droversrun schreef:Bedankt Sizzle vond ik een fijn antwoord om te horen,
het gaat mij inderdaad ook wel een beetje om de ervaring die ik er mee kan opdoen,
en een ideale band op te bouwen tussen bij en mn friesje.
Dankjewel!
Graag gedaan. Ik heb het zelf ook rond die leeftijd langzaam aan geleerd op de stal waar ik destijds hielp. Ieder jaar moesten daar paarden ingereden worden. In eerste instantie hield ik enkel de zweep vast (toen was ik ook maar een jaar of 14) om het paard voorwaards te houden later was ik de longeur en nog wat later (ongeveer jouw leeftijd) mocht ik ook voor het eerst hangen e.d.
Is een bijzondere ervaring aangeien je dan pas voelt hoe een jong paard totaal anders aanvoelt dan een doorgereden paard.
Ik heb hier nog steeds profijt van meer dan 15 jaar later (heb er net weer 1 na lange tijd ingereden).
Belangrijkste is dat je niet sneller gaat dan je durft. Bij twijfel ALTIJD hulp vragen en een stapje terug doen. Ik heb zelf ook een behoorlijk rillerig veulen staan die ik waarschijnlijk ook niet zelf ga inrijden aangezien ik niet meer zo stevig zit als toen ik 16 was 
Bij Friezen is de kans sowieso wat kleiner dat je een ware rodeo sessie gaat krijgen, daar is vaak het voorwaardse meer een belangrijk punt (uitzonderingen daargelaten)