Hoe rijdt je nou precis een wending?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Hoe rijdt je nou precis een wending?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:35

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden ben ik wel benieuwd hoe je nu een (bijna) correcte wending rijdt vanuit de ruiter gezien.

Edit ik bedoel het rijden van een bochtje (kwart volte van 6 meter)
Laatst bijgewerkt door lailapri op 03-04-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:44

Je bedoelt keertwending om de achterhand?

Op het binnenbeen nageeflijk maken.
Buiging vragen met binnenhand, binnenbeen paard voor
Buitenteugel begrenzen en mee laten komen.
Met buitenbeen de achterhand naar binnen zetten en
tegelijkertijd met binnenbeen door laten stappen.

Of bedoel je wending (afwenden) van zijde naar zijde?

Nageeflijk voor het binnenbeen.
Stelling/buiging vragen.
Buitenteugel en buitenbeen begrenzen tegen het uitzwaaien.
Doorstappen op het binnenbeen en daarna rechtstellen.
Laatst bijgewerkt door PERENBOOMPIE op 03-04-10 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

lailapri

Re: Hoe rijdt je nou precis een wending?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:48

Dank je perenboom.
Heb alleen een paar stukjes die ik niet helemaal begrijp, kun je die verduidelijken?
Op het binnenbeen nageeflijk maken. (neem aan binnenbeen van de ruiter?)
Buiging vragen met binnenhand (door hand te sluiten of iets anders?), binnenbeen paard voor (hoe bedoel je dit precies?)
Buitenteugel begrenzen en mee laten komen.
Met buitenbeen de achterhand naar binnen zetten en
tegelijkertijd met binnenbeen door laten stappen. (waar licht je buitenbeen dan precies en je binnenbeen? En waarom de achterhand naar binnen? Om uitzwaaien te voorkomen?)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:51

Ja ik heb het even bijgewerkt,omdat ik in eerste instantie dacht aan keertwending om de achterhand,maar daarna bedacht dat je gewoon afwenden van zijde naar zijde weleens kon bedoelen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:55

Met nageeflijk maken om het binnenbeen,bedoel ik je binnenbeen een paar keer goed doorlaten komen zodat het paard zijn lichaam aan die kant wat holler maakt,dus buigzaam in het lijf,dan idd binnenhand wat naar binnen brengen en wat doorsluiten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:59

oke dank je, bedoelde idd gewoon een kwart 6 meter volte :P dus een boch.

Waar in het lichaam hoort het paard dan precies te gaan buigen?
Ik ben erg benieuwd naar hoe andere erover denken zonder oordeel uiteraard maar als je me te opdringerig vind snap ik dat hoor.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:01

paard moet buigen om jouw binnenbeen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:02

Keertwending om de achterhand zijn mijn paard en ik nog lang niet aan toe, dus ik zal alleen beschrijven hoe ik een wending (dus, een bochtje naar links of rechts) rijd.

Sturend binnenbeen (want het binnenachterbeen van het paard moet verder ondertreden, vandaar dat dat been geactiveerd wordt)
Begrenzen met buitenteugel en/of buitenbil
Met de binnenhand iets naar voren, maar niet naar binnen, en met kleine kneepjes stelling vragen
Met buitenbeen zorgen dat de achterhand van het paard niet uitzwaait. Buitenbeen alleen indien nodig.
Wanneer nodig: wat meer gewicht op binnenbeugel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-04-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:03

dus het gedeelte van de wervels waar de ribben aan verbonden zijn die naar het borstbeen lopen (moet ik even opzoeken hoe die ookalweer heten.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:06

Haha nee hoor ik vind je helemaal niet opdringerig hoor.

Het paard hoort wat te buigen in de middenrif aan de binnenzijde.Dus beetje hol maken met je binnenbeen.

Maar als je een halve grote volte wilt rijden dan moet je wel stelling en lengtebuiging houden en aan de buitenzijde begrenzing houden tegen het uitzwaaien.
Dus dan het binnenbeen op de singel en het buitenbeen ietsje naar achter leggen.

Wil je gewoon "oversteken"dan na het afbuigen weer rechtstellen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:06

hestejente schreef:
Sturend binnenbeen (want het binnenachterbeen van het paard moet verder ondertreden, vandaar dat dat been geactiveerd wordt)

Bedoel je hiermee dat het paard het binnenbeen onder de massa zet? waar precies?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:09

PERENBOOMPIE schreef:

Het paard hoort wat te buigen in de middenrif aan de binnenzijde.Dus beetje hol maken met je binnenbeen.

Maar als je een halve grote volte wilt rijden dan moet je wel stelling en lengtebuiging houden en aan de buitenzijde begrenzing houden tegen het uitzwaaien.
Dus dan het binnenbeen op de singel en het buitenbeen ietsje naar achter leggen.

dank je!

Heb er eerlijk gezegd nog nooit op gelet of mijn binnenbeen op de singel komt maar voel hem nooit, volgend mij dit die veel meer naar voren, dus dan zou mijn been nog meer naar voren moeten?

ps ga even opzoeken waar precies middenrif zit al heb ik wel een idee, neem aan dat je de wervels bedoelt die daar in de buurt liggen?
Laatst bijgewerkt door lailapri op 03-04-10 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:09

lailapri schreef:
hestejente schreef:

Bedoel je hiermee dat het paard het binnenbeen onder de massa zet? waar precies?

Ja, dat bedoel ik inderdaad :j Het zwaartepunt van het paard zit op de grond. Wanneer je een lijn van het rechtervoorbeen naar het linkerachterbeen, en van het linkervoorbeen naar het rechterachterbeen zou tekenen is het zwaartepunt van het paard precies op het snijpunt van die twee lijnen. En naar dat zwaartepunt moet het binnenachterbeen toe, dus naar voren en naar het midden. Dus twee kanten op meer onder de massa.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:13

lailapri schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

dank je!

Heb er eerlijk gezegd nog nooit op gelet of mijn binnenbeen op de singel komt maar voel hem nooit, volgend mij dit die veel meer naar voren, dus dan zou mijn been nog meer naar voren moeten?

ps ga even opzoeken waar precies middenrif zit al heb ik wel een idee, neem aan dat je de wervels bedoelt die daar in de buurt liggen?

Haha nou meestal wanneer je met je kuit aantikt zit je wel achter de singel natuurlijk anders voelt hij niks,dus zeg maar in de buurt van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:18

Maar is het niet handiger om je voet (hiel) gewoon onder je heup te hebben, ongeacht waar de singel is?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:22

hestejente schreef:
Maar is het niet handiger om je voet (hiel) gewoon onder je heup te hebben, ongeacht waar de singel is?

Ongeacht waar je singel is??
Die ligt bij mij toch altijd op hetzelfde plek,is ook best handig hoor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:24

Ja, dat snap ik ook wel. Ik heb het ook niet over jouw specifieke zadel. Wat ik bedoel is dat je hiel onder je heup hoort, en dat dat naar mijn idee belangrijker is dan waar je voet ten opzichte van de singel is. Die singel doet er minder toe, snap je?

Edit: even een foto als voorbeeldje:
Afbeelding
Het zou toch niet best zijn als ik mijn binnenbeen koste wat kost bij de singel zou willen hebben. Ik zou zo van mijn paard pleuren. En daarom heb ik mijn hiel onder mijn heup ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:33

is er geen reflexpunt bij een paard net als bij ons dat als je daar je been aan ligt hij dan buigt (oef kan merken dat ik moe wordt).

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:35

Zo'n specifiek zadel heb ik nou ook weer niet en als je je paard normaal opzadeld zoals het hoort en je gaat recht op je paard zitten dan is de lijn van je been langs de singel en hangt je singel niet zomaar ergens!

Ik probeer het TS net wat makkelijker uit te leggen.
Ik kan het Ts ook wel op een technische manier gaan uitleggen dat ze zo moet zitten,dat schouder,elleboog,heup en enkel een lijn moeten vormen,maar volgens mij snapt ze er dan helemaal niks meer van,maar als je graag wilt discussieren mag hoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:37

lailapri schreef:
is er geen reflexpunt bij een paard net als bij ons dat als je daar je been aan ligt hij dan buigt (oef kan merken dat ik moe wordt).

Dat weet ik niet, zou best kunnen. Wanneer iemand in je zij prikt trek je aan die kant ook je spieren aan, dus paarden doen dat misschien ook. In de hals hebben ze een punt waar ze dat doen, hartstikke handig als je 'm aan de hand traversen wil laten uitvoeren.

Perenboompje, hoe weet je dan waar je je voeten moet laten wanneer je zonder zadel rijdt? Of wel met zadel maar zonder singel?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:41

PERENBOOMPIE schreef:
Zo'n specifiek zadel heb ik nou ook weer niet en als je je paard normaal opzadeld zoals het hoort en je gaat recht op je paard zitten dan is de lijn van je been langs de singel en hangt je singel niet zomaar ergens!

Ik probeer het TS net wat makkelijker uit te leggen.
Ik kan het Ts ook wel op een technische manier gaan uitleggen dat ze zo moet zitten,dat schouder,elleboog,heup en enkel een lijn moeten vormen,maar volgens mij snapt ze er dan helemaal niks meer van,maar als je graag wilt discussieren mag hoor

onder schat mijn niveau niet aub na 6 jaar centered riding les, alleen die verdomde wendingen 8)7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:45

Ts, wat ik nog vergeten was te vermelden is dat behalve de been- en teugelhulpen de gewichtshulpen natuurlijk ook meespelen. Zo hoort de ruiter altijd de kant op te kijken waar het paard naartoe moet, of het nou een wending, appuyement of wat dan ook is. Verder zijn er nog meer hulpen die je kunt (en eigenlijk hoort te) geven: binnenheup naar voren (want dat moet het paard ook doen), binnenschouder wat naar binnen draaien. En ik heb ook een tijdje les gehad op een merrie waarbij het hielp om de buitenknie tegen het zweetblad te leggen. Terwijl andere paarden daar totaal niet op reageren.

In principe zou je de wending natuurlijk ook gewoon uitsluitend op gewichtshulpen kunnen rijden, zonder je been of je teugels. En op stem zou ook nog kunnen, wanneer mijn paard aan de lange lijnen aan de slag is geef ik (nog) wel hulpen met de lijnen, maar vooral met stem: "draaaaaaien" is naar links, "deeeeeeeze kant" is naar rechts :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:50

Afbeelding
geen mooi moment, maar je ziet hier wel me singel en me been mooi liggen. Als ik mijn been op de singel zou willen leggen, waar houdt ik hem dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:53

lailapri schreef:
http://94.100.114.6/918200001-918250000 ... 5_VJi3.jpe
geen mooi moment, maar je ziet hier wel me singel en me been mooi liggen. Als ik mijn been op de singel zou willen leggen, waar houdt ik hem dan?

Als jij je been op de singel zou willen leggen zou je je voet te ver naar voren houden, waardoor je in stoelzit komt te zitten. Waardoor je weer achter de beweging komt. Je trekt je hakken ook een beetje op, valt me op. Maak je been es lang.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-04-10 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:56

ga ik even lastig doen, met mijn geen kont heb ik ook altijd het probleem dat ik achter mijn been kom te zitten maar je kan wel degelijk voorop het zitgedeelte van het zadel zitten je hoeft niet helemaa naar achter te lijden.

edit waar, vond ik zelf ook al :o . Klein excuus paard is groen en ging in zijn achteruit omdat ze liever achter de camera vrouw wlde kruipen :P