Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:12

Hallo,
Ik ben in het bezit van een 3,5 jarige fjorden ruin.
Hij is goed in, en door gereden. Kent alle basis hulpen, kan ook al aan teugeltje lopen..
De laatste tijd is hij nogal dwars met sturen, ik wil links, hij gaat rechts.
Met zweepje had ook weinig tot geen zin of hij trok er zich niks vandaan, of hij ging er vandoor en bokken...
(ja het is een bokkerd :+ )
Vandaag heb ik hem voor het eerst met sporen gereden (gewoon stompjes)
Het ging erg goed, hij liep netjes, ging er niet vandoor, en luisterde naar mijn stuur-hulpen.
Kortom het ging uitstekend.
Ik heb de sporen vandaag van een vriendin geleend, en ik zit er over na te denken ze ook aan te schaffen.
Nou zou ik graag willen weten hoe jullie hierover denken.

Groetjes, En alvast bedankt!

LYSANNO

Re: Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:15

Huh? Dus als ik goed begrijp helpen die sporen bij het sturen?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:17

Ja, bij het sturen met je been hulpen, maar oook om hem voorwaartser te laten lopen ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:19

zo te horen is je paard gewoon niet goed aan het been.
imo geen reden om met sporen te rijden.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:21

Als ik gewoon de goede beenhulpen geef dan maakt het bij hem niks uit, hij gaat dan de kant op die hìj wilt, ookal maak ik er voor veel figuren, en veel overgangen...
met sporen had ik meer over hem te zeggen..

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:22

ik vind eigenlijk dat je elk paard zonder sporen moet kunnen rijden, zou het eerst zonder proberen en dan verder kijken

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:22

Wat zegt je instructrice hierover? :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:24

abigailabby schreef:
Als ik gewoon de goede beenhulpen geef dan maakt het bij hem niks uit, hij gaat dan de kant op die hìj wilt, ookal maak ik er voor veel figuren, en veel overgangen...
met sporen had ik meer over hem te zeggen..

Dus je paard is niet goed aan het been.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:24

maar helpt een week door-en-door consequent zijn niet dan? Met dat links-rechts gaan verhaal klinkt het me gewoon als een typische eigenwijze fjord :+ Als ik jou was zou ik gewoon consequent zijn: als jij bijv. rechts wil dan ga je ook rechts, desnoods draai je 7 keer opnieuw een volte als hij de verkeerde kant op ging en doe je het net zo vaak opnieuw totdat hij luisterd. Duurt misschien wel langer voordat je hem 100% luisterend hebt, maar denk dat je daar veel langer profijt van hebt dan dat je nu met sporen gaat rijden. Want dit is meer een kwestie van luisteren. En het naar beneden laten lopen, als hij dat makkelijker doet met sporen: gewoon veel het achterbeen actieveren, dan gaat het vanzelf makkelijker. :) Ik denk dat dat nu makkelijker gaat, omdat hij iets actiever reageert op de sporen, waardoor hij even de achterhand meer onderzet, en de hand daardoor makkelijker meeneemt. Een kwestie van die achterhand trainen dus.
Laatst bijgewerkt door wake_up op 17-04-10 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:26

Ik rijd momenteel geen lessen, (sta bij een boer) Ik heb wel aan andere stal genoten hen mening gevraagd. Hun zeggen dat ik er idd veel meer over te zeggen heb, en dat het haast een andere pony lijkt.
Maar ik zou toch graag jullie mening willen weten.

@Bonny, Tjaah, over het gebruik van sporen valt te twisten.
Ik heb het al enkele weken zonder geprobeert, maaar er moet gewoon vind ik een oplossing komen, anders blijft ie uitproberen

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:27

wake_up schreef:
maar helpt een week door-en-door consequent zijn niet dan? Met dat links-rechts gaan verhaal klinkt het me gewoon als een typische eigenwijze fjord :+ Als ik jou was zou ik gewoon consequent zijn: als jij bijv. rechts wil dan ga je ook rechts, desnoods draai je 7 keer opnieuw een volte als hij de verkeerde kant op ging en doe je het net zo vaak opnieuw totdat hij luisterd. Duurt misschien wel langer voordat je hem 100% luisterend hebt, maar denk dat je daar veel langer profijt van hebt dan dat je nu met sporen gaat rijden. Want dit is meer een kwestie van luisteren. En het naar beneden laten lopen, als hij dat makkelijker doet met sporen: gewoon veel het achterbeen actieveren, dan gaat het vanzelf makkelijker. :) Ik denk dat dat nu makkelijker gaat, omdat hij iets actiever reageert op de sporen, waardoor hij even de achterhand meer onderzet, en de hand daardoor makkelijker meeneemt. Een kwestie van die achterhand trainen dus.

Ik heb het al zovaak geprobeert, maar hij heeft door dat hij sterker is dan mij, en toen ik hem zonder sporen reed, en eindelijk doe goede kant op kreeg ging hij er meteen vandoor, met sporen heb ik dat niet.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:28

Les nemen is een betere stap dan sporen pakken.

Nu pak je sporen erbij, en straks is hij daardoor afgestompt.
Wat ga je daarna pakken?
Westernsporen omdat die harder prikken?

Nee jammer dat er ook op de andere stal overwogen word om te zeggen ga maar met sporen rijden.

Overigens moet je ook leren met sporen te rijden.
Onder begeleiding van een instructeur.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:30

tja, ik blijf erbij dat je consequent moet zijn :D sporen pakken lijkt een makkelijk hulpmiddel, maar ookal heeft je pony duizenden trucjes om onder het werk uit te komen, als jij maar consequent blijft (en slimmer dan je paard) dan komt het vanzelf wel goed hoor. Niet in een paar dagen natuurlijk, maar geloof me, na een paar maanden heb je dan zéker een pony die beter luisterd.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:58

@zack, je loopt te zeuren dat ze niet met sporen moet gaan rijden,
terwijl ik in jou profiel ook sporen zie?
@ts, ga het gewoon eerst even een tijdje met stompjes proberen,
en ga daarna weer zonder.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:01

@Finstar
Ik ben geen 13.
Ik krijg elke week les.
Ik weet hoe ik er mee moet rijden dankzij mijn les.

Redenen genoeg of wil je er meer?

edit*
Buiten het feit dat ik mijn sporen gebruik voor het verfijnen van mijn hulpen.
En ik er niet mijn paard mee vooruit probeer te krijgen.
Of omdat hij ongehoorzaam is.
(en ik btw niet de ruiter ben die erop zit, zoals je kan lezen.. :+ )

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:08

Nou en zij heeft de reden dat ze haar paard voorwaartser wil hebben en hem beter sturen. Het is niet erg om met stompjes te rijden, als ze het daarna maar doet zonder. en in die tussen tijd les nemen. Maar misschien heeft ze wel geen geld voor dure privé lessen :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:09

Als je een goede instructeur(trice) neemt is het probleem opgelost.

Dit is een fout van de ruiter, niet van het paard.

Sporen zijn er NIET om je paard mee vooruit te schoppen.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:20

ik vind dat je gewoon een poosje met spoortjes kan rijden hoor :)
Als je het gevoel heb dat het wat beter ga kun je het weer is een keer zonder proberen..

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:24

Ik sluit me volledig aan bij Zack !

Sporen zijn er voor verfijning van de hulpen als je hoger op komt in je rijden. Dan zal je ze nodig hebben omdat je die hulpen niet meer enkel met kuitdruk kan bereiken,
Sporen om je pony vooruit te krijgen en te sturen , tsja leer dan eerst rijden , om vervolgens je pony te kunnen rijden. Dat paardje is harstikke jong ! Wou je die nu al gaan verpesten ?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:26

Ik weet hoe ik met sporen moet rijden, en omdat ik 13 ben hoor ik niet met sporen te rijden?
Momenteel heb ik nog geen lessen omdat wijzelf niet met een trailer kunnen rijden, en het nu nog te ver is om naar een manege toe te stappen.
Een stalgenoot van me geeft mij ook tips tijdens het rijden geeft ook tips, en afentoe krijg ik les van een kennis die overigens gelders kampioen is geweest.
Nogmaals ik gebruik mijn sporen niet om mijn pony alleen voorwaartstel te laten, met name voor het sturen en corrigeren.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:28

het gaat niet om je leeftijd , het gaat erom dat jij een paard voorwaarster wil krijgen door middel van een spoor, en dat is zeker niet de manier.
Je paardje is harstikke jong, zoek de oorzaak waarom het hij niet voorwaartser wilt. Groeipijn misschien , zadel niet lekker liggend of wat dacht je van het balans wat hij zeer waarschijnlijk gezien zijn leeftijd nog niet heeft.
Het is lekker makkelijk om een spoor om te doen en hem door middel van dwang voorwaarster te krijgen..
Ik zou ook sneller lopen als iemand op mijn rug mij zeer doet !
Ook het sturen moet je allemaal zonder spoor kunnen oplossen !

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:30

Ik sluit mij bij Zack en Mickydo aan.

Overigens kan je ook gelders kampioen in de B zijn... Dus dat zegt niet veel. :+

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:31

mickydo schreef:
het gaat niet om je leeftijd , het gaat erom dat jij een paard voorwaarster wil krijgen door middel van een spoor, en dat is zeker niet de manier.
Je paardje is harstikke jong, zoek de oorzaak waarom het hij niet voorwaartser wilt. Groeipijn misschien , zadel niet lekker liggend of wat dacht je van het balans wat hij zeer waarschijnlijk gezien zijn leeftijd nog niet heeft.
Het is lekker makkelijk om een spoor om te doen en hem door middel van dwang voorwaarster te krijgen..
Ik zou ook sneller lopen als iemand op mijn rug mij zeer doet !
Ook het sturen moet je allemaal zonder spoor kunnen oplossen !

Ik zei net al, het gaat mij er niet om om hem voorwaartser te laten, dit heb ik meerdere malen gezegd, misschiuen moet u eerst lezen wat er wordt gezegd ;)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:32

Met 3.5 zou ik op welke manier dan ook niet met sporen rijden. Of je paard het nou echt nodig heeft of niet. 3.5 is jong, ga eerst maar lekker trainen en probeer dan een keer een spoortje als het niet gaat. Mijn 4.5 jarige, slome Haflinger wordt ook nog niet met sporen gereden, en die gaat ook steeds fijner op mijn been reageren.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:32

En btw, hij is gelders kampioen bij de M geweest.