Paard met een eigen willetje...........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saoirse

Paard met een eigen willetje...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:24

Sinds een half jaar heb ik mijn eerste eigen paard, een lieverd van bijna 20 met een eigen willetje. Dat vind ik helemaal niet erg, maar heel vaak is ze niet "vooruit te branden". Ik ga dan denken dat er iets niet helemaal in orde is met 'r, maar ze eet goed, ontlasting goed, en verder gewoon alles goed. Laatst stond mijn instructrice in de bak en ze had een zweepje in haar hand genomen, deed er verder helemaal niets mee, en mijn paard ging als een speer. Mijn probleem zal wel zijn dat ik niet overtuigend genoeg ben (denk ik) Ik rijdt niet met zweepje en niet met sporen, en dat ze een "loopje" met me neemt. Soms ben ik in 't zweet gewerkt en mijn paard letterlijk helemaal niet. Ze reageert totaal niet op mijn benen en ik kan 'r dus niet lekker voorwaarts krijgen. Wie herkent dit............................... Ik wil zooooo graag lekker met 'r rijden !!! Dat niet alleen ik er plezier in heb, maar net zo belangrijk, mijn paard ook !! :wave:

8nnemiek

Re: Paard met een eigen willetje...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:29

Misschien kun je eens proberen om flink te belonen, dat werkt bij veel paarden ontzettend goed.
En verder zou ik gewoon een zweepje erbij pakken, je hoeft dat niet direct te gebruiken, maar als het een keer nodig is dan heb je het wel bij de hand. Dan kun je eerst rustig vragen met je zit om aan te draven, daarna licht benen geven, en bij geen reactie geef je nog een keer been met op hetzelfde moment een tikje met de zweep. Direct als het goed gaat kun je dan flink belonen, een rondje draven, en weer terugnemen in stap en opnieuw aandraven. Uiteindelijk zal je paardje dan op zit al gaan aandraven, omdat ie weet dat ie daarna toch in draf zal moeten en dat er dan een beloning volgt als ie luistert :) En zo kun je ook de andere commando's aanleren

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:37

Omdat je schrijft dat je paard wel voorwaarts was toen je instructrice met een zweepje in haar hand zou ik zeggen: zeker met een zweepje in je hand gaan rijden. Bij dit soort paarden is dat vaak al voldoende. Dan weten ze dat ze een tikje kunnen krijgen als ze niet doorlopen en hoef je je zweepje niet eens te gebruiken.
Ik zou zeker NIET met sporen gaan rijden om haar voorwaarts te krijgen, dan stompt ze alleen maar verder af. Ik heb ooit gezien hoe iemand ten einde raad met punaises aan de sporen geplakt ging rijden, omdat haar paard niet voorwaarts was. Is geen fijn gezicht!
Neem een zweepje mee en volg de raad van Mystictinker op, als ze al niet uitzichzelf veel beter reageert op been.

Succes!

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:13

Ik zou er een zweepje bij nemen, en als ze vooruit gaat zonder het gebruiken van de zweep zou ik goed belonen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:15

Idd ik zeg ook zweepje erbij. Je kunt het iig altijd proberen, je hoeft je paard er ook niet me verrot te slaan maar wel attent maken op je beenhulpen

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 19:36

Bedankt voor jullie adviezen en ik dus met een zweepje aan de slag. Nou, ik kon niet eens opstijgen. Toen ze het zweepje zag werd ze zo bang, dat ik 'r nog maar net kon houden. Zweepje aangeven was ook geen optie. (Zou ze vroeger zijn geslagen???) Net weer gefrustreerd van 'r afgestapt. Maar ik vind 't ook zo moeilijk: Neemt ze me nou in de maling of is er wat anders aan de hand????

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:42

ik heb ook zo'n paard. Ik weet niet wat voor ras je paard is?
Sommige moeten namelijk echt voor je "willen" werken. Hoe is het tot nu toe gegaan?
Porbeer eens met balkjes te werken ofzo, ter afwisseling. Zoek iets wat ze leuk vind zodat de lol terug erin komt.
Aan die angst voor de zweep kun je werken. Hou hem gewoon eens bij je.... als je poetst, als je iets lekker geeft. Bouw dit heel langzaam op, zodat ze eraan went....
weet je iets over haar verleden?

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 19:56

In de stal had ik het zweepje al laten zien en haar er aan laten ruiken etc. Niets aan de hand. Ik weet alleen dat ze Z2 heeft gelopen en 5 veulens heeft gehad. Verder mag je met opstijgen de teugels niet aannemen of iemand anders de teugels vast laten houden want dan gaat ze "door 't lint". Ik had met opstijgen eigenlijk nooit problemen. Ik hield er altijd al rekening mee dat ze gaat lopen bij het opstijgen. Alleen sinds mijn zadel opnieuw is opgevuld is dit ook een probleemgeval. Als ze aangesingeld is, en ik stijg op, schuift het zadel gigantisch. Daar schrikt ze dan weer van, en ik wordt er ook niet vrolijker van. Verder aansingelen heeft geen zin, vast is vast. Ik ga morgen die zadelmaker eens bellen, want dit is echt niet leuk meer. Herkent iemand dit zadelprobleem?

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 19:59

O ja, nog even dit: Met opzadelen en poetsen is ze echt zooooo lief. Schooieren om snoepjes en met 'r hoofd tegen je aan staan om geknuffeld te worden! Daarom juist is het zo frustrerend dat de rest (even) niet goed gaat.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:58

Dan is misschien het zadel te veel opgevuld en worden de kussens te rond, hierdoor ligt het zadel echt op het paard en kan het dus gaan schuiven.

Verder inderdaad een zweepje vast houden, mijn vorige merrie was precies hetzeflde als die van jouw qua zweep. Niet op kunnen stappen met zweep en niet aan kunnen pakken.

Ik ben begonnen met een strootje (ja inderdaad, wat in de stal ligt) en hier werd ze al behoorlijk fel op. Heel erg veel geoefend en na een flinke tijd kon ik een zweepje aanpakken. Dus lekker mee oefenen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:56

Ik zou: nieuwe zadelmaker laten komen, DA naar de rug laten kijken, mn instructrice vragen hoe zij het die keer met de zweep aangepakt heeft en dan - indien echt nodig - iets héél creatiefs gaan bedenken om te bekijken hoe het zweepje wel kan aangenomen worden.

Mijn paard reageert ook als een gek op een zweep, maar gelukkig heb ik er nooit één nodig gehad (klopt op hout). Opstappen is ook een groot probleem geworden sinds enkele maanden, totdat ik een zadelmaker en DA heb laten komen om naar zn rug te kijken. Wat bleek -> rug zat helemaal vast en hij kreeg oedeem aan de rug door een slecht passend zadel :(:) . Gevolg daarvan was dat mn paard me er een keer zo hard heeft afgebokt toen ik wou opstappen, puur door de rugpijn. Waarschijnlijk steekt dat allemaal nog 'vers' in het geheugen, want als ik nu wil opstappen moet er altijd iemand hem vast houden.

Dieren hebben 'geen stem' en tonen hun pijn en problemen dan op een andere manier. Ik heb mijn paard ook nog maar 5 maanden, maar het gedrag dat hij begon te vertonen werd echt abnormaal :n . Vandaar dat ik mijn instinct ben gevolgd en hulp heb ingeroepen!

Wat betreft het rijden met die zweep .. Ik denk - is echt helemaal persoonlijk - dat het niet zo'n geweldig idee is om met zweep op je paard te stappen, gewoon om haar 'lekker' vooruit te krijgen, als je ergens diep vanbinnen denkt dat ze gaat rennen door angst ~~}> . Is dat echter niet het geval, dan kan je er gerust een zweepje bijnemen - wat je daarom niet hoeft te gebruiken. Voor het juiste gebruik van die zweep kun je waarschijnlijk best op je instructrice vertrouwen.

Veel succes *\o/* !!

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:16

Bedankt weer allemaal! Morgen heb ik weer les op r'. Kijken wat mijn instructrice er allemaal van vind.................. Ik laat 't wel weten !!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:11

Als je, je paard wilt leren de zweep te accepteren zou ik er een hele korte springzweep bij pakken en er gewoon op springen. Klinkt heel cru, maar vaak is het aanstellerij van een paard, en niet echt een angst voor zwepen. Paarden zijn slimmer dan wij denken, die zien een zweep en die weten dat ze harder moeten werken, of dat ze harder aangepakt worden als ze niet vooruit gaan. Misschien is jou paard het gewoon niet meer gewend om met een zweep gereden te worden.

Mijn tip is dus een kort zweepje erbij te pakken, zonder bandje om je arm of iets dergelijks, en gewoon eens te kijken ;) Als je echt het gevoel krijgt dat je de controle verliest kan je het gewoon laten vallen, kalmeer je, je paard en probeer je het nog een keer als je dat wilt.

Mag ik vragen hoe ze is met longeren? accepteert ze de zweep dan wel of ook niet?

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:05

Met longeren is ze niet bang van de longeerzweep, dus het zal wel een combinatie zijn van het opstijgen (met een niet goed passend zadel nadat het is opgevuld ?????) en het zweepje in de hand.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:03

ik zou ook een zweepje erbij nemen, misschien loopt ze al beter alleen al omdat je een zweep in je hand hebt. En anders moet je proberen haar impuls beter te krijgen: lichte kuithulp = middendraf. Doet ze dit niet, een por, nog niet = por en tik en dat net zolang tot ze in middendraf zit. Dan belonen, terug naar stap en opnieuw proberen.:)

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:31

Vanmiddag de eerste 15 minuten: Ze was weer niet voorwaarts te krijgen....................... Zweepje aan laten geven, achter m'n rug aangepakt een heeeeeeeeeeel voorzichtig in de hand genomen. Hoe snel ze het gezien had, weet ik niet, maar ze ging meteen in galop over en was niet rustig te krijgen, voltes draaien, maar nee hoor. Toen het zweepje maar laten vallen en daarna nog ca. 15 minuten gereden en ze was 200% meer voorwaarts !! Ze is uitgebreid en nog eens uitgebreid en nog eens................ beloond !! *\o/* Bedankt voor de tips :)* en wordt vervolgt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:36

RT-D-->RT-P

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:44

Gezien haar reactie op de zweep zou ik die niet gebruiken. Het is dan ook alleen symptoom bestrijding en geen oplossing. Je moet haar op een of andere manier zien te prikkelen dat ze wel op je been gaat reageren en dan niet met zweep, want die geeft imo alleen aan averechts effect.

Ik weet niet wat jij doet wanneer jij gaat rijden of wanneer je les hebt. Wat voor oefeningen doe je? Rijd je veel overgangen of juist niet?

Mijn paard is er ook eentje waarbij je niet met een zweep aan hoeft te komen zetten. Die vliegt als ze alleen maar een zweep ziet. Geen optie dus.

De beste optie om haar te activeren is overgangen rijden. Bij iedere letter van tempo veranderen. Stap, draf, halthouden, draf, stap, etc. Op een gegeven moment is ze zo gevoelig op mijn been dat ik alleen maar hoef te denken mijn been aan te leggen of ze vliegt weg.

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:33

ga heel veel overgangen rijden zodat ze actief wordt voor je been. rij desnoods met een zweepje niet reageren op 1 x been is een klein tikje.

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:54

ik denk dat je wel met zweep moet gaan rijden maar alleen als het echt noodzakelijk is slaan!
en juist overdreven goed belonen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:46

Hebben jullie wel gelezen dat paard hyperactief word als die alleen maar denkt dat de ruiter een zweep in de handen heeft? Ik denk dat een zweep in deze situatie geen oplossing geeft en het alleen maar lastiger maakt om het probleem opgelost te krijgen.

Overigens, dat activeren moet je iedere keer weer opnieuw doen. Het is niet zo dat als je een paar keer haar actief hebt gekregen dat ze de keer erop meteen actief is. Het zal wel steeds sneller gaan omdat jij er meer handigheid in krijgt en je paard beter gaat begrijpen wat jou bedoeling is.

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:49

Ik heb haar nog nooit een tik met een zweepje gegeven en had nog nooit bij haar een zweepje in handen gehad zelfs! Toch hadden die paar seconden dat ik 't zweepje in m'n hand had die verbluffende reactie. Iets uit haar verleden ?!?!!?!
Ja, met overgangen rijden moet ik haar voorwaarts gaan krijgen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:38

je zal haar dus moeten leren met mss grondwerk dat het zweepje niks is om bang voor te wezen...zal wel even een tijd duren voor die knop is omgedraaid... kan je als je rijd niet een beetje met je teugels tegen de hals tikken? probeer voorwaarts/neerwaarts te rijden..worden ze ook wel actiever van en veel overgangen, zodat het paard beter op je benen gaat reageren..

Donilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:41

ik zou m gewoon goed belonen zodra hij t goed doet.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:00

heb veel antwoorden gelezen maar mis eigenlijk een basis en essentieel onderdeel.... je paard respect laten krijgen voor het been!! Sowieso je eigen gedrag omtrent het geven van hulpen controleren. Veel ruiters geven (ongemerkt) veel te veel onderhoudshulpen. ofwel, je rijdt je paard in een bepaald tempo en je geeft m om de paar passen of soms iedere pas een hulp om m voorwaarts te houden. hier stompt een paard gigantisch op af, immers, je schopt m iedere pas en er is geen bedoeling mee...op deze manier houden ze op met het reageren op de hulp. Het respect kun je als volgt weer terugwinnen. Hou zoveel mogelijk je been eraf (best lastig hoor in het begin). Geef een voorwaartse hulp, als je paard dan niet of nauwelijks reageert geef je er onmiddelijk een hele grote beenhulp achteraan, denk erom, NIET tegenhouden met je teugels als ie reageert, anders wordt het erg tegenstrijdig. Als je paard reageert direct been eraf en klopje op de hals, dan je paard weer terugnemen (dus het tempo wordt door jou bepaald) zonder beenhulp, als ie terugkomt mee zijn met je hand en weer een voorwaartse hulp enz...
Vraag je instructeur je te helpen, als je dit een poosje consequent volhoudt moet het kunnen verbeteren. succes