Ik rijd 1x in de week les met Quasito, niet zozeer omdat ik graag verder wil komen in de dressuur, maar wel omdat ik merk dat ze door de les beter reageert op tempowisselingen die ze liever niet maakt tijdens het buitenrijden. Ook omdat we in de zomer meedoen aan de ponyrennen op Duindigt, dus de spieren, technieken en het beter letten op mij trainen we er ook meteen mee. Behalve 1x in de week tijdens les en heel afentoe een keertje vaker rijden we dus niet in de bak. Een niveau hebben we niet, maar wie weet als alles soepel verloopt doen we een keer mee met een wedstrijdje.

Waar we nu voornamelijk mee bezig zijn is dat ze d'r hele lichaam fijn gebruikt. Dat ze niet alleen stelling met d'r hoofdje door de bochten heeft, maar dat ze meteen haar hele lichaam meeneemt en niet d'r kont maar wat naar binnen gooit om er vanaf te zijn. Ook beginnen we met wat pasjes wijken, dit vinden we allebei heel erg moeilijk. Ik moet duidelijker mijn hulpen geven en zij kan makkelijk veel meer dan dat ze nu doet.
Quaas is heel slim, ze weet precies wanneer ze iets wel mag en niet mag, daar maakt ze dus ook gebruik van. Ze krijgt ook door hoe ze onder dingen uit kan komen, maar dit geef ik natuurlijk niet doe, dus dat komt allemaal goed.
De fotograve kwam pas ergens midden in de les aan, dus foto's van het loswerken heb ik niet.
1. Wat extra hulp met het wijken.

2. Gaat de goede kant op, maar nog niet zoveel resultaat.

3. Prima begin.

4. Inzet afwenden voor het wijken.

5. Fijn drafje.

6.

7. Inzet afwenden voor het wijken.

8. Drafje.

9.

10. Teugel steeds iets langer.

11. En uitstappen.

Mijn handen mogen een stuk hoger, wel heb ik ze vaak bewust zo zitten, omdat ik haar zo wat meer kan begeleiden in het nagefelijk lopen.
Groetjes, Isa.
Dat komt allemaal vanuit achteruit, als je je handen zo laag zet werkt dat meer in op de lagen en zal het paard alleen door de pijnprikkels meer gaan zakken. Maar dat is dan geen correcte nageeflijkheid. Je handen moeten gewoon rechtop, knik in je ellebogen, met een fijn, licht contact.