paard ontploft vanuit het niets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

paard ontploft vanuit het niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:17

Mijn zesjarige ruin ontploft soms gewoon vanuit het niets, er is dan helemaal niks te zien of te horen waarvan hij zou kunnen schrikken. Hij doet dit zowel in stap, draf als in galop en lange of net korte teugels maakt ook geen verschil. Hij begint dan gewoon zonder aanleiding opeens te bokken en te steigeren. Een paar dagen geleden bijvoorbeeld: ik was al ongeveer een half uur in onze wei aan het rijden en het ging gewoon goed, niks ongewoons hij was ook helemaal niet heet of moeilijk te houden ofzo. Hij was zelfs heel erg rustig en ik had al figuren gestapt en gedraafd en zelfs een stukje wijken. Maar toen opeens begon hij terwijl ik aan het stappen was opeens als een gek te steigeren en te bokken en hij bleef net zolang doorgaan tot ik er vanaf viel. Er is dan ook niks dat helpt: been geven, tik met de zweep, proberen te kalmeren, hij reageert dan gewoon op niks meer. Hij heeft dit nu al drie keer gedaan, ik vind dit zelf heel raar want ik heb zelf niet het idee dat er iets is als hij zo begint te doen. Wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn?

biesje

Re: paard ontploft vanuit het niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:21

vervelend hoor, maar ik ken het verhaal wel een beetje.
die van mij gaat alleen heel hard galoperen (beugels aan de grond bijna) en bokken (of in het hek keren).
Ik weet dat het bij die van mij komt omdat ze te veel energie over heeft na deze lange winter en de lente in der bol heeft.
ik doe haar eerst longeren voor ik er op ga en probeer haar zeker 2 keer in de week los te gooien tot ze weer lekker op de wei kan.
wat voorn voer krijgt hij?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:24

Hij staat zowieso al de hele dag in de wei, hij krijgt nu 3x per dag hooi en 's morgens en 's avonds een halve kilo brok, hij is trouwens 1.68m

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:32

oke dus hij krijgt beweging genoeg en geen bijzonder voer.

lastig hoor. (ook omdat ik er bij die van mij ook nog niet ben)
wordt je hier niet bang van? van dit gedrag?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:34

Ik word niet zo snel bang, maar de laatste keer had ik toch wel even schrik ja. De volgende dag ben ik gewoon gaan rijden en toen was ik verder ook niet bang ofzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:35

Er heeft eerder zo'n topic op bokt gestaan. Dit paard bleek volgens mij artrose te hebben in een lendewervel waardoor af en toe een zenuw klem kwam te zitten. Wellicht dus de moeite waard om naar te laten kijken?

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:37

gelukkig maar als ze door krijgen dat je bang bent ben je de sigaar haha

arrest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:40

Het zou ook kunnen dat jouw paardje heel snel verveeld is en dat zodra het hem niet meer aanstaat hij een weg zoekt om onder het werk uit te geraken, vandaar dat het pas na een tijdje begint.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:43

een keer een osteopaat naar zn rug laten kijken misschien? die kan ook meteen je zadel bekijken dan. ik kan niks anders bedenken dan dat het hem ergens pijn doet!

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:47

arrest schreef:
Het zou ook kunnen dat jouw paardje heel snel verveeld is en dat zodra het hem niet meer aanstaat hij een weg zoekt om onder het werk uit te geraken, vandaar dat het pas na een tijdje begint.

Ik wissel al heel veel af, veel figuren rijden enzo. Hij doet dit verder ook niet elke keer als ik rij, de eerste keer was drie weken geleden, de tweede keer een week geleden en de derde keer drie dagen geleden.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:49

suuzepuus schreef:
een keer een osteopaat naar zn rug laten kijken misschien? die kan ook meteen je zadel bekijken dan. ik kan niks anders bedenken dan dat het hem ergens pijn doet!

Ja oke, maar zou hij dit dan niet vaker doen, nu is het echt maar af en toe. Als er iets aan het zadel scheelt zou hij dit toch iedere keer doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:51

arrest schreef:

Zulke ken ik ook, maar die raken niet blind voor je hulpen maar richten zich gewoon specifiek op een voorwerp bijvoorbeeld en gedragen zich dan als een opgewonden hengst. Ook niet altijd even leuk, maar daar is mee te leven.
Onverwacht bokken tot je eraf ligt is geen normaal gedrag :n

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:33

Ik heb ook zo'n paardje meegemaakt. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat hij reageerde op iets in zijn lichaam. Blijkbaar schoot er iets vast of kreeg hij dus pijn waardoor hij als gevolg een idioot werdt. Ik ben het dus met Suuzepuus en sizzle eens.

Geloof mij maar, er is nooit iets zelfvansprekend bij paarden. Al zou het zadel dan misschien niet goed liggen, dan zijn paarden er heel goed in dat te verbloemen en door de pijn te lopen. Dat is mijn ervaring en is dus niet gezegt dat het bij jou paard ook het geval is. :)

Beter het zekere voor het onzekere..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:34

Dit deed (doet?) de mijne ook.

Osteopaat laten komen, zijn hele rug zat vast en hij had gewoon pijn.
Dit is echt niet iets waar je op moet bezuinigen.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:35

Dat is een hele goede uitspraak Anthea. :)

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:35

Ik heb overlegd met mijn ouders en we gaan het zadel en zijn rug enzo laten controleren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:39

Onze ruin had hier ook last van, vaak heel erg braaf en in ene uit het niets ontploffen. Dit bleek een pijnuiting te zijn.
Een goede beslissing om alles eens na te laten kijken en op die manier dingen uit te sluiten. Weet je zeker dat je paard niets mankeert kan je verder.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:44

meggiemeg schreef:
Onze ruin had hier ook last van, vaak heel erg braaf en in ene uit het niets ontploffen. Dit bleek een pijnuiting te zijn.
Een goede beslissing om alles eens na te laten kijken en op die manier dingen uit te sluiten. Weet je zeker dat je paard niets mankeert kan je verder.

Mag ik vragen waar jouw paard last van had dan? Mag ook via Pb

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:45

Het kan ook iets heel simpels zijn als een knieband die op slot schiet, dat kan behoorlijk zeer doen.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:46

Kan zijn. Ik ga zo snel mogelijk een afspraak maken om alles te laten controleren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:48

XThisIsMeX schreef:
Ik heb overlegd met mijn ouders en we gaan het zadel en zijn rug enzo laten controleren.

Denk dat dat een hele wijze beslissing is.
Dergelijk gedrag moet bijna wel een oorzaak hebben, ik denk ook dat er tijdens het rijden plotseling iets helemaal niet lekker zit in zijn lijf waardoor hij helemaal door het lint gaat.

Vorig jaar haalde ik een keer mijn paard uit de stal, na een paar meter begon hij ineens te bokken en te steigeren, ik begreep er helemaal niets van, zodra hij stilstond deed hij niets raars en was het weer hetzelfde makkelijke paard, maar zodra ik hem een paar passen meenam aan de hand begon hij weer te bokken en te steigeren :(
Het was een hele onderneming om hem heelhuids in de bak te krijgen, eenmaal daar ging hij helemaal uit zijn dak, er was geen stoppen meer aan, rollen, steigeren, bokken en rondrennen als een idioot.
Uiteindelijk kwam ik er achter wat er loos was, hij had de onderkant van zijn staartwortel kapot geschuurd, zodra hij in beweging kwam deed dat blijkbaar pijn of voelde raar ofzo.

Er was dus ogenschijnlijk niets aan hem te zien, maar er was wel degelijk iets loos :j
Een paard denkt niet, die reageert op iets was hij ziet, hoort of voelt.
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 11-04-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:49

Ik heb toen Stefan Alen laten komen, denk dat het 75-95 euro was en 1 behandeling was voldoende. Hij komt ook in Limburg. :)

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:56

oke zal daar eens naar kijken morgen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:59

Het is goed dat je hem even laat nakijken.

Je zegt: "er is dan helemaal niks te zien of te horen waarvan hij zou kunnen schrikken". Dat kun je eigenlijk niet weten. Paarden kunnen zoveel meer zien en vooral horen dan wij mensjes.. Als het voor jou absolute stilte is, kan je paard wel allemaal dingen en diertjes horen. Het kan dus wel zijn dat hij ergens van schrikt.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:01

ja maar als hij echt schrikt van iets is zijn reactie echt heel anders, dan gaat hij er gewoon vandoor in galop en kan ik hem redelijk snel stoppen