Stuiteren tijdens galoperen, iemand iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveyrsa

Stuiteren tijdens galoperen, iemand iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 16:33

Hee,

Ik heb een vraagje. want het valt mij de laatste tijd op dat als wij in de galop zitten je moeilijk goed in het zadel kan blijven zitten bij onze fjord ;) hihi,
Maar we hebben al les enz. ( pony vereninging daar krijgen we dan les) maar daar lukt het wel allemaal gewoon goed.
Kan het dan komen omdat bij ons in de bak het zand zwaarder is dat ze dan zoveel moeite moet doen dat ze ons dat te hoog opgooit,
of kan het ook komen dat ze dan teveel op de voor hand galopeert. ( wij proberen overigens zelf ook goed in het zadel te blijven zitten, en goed recht op enz. )

Ik zat zelf ook te denken of je niet iets hebt dat je beter kan blijven zitten? een vriendin van mij had het over een 'gel pad'
maar wat houd dat dan allemaal in ik had zelf al wel iets opgezocht op het internet, maar kon niet zo goed hebben waar het nou voor bedoeld was.

Xxx Anke

fente

Re: Stuiteren tijdens galoperen, iemand iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:17

ik denk dat je eerst effe moet kijken of het aan jou of de pony ligt

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:44

en gelpad heeft hiervoor geen enkel nut..

Oefenen oefenen en oefenen... Het kan best zijn dat ze in een zwaardere bak wat hoger opgooit, misschien eens iemand vragen om te kijken naar het rijden en die om advies vragen? Het is altijd erg lastig om van achter een pc tips te geven, kun je geen filmpje maken?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:51

een goede oefening om beter te leren zitten is rijden zonder beugels.
nog beter is rijden zonder handen (haha). ik bedoel hiermee, dat je je paard aan de longeerlijn zet, iemand anders stuurt hem/haar, en jij zit er op en laat je armen naast je lichaam hangen. dit moet je natuurlijk voorzichtig opbouwen, beginnen met stap. ook kun je dan draai-oefeningen doen met je armen en bovenlichaam (zonder beugels en eerst in stap) zodat je leert voelen hoe je de beweging van het paard moet volgen zonder je evenwicht te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:17

ik vind zonder beugels eigenlijk geen goede oefening..

wat wel kan helpen is eens galopperen aan de longe zoals degene boven mij al zei, dus jij erop en iemand die je fjordje longeert. dan kan je je helemaal enkel op je zit focussen. ontspannen is het sleutelwoord ;)
probeer 'zwaar' te zitten, ontspan je onderlichaam en denk aan een denkbeeldig draadje wat je bovenlichaam netjes recht houdt en hou je armen en schouders ontspannen naar beneden. vaak oefenen, dan komt het vanzelf :)

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 05:50

Dankje, ik denk dat ik daar wel iets mee kan doen hihi :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:48

ik heb dat ook gehad met mijn merrie. waarbij ik in galop niet kan blijven zitten. ik heb dat gewoon opgelost door over balken te springen. als ik naar balk toegaat ging ik automatisch stil op mijn paard zitten. en na een tijdje ging het stilzitten veel beter. mss een tip?

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 16:22

ja is misschien ook een idee, alleen het punt is dat ze springen super leuk vind, dus gaat ze er in het begin altijd redelijk snel opaf, en soms schiet ze na dat we gesprongen hebben er ook vandoor, heeft iemand daar misschien iets voor tips??

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:24

hey,

De geldpad die ze bedoeld is voor op je zadel, niet eronder. Ze zijn vrij prijzig maar zorgen ervoor dat je niet door het zadel glijd. Ik gebruik er zelf ook een voor 1 van mn friezen en het gaf wel wat verbetering. het omhoog komen in het zadel komt nu eenmaal door de sprong van het paard en de ene is makkelijker uit te zitten dan de ander.

xxhar

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:55

Dakario schreef:
ik heb dat ook gehad met mijn merrie. waarbij ik in galop niet kan blijven zitten. ik heb dat gewoon opgelost door over balken te springen. als ik naar balk toegaat ging ik automatisch stil op mijn paard zitten. en na een tijdje ging het stilzitten veel beter. mss een tip?

als je meerdere balken achter elkaar zet moet je paard wel zeker vertragen. heb je echt een hevig paard?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:00

loveyrsa schreef:
Hee,

Ik heb een vraagje. want het valt mij de laatste tijd op dat als wij in de galop zitten je moeilijk goed in het zadel kan blijven zitten bij onze fjord ;) hihi,
Maar we hebben al les enz. ( pony vereninging daar krijgen we dan les) maar daar lukt het wel allemaal gewoon goed.
Kan het dan komen omdat bij ons in de bak het zand zwaarder is dat ze dan zoveel moeite moet doen dat ze ons dat te hoog opgooit,
of kan het ook komen dat ze dan teveel op de voor hand galopeert. ( wij proberen overigens zelf ook goed in het zadel te blijven zitten, en goed recht op enz. )

Ik zat zelf ook te denken of je niet iets hebt dat je beter kan blijven zitten? een vriendin van mij had het over een 'gel pad'
maar wat houd dat dan allemaal in ik had zelf al wel iets opgezocht op het internet, maar kon niet zo goed hebben waar het nou voor bedoeld was.

Xxx Anke

In de verlichte zit gaan zitten, doe je je paard ook nog eens een groot plezier mee.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:00

loveyrsa schreef:
Hee,

Xxx Anke

las je openingspost nog eens, en nu vraag ik me af, kon je voorheen wél goed blijven zitten?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:02

loveyrsa schreef:
ja is misschien ook een idee, alleen het punt is dat ze springen super leuk vind, dus gaat ze er in het begin altijd redelijk snel opaf, en soms schiet ze na dat we gesprongen hebben er ook vandoor, heeft iemand daar misschien iets voor tips??

Paar hindernissen achter elkaar zoals eerder is gezegt of gelijk na de sprong een volte rijden om de hindernis werkt ook goed. Ik had het zelfde probleem met mijn pony. :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:31

OPG-->RT-P

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 16:41

hinta schreef:
loveyrsa schreef:
Hee,

Xxx Anke

las je openingspost nog eens, en nu vraag ik me af, kon je voorheen wél goed blijven zitten?

hee,

Ja, eerst reden we in een andere bak.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:16

vooral goed je bovenbenen ontspannen en je onderrug waardoor je beter kan blijven zitten.
er zijn ruiters die onbewust met hun benen knijpen waardoor je jezelf uit het zadel tilt.. succes!

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 06:09

Dankje ik ga het proberen

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:53

[/quote]

hee,

Ja, eerst reden we in een andere bak.[/quote]

en deze bak is waarschijnlijk een stuk losser, je pony moet zijn lijf meer gebruiken om "er door heen te ploegen".
wat ook een optie is, laat je pony door iemand longeren terwijl jij er op zit, zodat je je puur op het zitten kunt concentreren, dan zal het rap beter gaan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:56

En wat als je het tempo wat hoger legt? Dus iets meer dóórgalopperen? Kun je dan wel beter blijven zitten?

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:33

Irma_Maandag schreef:
En wat als je het tempo wat hoger legt? Dus iets meer dóórgalopperen? Kun je dan wel beter blijven zitten?

Haha, Nou yrsa is al een vlotte fjord dus die galop gaat als niet zo sloompjes.

@hinta : ja dit zand is een stuk losser dus moeten we er meer door heen ploegen., maar waarschijnlijk gaan we er wat zand uit halen zodat het minder zwaar is!

Ik heb nog een vraagje:

Denken jullie dat een dressuur zadel ook heel stuk zal helpen qua zit en houding enz. ?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:44

Met een wat hoger /actiever tempo doel ik eigenlijk op ruggebruik. Als je fjord even plat gezegd zo stijf als een plank en zonder vering loopt, zit je als ruiter ook lastig.
Om het ruggebruik te stimuleren, kàn het soms helpen om actiever te rijden. Als de rug (dan) gaat veren en zijn lijf is los(ser) dan kun je ook veel fijner en gemakkelijker zitten als ruiter. ;)

xxlovekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:48

Een bierviltje neerleggen, dan ga jij dr opletten.
En hoe sneller je gaat, hoe beter je kan blijven zitten!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:51

xxlovekyra schreef:
Een bierviltje neerleggen, dan ga jij dr opletten.
En hoe sneller je gaat, hoe beter je kan blijven zitten!

...en klemmen met je zit..... :+

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 17:00

Hhaha Ja ik ga dat bierviltje ofzoiets dergelijks wel gebruiken!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:02

loveyrsa schreef:
Hhaha Ja ik ga dat bierviltje ofzoiets dergelijks wel gebruiken!

Dat zou ik niet doen. Die tip is echt niet goed voor je zit!!
Zoals gezegd ga je ervan klemmen en verkrampt zitten (en dus nog meer stuiteren), in plaats van ontspannen en in balans.