Lister klaar voor een B-proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KisszZ

Lister klaar voor een B-proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 20:34

Hallo,
Dit ben ik met mijn paard Lister d'Olympe
het is een NRPS-er van 4 jaar
ik heb hem sinds 10 november 2008.
in 2009 ben ik druk bezig geweest met het vertrouwen van mij in mijn paard en andersom natuurlijk :)
Hij heeft van mij in de winter een rustpauze gehad van 1½ mnd en daarna zou ik hem oppakken en reed net een kleine week weer, komt de hoefsmid die um veel te kort heeft bekapt, waardoor hij 2 weken stil kon staan.
nu ben ik weer een tijdje bezig en heb me opgegeven voor onze 1e officiele wedstrijd in mei *\o/*
ik probeer (financieel) 1 keer in de maand privéles te nemen en daarnaast op onze nieuwe stal 1 keer in de week een groepsles mee te rijden.
ons niveau: B

problemen waar ik mee bezig ben:
aanleuning
geld zoeken :o (wrdoor ik lekker beroerd nr voren ga hangen!! ;(
hakken omlaag, teentjes nr binnen :+
handen

hier zijn de foto's van vandaag:
(inrijden staat niet op de pics, mr is absoluut wel gedaan ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

linksom is even wat lastiger
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B4XTZFGG-D.jpg

lekker op de voorhand :+
Afbeelding

Afbeelding

waar is de stelling??
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7SUDQ3Z-D.jpg

leuk plaatje
Afbeelding

minder
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y3OYZU8E-D.jpg

Afbeelding

zo vout gaat het ook wel...
Afbeelding

kkan ook nog lachen :)
Afbeelding

ongecontroleerde wending..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VJF34MW8-D.jpg

Afbeelding

BLOOPER!!lekker dan.. dit is precies in overgang btw voor zie je een extreme drafpas, wat hij meestal doet bij deze overgang,[size=7]i know zoutzak!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YCSSGC8X-D.jpg

Afbeelding

Afbeelding
hier ben ik trots op :D
Afbeelding

duiken!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3BIUEWM8-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZEU3DIQZ-D.jpg

ps. ik verzamel tips, hoe meer hoe beter!!
commentaar is welkom, maar voor afkraken kun je beter verder gaan. _-:(
dat het zadel naar voren ligt, is domme fout van mij bij het opzadelen, don't judge me for that :o ik ga er beter op letten!!

samen met mijn dochter :D
Afbeelding

nou wat vinden jullie er van? zijn wij er ook bijna?

Jolien87

Re: Lister klaar voor een B-proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:40

Hoi!
Jullie zijn goed opweg, maar ik mis eigenlijk nog de constante aanleuning, het is het nog net niet naar mijn idee. Daarnaast vind ik je zadel erg ver naar voren liggen, je tenen komen nu tot aan de elleboog van je paard! Dat moet voor jullie allebei niet fijn rijden. Ook zie ik het aan je armen, die moet je nu heel erg tegen je lichaam aanhouden, terwijl je onderarmen normaal gesproken in 1 lijn moeten doorlopen met de teugels. Je geeft zelf ook al aan dat je je hakken meer moet uitdrukken. Echter, ik heb het idee dat je je beugels vrij kort hebt waardoor je je been niet mooi lang kan maken. Ik zou ze zeker twee gaatjes langer maken, zo te zien aan de foto's.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:41

stijgbeugels een gat of 8 langer (geen grapje)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:43

jullie zijn goed op weg maar inderdaag je meot echt je beugels veel langer doen! want je ziet op bijna alle foto;s dat je je benen op trekt ik denk als je dat doet dat je dan al een stuk veder op weg bent :j succes!

lauraP

je beugels moeten veel langer, ik weet niet of die hoog opgooit, maar zo ziet het er niet zo netjes uit.. ;)

Charica

jury schreef:
stijgbeugels een gat of 8 langer (geen grapje)

Haha, ik dacht ook wat langer... xP (Eerste reactie)
Maar misschien 2 of 4 ofzo :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:45

Nou, jullie moeten nog wel wat les nemen. Constant teugelcontact is er niet, ook ziet het er erg rommelig uit en moet je wat aan je houding doen. Ik denk niet dat je klaar bent om punten te rijden, maar startten kan je natuurlijk wel gewoon!

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:54

Je beugels moeten echt veel langer! Hierdoor trek je echt je benen te veel op en ziet het er meteen anders uit.
Probeer eens echt trots op je paard te gaan zitten en lekker voor je uit kijken zonder naar je paard te gaan staren.
Ik mis ook het constante contact met het bit van het paard.
Handen recht op en een mooie knik in je ellebogen (tegen je lichaam) en rijden met je gat! zoals mijn instructrice het altijd zegt.
Hakken naar naar beneden en benen proberen mooi lang te houden op de juiste plek! ( dus niet zo ver naar voren)
Als je zo gaat zitten ziet het er al heel anders uit, en dan zou ik zeggen: Gewoon gaan starten en veel leren van de punten die er genoemd gaan worden! :D

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:34

Je houding moet je echt aan gaan werken. Eerst je stijgbeugels véél langer doen! Je hebt een stoelzit erdoor. Daarbij; voor je uit kijken en zoek de ontspanning en de nageeflijkheid op!!!

Héél eerlijk gezegd zou ik nog net even wat door oefenen voor de B... Succes!!

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:24

Leeoo,
leeuk.
Het lijkt wel net of je op een springzadel zit idd :P
Misschien als je ze wat langer doet ga je ook minder geld zoeken :P .
En wat doet hij de helle tijd met zijn hoofd? Goeit hij ?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:43

Je moet je beugels echt even wat langer doen, en je moet je hielen ook proberen niet zo op te trekken.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:54

Als ik heel eerlijk ben zou ik nog even wachten. Ten eerste idd je beugels een heel stuk langer en je zadel wat verder naar achteren leggen.

Ik vind het er erg ongecontroleerd uitzien. De constante aanleuning mist nog. Of je paard loopt met zijn neus in de wind, of te diep. Die foto op het eind waar je hem lang/laag hebt ziet er wel heel fijn uit. Probeer iig op die manier los-en na te rijden. Ga nog even aan de slag met goede begeleiding totdat het totale beeld er wat rustiger en fijner uitziet. En je moet echt aan je houding werken. Als je beugels langer zijn gaat het al beter denk ik. Houdt je hakken laag, je tenen naar binnen, rechtop zitten!! Je mooi lang maken. Je hebt een heel leuk paardje, jullie komen er wel :j

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:02

Ik ga ook mee met het feit beugels langer maken.
En dan de komende weken alleen maar letten op je houding. Je teugels licht in contact nemen, en alleen maar lekker vooruit rijden, stap draf en galop. En een baar basis hoefslagfiguren rijden. (volte, diagonaal, gebroken lijn, ...)
Dus niet te veel aan je paard werken, maar alleen aan jezelf.
Benen mooi lang houden, naar voor kijken, rechte rug, schouders naar achter, kin omhoog, hielen omlaag, juiste armhouding, ...
Als dan je eigen houding goed is, kan je beginnen aan je paard. En dan zal het wel allemaal een stuk makkelijker zijn.
Paarden zijn na-apers, als jij niet goed zit op je paard, zal je paard ook niet goed lopen. Dus jij moet eerst het goede voorbeeld geven aan hem.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:27

Top dat je gewoon alle foto's laat zien en niet alleen de foto's waarop het plaatje helemaal klopt. Ik zou zeggen: gewoon starten!
Je eerste wedstrijd is vaak toch een hoop spanning en gedoe (verwacht het onverwachte). Het is allemaal een leerproces waar je ooit aan moet beginnen wil je wedstrijden rijden. Wat heb je te verliezen om het nu te proberen?

Misschien mag je via jouw vereniging ook haute concours (sp?) starten? Inhoudende dat je nog geen startkaart hebt en dus nog niet voor de punten mee rijdt, maar wel gewoon voor het 'echie' wordt beoordeeld. Zodoende kan je zelf bepalen of jullie er klaar voor zijn of nog eventjes je geld in je zakken houdt.
iig succes!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:52

vind de laaste 3 foto's er ontspannen uit zin bij de rest van de foto's mis ik dat, en veder weet je zelf al waar je op moet letten en dat is vooral je houding daar moet je hard aan werken ;)

shirley4000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:53

Als je les neemt komt het wel goed, je kunt wel gaan starten denk ik.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:41

Ik ga je niet afkraken, maar in een B-proef wordt er verwacht dat je paard een redelijk rondje kan lopen, en als ik dat zo mag beoordelen van jou foto's, kan jou paard geen rondje constant in de aanleuning lopen. Misschien heb ik dat fout hoor, maar als ik jou was zou ik mijn stijgbeugels gewoon een kilometer langer doen en een goede instructrice vinden die je kan helpen en kan zorgen dat jou paard ontspannen gaat lopen. Ook vind ik dat hij behoorlijk veel omhoog komt, bij overgangen vooral neem ik aan, daar zou ik even aan gaan werken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:00

Licht je zadel niet iets te ver naar voren? Op sommige foto's kijkt dat wel.
Probeer je handen wat meer te dragen. Nu zet je ze naast het zadel.
Zolang je geen jockey wilt worden of zijn zal ik inderdaad je beugels 4 gaten langer doen.

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:35

In de galop niet vergeten je handen te dragen!
Je handen zijn in draf en stap redelijk netjes, maar in de galop gaan ze naar de knieen van je paard ;)

Jokemarthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:30

Probeer recht op te zitten.

Jullie komen er wel.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:38

Leuk paardje heb je!

Ik vind het er erg onrustig uitzien. Probeer je paard in balans te krijgen (door middel van rechtrichten: www.paardenbegrijpen.nl), dan buigt hij ook linksom beter in en kan hij zijn balans beter houden zodat hij niet meer met zijn hoofd omhoog hoeft te lopen, of moet versnellen om niet om te vallen ;)

Verder idd goede instructie nemen, dan komen jullie er wel!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:32

je bent niet beter gaan zitten na de wisseling van de kniewrongen. huidige eigenaresse is wel beter gaan zitten met de jouwe. mss toch geen goed idee geweest? je hebt namelijk nog een flinke stoelzit en veel te korte beugels.
bovendien vind ik je paard nog niet lekker ontspannen lopen. komt misschien omdat ze te jong beleerd is en daarom nog geen ontspanning kan vinden.
eerst lekker naar de ontspanning rijden en dan pas verder kijken. je bent nu al verder dan jou paard, zij kan je niet bij houden.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:44

Ik ben het met Stephanie_W eens dat ik het knap vind dat je ook de niet 'perfecte' foto's laat zien, maar gewoon alles! Ik zie in deze foto's zowel plaatjes waarvan ik denk: 'starten', als plaatjes waarvan ik denk dat je beter nog even kunt wachten. Ik denk dat het zelf het beste kunt beoordelen.

Als jij je paard in een constante aanleuning kunt rondsturen, dan kun je wel een Bproef rijden. Het geeft niet als hij zich er af en toe uitdrukt, als je hem maar snel weer in de ontspanning kan krijgen.. Halsstrekken kan ie iig wel :)

Succes!

PS: al heeeeeel vaak gezegd, maar doe idd je beugels langer, dan ziet het er al veel netter uit!

KisszZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 14:43

iedereen heeft PB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:11

Ik zou les nemen, de ontspanning is ver te zoeken en je beugels mogen veel en veel langer.
Blijf goed trainen, jullie komen er vast! :)