Schrikachtig buiten, spelletje??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Schrikachtig buiten, spelletje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:22

Hallo :)

Sinds oktober verzorg ik een hele leuke haflinger en het rijden gaat steeds beter.
Nu hij weer hoefijzers heeft en het beter weer wordt gaat we weer steeds meer naar buiten. Dit vind hij heel leuk en kan daar dus ook heel enthousiast van worden. Over het algemeen is hij braaf maar is wel kijkerig. Meestal rijd ik samen met een vriendin en haar haflinger en dan kunnen ze elkaar soms behoorlijk opjutten. Dat wil zeggen ineens stil gaan staan, ergens naar kijken en er echt niet langs willen lopen. De een heeft dan de neiging om kei hard weg te rennen en de andere om omhoog te komen. Nu was ik vandaag in mijn eentje met hem naar buiten en was nog schrikachtiger, wat natuurlijk niet zo vreemd is. Maar na een tijdje was het wel zo erg dat hij met zijn achterhand in een (ondiepe, droge) sloot kukkelde. Dit omdat hij zo aan het draaien en achteruit lopen was om maar niet langs een electriciteits kastje te hoeven. Toen ben ik er maar even af gegaan omdat ik het toch niet echt zag zitten dat ik er af gegooid zou worden :P Na enige tijd liep hij er zo langs en kon ik er weer op. Maar toen merkte ik wel dat hij er volgens mij gewoon een spelletje van maakte want hij begon meteen weer te draaien met zijn hoofd naar benenden. Even goed aangespoord en toen was er weer niets aan de hand en konden we weer verder ;)

Nu is mijn vraag dus wat ik het beste kan doen als hij zo doet, er af gaan en hem zo aan de hand erlangs leiden of gewoon er op blijven zitten en even goed op zijn donder geven???
Het is niet dat ik echt bang ben als ik op hem zit en hij zo doet maar ik lig er liever toch niet af en zeker niet als ik alleen ben :o

Groetjes Rozemarijn

Dreamy

Re: Schrikachtig buiten, spelletje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:25

Ik lees even mee!

Heb ook een haflinger die de laatste tijd echt heel vervelend doet. Ook achteruit lopen richting de sloot, schudden met z'n hoofd en bokken als ik hem dan vooruit probeer te krijgen, omdraaien en weg willen rennen voor vracht-voertuigen en zo..
Had daar echt nooit last van, durfde eerst overal met hem naartoe.. is ook verder niks speciaals of engs gebeurd buiten dus weet echt niet waar het door komt.. :\

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:34

Haha ja bij mij precies zo ;)
Alleen komt durft hij omhoog te komen ipv bokken.
Terwijl hij het verder wel heel leuk lijkt te vinden. Lekker briesen, hoortjes naar voren. Vorig jaar was dit ook veel minder. Ik denk dat ze gewoon de zomer in hun bol hebben..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:46

Roziee schreef:
Haha ja bij mij precies zo ;)
Alleen komt durft hij omhoog te komen ipv bokken.
Terwijl hij het verder wel heel leuk lijkt te vinden. Lekker briesen, hoortjes naar voren. Vorig jaar was dit ook veel minder. Ik denk dat ze gewoon de zomer in hun bol hebben..

Hier hetzelfde :j Hij wilt écht wel, vind het heerlijk! Maar hij is zó aan 't idioten de hele tijd. Ik word er niet echt blij van en hij heeft laatst al een vriendin van me omver gegooit met mijn fiets door zo'n actie. Vriendin had een mooie blauwe plek en fiets is een beetje heel erg kapot.
Durf nauwelijks meer naar buiten, want moet wel langs een fietspad.. en ben bang dat ik de volgende keer een onbekende eronder heb hangen :=

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:49

Ja das wel schrikken dan :oo
Bij mij is het nog niet zo erg dat ik niet meer naar buiten durf, maar heel ontspannen is het niet :P

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:55

Ik heb hetzelfde probleem een beetje met mijn paard.. heb hem inmiddels 3 jaar en eerste jaren kon ik overal met een lang teugeltje naar toe stappen. Nu durf ik het niet meer, hij is me afgelopen paar maanden 2 x voor een auto gesprongen terwijl hij daarvoor gewoon verkeersmak was. Ook wil hij overal naar kijken, overal drentelen en ineens niet meer verder. Ik zeg dan gewoon vriendelijk dat hij door moet lopen, als hij dat niet doet vraag ik het wat minder vriendelijk en stel ik hem wat dieper in zodat hij meer op mij moet letten. Vaak is hij dan 5 passen erg moeilijk, maar daarna geeft hij zich over en kunnen we rustig ons ritje afmaken. Liever een keertje wat onvriendelijker dan straks beiden verongelukken.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:19

ik lees ook even mee, die van mij is buiten nu ook hyper de pieper.Misschien omdat het alweer een poos geleden is. Maar bij hem is het dan vooral dribbelen de hele tijd, en ineens verstijven van iets wat hij normaal niet eng vindt. En dingen die hij normaal eng vindt merkt hij niet eens op? Ook een spelletje?
voor de rest heeft hij er enorm veel plezier in inderdaad, vorig jaar kon ik zonder zadel aan een halstertje naar buiten, nu (nog) niet
zou het een kwestie van weer wennen, en lente zijn?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:25

ik ben vanmorgen weer voor het eerst naar buiten geweest, ze wilde ook niet langs 2 plekken, draaien weg willen (gelukkig niet omhoog of bokken) tja ik als totaal niet bange ruiter (uhum ;)) ben 2x afgestapt en er langs gelopen en daarna weer op gestapt (met de dreiging dat nog een keer te doen dat ze dan weg gaat ;)) op de terug weg ging ze we wel langs.. Maar zij vind iets dan echt eng en kliert niet.. Als je merkt dat hij idd zit te klieren (oortjes naar voren wat je schreef) dan lijkt mij ff goed doorpakken.. Maar ik ken je paardje verder natuurlijk niet.. En als je de volgende keer iemand mee neemt op de fiets? Dan heb je iig iemand bij je die mss aanwijzingen kan geven en het is een mooie tussenstap voor alleen gaan rijden..

Succes iig!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:59

marise83 schreef:
ik ben vanmorgen weer voor het eerst naar buiten geweest, ze wilde ook niet langs 2 plekken, draaien weg willen (gelukkig niet omhoog of bokken) tja ik als totaal niet bange ruiter (uhum ;)) ben 2x afgestapt en er langs gelopen en daarna weer op gestapt (met de dreiging dat nog een keer te doen dat ze dan weg gaat ;)) op de terug weg ging ze we wel langs.. Maar zij vind iets dan echt eng en kliert niet.. Als je merkt dat hij idd zit te klieren (oortjes naar voren wat je schreef) dan lijkt mij ff goed doorpakken.. Maar ik ken je paardje verder natuurlijk niet.. En als je de volgende keer iemand mee neemt op de fiets? Dan heb je iig iemand bij je die mss aanwijzingen kan geven en het is een mooie tussenstap voor alleen gaan rijden..

Succes iig!

Met de fiets doen wij wel vaker, dan is er niks aan de hand..
Maar ik wil zo graag net als eerst weer alleen.. :\
En goed doorpakken is echt heel eng als je weet dat hij de neiging heeft nog echter achteruit de sloot zowat in te hollen of je staat gevaarlijk te draaien op een fietspad :\
Als er een open ruimte was geweest was het mij echt nooit 'n groot probleem geweest, dan had ik echt durven aanpakken en was ik echt niet 'bang' geweest.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:29

kan ik me voorstellen, ik rij nm ook het liefste alleen buiten ;).. en als iemand mee fietst op afstand? Dan heeft hij geen houvast maar jij wel een back up?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:33

Overmoedigheid vanwege het voorjaar waarschijnlijk. Thuis 20 minuten fiks werken en dan een buitenrit maken, als hij dan braver is dan weet je genoeg. Een bang paard blijft dan bang, een boefje zal dan een stuk rustiger zijn.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:10

Herkenbaar probleem!
Mijn paardje vindt het ook vaak spannend buiten en we gaan meestal alleen. Ze is totaal niet bang voor vrachtwagens, trekkers en dat soort ongein, maar een witte steen, bushokje, bruggetje, strepen op de weg en zeker electriciteitshuisjes zijn doodeng. Die laatsten maken ook vaak een zacht geluid, wat je bijna niet kan horen, als mens.
Ik laat haar altijd eerst kijken. Dan 1 stapje voorwaarts, weer laten kijken, ondertussen klets ik tegen d'r. Als ze er op deze manier niet langs durft, dan stap ik af. Vervolgens plaats ik mezelf tussen paard en eng ding en loop er overdreven gapend en "smakkend/kauwend" langs. Paardje ziet mijn gegaap en gekauw, denkt oh, baasje is relaxed, dus dan zal het wel niet zo eng zijn, ik loop wel mee. Snuivend en snorkend weliswaar, maar we komen er langs! Hierdoor heeft ze erg veel vertrouwen in me gekregen en durft nu zelfs onder een eng tunneltje door, met mij op haar rug, na 1,5 jaar :)
Soms loopt ze ook gewoon te klieren en dan pak ik d'r wel aan.
Dus aan jou om uit te vinden of hij het serieus eng vindt, of loopt te klieren. Meestal voel je het zelf wel aan en als ze hard gaan lopen snuiven en snorken (dat rare harde gesnuif, wat een paard maakt als ie echt bang is) dan weet je, hij is dus bang.
En een bang paard kan rare sprongen maken, dan sta ik er liever naast, als ik buiten ben.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:26

Sizzle; nou volgens mij is hij niet echt bang, want het is de ene keer wel en de andere keer niet. Ligt aan zijn bui dus :P
Het is gewoon een enorme aansteller en loopt graag te klieren. Hij doet het ook alleen als hij heel vrolijk is en blij dat hij weer naar buiten mag ;) Hij loopt dan wel te briesen enzo maar hij fokt zichzelf ook wel op..

Piepdruif; ja precies als er geen sloten waren had ik hem ook wel even aangepakt maarja die waren er wel :P Is wel gek hoor als de achterhand van je paard ineens onder je uit valt :P

Maar ik ga donderdag weer met een ander paardje erbij naar buiten en als dan weer zo loopt te klieren zal ik eens kijken hoe hij reageerd als ik hem even echt aanpak.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:37

hey piepdruif!!

wat een goeie oplossing zeg die ga ook eens gebruiken als ik het zelf eng vind om haar erlangs te krijgen...thanx

XxRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:26

Heb ook even meegelezen! Is wel een groot probleem bij pony's. Het hangt er een beetje vanaf als het echt uitproberen is of dat hij echt bang is. Piepdruif pakt het wel heel goed aan als het gaat om de bangheid en uitproberen. Het is vooral belangrijk dat de pony jou vertrouwt en jij de pony.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:32

Oke bedankt voor de reacties :)

Ik denk eerder dat het uitproberen is bij mij. Ik verzorg hem nog maar een half jaar en dit was de eerste keer dat we zonder andere paarden naar buiten gingen. Maar ik denk dat het door veel te doen en af en toe afstappen als het echt niet gaat wel goed komt toch??

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:21

Reken maar dat het goed komt. Leer je paard goed kennen, zodat het voor jou duidelijk is of ie loopt te klooien of echt bang is. Leer hem dat hij op je kan vertrouwen in spannende situaties en heb geduld. Als je niet de tijd hebt om er rustig een uur voor uit te trekken om hem langs iets engs te krijgen, rij dan ergens anders, zodat je er niet langs komt. Met geduld en belonen als hij een stapje de goede kant op gaat, kom je er wel.
Oja, wat ik ook wel doe, bij zo'n kastje, een bruggetje, of een bushokje(mijn paard was er werkelijk doodsbang voor, nu niet meer, als er tenminste niet iemand instaat, want dat hoort niet, malle merrie) is er een paar keer achter elkaar langs/over wandelen, dus niet in het zadel.
Ik laat mijn paard dan rustig kijken en beloon haar voor iedere pas de goede kant op. Wil ze achterwaarts, dan laat ik haar stil staan en mag ze kijken. Vervolgens moet ze dat ene pasje de goede kant op doen en meteen weer stil staan. Vaak vindt ze dat na een minuut of 5 vervelend genoeg. 1 pasje voorwaarts, stil staan, een pasje voorwaarts, stilstaan, ja daahaag, ik loop nu wel mee hoor.
En er kwam natuurlijk geen bergleeuw of meute wolven achter het enge ding vandaan, dus dan durft ze er nog wel een keer langs, helemaal als dat richting stal is :D
Meestal doe ik dat dan een keer of 3 en dan gaan we weer naar huis. Ik kwam dan ook in het begin niet echt ver, tijdens het buitenrijden. Maar nu durft ze ook veel vaker zelf langs spannende dingen (zoals een bushokje met iemand er in) te lopen, zonder dat ik af hoef te stappen.

En het is een Haflinger he? Ja, dan kun je zeker het een en ander aan uitproberen verwachten. Kordaat optreden en aanpakken die handel, in zo'n geval. Niet met je laten sollen en je hebt een wereldpaard!

(Ik heb erg veel buitenrij ervaring, met niet de makkelijkste paarden, dus als je nog tips nodig hebt, dan pb je me maar.)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:22

Paarden spelen geen spelletjes.
Ik zou gewoon afstappen als je door hebt dat het vanaf de rug niet gaat lukken.
Je kan ook in de bak goed technisch gaan trainen en dan zal hij je buiten ook steeds beter gaan geloven in jou leiderschap vanaf zijn rug.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:34

midgie schreef:
Je kan ook in de bak goed technisch gaan trainen en dan zal hij je buiten ook steeds beter gaan geloven in jou leiderschap vanaf zijn rug.

dan mag je met mijn ruin eens lekker op stap gaan :Y)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:52

onley schreef:
midgie schreef:

dan mag je met mijn ruin eens lekker op stap gaan :Y)

Mijnes ook!

Aan de hand, met fiets, met andere pony.. prima..
Maar ik blijf niet aan de wandel/ernaast als ik terugdenk aan vorig jaar & het jaar daarvoor met die heerlijke uren in mijn uppie met mij & hem buitenrijden naar ook onbekende terreinen zonder enige spanning of angst voor dingen en zonder gesodemieter :)

Ik durf hem aan te pakken, het is alleen de locatie waar hij loopt te sodemieteren waardoor ik soms wel even móet stoppen, omdat ik anders weet dát hij de weg oploopt of dat hij fietsers eronder heeft zitten of dat hij serieus met z'n achterhand de greppel inloopt en naar beneden zakt..

Als hij vervelend doet en met zijn neus richting stal staat, dan wilt ie soms ook niet omdraaien. Dan doe ik inderdaad die techniek van hierboven.. Teugel strak en maar omtrekken. Duurt even, maar het lukt wel.
En dan kunnen we weer een poosje, tot het volgende schrikmachine! En de ene keer (wanneer zou ik be god niet weten, wel bijna altijd bij mij en nauwelijks bij andere verzorgster) rijden er meer dan de andere rond.

Had laatst een 'leuke' rit.
Stap op met de gedachte "het is lekker weer, we gaan er een fijne relaxte rit van maken".. we rijden het erf af, fietspad op.. langs een weggetje naar een vrachtwagenbedrijf-achtig iets, met daarnaast weilanden waarin we wel eens (mogen) longeren.. ik rij net een stukje verder, godzijdank net langs een huis met een inham, want er kwam een koets aan! Natuurlijk was meneer helemaal heet geworden daardoor, dat neem ik hem absoluut niet kwalijk het is toch een soortgenoot van hem & het zijn kuddedieren.. en zo'n koets is ook niet niks! Dat ding reed precies achter ons op het fietspad, dus ik ben snel de inham ingegaan en ben eraf gestapt (leek me op dat moment fijner), zodat de koets langs kon en meneer rustig kon kijken. Heb gezorgd dat de koets eerst uit zicht was, maar meneer bleef uiteraard staren en draaien.. en om zo op te stappen in zo'n inhammetje of op een smal fietspad die aan de weg grensde (met een klein afscherminkje van stenen tot voor ons enkel hoog? :') ) leek me niet echt veilig.
Ben dus aan de hand terug gelopen naar de weg van ons longeer-weiland, ben daar ingeslagen richting die wei.. komt er natuurlijk net een vrachtwagen van achteren met een hele lange oplader erachter :P
Meneer nog steeds heet natuurlijk en maar dribbelen en doen, heb maar rustig gepraat & z'n achterhand goed in de gaten gehouden, dat die niet opeens uitzwenkte richting vrachtwagen en hij zou omdraaien en weg zou sjezen met mij erachteraan :P
In het weiland aangekomen, zat er net even op en was een beetje de spanning eruit aan 't stappen.. tot er opeens een haas voorbij schiet. Jippie, daar was de spanning weer! Nou vond ie de wei dus ook weer spannend en ik werd er zelf ook alleen maar niet vrolijker van :P Nog tegen hem gepraat, even een rondje gemaakt & weer het terrein daar verlaten en weer het fietspad op. Dit keer wel richting stal, want misschien kon ik op de oprijlaan nog een beetje spanning eruit stappen/draven! Ik dat gedaan, ging prima! :) Besloot een rondje de andere kant op nog buiten te stappen (is normaal een rondje dat ik ga uit verveling, omdat er echt niks aan is. Nou zo voelt het tegenwoordig niet meer!), en dat ging goed! Heb hem ook nog even laten galopperen langs het kanaal, even een lekker momentje voor ons, en daarna weer een stukje terug langs het fietspad & de weg. We kwamen net de weg van het kanaal richting fietspad af, toen we weer zo'n landbouw-voertuig tegen kwamen. Maar we waren hartstikke ontspannen en ik verwachte eigenlijk niet dat hij wat zou gaan doen, dus ik ging relaxed zitten en zorgde dat ik hem gewoon doorreed. Maar toen kreeg hij dat ding in de gaten, dus hij stond stil.. Prima, kijken mag & dan praat ik tegen hem! Maar dat ding komt natuurlijk richting ons & dan rekt meneer zijn benen van voor, draait zich om en probeert weg te komen! Bleef gelukkig stevig zitten, heb hem stil gezet & dat ding is gewoon langsgereden (je wilde niet weten hoe goed de spanning nou van ons beide te voelen was, grrr)..
Heb hem omgedraaid (wat makkelijk ging, richting stal) en ben proberen rustig weg te stappen. Maar achter dat landbouw-voertuig reden natuurlijk een hele slinger auto's die er niet langs konden, dus er begon er ook nog eens een te toeteren en +:)+ zo te doen. Fijn!

Is een lang verhaal geworden, maar dit was echt een van mijn ergste ritten met hem :=
En het is er toen goed ingeslagen dat ik nu dus regelmatig zelf al gespannen raak als ik zo'n voertuig zie.. Dus heb maar gevraagd of andere verzorgster lekker met hem gaat buiten rijden, want zij heeft het nog niet dusdanig zo meegemaakt. Dus dan kan die spanning ook niet erger worden bij het paard, bij dat soort voertuigen. :)
Verder ga ik zelf wel weer als ik eerst kan trainen in de bak (die was de afgelopen maanden bagger), en dan weer eens beginnen met een rondje alleen uitstappen :)

Het is niet zo dat ik helemaal niet meer buiten rij, want dat doe ik wel. Alleen niet graag meer alleen :)
Al was ons laatste ritje (na dat verhaal van hierboven) hartstikke lekker gegaan en heb hem toen ook lekker beloond :+:

Zo, heel lang verhaal geworden :o

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 09:55

Haha hele verhalen :)
Maar bedankt voor jullie tips igg!

Ik snap wel dat het voor hem spannender is om zonder andere paarden buiten te moeten rijden en dan mag hij van mij ook best even kijken en ergens niet meteen langsdurven maar gister was het zo dat toen ik er weer op zat hij meteen weer wou omdraaien terwijl we al langs het 'enge' voorwerp waren gelopen ;)
Als er iets onbekents staat wil ik ook nog wel geloven dat hij het echt eng vind natuurlijk maar als hij ineens schrikt van een kastje wat er toch al een hele tijd staat en waar hij al 100 keer langsgelopen is zonder problemen?? Tsja.. ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:23

ik maakte vroeger ook altijd kilometers met hem zonder gezeik
uren lang het bos in
pad op pad af
water in zandvlakte op en af en scheuren maar.

En nu pff ik kom nog niet eens zonder kleerscheuren van het erf af.
Frustrerend hoor want op zijn tijd houd ik wel van een stevige uitrit.

Ook als ik naar de binnenbak ging zo een 8 min stappen
is al een ramp op zich ;(
dat gaat goed tot aan de eerste telefoonpaal waar die dan vervolgens helemaal uitflipt omdat daar een bankje staat
waar die voorheen gewoon langs ging zonder te zijken.
dan gaat die overdreven op de rem, om vervolgens stuiterend en overijld verder te lopen
waarna die dan maar besluit om ineens om te draaien of om zijn achteruit bij de boer het veld in te scheuren waarna die dan
zelf zijn evenwicht verliest en met mij erop zowat achterover kiepert :+
maar na een flinke tik en een hoop gevloek gaan we via een omweg door dat boerenveld
langs die paal }>
en dat is dan nog m eer het begin want 3 meter verder begint die weer hoor :(:)
maar dan voor een houtenbankje dat net wat meer glimt als zo een oud ding.

maar verder is het een braaf paard op zijn ik overijl actie hoor en hoe ik hemm dat krijg afgeleerd
ik heb geen idee ik wacht op de gouden tip dan kan ik mischien ook eens normaal op wedstrijd gaan
of normaal uitrijden gaan ;(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:52

De andere keren dat ie langs dat enge kistje ging was er een ander paard bij waar hij z'n steun kon zoeken. Nu heeft ie het idee dat ie er alleen voor staat, nou als het aan hem ligt draai je bij zo'n eng ding dus om en hup naar huis!

Nu is het dus aan jou de taak om hem net dat stukje vertrouwen te geven om er toch langs te gaan. Je kan wel proberen boos te worden, maar dan ga je zeer waarschijnlijk in de achteruit.
Zelf ontspannen zitten, binnenteugel (teugel aan de kant van het enge ding) ontspannen, buitenteugel eventjes druk op het moment dat ie om wil draaien of wel heel erg ver naar buiten loopt. Gewoon been geven, niet harder dat heeft geen zin, zet ie een stapje? Braaf! Weer volledig ontspannen, paard even laten verwerken en op naar het volgende stapje =)

Hoe minder onnodige prikkels (zoals een strakke binnenteugel) jij in deze al enge situatie geeft, hoe sneller hij er langs gaat.

Succes ermee!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:56

Sassol schreef:
De andere keren dat ie langs dat enge kistje ging was er een ander paard bij waar hij z'n steun kon zoeken. Nu heeft ie het idee dat ie er alleen voor staat, nou als het aan hem ligt draai je bij zo'n eng ding dus om en hup naar huis!

Nu is het dus aan jou de taak om hem net dat stukje vertrouwen te geven om er toch langs te gaan. Je kan wel proberen boos te worden, maar dan ga je zeer waarschijnlijk in de achteruit.
Zelf ontspannen zitten, binnenteugel (teugel aan de kant van het enge ding) ontspannen, buitenteugel eventjes druk op het moment dat ie om wil draaien of wel heel erg ver naar buiten loopt. Gewoon been geven, niet harder dat heeft geen zin, zet ie een stapje? Braaf! Weer volledig ontspannen, paard even laten verwerken en op naar het volgende stapje =)

Hoe minder onnodige prikkels (zoals een strakke binnenteugel) jij in deze al enge situatie geeft, hoe sneller hij er langs gaat.

Succes ermee!

Bedankt voor je tips! :)
Ik ga het eerst een tijdje zo proberen denk ik en als dat niet werkt kan ik altijd nog proberen wat strenger voor hem te zijn. Het is wel een paard die consequentie nodig heeft. Altijd toch nog een stapje verder zetten dan dat jij wilt enzo.. ;)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:57

Ik denk dat als ik van de mijne afstap en dat hele gedoe ga doen als piepdruif zeg, dat mijn paard naar de knoppe is!
Een paard onthoud namelijk ook goed dat jij afstapt, dus er zal wel iets aan de hand zijn, zou het toch echt op een andere manier oplossen, maar dat is mijn mening!