Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Doet hij dit bij een gewone trens ook? aerdenhout1 schreef:Gelukkig voor jou zijn sinds deze maand de regels voor de Z vernieuwd en ben je niet meer verplicht om met stang en trens de Z te rijden!
Dus ik zou je paard lekker met zijn eigen bit rijden, waar je ook de M mee door bent gekomen.
Citaat:In een eerder onderzoek van Warren-Smith et al (2005) geven de auteurs aan dat bij directe observatie veel ruiters een onnodige hoeveelheid druk op de mond van het paard uitoefenen tijdens het rijden. Warren- Smith et al (2005): "Wanneer een paard gewend raakt aan een constante hoge druk in de mond, dan wordt de reactie van het paard op deze hulp steeds minder. Wanneer deze hoge druk niet wordt veranderd, kan het paard verschillende ongewenste reacties geven. Dit kan variëren van het niet meer goed presteren tot het uiteindelijk niet meer reageren op deze hulpen, met als gevolg dat de ruiter nog meer druk gaat toepassen. Hierdoor komt de combinatie in een vicieuze cirkel terecht."
De paardenmond wordt dus juist ongevoelig gemaakt, waar "fijne hulpen" allang niet meer aan de orde zijn. Wat in feite plaatsvindt in de mond, zijn juist heel vage en zware instructies vol ruis (volgens Clayton is de teugelspanning ook continue wisselend, dus nooit constant, en zijn pieken waar te nemen die optreden in het ritme van het paard z'n gangen, wat het gevolg blijkt te zijn van de bijna onzichtbaar knikkende beweging van het hoofd van het paard). Een perfect voorbeeld van "geleerde hulpeloosheid" dus, in plaats van "verfijnde communicatie".
supergirll schreef:ja helemaal mee eens. Wat ik al eerder zij. We "hangen" er gewoon zn trensje weer in maar wat als ie m er weer over gooit?? Heb n tonglepel inmiddels op voorraad. Zondag gaan we weer starten. Wil het goed doen en zijn voor mn schimmel.
aerdenhout1 schreef:Na je eigen berichten te hebben gelezen denk ik dat het paard te snel stang en trens is ingelegd.
Hij heeft dus eigenlijk niet kunnen wennen aan zo'n ijzerwinkel in zijn mond en probeert daar nu van af te komen.
Gelukkig voor jou zijn sinds deze maand de regels voor de Z vernieuwd en ben je niet meer verplicht om met stang en trens de Z te rijden!
Dus ik zou je paard lekker met zijn eigen bit rijden, waar je ook de M mee door bent gekomen.
. Arabesk schreef:chllover schreef:van sprenger heb je een stang met tonglepel misschien is dat een oplossing?
dat is geen oplossing, dat is een schijn-oplossing, kijk maar:
het paard heeft nl een goede reden om de tong over het bit te gooien!