benen stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerianne_

benen stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 15:47

Hallo bokkers

ik heb een probleem.
ik erger me dr gewoon af en toe ook aan, maar ik heb t gewoon zo aangeleerd denk ik :o
maar mijn vraag aan jullie was:

weten jullie misschien een truc/tip om te zorgen dat ik mn benen stil hou/niet wapper.

want af en toe probeer ik er aan te werken maar ik heb geen goeie manier hoe.

Alvast bedankt voor de tips

jadeb

Re: benen stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:45

Probeer in je hoofd om je zwaartepunt helemaal in het puntje van je hakken te brengen. Dat zogt sowieso vor veel balans, maardaardor krijgen je benen ook een goede houding en kan je ze makkelijker stil houden.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:23

Goed blijven ontspannen met je benen. En flink oefenen op het hakken uit drukken!

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:24

Zo'n probleem heb ik ook. Ik denk gewoon altijd dan dat mijn benen erg stijf zijn. En dan worden ze vanzelf stil, maarja, ik weet niet of dit bij jou gaat werken. :+

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:19

inderdaad goed proberen je hakken uit te drukken, maar ook om de zoveel seconden er je ervan bewust proberen te worden als je met je benen 'zwabbert' om het maar ff te zegge :P
maar dit werkte bij mij iig wel.. :)

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:42

Ik heb precies hetzelfde, op mijn paard in galop en op mijn pony in draf. En dat is dan heel fijn want dan oefen ik het draven op mijn paard en het galoperen op mijn pony :P
Succes ermee!

sherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:29

ik heb hetzelfde probleem ik heb wel een paar tips gehad waar ik veel aan heb gehad...
met sporenriempjes beugels aan de singel vast maken en je knieen tegen het zadel aandrukken.
heb ik zelf veel aan gehad..
suses

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:35

Inderdaad goed op je hakken letten, maar ook niet te verstijfd gaan zitten. Dat is niet zo fijn voor je spieren later :P
Succes ermee! En hoe meer je oefent, hoe beter het gaat.
Geef het wat tijd.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:35

Je moet je hakken naar beneden uitdrukken, je kunt ook proberen een beugels aan de singel vast te zetten, dit doet wel pijn, maar na 2 weken bewegen je voeten niet meer zo erg ;)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:36

Je moet het ritme ook gaan vinden, soms helpt het ook door aan de longe eens met je ogen dicht de draf en de galop te gaan oefenen. Als ik in de verlichte zit zit, heb ik er geen last van, maar met de draf wel...

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:08

Lastig dit. Ik heb niet zozeer dat mijn benen zwabberen maar wel moeite met uitdrukken en tenen naar binnen gedraaid houden inplaats van naar buiten.
Heb jij hier ook last van Gerianne?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:00

Mijn benen zwabberen vooral tijdens de draf. In stap en galop blijven ze wel netjes stil. Bij mij komt het vooral door mijn mooie ronde wel gevormde bovenbenen zeggen ze. Daardoor wordt het moeilijker om je onderbenen stil te houden. Ik probeer wel om ze stil te houden, maar dat lukt niet zo goed.

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:28

Volgens mij zijn trucjes als je beugels vastknopen of je voeten vastmaken geen goede oplossing. Hiermee bestrijdt je alleen het probleem en niet de oorzaak, zoals ze dan zeggen. Met als gevolg veel spierpijn en een verkrampte houding.
Het probleem van onrustige benen ligt waarschijnlijk hoger. Kun je je knieen makkelijk aansluiten tegen het zadel zonder spanning? Zo niet, draai dan je tenen wat naar binnen, als je knieen dan nog niet aansluiten dan heb je je beugels niet op de goede lengte of zijn je zweetbladen te lang of te kort voor je.
Kun je dit wel, dan zit het nog hoger, bijvoorbeeld doordat je je bekken of je rug teveel vasthoudt. Dit is alleen met zitoefeningen en loswerkoefeningen (naast het paard) te verbeteren.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:43

Helemaal eens met willieby, heb daar zelf de ervaring mee dat je enkels er kapot aan gaan. Deed echt veel zeer, ook tijdens de dagen erna het lopen.
Bij mij werkt het altijd goed om min bekken meer achterover te kantelen, mijn bovenbenen er wel een beetje aan te houden (zodat je als het ware met X-benen zit) en dan - het klinkt heel raar en is best moeilijk - als je omhoog komt je tenen naar elkaar duwen. Ik dacht eerst van 'Huh, dan drijf je je paard toch alleen maar aan?'' maar dat is niet zo.

Succes ermee! ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:48

Ilseee12 schreef:
Je moet je hakken naar beneden uitdrukken, je kunt ook proberen een beugels aan de singel vast te zetten, dit doet wel pijn, maar na 2 weken bewegen je voeten niet meer zo erg ;)

Oei dit lijkt me ook heel erg eng eigenlijk. Als je dan valt en je voet blijft in de beugel zitten, wordt je dus meegesleept :=

Je hebt al heel wat nuttige tips gekregen. Wat ik ook wel eens deed was zonder beugels rijden, dan ben je je veel meer beuwst van je been en houd je hem automatisch op de juiste plek. Succes ermee!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:49

Let wel op dat als je heel specifiek je hakken uitdrukt dat je dan niet op de buitenkant van je enkel gaat leunen waardoor je a: kramp in je enkel en onderbeen krijgt en B: je juist teveel aanspant. Vaak komt het zwiepen van je benen door teveel spanning in je lijf. Probeer eens een lijn te trekken van je heup knobbel naar je hak en je bil naar je hak en probeer je been daar tussen te houden. Waarschijnlijk voelt dit als je been te ver naar achteren leggen maar zo voel je beter welke beenspieren je het best kunt aanspannen en ontspannen.

xxhar

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:56

Als je lichtrijd, niet in de stijgbeugels gaan staan maar vanuit je knieen/bovenbenen lichtrijden, dan kan je al makkelijker je onderbenen stilhouden.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:06

hakken iig goed uitdrukken!
Zo houdt je sowieso al stiller.

Ik had er eerder ook last van, maar nu niet meer, omdat ik me erop heb geconcentreerd, en nu is het dus niet meer nodig xD

xx

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:37

vooral ook je bovenbenen ontspannen, er niet teveel mee klemmen. Hierdoor gaan je benen ook al stiller liggen. succes!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:43

Ik heb dit dus ook, vandaag op de film gezien... ay...pijnlijk moment hahaha. Dan denk je dat je als Anky op je paard zit hahaha.
Ik vind het ook zo moeilijk ze stil te houden, mijn instructeur heeft vandaag mijn benen verdraaid om te zorgen dat ik begreep wat hij bedoel, denk dat het een kwestie van spieren kweken is, en iemand op de grond hebben die het steeds tegen je zegt.
Als je stopt met spannen gaat het ook makkelijker volgens mij.

Heb jij niet het idee dat je van je paard plettert als je die onderbenen zou ontspannen? Ik dus wel, daarom ontspan ik niet, met als gevolg zwabberbenen met als gevolg dat mijn paard straks helemaal afgestompt is door dat getik en gezwabber... zucht... het zit diep dat hoor je

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 05:58

ik heb ooit met stro touwtjes aan beugels en singel moet binden niet echt erg veilig alleen aan te raden bij betrouwbaar paard :P

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:06

Ik heb dit probleem ook heel erg, wat bij mij helpt is zonder zadel rijden of met barepackpad.
Ik probeer nu 1 x in de week zonder zadel en ik merk direct het verschil als ik de keer daarop met zadel ga rijden.

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:02

Je hakken inderdaad meer uitdrukken en je benen meer ontspannen, als je ze juist gaat spannen, gaan ze 'wapperen'. :')

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:04

Ok ontspannen dus, laten we die eens testen TS dat zegt iedereen tot nu toe ;) haha

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:41

Wat ook nog wel eens wil helpen is dat als je elastiekjes aan de beugels maakt die vastzitten aan de singel. Dan kun je in ieder geval al niet zo met je benen klapperen. succes;)