halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:15

ik ben wel benieuwd hoe bokt dit ziet. zelf ben ik nog niet overtuigd van het ene dan wel het andere.

halstrekken. de plaag van ruiters :D ( ok geintje)
maar dat veel mensen er moeite mee hebben dat hoor je vaak.
dus begon ik me af te vragen wat halstrekken nou eigenlijk is. de meeste mensen zeggen automatisch: dat is het gevolg van een goede aaneluning waarbij het paard je hand wil volgen naar beneden. wat in theorie natuurlijk heel logisch klinkt. als het paard het bit accepteerd dan zal het altijd je hand willen volgen, maar er zijn genoeg mensen die een fijne aaneluning hebben en het niet voor elkaar krijgen hun paard de hals te laten strekken voobij de borst bijv. of mensen wiens aaneluning nog best wat te wensen overhoudt die een paard hebben die als vanzelf naar beneden gaat.
is het dan meer een oefening? kan je het een paard aanleren of kun je het zelfs verbeteren? als je erover nadenkt kost de hals laten strekken en daarbij niet ( enorm) op de voorhand vallen best veel kracht en coordinatie vermogen. dat kan dus alleen verbeterd worden door oefening en herhaling. een fout bij het halstrekken is ook bijv het versnellen in tempo, wat meestal bij andere oefeningen aangeeft dat een paard te weinig balans heeft om het met gedragenheid uit te voeren en dus een versnelling hoger gaat.
is het misschien ook iets wat een paard moet snappen? " als jij je hand naar voren doet moet ik niet ook naar voren uitschuiven maar naar beneden"
dat zou betekenen dat je het moet aanleren.

ik zou hier graag wat meningen over horen aangezien de mijne dus nog verdeeld is.

brand los

Jasmijn159

Re: halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:20

Het is zeker een kwestie van aanleren de eerste paar keren, het kwartje moet even vallen bij de meeste paarden.
Verder moet het inderdaad lichamelijk ook mogelijk zijn, paarden die vast zitten in de rug of de nek komen vaak niet ver.
En als laatste moet je natuurlijk ook een nette aanleuning hebben en stil kunnen zitten.
Vind het een van de belangrijkste oefeningen :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:25

ik ben er echt van overtuigd dat hals strekken een cadeautje is als je je aanleuning voor elkaar hebt. Ik train er zelden op thuis, maar haal er wel goede punten voor. Wat overigens niet wil zeggen dat de aanleuning zo perfect is, voor alle duidelijkheid. Maar het hals strekken verbetert naarmate de aanleuning verbetert. Ik leer hals strekken dus niet bewust aan, ik wil wel dat een paard 'automatisch' mijn hand volgt als ik die naar voren breng. Maar dat is niet hals strekken IMO.
Andersom is het idd wel zo, dat ik paarden ken die wel makkelijk hals strekken terwijl de aanleuning niet best is.

Als een paard niet verder wil zakken, ook niet als de ruiter daartoe uitnodigt, mist er volgens mij nog een stuk verbinding. En dan moet je daaraan gaan werken, maar dat is een algemeen probleem, idem met versnellen of op de voorhand vallen. Dan moet je dus je basis verbeteren, oa door overgangen en veel te schakelen in een voorwaarts/neerwaartse verbindingen (dat gaat richting hals strekken, dat is wel zo) en dan verbetert het hals strekken vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-04-10 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:25

Halsstrekken is een gevolg van een aantal voorwaarden.

-Nageeflijkheid
-Lossigheid in de bovenlijn
-Vertrouwen in de hand
-Ontspanning

Veel paarden die het niet 'kunnen' kunnen het wel mits de ruiter hem de kans geeft en een gevoelige hand heeft.

ELK paard kan namelijk halsstrekken. Maar niet als:

-Ruiter het paard vastgereden heeft
-Ruiter niet voelt wanneer los te laten

Zet er een andere ruiter op die wel gevoel heeft en het paard kan uitleggen dat het fijn is om te ontspannen en de hand te volgen, dan gaat het ineens wel.

Heb je een vastgereden paard dan zul je met kleine stapjes dit op deze manier los kunnen maken waardoor het halsstrekken wel zal gaan. Steeds een beetje beter. Maar je moet een goede timing hebben en kunnen voelen wanneer je los moet laten en wanneer je even een beetje moet vragen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:28

Ik ben ook van mening dat halsstrekken een gevolg van een goede aanleuning is.

Met een goede aanleuning kun je immers paardlief overal instellen waar je wilt.

Vind het dus helemaal terecht dat hier een onvoldoende voor word gegeven als paard hand niet volgt. En eigenlijk mag er dan ook standaard -1 komen bij de aanleuning. Want die is er klaarblijkelijk niet.

Wel is het zo dat sommige paarden het makkelijker doen dan anderen.
En dat zelfs iemand die geen goede aanleuning rijd, op zo'n paard redelijk goed kan halsstrekken (voor het oog)
Maar als je goed kijkt, zul je wss toch zien dat de verbinding op zo'n moment verloren gaat en paard de teugels uit handen trekt van ruiter naar alle waarschijnlijkheid.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:47

Ik weet niet wat ikhet vind, wat ik wel vind, het is rete moeilijk...

Mijn paard kan keurig halsstrekken, alleen ik geef eerlijk toe, ik kan het niet altijd, soms dan kan hem heel fijn mijn hand laten volgen en dan loopt hij met zijn neus over de grond, maar soms hou ik zelf ook wel eens net te veel vast, en dan zakt hij tot iets boven zijn knie en wil dat punt dan niet voorbij :(:) Ach, ik neem het in mijn training altijd een keertje mee (dus zie het dan echt als een oefening, terwijl ik ook probeer vwnw los te rijden, richting het halsstrekken toe), en mijn aanleuning wordt beter en stiller per keer dat ik rijd, maar dat het halsstrekken niet lukt, dat heeft meer met mij te maken dan met het paard...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:54

Dit is gevolg van een aanleuning, maar het zal vast ook aangeleerd zijn door sommigen..

Maar ik heb hier wel een vraag over, hoop dat iemand hem kan beantwoorden.

Want wanneer ik ga halsstrekken, volgt hij netjes mijn hand. Tot hij op kniehoogte komt, dan maakt hij zich lang, strekt zijn hals voorwaarts en gaat harder lopen..
Wat gaat hier dan fout?
Geef ik teveel teugel dat het contact verdwijnt? of mist hij hier balans? Of een andere mogelijke reden?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:57

Het is een gevolg van de aanleuning. Is die in orde lukt ook altijd het halstrekken. Daar hoef je dan helemaal niet extra op te oefenen.
Lielle verwoord het goed, ga ik niet nog eens herhalen. :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:58

Ik durf gerust te stellen dat mijn aanleuning toch alwel heel aardig in orde is hoor, op het moment dat ik ga halsstrekken gaat het bij mij daarin mis, soms dan durf ik echt te voelen en los te laten, en andere keren doe ik dat niet helemaal, dom dom dom, maar toch, het blijft aan mij liggen. Daarom neeem ik het standaard als oefeningetje in de training vaak mee, hierdoor verplicht ik mezelf om ook echt los te laten, en echt na te denken over wat ik doe...

Ik vind het helemaal heel vreselijk moeilijk om te voelen wanneer ik mijn paard voldoende loslaat, zodat hij daadwerkelijk een zo optimaal mogelijk achterbeen voor op zijn niveau kan pakken en dus een zo mooi mogelijke lengte in de hals...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:28

heel interessant allemaal. inderdaad "aanhangers" vor beide kanten van de stelling.
dan nog een vraag: veel mensen hebben het hier over de hand volgen en loslaten, wat bedoelen jullie daar precies mee. je hoort namelijk ook weleens de teugels uit je hand kauwen, maar dat vind ik zelf eigenlijk dan niet goed uitgevoerd.
zo hoor je ook dat je je handen naar voren moet doen en dat je paard dan de rest overneemt. of dat je omstebeurt links rechts een ophouding moet geven en dan bijdrijven. of dat je in principe je hand opend en je teugels uit je hand laat glijden.
vooral bij de laatste heb ik dan het idee dat je gewoon het contact afbreekt.
en natuurlijk heb je ook de mensen die gewoon de teugels losgooien :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:30

Ik laat gewoon langzaam mijn teugel uit mijn hand "glijden" paard pakt lengte en zodra ik dit voel, probeer ik al weer lengte te geven voor het paard alweer bij het "eind" van de teugel is... Alleen dit lukt me dus nog niet altijd even goed....

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:36

maar jij doet je hand dus gewoon open en laat de zwaartekracht zijn werk doen om het zo maar te zeggen :), waarop het paard reageerd door zijn hals te verlengen en naar beneden te gaan? je hebt het wel over lengte geven voordat hij het eind van de teugel bereikt. us dat betekend dat je het in stukjes doet? stukje los, vast houden totdat het paard op die lengte is, weer stukje erbij los, enz?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:40

Nou, je paard volgt de ruimte die die krijgt, jij geeft je hand naar voor, dan zal hij daarin volgen om het contact te houden.

Wanneer het paard jou teugel pakt en meeneemt naar beneden is het fout..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:43

maar dat zou dan meer de teugels uit de handen trekken zijn, in een ruk naar beneden.
bedoel je dat?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:43

Nou ja het is dus de kunst om het paard voor te zijn, dus dat je niet stukjes geeft en vasthoud, maar juist voordat je bij dat vasthoudt punt komt alweer een stukje erbij (vandaar dat het nauw luisterd en ik er denk ik nog zoveel moeite mee heb om dit altijd te kunnen, maar mocht het paard een keer niet zakken heb je ook niet je teugel gewoon losgegooid, snap je wat ik bedoel? Als je namelijk vast gaat houden als je paard zakt zal hij de teugel zelf uit je hand trekken.

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen :P Ik open in dit geval wel iets mijn hand, waardoor de "zwaartekracht" mijn teugel meeneemt. Het optimale beeld zou zijn denk ik, dat je je paard van achteren zo actief hebt dat hij net iets in je hand drukt, zodat je je hand kunt openen, en door de druk het paard dan direct de teugel aanneemt en dus op die manier volgt naar beneden...

Pfoeh ik vind het wel moeilijk hoor om dit goed te beschrijven... Nu snap ik alleen nog maar beter waarom halsstrekken voor mij zo moeilijk is...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:46

even denken hoe dat voelt. Ik geef in feite een halve ophouding op beide handen en open dan mijn hand zodat mijn paard, die licht 'leunt' op mijn hand (niet de juiste benaming maar ik doel dus op de verbinding die je hebt) die verbinding wil bewaren en dus vanzelf verlengt in de hals. Door je ophouding vraag je dus om dat omlaag uit te voeren, en waar nodig vraag je dat nog een keer, om verder uit te schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:47

Gevolg van aanleuning.

Loslaten = hand volgen...

MaaikeMo

__PSM__ schreef:
Het optimale beeld zou zijn denk ik, dat je je paard van achteren zo actief hebt dat hij net iets in je hand drukt, zodat je je hand kunt openen, en door de druk het paard dan direct de teugel aanneemt en dus op die manier volgt naar beneden...

@abeltje, dat bedoel ik, hoe psm beschrijft. Maar je ziet ook vaak dat de ruiter de hand opent en dan het paard de teugels uit de handen trekt. En dat is dan fout :)

__PSM__

Lielle, wat jij schrijft zoiets bedoel ik ook :P iets tegen je hand aan en dan volgen naar beneden :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:48

__PSM__ schreef:
Nou ja het is dus de kunst om het paard voor te zijn, dus dat je niet stukjes geeft en vasthoud, maar juist voordat je bij dat vasthoudt punt komt alweer een stukje erbij (vandaar dat het nauw luisterd en ik er denk ik nog zoveel moeite mee heb om dit altijd te kunnen, maar mocht het paard een keer niet zakken heb je ook niet je teugel gewoon losgegooid, snap je wat ik bedoel? Als je namelijk vast gaat houden als je paard zakt zal hij de teugel zelf uit je hand trekken.

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen :P Ik open in dit geval wel iets mijn hand, waardoor de "zwaartekracht" mijn teugel meeneemt. Het optimale beeld zou zijn denk ik, dat je je paard van achteren zo actief hebt dat hij net iets in je hand drukt, zodat je je hand kunt openen, en door de druk het paard dan direct de teugel aanneemt en dus op die manier volgt naar beneden...

ik vind dit een vrij duidelijke uitleg, dankjewel!
je hebt het trouwens over wanneer een paard niet zakt. bedoel je dan dat hij gewoon door blijft tuffen ;) of dat hij blijft hangen, bijv op de borst. dit lijkt namelijk een soort heuveltje te zijn. veel mensen lopen daarop vast. het paard volgt trouw tot aan de borst en daarna kan je zoveel teugel geven als je wilt en daarbij bijdrijven tot je een ons weegt maar het paard zakt niet verder dan de borst.
is het dan onvermogen van het paard ( heeft er de kracht niet voor of snapt het niet) of onvermogen van de ruiter ( laat niet goed los of houdt slecht contact of een andere teugelfout)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:49

Dan word er te weinig voorwaarts gereden. Want de hals moet voorwaarts neerwaarts.. En dat gebeurt dan niet, dus moet er been gegeven worden..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:50

De hand volgen is een gevolg van de aanleuning maar halsstrekken omvat meer dan dat. Paard moet in verbinding blijven en in hetzelfde tempo blijven lopen.
Ik vind dat dat ook iets is wat je een paard moet leren. Hij moet leren aan de zit te blijven zodat je hem in tempo kan controleren. Hij moet leren de hand te blijven volgen zodat er een verbinding ontstaat en het paard echt de bovenlijn rekt/strekt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:51

Abeltje, hmm bij mij is het een combi van twee, mijn paard en ik kakken nog iets in op het moment dat het "oefeningetje" echt uitgevoerd moet worden, vandaar dat ik het dus meeneem als oefening. Maar ik ben ook nog regelmatig net iets te laat met geven.. Mijn paard trekt dan niet de teugels uit mijn handen, omdat ik me bewust ben van het feit dat ik goed op ons voorwaartse drang moet letten denk ik....

Suzanne, ik ben het met je eens w.b.t het paard moet het leren... Maar kan het ook zijn dat het paard dit goed kan, maar dat de ruiter dit gewoon beter moet leren aanvoelen, dat is namelijk bij mij heb ik het idee.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:53

als een paard niet verder kan zakken dan tot borsthoogte, is wsl de bovenlijn niet los genoeg (zie de voorwaarden die mindfields beschrijft). Losgooien is dan iig niet zinvol, dat mag sowieso nooit in het hals strekken. Je kunt wel voorzichtig proberen om hem in die lagere lijn bv wat in te buigen (naar de makkelijke kant) en vandaaruit weer uit te nodigen mbv een halve ophouding om verder te zakken.
Dus geen echte ruiterfout of onvermogen van het paard, wel een stukje basis waaraan gewerkt moet worden.

@suzanneF, op zich heb je wel een punt. maar IMO is met een goede aanleuning en tempocontrole het hals strekken eigenlijk al voor 90% voor elkaar. Ik neem het hals strekken altijd mee aan het einde van de training, niet als oefening maar als afronding van het 'echte werk'. Als je dan tegen problemen aanloopt, weet je waar je een volgende keer aan moet werken. In zoverre oefen ik het hals strekken niet thuis, want als ze bv in het hals strekken versnellen (dat probleem loop ik met eentje tegenaan) dan weet ik dat ik dus toch te veel hebben lopen 'houden' ipv op eigen benen te laten lopen.

MaaikeMo, IMO is dat niet per se een gebrek aan impuls. En voorwaarts rijden kan juist zorgen voor meer balansprorblemen, waardoor het nog lastiger wordt. Maar als het gaat om een paard dat achter de teugel komt, en dus de hand van de ruiter niet accepteert, ben ik het wel met je eens. Maar dan is het hals strekken ook al niet goed.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-04-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:55

ja dat was eigenlijk de volgende vraag. wanneer dat gebeurt, zeg je dan "nou volgende keer beter", neem je je teugels weer opmaat en probeer je het het volgende rondje weer. of drijf je bij om toch dat voorwaartsneerwaartse te krijgen, dat ie toch verder gaat zakken. met , o.a. in mijn ervaring, het risico dat het paard te hard gaat, of het contact verbreekt door bijv. met z'n hooft in de lucht te gaan lopen. en dan heb je ineens waslijntjes en een paard dat over z'n tempo loopt. afgezien van de fout vraag ik me af of het paard dan geen verkeerde boodschap doorkrijgt: "als ik niet doorloop dan kan ik uiteindelijk lekker hard met m'n neus in de lucht gaan lopen, dan hoef ik die oefening niet te doen"
krijg je dan niet dat een paard zich er liever aan onttrekt.
of zeg je dat doorgaan totdat het kwartje valt, ook al wordt het hoofd af en toe even omhoog gedaan bijv., een betere manier is.