Pony wilt te hard in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kisi

Pony wilt te hard in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 15:33

Ik heb een bijrijdpony, maar in draf en stap is ze gewoon heel rustig. Maar zodra ik in galop wil aanspringen gaat ze heel hard, en als je haar dan inhoud gaat ze gelijk terug in draf. Ze wilt dus óf heel hard galopperen, óf draf. Ik heb al geprobeerd op mijn zit te werken, dus om haar zonder teugels rustiger te krijgen maar dan gaat ze ook weer in draf. Ook mijn benen aan houden en dan inhouden werkt niet, dan gaat ze heel hard. De eigenaar heeft er ook last van en weet ook niet wat ze dan moet doen.
In de bak wilt ze dus ook niet achter iemand galopperen want dan gaat ze terug in draf, omdat dat te langzaam voor haar gaat. Maar in het bos doet ze dat wel gewoon. Dus hoe zou ik haar dan rustig kunnen laten galopperen?

annebe

Re: Pony wilt te hard in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:38

Het lijkt erop dat je pony moeite heeft met haar balans en door hard te galoperen haar balans kan houden.
Begin eens met 1 pasje galop, weer terug... Weer aangaloperen, 2 pasjes en weer terug.

Haal de druk eraf bij je pony.
Het gaat op goed aangaloperen vanuit de achterhand en daar is kracht en balans voor nodig

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 15:47

Hmm, dat zal wel kunnen ja, ze is ook nog niet zo heel oud.
Dankjewel!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:21

ik ga hierin mee met annebe, heb precies hetzelfde geval en herken dus je verhaal. Mijn paard zit ook erg met haar balans, en ze is al 16 dus dat heeft niks met leeftijd te maken... gewoon nog niet goed aangeleerd. Gelukkig kan ik je hierbij melden dat het snel verbeterd! Ik ben een maand verder en het gaat alweer stukken beter! Ik wordt iig niet meer schuin de hoeken door gescheurd :P

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:36

Dit heb ik ook met mijn paard gehad. je kan met longeren ook veel oefeningen doen. Mijn paard had geen balans in de galop.Heel veel overgangen rijden en balkjes lopen zodat zij veel spieren krijgt daar. Merkte zelfs dat zij rechts om stuk beter liep dan links. Dus toen veelal op links geoefend en gedaan. En nu gaat het stukken beter!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:57

Dit topic hoort op rijtechnisch thuis, ik tem even. :)

Probeer eerst aan de hand de HO-knop erop te krijgen, en dit onder het zadel verder door te leren.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:11

PP ->> RT-P

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:26

Heel veel tempowisselingen gaan rijden. Dus de pony leren dat jij het tempo bepaalt. En ik ga ook met annebe mee. Het is een balans probleem. Omdat de pony moeite heeft met de balans is galop is het voor hem/haar makkelijk gewoon hard te gaan. Stukje voor stukje trainen.

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:30

Probeer ook lieve stemmetjes tegen hem/haar te zeggen.
dat moest ik ook doen als hij wat goed 's deed dan moest ik heel uitgebreid tegen hem dingen zeggen bijv.
Braaf paard
Goed zo !
hooo
dat help wel.
en als hij wat fout doet dan met beenhulp bij rijden
ik hoop dat je er wat aan heb

Bellalover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:25

Op mn oude manege hadden we ook zo pony, en ik vond dat altijd doodeng..

Probeer kneepjes in de teugels te geven, en een beetje naar achter leunen.. Dat zeiden ze toen altijd tegen mij. XD

Forbidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:28

Hoe oud is die pony? Als ze jong is, kan het zijn dat die haar balans nog moet vinden. Lieve stemmetjes.. dat is een ondersteuning, geen oplossing. Als je balkjes hebt of kan regelen, zorg dan dat je balkjes gaat lopen/draven. Hierdoor word ze meer gespierd en krijgt ze meer balans. Ook kun je proberen voltes te rijden totdat ze langzamer in galop gaat. Als ze dan langzamer gaat, dán belonen maar nog wel ondersteunen met je benen voordat hij terugvalt in draf.

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 15:36

Ze is net 5 geworden. :)
Het woordje "ho" kent ze, maar dan gaat ze gelijk terug in draf.
Balkjes kan ik morgen eens proberen, dankjewel!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:02

Hebben wij ook met een manege paard!! Misschien longeren galop voor dat je gaat rijden?

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:05

Dat probleem had ik ook met mijn dravertje. Zij stond erg onstabiel op haar benen tijdens galop en daarom ging ze zo hard. Ik heb het kunnen oplossen door haar even door te laten galloperen en na een paar passen terug te nemen, en veel cirkels rijden zodat ze steviger op haar benen gaat lopen. Dit heeft echt geholpen en nu kunnen we min of meer 'normaal' galloperen. ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:05

Mijn jonge paard wil ook erg hard galopperen in de bak.. zodra er een bocht aan komt gaat hij hard en plat door de bochten.

Nu oefenen we buiten regelmatig galopjes rechtuit, heel fijn beheerst en een goed tempo, en daarmee gaat het in de bak ook al beter.. Het is een kwestie van sterker worden, en balans vinden..

succes ermee..

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:07

Ken het probleem..
Veel voltes rijden in galop, grote en kleine voltes.

Vraagje, gaat ze gelijk hard galoperen of steeds harder?

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:11

FitzChivalry schreef:
Mijn jonge paard wil ook erg hard galopperen in de bak.. zodra er een bocht aan komt gaat hij hard en plat door de bochten.

Nu oefenen we buiten regelmatig galopjes rechtuit, heel fijn beheerst en een goed tempo, en daarmee gaat het in de bak ook al beter.. Het is een kwestie van sterker worden, en balans vinden..

succes ermee..

dat probleem heb ik nu ook nog een beetje, in de bochten versnellen. Maar rechtdoor maakt ze zich ook soms nog wat sterk, dus durf buiten nog niet meteen oefenen. Heb 1 keertje wel een paar passen gegallopeerd, maar toen maakte ze zich ongelooflijk sterk en heb het sindsdien niet meer gedaan... :=

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:20

Izaa_ schreef:
FitzChivalry schreef:

succes ermee..

dat probleem heb ik nu ook nog een beetje, in de bochten versnellen. Maar rechtdoor maakt ze zich ook soms nog wat sterk, dus durf buiten nog niet meteen oefenen. Heb 1 keertje wel een paar passen gegallopeerd, maar toen maakte ze zich ongelooflijk sterk en heb het sindsdien niet meer gedaan... :=

Is er geen ervaren paard waar je achteraan kunt, als die stopt gaat het gemiddelde paard erachter ook wel op de rem hoor..

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 01:18

Hier nog een. Die van mij (moet nog 4 worden in mei) staat sinds kort op voorijzers. Haar rechtergalop is hierdoor enorm verbeterd, maar de linkergalop is een drama! Ze wil alleen maar versnellen en totaal niet buigen.

Moeilijk!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:47

ikben eens volgens parelli gaan rijden , dan met hoofdstel, touw om zijn nek en barebackpad... en jij bepaalt de gang van paard en alleen maar meegaan.....en mijn pony sprong rustig aan in galop en dit train ik heel veel tussendoor... en het gaat supergoed...het is gewoon ook een kwestie van onbalans vanuit jouw zit..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:34

Ik heb hetzelfde probleem voor het moment. Paard is bij de vorige eigenaar ook hoofdzakelijk op de rechterkant gereden, op deze kant is hij dus stukken gebalanceerder maar ook niet je-van-het. Op de linkerkant galopperen is een ramp.
Ik rijd heel veel voltes en figuren en maak veel overgangen. Hopelijk gaat het snel beter.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:41

Ik heb ook een jong paardje die erge moeite heeft met de galop. Ik doe veel grondwerk met hem. Vooral het aangalopperen oefen ik nu veel met hem en ik kan merken dat het al een stuk beter gaat. Aangalopperen --> belonen. Als dat goed gaat een paar passen galop en weer terug. Zo kan hij oefenen zonder dat hij last heeft van mij op zijn rug. Wanneer ik nu met hem rijd, gaat de galop al een stuk beter (doe dan hetzelfde als met grondwerk).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:47

mmm, ik rijdt nu een dravertje en die gaat soms rare 'hupeltjes' maken in draf, mijn instructrice zegt dan dat ik hem ruimte moet geven zodat hij zijn evenwicht kan vinden, dan valt hij weer in draf :P
Miss helpt dat bij jou ook?
Of ophoudingen, diep gaan zitten, rustig blijven.
Als ze haar hoofd omhoog doet tijdens het aangaloperen en dan weg spurt zou ik voor een martingaal kiezen die alleen strak word getrokken als je pony zin hoofd omhoog doet :)

_pacific_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:49

Had ik in het begin ook vaak.
Heb het afgeleerd om eigenlijk veel been te geven MAAR je buitenteugel erg goed erbij te houden.

Ook heb ik het een beetje afgeleerd door in mijn beugels te gaan staan ,, buitenteugel erbij maar haar eigenlijk wel gewoon te laten lopen. Uiteindelijk werd ze wat moe en ging ze rustiger galoperen omdat ik haar wel in galop hield ,, draven mocht niet ze MOEST galoperen en ging vanzelf rustiger.
Dan als ze wat rustiger gaat kan je gaan lichtrijden in galop, werd de mijne ook rustiger van galoperen omdat pony beestje moet aanpassen aan je sta zit beweging, en daarna kon ik gwn blijven zitten en bleef ze rustig bij me.
Duurde wel lang voor ze dat deed maar nu blijft ze gewoon arbeidsgalop.

Succes ermee

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:57

Je kan ook proberen als je aanspringd en ze wil weer zo hard gaan, gewoon veel voltes rijden zodat ze rustiger word!