Santara (appaloosa) eerste keer op HAW, klaar voor het L1??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Santara (appaloosa) eerste keer op HAW, klaar voor het L1??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 16:46

Er hebben nog nooit foto's van Santara en mij op HAW gestaa, dus ik vond dat we daar maar eens aan moesten geloven :Y)

Even wat achtergrond informatie:

Santara is een 4-jarige appaloosa merrie van de hengst Sandro Classic. Ze is een klein jaartje onder het zadel, en afgelopen december zijn we voor het eerst in de B gestart. Ze is nu net L startgerechtigd, en we zijn daar al hard voor aan het trainen. We werken nu vooral aan het wijken, het wat hoger instellen, en het bij elkaar rijden in de galop. We lopen niet echt tegen grote problemen aan, ze kan soms alleen wat heet worden als het wat moeilijker wordt. Aandachtspuntjes voor mijn eigen houding zijn het rechtop zitten, en mijn benen lang maken.

Tips en commentaar zijn welkom, ik ben benieuwd naar jullie mening, en of jullie denken dat we klaar zijn voor het L1!

Er staan geen foto's tussen van het warmrijden, dit heb ik logischerwijs natuurlijk wel gedaan ;)

De foto's zijn gemaakt door HouVanUtopia op bokt, nog bedankt daarvoor Desiree!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helma_Amber

Re: Santara (appaloosa) eerste keer op HAW, klaar voor het L1??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:50

Wauw wat zijn jullie een mooie combinatie. Als ik de foto's zo bekijk, zou je het best kunnen proberen in de L1. Je paard loopt nageeflijk en loopt lekker actief. Wel vind ik dat ze wat zuur kijkt.

Denk er om dat je je hakken niet optrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:52

Merel, ze is prachtig. :+:
Jullie zijn als combinatie ook heel erg mooi.
In zo'n korte tijd zijn jullie erg vooruit gegaan en dan vind je het ook nog gek dat je steeds winstpunten behaald. _O-

Nou moet ik natuurlijk wel tips geven.
Je zou je beugels misschien nog 1 gaatje langer kunnen doen voor het mooie.
Ik vind je houding verder erg goed. :j

+:)+ Ga zo door, jullie kunnen het!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:09

Denk dat L1 moet kunnen, let alleen wel op je spoorgebruik, deze is om je hulpen te verfijnen en niet om steeds mee te prikken.
Ook kantelt ze om 2 foto's het hoofd, in een proef wat je daar behoorlijk op afgestraft, tenminste in deze regio wel. Bekijk wat oorzaak (gebit of een niet recht gericht paard is vaak een reden om te kantelen) is en werk daaraan.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:13

Wat een schitterend paard!

Ik denk dat jullie zeker wel klaar zijn voor het L, ze loopt fijn. Let er alleen goed op dat je je benen mooi aangesloten houd (op de singel), nu steken ze naar achter op veel foto's.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:15

Je hebt soms piano handjes.. En zit eens wat trotser joh ! Je rijd op een prachtbeest <3

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:19

Wat een onwijs mooi paard heb je!

Wat mij opvalt is dat ze haar hoofd soms kantelt, dat kan, zoals ik hierboven ook al las, behoorlijk afgestraft worden in de proef. Probeer verder je been lang te houden.

Je paard loopt verder erg lekker, dat moet goed komen in het L!

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:23

Wat een mooi paardje heb je!
Hetgene wat mij erg stoort in het plaatje is dat je je tenen erg naar buiten draait
en daardoor de sporen erg naar binnen. Ik denk dat je paardje daar wat last van heeft,
want zie op geen foto de oortjes naar voren.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:44

Wat een leuke combinatie! Ik geloof zeker dat jullie in het L makkelijk mee kunnen draaien :j
Puntje om op te letten is dat je goed voor je uit kijkt. Jouw hoofdhouding is zeker niet verkeerd, maar volgens mij zit je op elke foto naar Santara's hoofd te loeren, hahaha!
Nog veel plezier samen!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:07

Dankjulliewel voor de reacties allemaal!

De tips ga ik zeker iets mee doen! Mijn handen vielen mijzelf inderdaad ook al op, ik had helemaal niet door dat ik dat deed :o

Dat kantelen ga ik extra op letten, en het ook in mijn les even over hebben!

En jullie hebben helemaal gelijk, ik moet mijn been echt lang leren houden :o Ben er al aan bezig, maar stiekem gaat het toch nog heel vaak fout. Maar daar wordt aan gewerkt!
Die naar buitengedraaide tenen stoorden bij ook al, maar die kan ik niet verder naar binnen draaien omdat ik een heupafwijking heb. Hier word ik over een maand aan geopereerd, dus misschien dat het daarna wel gaat lukken.

Verder kijkt Santara inderdaad erg vaak nogal zuur.. Ik heb zelf niet echt het idee dat dat komt doordat ze ergens last van heeft, maar meer uit concentratie.. Als ik soms net wat teveel been geef of iets dergelijks waar de last van heeft, dan voel ik dat namelijk in heel haar lijf, maar nu was dat niet het geval.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:28

Wat een ongelofelijk gaaf dier heb jij daar zeg :9 Echt een heel fijn beestje! Qua het starten in het L1 denk ik persoonlijk dat jullie het wel gaan redden, als zij een constante aanleuning heeft en je de L-onderdelen (wijken etc.) onder controle hebt, zullen de jury's heel erg onder de indruk zijn van jullie als combinatie! (Als ik in het hokje zit zou ik in ieder geval opkijken van zo'n gave combinatie)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:32

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Denk er aan dat je op RT-HAW rijtechnische commentaar dient te geven zonder daarbij in herhaling te vallen.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:08

Wauw, wat heb jij een mooi paard zeg. Daar val je echt leuk mee op in de dressuurring!
Rijtechnisch vind ik het er heel netjes uit zien. Ze loopt mooi actief en nagevelijk.
Let inderdaad op je eigen (been)houding en het kantelen. Verder heb je het erover dat je bezig bent met bij elkaar rijden in de galop.
Op de foto's vind ik dit er eigenlijk wel goed uit zien. Ik heb helemaal niet het idee dat ze ineens heel lang wordt of gaat versnellen oid.
Compliment voor jou dus :)

Ik denk dat het wel goed komt in de L1. Als ik jurylid was, zou ik in ieder geval met plezier naar jullie kijken :)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:18

Heey Merel!
Wat een super gaaf paardje!
Ik denk dat je L1 wel moet lukken, het is niet veel moeilijker dan de B. Als de oefeningen (wijken, middengalop ed) erop zitten, dan komt het zeker goed. Ik vind dat je er heel netjes op zich, maar iets meer vooruit kijken zou leuk zijn :)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:03

Hij is echt super gaaf Merel!
Vind dat je hem echt lekker aan het lopen hebt. Komt helemaal goed met jullie 2.

In het L komt het zeker ook goed!!
Idd op 1 foto zie je hem best goed kantelen, naja dit komt vanzelf wel goed!!

En geen dank voor het maken van de foto's!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:53

Bedankt voor de leuke reacties weer!

@ RoWi: Dankjewel, voor mijn eigen gevoel heb ik ook al veel meer tempocontrole in de galop, we zijn dit nog uit aan het bouwen. Na de middengalop is de tempocontrole soms nog even zoek, maar het lukt al beter dit snel te herstellen.

Nog even een opmerking over haar norse blik; Toevallig begon mijn instructrice er maandag ook over, dat ze dit toen veel meer deed dan de andere keren. Toen dacht ik er eigenlijk pas over na, dat het waarschijnlijk komt doordat ze hengstig is. Ze was toen de foto's gemaakt werden ook flink hengstig, en word hier nogal kriebelig en mopperig van. Maandag heb ik er extra op gelet en vielen haar oren mijzelf ook op, maar normaal is dat dus een stuk minder.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:37

Wow wat een mooi beest! Loopt lekker actief!

Het oogt ontspannen, maar het zou net dat stukje meer ontspannen mogen oogen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:37

Bedankt! Klopt helemaal, ik moet er nog aan werken dat stukje spanning dan af te kunnen laten vloeien.

kimvanlier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:52

Mooi paardje!! ze is erg actief op de foto´s.
ze loopt mooi ruim.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:01

wow zo'n paardje zie je niet zo vaak in de dressuur;
apart maar heeeel mooi! :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:04

Heb je dat bontje per se nodig? Ik heb het idee dat je nu meer boven je paard zit dan er op/in.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:29

Ten eerste wat een leuk paardje! Zorgt zeker voor een leuke en aparte verschijning in de wedstrijdring.

Wat ik wel enorm jammer vind is de mate van 'dwang' die ik op de foto's zie.

Je hebt een 4 jarig paard en je rijd nu al met sporen waarmee je bijna constant mee in je paard zit te prikken. Tevens zie ik je heel erg veel met voor bezig zijn. Je spant je bovenarmen aan, je schouders en je rug. Op de close up foto draai je je handen horizontaal i.p.v. verticaal.

Wat ik graag zou willen zien is dat je je sporen af doet, en op je kuit leert rijden. Sporen zijn er namelijk niet om ze mee naar voren te rijden. Dit zou voor subtiele hulpen zijn die eigenlijk niet zichtbaar zou horen te zijn. Hoe leren te reageren op je kuit? Normale houding = hakken uitdrukken en wegdraaien. Wanneer je van tempo wil wisselen eenmalig kuitdruk aanbieden en loslaten wanneer hij reactie geeft. Geen snelle reactie = hulp aanhouden en tikje met de zweep...

Verder zou ik graag wat verschil in hoofd/hals houding zien dus daadwerkelijk verschil tussen lang en laag, normaal en een klein beetje opgericht... Alles natuurlijk met reactie, volledige passen en een ontspannen ruiter...

Gewoon zitten en laat je paard het werk doen!
Veel succes in de L!

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:52

Hey wat een leuke App! Mag ik vragen wat voor moeder ze heeft?
Commentaar is al gegeven en ik wens je veel succes in de L1!

By the way er is ook een appaloosa topic in de huiskamer he!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:08

@ Lotte1990: Je hebt helemaal gelijk :o Het bontje zat er eigenlijk vooral onder voor de foto's (ik vind het zo mooi staan :o ) Maar het beviel me eigenlijk niet goed. Ik had zelf ook al het gevoel er meer bovenop te zitten, en voor mijn gevoel werd mijn beenhouding er veel slechter door. Bontje is er dus alweer onderuit!

@appalin: Dankjewel! De moeder is Tara, ik weet zo even niet wat de vader van Tara is..
Appaloosa-topic heb ik me inderdaad een keer aangemeld maar het ging er zo hard en ik had het zelf heel druk dus kon het niet bijhouden haha, en vond het ook zo stom om alleen maar af en toe langs te komen..

@ _AJ_: Ik vraag me af waar jij ziet dat ik haar dwing? Als ik haar echt zou dwingen, zou ze écht niet meewerken en zou ik er zo langs liggen. Ik heb inderdaad pianohandjes, dat viel me zelf ook al op, maar dat betekent toch niet gelijk dat ik haar op mijn handen rijd? Als ik dat zou doen zou ze naar mijn idee met een weggedrukte rug en een valse knik gaan lopen..
Ik heb inderdaad veel spanning in mijn schouders en rug zitten, dat klopt. Maar dit heb ik niet omdat ik haar in de krul trek of zo gefixeerd op de voorkant ben. Ik heb mede door mijn heupafwijking erg veel rug- en schouderklachten, waardoor zowel spieren als wervels niet goed zitten. Hierdoor heb ik veel spierspanning in mijn rug en schouders.

Ik weet hoe je een paard leert reageren op kuit, en ga ook aan mijn beenhouding werken.

Over de verschillende halshoudingen, dit heb ik tijdens het rijden wel gedaan (zoals ook in de openingspost staat) maar aangezien er een maximum van 15 foto's is vastgesteld heb ik ervoor gekozen deze niet te plaatsen. Misschien was dat wel duidelijker geweest voor de beeldvorming. Wil ze eventueel best PB-en of mailen :)

Bedankt voor je tips over mijn houding die neem ik zeker mee, maar ik vraag me af of je van deze foto's af kunt lezen dat ik haar 'dwing'?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:52

Mooi stippel en jullie zijn ook een mooie combinatie. Ga lekker L starten, dat komt vast goed.
Inderdaad is het kantelen erg jammer. Dus veel aandacht aan het rechtrijden besteden. Maar heb er met mijn paard ook last van en weet dat het erg lastig is. Zie ook dat je zelf je bovenlijf verkeerd om draait. Dan gaat je buitenschouder-hand naar achteren ipv met de buiging mee naar voren.
Je beugels zouden inderdaad langer kunnen. Nu druk je je soms iets uit het zadel. Zijn je beugels langer, dan kan je midner kracht zetten met je binnenbeenspieren.

En in november meedoen met de appaloosa-sportdag in Bunschoten. Je kan daar ook officieel starten en het is erg gezellig.