Quasito @ les in ze zon.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Quasito @ les in ze zon.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:03

Hallo! :wave:
Ik rijd 1x in de week les met Quasito, niet zozeer omdat ik graag verder wil komen in de dressuur, maar wel omdat ik merk dat ze door de les beter reageert op tempowisselingen die ze liever niet maakt tijdens het buitenrijden. Ook omdat we in de zomer meedoen aan de ponyrennen op Duindigt, dus de spieren, technieken en het beter letten op mij trainen we er ook meteen mee. Behalve 1x in de week tijdens les en heel afentoe een keertje vaker rijden we dus niet in de bak. Een niveau hebben we niet, maar wie weet als alles soepel verloopt doen we een keer mee met een wedstrijdje. :)
Waar we nu voornamelijk mee bezig zijn is dat ze d'r hele lichaam fijn gebruikt. Dat ze niet alleen stelling met d'r hoofdje door de bochten heeft, maar dat ze meteen haar hele lichaam meeneemt en niet d'r kont maar wat naar binnen gooit om er vanaf te zijn. Ook beginnen we met wat pasjes wijken, dit vinden we allebei heel erg moeilijk. Ik moet duidelijker mijn hulpen geven en zij kan makkelijk veel meer dan dat ze nu doet.
Quaas is heel slim, ze weet precies wanneer ze iets wel mag en niet mag, daar maakt ze dus ook gebruik van. Ze krijgt ook door hoe ze onder dingen uit kan komen, maar dit geef ik natuurlijk niet doe, dus dat komt allemaal goed.

De fotograve kwam pas ergens midden in de les aan, dus foto's van het loswerken heb ik niet.

1. Wat extra hulp met het wijken.
Afbeelding

2. Gaat de goede kant op, maar nog niet zoveel resultaat.
Afbeelding

3. Prima begin.
Afbeelding

4. Inzet afwenden voor het wijken.
Afbeelding

5. Fijn drafje.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Inzet afwenden voor het wijken.
Afbeelding

8. Drafje.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Teugel steeds iets langer.
Afbeelding

11. En uitstappen.
Afbeelding

Mijn handen mogen een stuk hoger, wel heb ik ze vaak bewust zo zitten, omdat ik haar zo wat meer kan begeleiden in het nagefelijk lopen.

Groetjes, Isa.
Laatst bijgewerkt door Ies_ op 06-04-10 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:12

Met je handen laat je je paard niet nageeflijk lopen hoor ;) Dat komt allemaal vanuit achteruit, als je je handen zo laag zet werkt dat meer in op de lagen en zal het paard alleen door de pijnprikkels meer gaan zakken. Maar dat is dan geen correcte nageeflijkheid. Je handen moeten gewoon rechtop, knik in je ellebogen, met een fijn, licht contact.

Aangezien je verder nog niet echt gedressuurd hebt kan je niet gaan zeggen dat je paard veel meer of beter kan wijken dan wat jullie nu doen, het vraagt best wat lenigheid en netzoals dat je zelf met een sport begint zal je dat eerst nog niet goed kunnen :)

Je zou eerst wat meer kunnen beginnen met contrastelling op de binnenhoefslag, zodat ze eerst leert leniger te worden en geen steun kan zoeken aan de bakrand maar zelf een balans ontwikkeld. Let daarbij wel op dat je dr recht houdt, dus controleren dat ze niet naar binnen of naar buiten valt, dat is soms best lastig te voelen.

Onder dingen uit proberen te komen doen paarden alleen als ze iets moeilijk vinden of gewoon nog niet aankunnen, ze doen het in ieder geval niet om je te pesten!

Taat_

Re: Quasito @ les in ze zon.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:18

Hee Ies :)

'T zag er netjes uit vanmiddag, handen inderdaad wat hoger maar dat gaf je zelf ook al aan. :)
Het ziet er leuk uit en je merkt dat jullie iedere les weer vooruit gaan!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:19

x_Marr: Ik zet me handen daar ook niet vast, en zoals je ziet heb ik licht contact. Ik zelf heb niet eerder zo gedressuurd, mijn paard zelf wel. Maar samen komen we er nog niet helemaal uit en daarom hebben we les. Stelling op de hoefslag zelf doen we ook, maar daar heb ik dus geen foto's van omdat de fotograve er toen nog niet was. Ze probeert er inderdaad onder vandaan te komen omdat ze het erg moeilijk vind. Maar daarom blijf ik ook volhouden, wat ze moet doen hoeft ze maar een paar pasjes te doen. Daarna word ze beloont omdat ze er dan mee mag stoppen. :) Bedankt voor de tips! Ik zal dat van me handen meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:40

Ik vind jou en je pony écht heel mooi bij elkaar passen. :+:
Past perfect en ik vind jullie samen echt een plaatje om naar te kijken.
Ik vraag me wel een beetje af waarom je nu al met wijken begint, maarja, ik ben ook geen instructrice.
Je pony loopt wel erg ontspannen en het is fijn om te zien dat er niet in zijn mond wordt getrokken.
Ben heel benieuwd hoe jullie er over een tijdje bij lopen. :j

Mijn tip; je beugels iets langer doen.
Is ook goed voor jouw evenwicht.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:11

KoudbloedKim: Echt super leuk om te horen! Onwijs lief! Ik weet zelf ook niet zo goed waarom ze precies daarmee begint, ik zal het is vragen. :) Voor mijn gevoel zaten de beugels al best lang hihi, maar ik ga het meenemen!

Okira: bedankt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:16

Wat een ontzettend leuk paard en wat zie ik een boel fouten!
Bij het wijken...wat ik niet zo snap eigenlijk je rijd net dressuurmatig als ik het goed begrijp...zit je compleet naast je paard en dan ook nog eens naar de verkeerde kant.
Dan zie ik en paar handen die ergens liggen dat ik denk...OEI!! Knieeen die compleet van het zadel af zijn en waar je tussen door kan kijken...Hakken opgetrokken, beugels op de verkeerde plek...Tja Ik hoop dat je instructeur er iets van zegt in je les, anders op zoek naar een ander!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:36

aerdenhout1: Bedankt! :) Dat klopt, het wijken vind ik zelf echt onwijs moeilijk, dit is ook de 3/4e keer dat ik dit doe. Paardje heeft dit ook nooit veel gedaan, dus vandaar dat het er nog lang niet uit ziet en gaat zoals het moet, daar heb je gelijk in. Mijn houding is niet netjes, dat weet ik. Wat ik moet doen, moet ik me best voor doen en daar gaat mijn houding onder lijden. Knieën van het zadel heeft deels te maken met dat het een boomloos zadel is en hij geen kniebladen heeft, dus minder steun. Maar ik ben het met je eens dat mijn houding bagger is.

Ik denk dat het wel te merken is dat dressuur of bakrijden niet echt mijn ding is. Maar ik vind het wel belangrijk, omdat ik verschil merk tussen nu en toen ik geen les had of in de bak reed. Mijn instructrice vind ik heel erg fijn, ze is rustig en zorgt op een fijne manier dat ik mijn paard goed aan het lopen krijg. In het begin had ik wel eens mijn twijfels over bepaalde dingen, maar die doen we nu niet meer en zijn uiteindelijk vrij logisch.

Nog even over het wijken, het klopt dat ik de verkeerde kant op zit, dat gaat heel automatisch. De vorige les hebben we hier veel aan gedaan, dit keer hebben hier niet zoveel aandacht aan besteed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:43

Misschien is het handig om eens aan de longe een zitles te nemen.
Dan hoef je zelf niet na te denken over b.v sturen en kan je alleen aan je houding denken.
Wijken zou ik eigenlijk nog niet doen als je voor de rest het "gevoel" nog niet zo hebt.
Maar ik ben een dressuurpief he! Dus verwacht van mijn lessers ( die ook dressuur rijden) wel veel!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:48

Ja dat kan ik inderdaad is doen. Tja, voor mijzelf ligt het anders. Ik rij alleen maar buiten, waar ik nooit contact met de teugels heb, mijn paard reageert op stem en aandrijven is voor mij meer bijdrijven. Ook rijd ik buiten meestal bitloos, en met een ander zadel. Verder is onze passie gewoon lekker crossen en daarom doen we ook mee op duindigt aan de ponyrennen. Dus nee, het dressuur gevoel zit er nog niet zo in. Maar wat niet is kan nog komen! :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:52

ik wil je totaal niet afkraken, dus vat het niet verkeerd op, maar oei wat zit jij belabberd :=
niet alleen je houding, maar vooral echt je zit, en dan met name tijdens het wijken.
tipje: probeer dezelfde bewegingen met jouw lichaam te maken als dat het paard moet maken met haar lichaam.

dus bij het wijken, in dit geval naar rechts:
paard: rechterschouder naar voren, dus linker schouder terug
ruiter: rechterschouder en rechterheup naar voren, linker schouder en heup terug

paard: zakt met linker heup/bil en verlengt het linker been om deze onder de massa te plaatsen
ruiter: zit op linker knobbel en been lang waardoor druk met de kuit wordt gegeven

probeer verder zo min mogelijk aan de teugels te zitten, beide teugels contact houden en opvangen, maar niet zoveel stelling als nu.

je zal zien dat als jij met je zit dezelfde bewegingen als je paard maakt, zij het sneller zal aanvoelen en begrijpen waardoor het veel makkelijker gaat.

op het wijken is overigens niks tegen. in een vroeg stadium van de dressuur kunnen zijgangen (begin in stap!) zoals wijken en sb enorm helpen om de spieren van je paard sterker te maken.

jullie zijn wel een hele leuke combinatie! lekker ontspannen en echt sámen aan het rijden :D
veel succes op duindigt binnenkort!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:55

DuChambre: Nee je kraakt me niet af, je hebt helemaal gelijk! Super bedankt, daar heb ik echt wat aan. :) Ik ga het zo nog een paar keer doorlezen. :D

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 02:40

Hee Ies!

Jij en Quaas zijn samen idd een leuk koppel!

Verder kan ik eigenlijk weinig toevoegen aan de mensen die voor mij gepost hebben.. Je hebt een ontspannen verbinding met de mond en dat moet je vooral zo houden +:)+ .
Aan de rest van je houding moet idd nog (behoorlijk) wat gesleuteld worden, maar wat ik zo lees van je sta je daar ook echt open voor, om verder te komen dan waar je nu bent (ookal heb je niet echt dressuursport-ambities) en dat is helemaal de juiste instelling!

Dus ik vind dat je op de goeie weg bent en ik ben benieuwd naar meer foto's naarmate jullie verder komen!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:04

Heej isa,

Jullie zijn een super leuke combinatie!
Ik ga helemaal mee met het commentaar wat boven mij al is gegeven.
Ik ben benieuwt hoe jullie er over een tijdje uitzien samen! :)

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:52

Probeer je been wat uit te drukken (hakken naar beneden)
Blijf recht op je pony zitten, ook bij het wijken moet jij wel recht blijven zitten!
Verder je handen niet zo breed en laag vast zetten.
Draag ze voor je, zet ze naast elkaar neer en houd ze rechtop.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:07

Ik vind jullie een leuk stel :)
Ik zou alleen nog even wachten met wijken en je eerst meer gaan concentreren op je houding.
Misschien dat je, je beugels ook iets langer kunt doen?

Verder vind ik het er wel ontspannen uitzien :)

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:38

Ondanks dat ik ook een aantal foutjes zie die hierboven al genoemd zijn vind ik het er wel heel ontspannen uitzien! Pony valt af en toe nog wat op de voorhand, maar door goed voorwaarts te rijden is dit denk ik zo opgelost. Begin daar eerst maar mee, voordat je de rest doet.. Vind jullie verder een leuke combi! Succes samen

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 16:15

Super bedankt weer allemaal! Aan mijn houding ga ik zeker weer veel sleutelen. :)

Elfjuhh: Ondanks dat mijn handen laag en breed staan, zet ik ze niet vast.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:25

Ik zie ook inderdaad dat je je handen ondanks de positie helemaal niets vasthoudt, je hebt een vrij los contact. Heb je toevallig ook nog een dressuur/veelzijdigheidszadel tot je beschikking? Ik denk dat dit enorm gaat schelen qua beenhouding. Probeer je knie wat beter aan te sluiten, maar zonder te gaan klemmen. Je kan ook eens gaan oefenen door zonder beugels te rijden, dan voel je vanzelf wat een prettige houding is.
Denk erom dat als je afwend, dat je dit met je zit en je buitenhand doet, niet met je binnenhand. Verplaats je gewicht iets en draai je schouders en bekken mee. Met je binnenhand vraag je enkel wat stelling.
Je hebt echt een hele leuke pony, en ik vind dat je het commentaar echt super op pikt!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:04

Noekjee: Dankjewel! Ik heb hier nog 2 vz zadel liggen en 1 dressuur zadel, maar alle 3 liggen ze niet lekker op Quaas. De vorige keer heb ik met het dressuur zadel in de les reed, had ik nog meer moeite met alles op ze plaats houden en eigenlijk was het ook niet fijn voor d'r rug, dus dat doe ik niet meer. Zonder zadel is eigenlijk niet echt vol te houden, omdat ze helemaaaal niet lekker zit in draf. Ik rijd wel is met barepackpad, maar dan rijd ik ook altijd weer bitloos, dus dan ontspant ze zonder dat ik hulpen geef of contact heb met de teugels. Dan kan ik opzich beter aan me houding denken, maar omdat ik dan met m'n zit stuur is dat ook weer lastig. Haha, maar ik ga proberen! :)

danique1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:09

heerlijk paardje zo te zien.
Maar let op de houding van je handen en armen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:38

Ik vind jullie ook een heel mooie combinatie. En ik vind het heel goed dat je toch dressuurles neemt en ook om de juiste redenen :)
Ik ga niet herhalen, maar wat mij ook erg opvalt is dat je haar stuurt door je hand helemaal van de hals af te doen.. Dat gebeurt ook bij het wijken. Je mag je handen wel gewoon op de juiste plek houden, bij elkaar en naast elkaar, óók als je afwendt of wijkt. Ik denk dat daar je probleem vandaan komt. Je zegt dit: `Dat ze niet alleen stelling met d'r hoofdje door de bochten heeft, maar dat ze meteen haar hele lichaam meeneemt en niet d'r kont maar wat naar binnen gooit om er vanaf te zijn`
Het ziet er uit of je alleen met je teugel stuurt, in dat geval zou ieder paard deze reactie geven :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:52

x_Marr schreef:
Met je handen laat je je paard niet nageeflijk lopen hoor ;) Dat komt allemaal vanuit achteruit, als je je handen zo laag zet werkt dat meer in op de lagen en zal het paard alleen door de pijnprikkels meer gaan zakken. Maar dat is dan geen correcte nageeflijkheid. Je handen moeten gewoon rechtop, knik in je ellebogen, met een fijn, licht contact.

Als je je armen laat "vallen" en je handen wat lager en wijder zet, nodigt dit wel uit tot zakken. Omdat je zelf ontspant in je armen en schouders. Dat is iets heel anders dan de handen wijd, laag en VAST zetten zoals jij bedoelt (het dwingen dus), en een aantal andere in hun posts ook benoemen.
Als de TS het in deze context doet, is er dus niets mis mee!

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:54

Hee ies! Wat ziet dat er heerlijk uit zeg! Jullie zijn echt een hele mooie combi, je ziet zo mooi dat jullie echt samen aan het werk zijn, super! Zoals hierboven gezegd valt aan je houding nog te werken, maar ik vind het echt super dat je Quaas zo licht rijdt en zoals voor mij aangegeven is het dan ook echt geen vastzetten en dwingen maar heel fijn en netjes stimuleren om wat te zakken met 'r hoofd en naar de ontspanning toe te werken. Er is voor zowel pony als ruiter nog werk aan de winkel maar je hebt 'r echt keurig aan het lopen, ben echt trots op jullie allebei :)

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:28

Hey easyisala,

Ik vind dat je op foto's niet kan zien hoe iemand rijdt want het is slechts een fractie van een moment.
Maar goed, life zou ik het ook niet zien :D you know
'k heb een paar keer op kwaasie gezeten en rechtop zitten op die luie stoel valt niet mee :P

Je heb gewoon een lekkere knollebollie lekker van genieten!!!!!!
Heb wel weer zin in een ritje binnenkort, gezellig :D