6x per week trainen 'groen' paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

6x per week trainen 'groen' paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:51

Ik ben benieuwd wat jullie een normaal aantal trainingsdagen vinden voor een relatief groen paard, nog geen B niveau.
Het paard waar het om gaat is vorig jaar een tijd uit de running geweest wegens rugproblemen en sneeuw. Sinds 2 maanden wordt hij weer gereden. Afgelopen week kwam ik erachter dat hij 6 dagen per week moet lopen, wisselend van 1,5 uur buiten rijden tot dressuur en 1x longeren. Ik vind dit erg veel voor een paard wat zoveel problemen heeft gehad, en weet niet of ik wel achter deze manier van trainen kan staan. Zelf zou ik mijn paard in dit stadium niet meer dan 2/3 dagen achter elkaar laten lopen.
Wat vinden jullie?

poes

Re: 6x per week trainen 'groen' paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:03

ik zie liever 6 keer per week 20 minuten licht werk dan 2 keer per week een uur aanpoten.

Hangt er dus vanaf wat ze van hem vragen in het werk? En wat het advies van de DA is voor de rugproblemen?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:26

inmiddels ben ik er voor mijzelf uit, er mag dus een slotje op...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:42

ook leuk zo :roll:

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:43

ben wel benieuwd hoe je t aan wilt pakken :j

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:13

ja sorry, beetje banketstaaf idd :D
zat op mn werk, en ben er voor mezelf eigenlijk al uit.
ik stop met het rijden van dit paard, omdat ik er geen goed gevoel over heb. Ik heb echt het idee dat hij overvraagt wordt, en kan de motivatie daardoor niet opbrengen.
idd liever 6x kort dan 2x lang rijden, maar vind 2x 1,5 buiten, dan nog 3x min. 45 min dressuren en longeren te veel.
Heb niks gehoord over advies van DA, is ook geen probleem wat nu direct speelt, maar meer een risicofactor, dat speelde vorig jaar. Het paard loopt nu ook absoluut niet over de rug, zet alles vast. Met name daardoor ben ik bang dat het niet goed gaat.
Thanks in ieder geval voor jullie reacties :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:17

Dan heb je echt helemaal gelijk, hoe sneu het ook is voor het paard zelf natuurlijk... jammer als mensen geen rekening houden met hun dier en trainingsopbouw.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:20

Dan snap ik idd je reactie.
In principe vind ik namelijk 6x per week beweging voor een jong paard niet slecht, als het maar aangepast wordt per paard. Wat in dit geval idd niet lijkt te gebeuren.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:27

haha ja ben er echt al dagen mee bezig in mn hoofd, en er ook een beetje klaar mee nu. Had voor mezelf de knoop doorgehakt, toen dacht ik: dan ook de discussie maar stoppen :D. Maar ben wel blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt! Thanks!
Heb er alles aan gedaan, morgen ga ik voor het laatst. Vind het jammer dat er niet geluisterd wordt, er wordt alleen afgegaan op de mening van een instructrice ( die overigens ook niet zag tijdens de lessen dat het paard zo scheef als een hoepel is, en er niks mee gedaan heeft)
Ik voel me een beetje rot nu, maar heb voor mezelf er vrede mee. Ik hoop dat het allemaal toch meevalt, en het paardje er niks aan over houdt...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:29

Succes morgen en geniet van je laatste dag met hem samen.
Vind het een goede en dappere beslissing van je

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:30

thanks, voel ik me weer een beetje beter!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:38

Graag gedaan :D
Het blijft een lastige beslissing, maar IMO doe je er goed aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:08

De hoeveelheid werkjes zeggen me in dit geval niet zoveel. Hoe oud is het paard, en wat was het gewend voor het uitviel met die blessure en de sneeuw? Dat het nog geen B-niveau loopt zegt me namelijk ook niet veel, ik ken nogal veel recreatiepaarden die nog geen punt in de B zouden scoren, die dagelijks naar volle tevredenheid een werkje doen...

Stel dat het schema er zo uit zou zien:
zondag buitenrit 1,5 uur
maandag dressuur 1 uur
dinsdag springen 0,5 uur
woensdag vrij
donderdag longeren 0,5 uur
vrijdag buitenrit 1,5 uur en
zaterdag uurtje dressuur

dan zou ik dat absoluut geen enkel bezwaar vinden, mits het paard geen drie en volkomen groen meer is...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:14

Dat hangt helemaal ervan af of de blessure van vorig jaar nu volledig genezen is. Daarbij kan een buitenrit van 2 uur minder vermoeiend zijn dan een half uur intensieve dressuur als je veel stapt. hangt dus meer van de intensiviteit af dan van de duur.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:41

het paard was absoluut weinig gewend. Toen ik er voor het eerst op ging in februari dit jaar, liep het erg scheef. Was absoluut niet recht te rijden, en had geen balans. Dit is natuurlijk niet weg na 2 maanden. Ook houdt ze de rug enorm vast. Met name om die redenen vind ik het echt te veel.
Vandaag ben ik voor het laatst geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:55

Jammer dat je gestopt bent, zo te zien zag jij het probleem van het paard realistischer dan de eigenaar. Maar ik kan me ook voorstellen dat je op zoiets niet zit te wachten als bijrijder zijnde.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:10

ik heb 2x geprobeerd haar uit te leggen waarom ik het niet eens ben met de training. Dat rust bij een dergelijk gevoelig en ongetraind paard bijna net zo belangrijk is als training zelf. Vind rust in de paardenwereld zowieso een ondergewaardeerd iets, maar dat is weer een hele andere discussie :D
Ik heb voor mezelf de keus gemaakt, omdat ik, nu ik weet dat ze zoveel moet lopen, niet meer gemotiveerd aan het rijden kan met haar. Ik hoop van harte dat ik toch ongelijk heb, en dat het goed blijft gaan. Vrees het ergste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:17

Loslaten... Je kunt niet meer doen dan je gedaan hebt...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:20

nee inderdaad. Aan de ene kant voelt het ook wel als een opluchting, maar aan de andere kant ook wel een beetje rot. Dacht eindelijk een leuk paardje gevonden te hebben...
Ach over 2 jaar kan ik aan de gang met mijn eigen beest, op de manier die ik goed vindt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:31

Da's de pest van bijrijder zijn en inmiddels je eigen meningen/methodes gevormd hebben. Dat wil wel eens niet stroken met die van een eigenaar. Blijft lastig.
Wil de eigenaar niet gericht aan de slag met de scheefheid van het paardje ook?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:40

ja idd. Daarom heb ik ook mijn eigen beest gekocht :D
Heb heel veel ervaring met jonge paarden trainen en africhten, en dat is inderdaad lastig...
Ik heb haar een aantal adviezen gegeven, oa zorgen voor stelling en buiging, en als het paard verder is beginnen met zijgangen. Zij heeft toen gevraagd of ik wilde bijrijden, en ze heeft er een andere dressuurruiter bijgezocht om goed recht te rijden.
Al met al snapt ze het niet echt naar mijn idee, want ze schijnt nu bezig te zijn met wijken.... Paard heeft nog geen balans in de draf, en kan nog geen volte netjes lopen, maar ze wil wel al wijken.... Het klopt allemaal niet...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:17

Ik moest na een rugblessure van paard, juist 6 dagen in de week werken met hem. Maar dat was wrs een ander verhaal, die had zich met de maanden weiderust een totaal verkeerde houding aangeleerd.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 15:18

ja dat is anders denk ik, dit paard had niet zozeer een blessure, maar zat gewoon compleet vast doordat hij zijn rug niet gebruikt met lopen, en dus totaal blokkeert overal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:20

Nouja, ons paard had een blessure in de hals+rug, maar doordat hij nog dacht dat hij pijn had, ging hij zich enorm vastzette en blokkeerde ook overal.

Maar wij moesten wel alleen rechtuit en in totaal maar 20 minuten werken, daaromheen en tussendoor heel veel stappen :j

EDIT: Dus idd iets anders ;)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:21

Ik heb een groen paard al enorm zien opknappen van 6 dagen in de week rijden. Maar ik kan niet vanachter mijn pc bepalen of het voor dit paard wel of niet goed is. Misschien dat ie net door een goede training zijn rug beter leert gebruiken.
in elk geval goed dat je ermee bent gestopt als je er geen goed gevoel bij had.