Help! Fries moet ervan af! Tig problemen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

an_ti

Help! Fries moet ervan af! Tig problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 16:42

Wie oh wie kan mij helpen met een fries van 6 jaar?
Ik rijd haar ongeveer 3 keer in de week, maar dit valt voor mij niet mee omdat ze redelijk wat probleempjes heeft.
En ik ben een doorzetter en wil er dus vanaf en het samen overwinnen! :):)
Dus kom maar op met al die tips en mogelijkheden!

Hieronder even een lijstje met de problemen tot zover:

- De galop, ze rent er maar een beetje op los als het haar uitkomt en snapt niets van de hulpen die ik haar daar voor geef, de enige manier om haar in galop te krijgen is haar te "schoppen"..En dat zie ik echt niet zitten, buiten dat dit "zielig" is, ziet het er ook gewoon niet uit. Dus hoe leren wij dit haar aan en andere tips?

- Conditie, haar conditie is naar mijn mening op zijn zachts gezegd "waardeloos". Als ze al galoppeert dan is ze binnen 1 min al weer aan 't draven. Ze houdt het gewoon niet vol. Na een beetje werken is ze helemaal kapot. Soms maakt ze in de bak een soort van gekke 5 minuten mee en dan is ze er helemaal kapot van. Haar energie verbruik klopt dus niet. Hoe bouwen wij haar conditie op?

- Reactie op been, Zij luistert nauwelijks tot niet naar mijn been, of je moet weer "schoppen", iets wat vreselijk is. Ze loopt dus ook niet goed door. Hoe moeten wij dit oplossen?

- Voltes/bochten draaien, Als wij met haar aan 't rijden zijn dan heeft zij ontzettend veel moeite met het lopen van ronde figuren, zij valt dan vaak terug in een tragere gang of snijdt de helft van de bak af. Hoe leren we haar dat?

- Teugels hangen, Ze hangt soms in de teugels, iets wat niet fijn is voor je handen. Oplossingen?

- bit indoen, Ze heeft ooit een ongelukje gehad met het bit en daardoor krijg je het heel lastig in, ze gooit haar hoofd in de lucht en het kan gewoon zoveel sneller klaar zijn dan dat het nu is. Iemand oplossingen?

- Struikelen, Ze struikelt vrij vaak, ik weet niet hoe ik dat moet oplossen dus iemand?

- Ervandoor schieten, Ze schiet er regelmatig weleens vandoor in een open rijbak of weiland. Dan wil ze galoperen, bokken en ik vraag me af wat je hieraan kunt doen. Wie wie oh wie?

Veel van deze problemen staan in verband met elkaar, tenminste dat denk ik , zover ik daar iets vanaf weet.
Ik hoop echt ontzettend dat jullie mij kunnen helpen, zodat wij beter worden!
Alvast heel erg bedankt!

chocobroodje

Re: Help! Fries moet ervan af! Tig problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:45

Doe jezel en je paard een plezier en ga les nemen, dit is niet via een forum te verhelpen. De basis zit er simpelweg niet in.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:46

Helemaal mee eens.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 16:48

Ik heb zelf al les maar met haar zelf niet, dit kan vanwege de afstand niet.
Haar bazin (mijn leeftijd) is er door de weeks dus niet, vandaar dat ik ben ingeschakeld.
En heel eerlijk gezegd heb ik over die rijprestaties ook nog wel mijn twijfels...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:52

Toch zal dit alleen met goede lessen op te lossen zijn, er zijn ook lesgevers die naar je toe komen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:55

gewoon weer helemaal opnieuw beginnen vanaf het begin.
Koop een goed boek en begin opnieuw bij de basis en daaruit verder werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:56

Jeetje, misschien een beetje bot om te zeggen. :o
Maar als ik dat zo lees denk ik niet dat jij de juiste persoon bent om dit aan dat paard te leren.
Het zijn eigenlijk hele simpele vragen, waar je vooral heel veel geduld en energie (en tijd) in zal moeten steken, maar als je op zoveel vragen zelf geen antwoord hebt, ben ik bang dat je je paard alleen maar verder 'naar beneden' zult helpen.

Ik zeg dit niet om bot of gemeen te doen, maar is puur mijn mening. :)

Edit;
Ik zal toch nog maar even antwoord op je vragen geven, weer uit mijn visie;

De galop; Zou ik eerst maar even helemaal achterwege laten.

Conditie; Begin met 5 minuutjes, 2de keer 7 minuutjes, 3de keer 10 minuutjes.. etc.

Teugels hangen; Voorwaarts rijden en zorgen dat ze geen steun kan vinden hierdoor.

Voltes; Is net als de galop nog lang niet van belang. :n

Bit indoen; Héél veel geduld en beloning.. neem er de tijd voor en erger je niet aan hoe lang dit nu duurt.

Struikelen; Voorwaarts rijden en aandacht vragen.

Er vandoor schieten; Halve ophoudingen maken tot ze weer in normaal tempo loopt.

Dit is globaal, en dit kun je écht niet zomaar even via zo'n schema'tje op internet aanleren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:57

Ik zit te denken aan een scheef paard. :j Dat kan veel van die dingen toch wel verklaren..
Je zou eens kijken of een instructrice hier naar kan kijken.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:00

een advies ga op les met t paard dit los je niet achter de pc op....

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 17:02

Ze is niet van mij, anders had ik haar allang bij iemand laten lopen, het probleem is dat ik ook wel weet dat dit te hoog gegrepen is ergens maar dat ik juist iemand ben die 't dan uiteindelijk dus wel voor elkaar krijgt. En waar ook een groot deel van 't probleem ligt is de opvoeding en de rijstijl waar ze mee te maken heeft gehad. Zal het toch met haar overleggen.
En zou dolgraag met haar op les gaan , want ik weet dat ze het kan.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:02

Oei oei oei, waar moet ik beginnen...

Jij rijdt haar 3x in de week, maar wat gebeurt er de rest van de week met haar?
Als ze echt zo'n slechte conditie heeft zou ik eens bloed laten nemen, misschien heeft ze wel ergens een tekort waardoor ze gewoon niet gezond is.
Weet je zeker dat ze helemaal gezond is, dan denk ik dat het jullie heel erg kan helpen om te longeren. Dit is goed om conditie op te bouwen en om stemcommando's te leren. Ook dan leert ze al dat ze snel moet reageren op commando's. Heel consequent zijn met je stem en bij geen reactie een zwiepert met de zweep (als ze de commando's nog niet kent, natuurlijk wel wat meer geduld).
Zoals je beschrijft is ze ook nog erg slap en als ze met rijden telkens naar binnenvalt, vertraagt en noem maar op, zal dat niet snel verbeteren. Met longeren kun je dus ook al een klein stukje spieren opbouwen.
Wat je beschrijft over de galop. Friezen hebben meestal hun bouw niet zo mee om makkelijk te galopperen. Galopperen kost hun veel meer moeite dan een KWPNer of Welsh pony ofzo. Ook dit kun je oefenen met longeren. Je begint met een rondje, dan 2 rondjes aan een stuk en zo bouw je dat langzaam op.
Struikelen kan te maken hebben met het vertragen en waarschijnlijk op de voorhand lopen. Wanneer ze spieren krijgt en actiever gaat lopen, zou dit moeten verbeteren.
Ervan door gaan kan schrikken zijn, maar kan ook duiden op een pijnscheut. Aangezien het vooral in onbekende en vrij open gebieden voorkomt zal het schrikken zijn. Dit zal beter worden als jullie als combinatie groeien, dan zal ze erop vertrouwen dat jij haar niet naar enge dingen toestuurt. Een paard schrikt ook minder als hij ontspannen is, jullie rijden is zo te lezen alles behalve ontspannen. Zoals jezelf al zegt hangt het allemaal samen.
Met rijden zou ik je sowieso willen adviseren les te nemen. Verdere tips zijn in stap beginnen. Dus in stap reactie op het been en voltes oefenen. Geen reactie op het been betekent een schopje en anders een tik. Wanneer je consequent hierin bent zal het paard toch uiteindelijk sneller gaan als je maar een beetje druk geeft. Wanneer je in stap alles voor elkaar hebt ga je korte stukjes draven. En dit bouw je zo verder uit. Hierbij is het ook belangrijk dat de overgang naar draf al goed is, anders kun je beter terug in stap weer de ontspannin opzoeken dan dat je in draf blijft knoeien. Voltes en figuren rijden, goed letten op je binnenbeen en buitenteugel en eventueel je zweep erbij houden om de buitenschouder nog extra te begrenzen of om het binnenbeen meer te activeren. In stap heb je de tijd om dit rustig te doen (makkelijker voor jou) en ook dit is in het begin al zwaar genoeg voor je paard (aangezien zij volgens mij nog niet erg sterk is).
Dit alles bij elkaar is alleen te bereiken wanneer je paard helemaal gezond is.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:04

De problemen hebben wss allemaal idd verband met elkaar. Echter zie ik jou niet rijden dus kunnen er ook hele andere oorzaken zijn.

Het handigst is toch iemand te zoeken die jou eventueel kan helpen, leer je veel meer van en kan je de problemen mee oplossen :).

- De galop, ze rent er maar een beetje op los als het haar uitkomt en snapt niets van de hulpen die ik haar daar voor geef, de enige manier om haar in galop te krijgen is haar te "schoppen"..En dat zie ik echt niet zitten, buiten dat dit "zielig" is, ziet het er ook gewoon niet uit. Dus hoe leren wij dit haar aan en andere tips?

Je zegt hieronder dat ze weinig conditie heeft, kan het daar niet mee te maken hebben? :) Verder veel oefenen en dan niet steeds blijven schoppen, maar wanneer ze de 1e keer is aangesprongen goed belonen, terug nemen, opnieuw proberen met lichtere hulp, wanneer het lukt uitbundig belonen. Ook niet te lang blijven doorgaan, gezien ze dan te moe kan worden.

- Conditie, haar conditie is naar mijn mening op zijn zachts gezegd "waardeloos". Als ze al galoppeert dan is ze binnen 1 min al weer aan 't draven. Ze houdt het gewoon niet vol. Na een beetje werken is ze helemaal kapot. Soms maakt ze in de bak een soort van gekke 5 minuten mee en dan is ze er helemaal kapot van. Haar energie verbruik klopt dus niet. Hoe bouwen wij haar conditie op?

Rustig aan beginnen, en dat steeds langer uitbouwen. Niet steeds doorblijven rijden totdat paard kapot is en niet meer verder kan. Via de zoekfunctie kan je vast wel beetje inspiratie opdoen kwa opbouwschema's :).

- Reactie op been, Zij luistert nauwelijks tot niet naar mijn been, of je moet weer "schoppen", iets wat vreselijk is. Ze loopt dus ook niet goed door. Hoe moeten wij dit oplossen?

Consequent zijn en blijven, been = reactie en goed opletten dat je niet steeds aan het drijven bent, dan maak je haar dood aan je been. Reageert ze? Belonen. Reageert ze niet? Opnieuw proberen met een iets grovere (stem)hulp. Veel overgangen rijden met een steeds lichtere (been)hulp, ook binnen de gangen.

- Voltes/bochten draaien, Als wij met haar aan 't rijden zijn dan heeft zij ontzettend veel moeite met het lopen van ronde figuren, zij valt dan vaak terug in een tragere gang of snijdt de helft van de bak af. Hoe leren we haar dat?

Wss heeft ze hier ook nog grote moeite mee, ik zou het eerst in stap proberen waarbij je goed blijft opletten dat ze door blijft stappen, ook niet te krap draaien. Het is helemaal niet erg als het eerst nog eien zijn, ik zou eerst een halve grote volte proberen.

- Teugels hangen, Ze hangt soms in de teugels, iets wat niet fijn is voor je handen. Oplossingen?

Veel overgangen rijden, hierdoor wordt de achterhand actief en goed voorwaarts rijden en niks geven om op te handen (let dus ook goed op je eigen houding).

- bit indoen, Ze heeft ooit een ongelukje gehad met het bit en daardoor krijg je het heel lastig in, ze gooit haar hoofd in de lucht en het kan gewoon zoveel sneller klaar zijn dan dat het nu is. Iemand oplossingen?

Veel geduld hebben, paardje moet er wss weer vertrouwen in krijgen. Ze is natuurlijk geweldig wanneer ze het bit in heeft.

- Struikelen, Ze struikelt vrij vaak, ik weet niet hoe ik dat moet oplossen dus iemand?

Komt wss doordat ze niet actief is, zie het hangen op je handen.

- Ervandoor schieten, Ze schiet er regelmatig weleens vandoor in een open rijbak of weiland. Dan wil ze galoperen, bokken en ik vraag me af wat je hieraan kunt doen. Wie wie oh wie?

Zorgen dat ze haar gedachtes bij jou heeft, veel afwisselend rijden dus. Schakelen in gangen/figuren etc. Kan ook komen doordat ze het te moeilijk vindt icm slechte conditie en daarom gaat rennen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:04

goh wat toevallig, ik rijd ook een fries en die heeft tzelfde :+ *ongveer dan*

Maar ik zou inderdaad met haar gaan lessen, dit helpt bij mij nu al na 2 lessen, het gaat een stuk beter.. en tja die galop, probeer eerst aan haar conditie te werken, en beenhulpen, zweep(je) erbij.. geen reactie tikje

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:22

Les nemen is een hele goede oplossing, maar ik zal proberen wat tips te geven.

De galop: Probeer haar eerst helemaal voor elkaar te krijgen in stap en draf, zorg dat ze goed aan het been is, rustig loopt en ontspannen loopt. Dán pas aan de galop gaan denken, dit kan rustig een week tot maand duren met de juiste begeleiding. Neem er de tijd voor!

Probeer het galopperen aan de longe te oefenen, en dan vooral op het woord galop. Galop is voor een paard in het begin erg moeilijk met een mens op zijn rug, start op een volte, evt. met iemand in het midden die het paard aan de longe houdt. Zo heeft het paard steun aan de longe en kan je zo makkelijker aangalopperen.

Conditie: Dit is toch een friezenkwaaltje, die hebben nu eenmaal vaak een mindere conditie dan warmbloeden. Belangrijk is om te stoppen voordat het paard moe wordt, zo hou je het leuk en kom je niet in een neerwaartse spiraal van spierpijn terecht. Bouw langzaam op, als je merkt dat het paard sneller begint te ademen in draf, neem dan even terug naar stap en stap haar weer op adem. Zo kweek je het snelst conditie. Conditie kweken is echt een kwestie van geduld, galop is voor een groen paard redelijk belastend. Galoppeer dus niet 1 minuut, maar een lange zijde of een half rondje en stap dan weer rustig op adem.

Reactie op het been: Schoppen is niet vreselijk, mits het resultaat heeft. Je kan 20 keer schoppen, zonder resultaat, dan noem ik het onnodig.. Het paard leert immers niets. Of je kan één keer been geven, tweede keer een schop en de derde keer pak je de teugels in een hand een geef je een flinke tik, gaat ze dan wel vooruit, goed belonen en meteen opnieuw proberen en hetzelfde rijtje herhalen. Na een paar keer heeft het paard zo door dat hij wel op het been moet reageren. Even wat minder lief, maar wel meteen duidelijk voor het paard. Let er op dat je benen STIL zijn, steek ze desnoods wat af, paarden kunnen heel ongevoelig worden voor het been als je benen alle kanten op zwaaien (en dat gaat heel makkelijk onbewust).

Voltes/Bochten: Dit is toch echt basis en heel moeilijk om hier vanaf het schermpje hulp te geven, paarden kunnen namelijk op alle manieren door de bocht vallen. Terugvallen in een tragere gang is een kwestie van consequent aan het been houden, afsnijden is een ruiterfout. Wat doe jij eraan als ze afsnijdt? Heb je je buitenteugel er wel genoeg aan?

Teugels hangen: Oplossen met been en een halve ophouding omhoog. Een paard dat actief loopt kan niet hangen!

Bit indoen: Suikerklontje op het bit leggen, hou dat een weekje vol en het paard doet zijn mond al open als hij het bit ziet!

Struikelen: Kan allerlei oorzaken hebben, te lange hoeven, beenproblemen, last van de rug, ongelijke bodem of een te traag tempo.. Neem een goede instructrice in de hand om dit te beoordelen!

Er vandoor schieten Achterover zitten, kaarsrecht blijven zitten en weer rustig terugnemen. Werken aan de controle!

Neem alsjeblieft een goede instructrice in de hand, want zo gaat het echt niet goedkomen..

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:28

Eerst maar 100 stappen terug en begin,net alsof er nog nooit op is gereden tis geen onwil ik denk dat ze er helemaal niks van snapt wat haar u overkomt!!
Rijdt op dit moment ook een net 7 jarige fries die al een jaar was bereden maar werkelijk weer bij 0 beginnen en nu gaat het in steigende lijn voorruit bijna met sprongen,ik geloof niet in onwil ik denk dat je veel te veel wilt,galop laat die zeker maar achterwege ze heeft zo te horen helemaal geen balans.
Dus gewoon simpel beginnen en vooral erg veel belonen,en probeer natuurlijk of je mag lessen met haar dat heb je echt nodig!

Succes

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 17:33

Ik was al helemaal bezig met eerst gewoon maar stappen en draven. De galop is ook nog helemaal niet aan de orde. Maar de bazin verstoord dit proces dus enorm!
Mbt het "schoppen" , de bazin schopt zo erg met haar benen dat ze als ware bijna opstijgt.. B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:36

Had je beter kunnen vragen hoe je met de problemen van haar om moet gaan. :+

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:41

Jah als de baas niet anders doet en haar nog 3 x per week berijdt is het voor jou ook geen doen...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:43

Heeft de baas les? :)

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 18:11

Nee, heeft ze niet.
Jullie mogen me ook best vertellen hoe ik dit haar 't beste kan uitleggen, zij is zelf nogal overtuigd van haar manier van aanpakken. Voor de geintreseerde heb ik een filmpje van haar rijstijl en dan vooral letten op het benenwerk. Pb maar!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:21

Een filmpje van haar verspreiden, vind ik, nogal onbeschoft.

Ik zou aan haar vragen of je les mag volgen met het paard, en dan langzaam aankaarten waarom zij niet lest.

Verder lees ik dat jij het paard doordeweeks kan doen, en de eigenaresse alleen in het weekend, dan zou ik eerst zorgen dat het paard bij mij wel loopt zoals ik het wil hebben, dan zal de eigenaresse het verschil vanzelf wel gaan merken en zien denk ik zo :).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:28

an_ti schreef:
Wie oh wie kan mij helpen met een fries van 6 jaar?
Ik rijd haar ongeveer 3 keer in de week, maar dit valt voor mij niet mee omdat ze redelijk wat probleempjes heeft.
En ik ben een doorzetter en wil er dus vanaf en het samen overwinnen! :):)
Dus kom maar op met al die tips en mogelijkheden!

Hieronder even een lijstje met de problemen tot zover:

Veel van deze problemen staan in verband met elkaar, tenminste dat denk ik , zover ik daar iets vanaf weet.
Ik hoop echt ontzettend dat jullie mij kunnen helpen, zodat wij beter worden!
Alvast heel erg bedankt!

Hoi, Ik heb zelf een Fries, ruin, ook 6 jaar oud en zie veel overeenkomsten. Nu heeft hij wel meer conditie, moet ik zeggen.
Mijn adviezen:

Wat betreft de galop: ga longeren! En leer haar de galop op stemcommando aan. Friezen zijn nou eenmaal meer van de draf en vinden galop moeilijk. Sinds ik de mijne het stemcommando heb geleerd en dit dus met de juiste hulpen gebruik om aan te springen gaat het beter. Is ze erg barok gebouwd? En valt ze vooral in de bochten terug naar draf? Zo te horen wel, want ze vind de bochten dus moeilijk. Dat heeft de mijne ook. Galop is al lastig en dan helemaal in een bocht, zeker met een zwaar log lijf. Dus met het longeren, zo groot mogelijke volte pakken en dan steeds even 1 rondje en weer terug naar de draf. Wat betreft in de draf: veel figuren rijden, veel stelling rijden, en soepel maken. Niet meteen van alles willen, maar opbouwen en bij succes stoppen. Bijv met de galop ben ik 1 keer doorgegaan tot ie de hele bak in 1 keer in galop gehaald had (was de derde poging) en toen gestopt en beloond.

Het hangen aan de teugels in combi met het struikelen: Wrs loopt ze veel te veel op de voorhand. Want ik herken dit erg bij de mijne! Ik ben balkjes aan het lopen met hem. Dat doe ik nu al zo'n 4 weken en het gaat stukken beter. Gewoon simpel met 1 beginnen. Op den duur kun je er 2 doen, 3, 4, evt een iets hogere. Op verschillende afstanden van elkaar en zowel in draf als in stap. Is erg goed voor de conditie, bespiering EN om ze eraan te herinneren dat ze een achterkant hebben. De eerste balkje lopen met die van mij was: stap-stap-kloeink-kloeink... Was dus helemaal vergeten dat ie achterbenen had... Inmiddels gaat dat veel beter.

Bit indoen: clickertraining om op commando laag te komen? Heeft bij ons prima geholpen (bit is wrs altijd ruw erin gegaan bij Jippe) Zelf rustig blijven en vertellen dat het goed is, een liedje zingen (ja dat meen ik echt, worden jullie beide rustig van) en niet de nadruk erop leggen. Als JIJ al zoiets hebt van.... OJEE we moeten dat bit er weer in doen.... voelt ze dat, zal al verstijven etc. Als ze dan na verloop van tijd merkt dat het allemaal OK is zal ze rustiger worden.

Veel succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:30

ga goed les nemen dit is de enige oplossing

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:32

Dat is inderdaad zeer onbeschoft! Of ze nou netjes rijd of niet, ze is wel de eigenaar. Ik hoop voor je dat ze niet op bokt zit, want ik zou op z'n zachts gezegd verre van blij zijn als ik achter dit topic kwam! Beetje respect zou hier niet misstaan.
Ik zou gewoon vragen of je op eigen kosten lessen mag nemen, heeft het paard alleen maar voordeel van. Of je stelt voor ieder een half uur te rijden hebben jullie er allemaal wat aan.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 18:34

Zo had ik 't filmpje nog niet bekeken. :oo
Daar leren we van. Mensen maken fouten.
En ik ben er met haar sowisoo over aan het praten:)