven. Proberen overgangen te rijden, veel figuren rijden, uitbundig belonen als hij het goed doet. Volhouden! Ook niet teveel aansporen, nu reageert hij niet meer op je been, omdat je hem zovaak port. Nu denk je misschien: ja makkelijk praten, maar bij mij heeft dit echt geholpen! Dus als je begint met instappen, gelijk op goed tempo. Zelf actief zitten, je paard belonen als hij goed doorloopt en dan ophouden met aansporen. Valt hij terug? Gelijk weer aansporen en als hij niet luistert een tik achter je been. Dit zovaak doen tot hij luistert en weer uitbundig belonen. Veel overgangen en figuren rijden zodat hij er lol in krijgt. En nogmaals: héél veel belonen voor het goede!
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en succes!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:27

Ja, ik heb les.
waar me nu mee aan het oefenen zijn is consequent rijden, been geven; reageert hij niet, tik. je kent het wel, en in een lekker voorwaarts tempo lopen.
en op de een of andere manier gaat het tijdens mijn les wel redelijk, maar zodra ik aan het trainen ben, gaat het echt slecht.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:28

xKatjj schreef:
Je beschrijft precies waar ik ook last van heb gehad. Precies :j
Het is supermoeilijk, maar idd heel consequent blijven. Proberen overgangen te rijden, veel figuren rijden, uitbundig belonen als hij het goed doet. Volhouden! Ook niet teveel aansporen, nu reageert hij niet meer op je been, omdat je hem zovaak port. Nu denk je misschien: ja makkelijk praten, maar bij mij heeft dit echt geholpen! Dus als je begint met instappen, gelijk op goed tempo. Zelf actief zitten, je paard belonen als hij goed doorloopt en dan ophouden met aansporen. Valt hij terug? Gelijk weer aansporen en als hij niet luistert een tik achter je been. Dit zovaak doen tot hij luistert en weer uitbundig belonen. Veel overgangen en figuren rijden zodat hij er lol in krijgt. En nogmaals: héél veel belonen voor het goede!
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en succes!

heel erg bedankt voor de tip! :) gelukkig ben ik niet de enige, voel me soms net een beginner als ik tussen andere ruiters met een vlot paardje Flip 'vooruit loop te trappen'

Special_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:29

Mijn paard was ook zo ! Niet voorruit te branden op buitenrit ging het wat beter , maar nog niet van jeuh .
Ben lessen gaan volgen bij ons op de stalling ( waar ik toen nog maar net stond ) daar komen ze eens in de zoveel weken voor lesdagen van het Balingehof en dat was een echte eye opener voor mij .
Vorige instructeurs wilde steeds maar dat mijn paard sneller liep , nu moet ik haar wel met energie rijden maar een laag tempo , Balans komt voor snelheid en in een lager tempo vindt zij beter haar balans en komt beter tot dragen ( even simpel en kort uitgelegd , ben niet zo,n held in het verwoorden van dit soort dingen )
Anyway , ik en paard zijn nu wel gelukkig !

beantsje

Ai, ik heb ook eens zo'n paard op proef gereden (en nee, ik heb hem niet gekocht).
Het eerste wat mij te binnen schiet: rij vooral geen uur met hem.
Liever een kwartiertje en eindig vooral goed.
Leg rustig een paar balkjes neer of een klein kruisje, als dat helpt om hem wakker te houden.
Als je galoppeert, neem hem dan zelf tijdig terug, zodat hij niet uit zichzelf terugvalt. Ookal begin je met 1 lange zijde, dan bouwt dat vanzelf wel uit.
En hoe moeilijk het ook is; begin elke keer weer met een kleine beenhulp. laat je niet verleiden om steeds harder te drijven maar geef een ferme tik als je geen reactie krijgt. Ga ook iets voorover of verlicht zitten.
En beloon uitbundig als je een reactie op een beenhulp krijgt, ookal is het maar weinig.

xKatjj

Bij mij was dat ook zo, als ik zelf aan het trainen was dat het slechter ging. Bij mij kwam het doordat ik niet genoeg gepusht werd, mijn lesgeefster riep elke seconde wat ik moest doen, en als ik zelf reed had ik dat niet. Dus was ik ook minder consequent. Probeer te bedenken wat je lesgever zou zeggen op dat moment en probeer net zo te rijden als in de les. Wees heel consequent. Desnoods neem je een vriendin mee die naast de kant gaat roepen als je niet genoeg overgangen maakt ofzo :P

Oh en ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook het geval is, maar nu mijn knollie wat beter doorloopt en ik veel minder zit te drijven en tikken, vind hij het ook veel leuker :D En kunnen we regelmatig even door de bak racen!
Laatst bijgewerkt door xKatjj op 19-04-10 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:30

Paard heeft een pest aan bakwerk, ik ben bang dat ie dat ook niet leuk gaat vinden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:31

Heeft je instructrice je al eens aan de longe genomen?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:34

Bedankt voor de tips, hier kan ik al echt wat mee :j

aerdenhout1-Nee, kan je me uitleggen wat hier het nut van kan zijn? :)

Mindim-Ik heb het idee wanneer ik Flip minder hoef aan te sporen, hij het in ieder geval wel veel leuker zou gaan vinden.
Laatst bijgewerkt door Anniick op 19-04-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:36

Ik kan me je frustraties ontzettend voorstellen :(:)

Wat nu denk ik het allerbelangrijkste is om het rijden voor jullie allebei weer leuk te maken. Op deze manier ga jij eraan kapot en vind je paard het helemaal niet leuk meer in de bak. Laat de dressuur in de bak even voor wat het is en ga het rijden weer leuker maken.

Als tip heb ik bijvoorbeeld voor je: dressuren hoeft niet in de bak! Je kunt prima werken aan de nageeflijkheid op een fietspad, schoudervoor kan ook in het bos, en als je daar een veldje vindt, leef je uit! Maak het weer leuk voor jezelf en verras je paard.

Vind je paard springen leuk? Ga dan dat af en toe in de bak doen, en pak, als hij lekker fris en actief wordt, stiekem wat oefeningetjes mee.

Probeer ook de associatie met 'de bak' leuker te maken voor je paard. Ga er eens wat anders in doen dan dressuren of rijden überhaupt. Verdiep je eens in de vrijheidsdressuur, ga grondwerken, schriktraining doen, wat je maar wil. Lol met je knol!

Probeer alsjeblieft niet het plezier in je paard te verliezen, dan ben je in mijn ogen veel verder van huis dan dat hij nu niet voorwaarts is :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:37

Omdat een traag paard vaak wel meer wil lopen als er vanaf de kant iemand staat. Van daar uit kan je het paard weer plezier gaan geven in het bakwerk.
Het slaan en schopwerk werkt alleen maar averechts in dit geval, het paard is al te ver heen zeg maar en het schoppen en slaan moet dus steeds harder gaan worden wil je het dier nog "wakker" krijgen.
En ik begrijp dat je dat dus juist niet wil..en terecht!!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:41

Heeft hij dit altijd gedaan?
Ik heb in je profiel gekeken en daar staan toch best tevreden plaatjes tussen? Het is een echte kanjer zeg!

Mijn indruk is ook dat hij het bakwerk wat saai 'begint' te vinden.
Houd het daarom niet te lang.

Verder heb je hier te maken met een spaanse kanjer. Niet dat dat altijd alles zegt, maar mijn (gegeneraliseerde) ervaring met andalusiërs is toch wel dat zij enige trots hebben. Iberische paarden zijn harde werkers en bovendien erg intelligent. Ze leren snel waardoor ze je ook snel te vlug af zijn. Ze zijn daarentegen ook snel verveeld en kunnen daardoor gaan staken. Een spanjaard is snel beledigd als je hem niet genoeg uitdaging geeft of motiveerd. Houdt hierbij in je achterhoofd dat spanjaarden 'meedenken' tijdens het rijden waardoor dit al snel voorspelbaar voor ze kan worden.

Niet dat dit persee de reden hoeft te zijn, maar misschien handig als achtergrond info.
Misschien kun je het rijden wat uitdagender of 'speelser' voor hem maken aangezien hij aangeeft buiten wel hard te willen. :)

Succes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:09

Hoi, ik heb even in je profiel gespiekt, wat heb je een onwijs leuk paard. De foto's geven een heel ander beeld dan dat je nu beschrijft. Is er zoveel veranderd? :(:)
Misschien ging het langzaam minder?
Ik heb ook zo'n dipje gehad, iemand anders reed er zo op weg en bij mij liep ze geen stap meer.
Nou ben ik zo'n cowboy :D en deze manier is juist niet wat je beschrijft.
Ik kan je vanaf de pc niet goed helpen maar wat mij uiteindelijk geholpen heeft de opmerking van mijn lesgever (die heeft het er ingeramd _-:( ) Jij bent de passagier en het stuur, je paard moet lopen.
Dus; ontspannen zitten en je laten vervoeren, niet meedraven, galopperen etc. Het paard moet zweten, jij niet.
Wil je dat hij vooruit gaat? geef een beenhulp, bij de minste reactie van vooruitgaan; stop de hulp want hij doet wat je vraagt. Geef even tijd, stopt hij, geef weer de hulp. Reageert hij stop onmiddellijk de hulp. Ik heb zo wel eens een uur op mijn paard gezeten, het huilen stond me nader dan het lachen en mijn lesgever was ook flink boos op me. Ze heeft me een lesje zelfbeheersing geleerd. Boos worden op je paard helpt namelijk helemaal niet
Uiteindelijk was dit wel de sleutel.
Daarna heb ik een poosje met een i-pod op gereden, puur om me te ontspannen en niet zo te focussen op wat ik vond dat ze moest doen en daar dan weer boos om worden als het niet lukte.
De fout lag echt bij mij.
Nu gaat het heel goed maar ik moet wel vaak verschillende dingen doen want als ik haar laat kiezen gaat ze niet de bak in maar liever naar buiten :P (alhoewel ze een slidingstop wel weer grappig vindt om te doen)
Mijn paard is eerlijk en niet zo heel makkelijk, ik denk dat jouw paard dat ook is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:22

Beperk het dressuren in het zadel eens tot 2x id week, en doe dat 20 min intensief... beloon intens en wees gillend enthousiast :-)
Ga desnoods lekker werken aan de hand en doe de dressuuroefeningen eens aan de hand ipv onder het zadel.

Verder denk ik dat sommige paarden niet gemaakt zijn voor onze ambities. Een paard moet zelf plezier hebben in bepaalde oefeningen en wedstrijden. Een dier dat altijd duidelijk met tegenzin bepaalde dingen doet, moet je niet blijven dwingen het toch te doen.
Soms moet je gewoon accepteren hoe je paard in elkaar zit.

Mijn paard vind de bak ook niet geweldig, dit is echter wel volledig omgeslagen sinds ik rechtricht volgens de academische rijkunst... een methode die voor haar een prettige logische opbouw heeft en snel beloning geeft.
Ik maak ook niet meer de fout iets telkens opnieuw te doen wanneer ze het goed doet. Soms doet ze 5 minuten belachelijk haar best, en dan zijn we klaar. En soms zijn we een half uur bezig. Nooit hetzelfde doen, en altijd met veel enthousiasme te werk gaan... dit werkt voor haar als een speer.

Dat je je paard op de manier aanspoort zoals je nu doet vind ik wel jammer, dan ben je toch net even wat te ver gegaan.

Hoe leeft het paard verder? Veel contact met andere paarden en lekker veel buiten?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:38

ik kan echt wat met jullie tips! :D

ik denk inderdaad dat ik het even wat rustiger aan moet doen, ongeveer 2x per week dressuren. en dan niet te lang, als die braaf is is die klaar. en als die goed reageert op mijn been, belonen. zo krijgt hij er weer wat plezier in hopelijk!

Flip is inderdaad een hartstikke leuk paard, en heeft dit niet altijd gedaan. Hij is wel rustig van zichzelf, en erg eerlijk.
toen ik hem net had(inmiddels 2,5 jaar geleden), was het alleen maar rennen, rennen en nog eens rennen door de bak. puur uitproberen, daarna was die gewoon rustig, en had die een normaal tempo. eigenlijk is die langzamerhand steeds meer achteruit gegaan wat betreft het reageren op het been, maar omdat dat een lang proces is geweest heb ik er nooit zo bij stil gestaan, tot nu. Ik ben ook van lesgever veranderd. (dit is denk ik mijn 4e les van mijn nieuwe instructeur). Hij heeft me er dan ook erg op geattendeerd.

Flip staat helaas nu nog niet op het land, maar het seizoen begint er weer aan te komen en dan staat hij weer lekker op het land. 's winters staat hij op stal, maar staat ongeveer 1x per week los met een ander paard. en ik wandel vaak langs naar zijn vriendje om even een knuffel te halen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:09

Anniick schreef:
Flip staat helaas nu nog niet op het land, maar het seizoen begint er weer aan te komen en dan staat hij weer lekker op het land. 's winters staat hij op stal, maar staat ongeveer 1x per week los met een ander paard. en ik wandel vaak langs naar zijn vriendje om even een knuffel te halen.

Ik denk dat je hier voor een groot deel je antwoord hebt.
Een paard dat weinig 'vrijheid' krijgt, is niet vrij in zijn hoofd. Ze sluiten zichzelf af.
Zijn enige uitje is wanneer jij erop klimt en hij moet werken.... en dat is geen uitje natuurlijk.

Misschien kun je een plek vinden waar hij wat meer vrijheid heeft en de ruil iets eerlijker is? Meer lol voor hem, dus ook lol voor jou?
Wanneer hij meer ruimte krijgt zichzelf te zijn wordt hij frisser, blijer... meer paard.

Ik lees het nu nog eens opnieuw, maar kan het haast niet geloven: komt je paard in de winter maar 1x pw buiten met een ander paard? Een paard vind het best aardig om wat met een mens te doen, maar een paard heeft echt andere paarden nodig... buitenlucht, vrije beweging zonder dwang. Ik denk dat mijn paard binnen no time hetzelfde gedrag vertoond wanneer ze zo weinig haar ei kwijt kan.
Het is niet zinvol je rijtips te geven denk ik, deze behoefte staat aan de basis van alle andere dingen die je doet. Op een andere manier gaan rijden/ trainen lost niet het feit op dat je paard aangeeft zich nogal te vervelen...
Van de +/- 210 dagen die de winter geduurd heeft, is je paard dan dus maar 28x buiten geweest met een ander paard........

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:17

Probeer ervoor te zorgen dat je paard meer naar buiten gaat, dat hebben ze nodig!
Je kan anders ook gewoon gaan wandelen en dan laat je hem aan de hand grazen.

Probeer niet te slaan, maar te dreigen. En oefen aan de long, kan vast ook niet kwaad. Ik heb dit ook meegemaakt, gewoon geduld hebben en rustig blijven.
Volgens mij moet het lukken met gedult, en veel belonen, bijvoorbeeld aan de long galopeert hij aan en doet hij 5 galop passen dan gelijk met een snoepje en een dikke knuffel(klopje of iets wat hij erg fijn vind) belonen en dat doe je ook onder het rijden alleen dan zonder snoepje.
Nog een tip: geef been, reageert hij niet, nog een keer been, weer niet dan pas een TIKJE, kans dat hij nog niks doet dan blijf je schoppen(niet dat het pijn doet, maar dat hij het wel duidelijk voelt) totdat hij regeert en dan goed belonen dus dan roep je GOEDZO, BRAAF HOOR enzovoort. en dan steeds weer iets langer en weer belonen. uiteindelijk proberen dat als je beloond dat hij doorgaat.

Er kan ook een kleine kans zijn dat hij mischien wel pijn heeft, eventjes een bezoekje aan de dierenarts. Maar dat hoefd niet persee de reden te zijn.

Nog niks...
Anders kan je mischien ook proberen om achter een snel paard aan te gaan. Of iemand die achter je aan rent met een zweep, maar niet slaan. Als die persoon dan heel hard tegen het hek en op de grond slaat en hij gaat daardoor toch wel iets sneller lopen probeer het voltehouden en weer goed belonen.
(Slecht gedrag negeren)

Erg Succes ermee! ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:19

Ik denk inderdaad ook dat je op zoek moet naar een andere stal waar hij in elk geval een paar uur per dag paard mag zijn.
Nu moet hij uit zijn "gevangenis" meteen met jou aan de slag en doen wat jij wil en dat is niet eerlijk tegenover je paard.
Ook dieren hebben recht op vrije tijd, en sociaal contact met soortgenoten.
Dus naarstig op zoek voor volgende winter naar een stalling die minstens paddocks heeft om in los te laten.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:40

Ik zou ten eerste kijken over er een mogelijkheid is dat je paard veel meer naar buiten kan. Ik denk dat je paardje dan veel beter in z'n vel zit.

Ook zou ik het rijden gewoon lekker kort houden. Veel overgangen rijden en niet direct veel been geven maar met een kleine hulp beginnen. Als hij dan niet luistert dan meer been geven. En ook al is het moeilijk heel erg consequent blijven. (Maar ook veel belonen.)

Ook kan je gaan oefenen aan de longe. Dan leer je hem stemhulpen en die kan je dan ook gebruiken bij het rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:53

Ben je d'r nog?

Special_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:58

Oeps , komt dat paard zo weinig los ?! Ik ben ook van mening dat je hem eerst meer paard moet laten zijn en dan pas van hem kan/mag vragen om met volle overgave jou ten gunste te zijn ...
Het spijt me om te zeggen , maar als ik zo mijn paard(en) moest houden , hield ik er geen ...
Succes met je Flip :)

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:33

ja hoor, ik leef nog ;)
gelukkig gaat 'ie snel op het land, dan hoop ik dat hij zich beter voelt inderdaad :j
meer contact met andere paarden is zeker geen slecht idee, ga er voor zorgen dat dat meer wordt.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:40

Fijn dat ie lekker de weide op kan binnenkort.
Maar probeer ook vooral dat ie straks met het slechtere weer ook lekker naar buiten kan.