Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, kwestie van uren maken. Maak het hem hierbij niet te moeilijk, hou het simpel, hoeken bv afronden.Ludo schreef:@ moll, ik wil wel even duidelijk maken dat ik al bijna 12 jaar op paardrijden zit, en heb dus wel op verschillende paarden in galop gezeten en waar ik wel kon ontspannen. In stap en draf kan ik dan ook heel erg goed ontspannen, en dan zou het dus geen optie wezen om niet in galop te gaan. Ik moet daar juist aan werken, en dat kan dan ook alleen maar in galop. Ik ga lichtelijk gespannen zitten wanneer ik bezig ga met het nagevelijk rijden van hem, en dat wil ik juist niet omdat het hier door toch niet gaat lukken.
Ik heb momenteel les van 2 verschilende instructrisches en ik ben zeker wel op de hoogte dat ik soms wat gespannen ga zitten. Dus aan hun ligt het niet...
.
Moll schreef:probeer dan eens van uit een mooie verzamelde draf aan te galoperen als hij goed na geeft laat het hoofd iets dieper zakken zodat je optijd kan zijn hem optevangen wanneer hij dus er uit wil gaan komen, van het op en laat verder de teugel slap elke keer als hij er uit wil van je dit alleen maar op en geef weg zodra hij weer zakt in hoofd hals houding, maar blijf de beweging volgen met geheel je arm, word niet staties, als hij te sterk word en wind zet je hem terug in draf en begin dan weer opnieuw.
mol
hayka schreef:hoi,
Ik herken je probleem, mijn paard houdt zich ook vast (in alle gangen). Na drie jaar is ze eindelijk zo ver dat ze los begint te laten, mijn tip is:
Ga op een volte rijden, handen wat uit elkaar en laag houden en in de verlichte zit gaan zitten. Vanuit deze positie aanspringen naar de galop. Ga dus niet zitten..
Zo kan het paard onder je door rollen. Zodra dit beter gaat (na enkele malen!) dan pas weer gaan zitten. Laat hem maar even op de voorhand komen. Dan kun je hem later weer naar de achterhand rijden. Rust en vertrouwen geven! Zelf kun je dan ook beter ontspannen.
Wat ik in het begin ook wel eens gedaan heb is een slofteugel via de zijkant bevestigen zodat je even iets meer te zeggen hebt. Ik ben niet altijd een voorstander van de slofteugel, je moet dit wel onder begeleiding doen! en ik zou de slofteugel niet onderlangs maken, maar via de zijkant.
Soms heeft een paard even iets meer nodig voordat ze er achter komen dat het niet erg is om los te laten.
Succes!!
Jade15 schreef:De spanning komt volgens mij doordat het paard niet lekker loopt. Dan kan jij niet lekker zitten.
Ik zou proberen hem in de galop naar het halsstrekken toe te rijden zodat het paard zijn balans kan vinden. Wel contact houden maar goed mee gaan met je handen. Kijk dan of je wel ontspannen kan zitten. Als dat niet het geval is zou ik in jouw geval toch eens de rug en achterhand na laten kijken. HOu ook in de gaten of je paard goed rechtgericht is. Heb je geen goede instructeur die eens kan kijken?