Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Prinses_E schreef:beantsje schreef:Klinkt als een niet goed passend zadel; met jouw gewicht erbij zal dat haar pijn doen. Juist bokken bij het aangalopperen is daar typerend voor.
Dat ze het aan de longe niet doet, versterkt mijn vermoeden alleen maar.
ahjua
mr hoe kan je dan weten dat het zadel past??
StefenYnia schreef:Het kan ook zijn dat haar achterhand niet sterk genoeg is. Daar heeft mijn paardje momenteel last van, ze is onzeker over haar balans, zeker met een ruiter erop.
Hoe is ze met hoeven uitkrabben? Leunt ze meer als je de voorbenen doet? Geeft ze de voorbenen minder makkelijk? Dat zijn allemaal hints.
Prinses_E schreef:@3bengels
idd,
maar het probleem is dat ik niet weet of de eigenaars dat wel willen
en zal dat veel kosten want ze zijn niet van plan, om veel geld uit te geven aan dat paardje:p
xxx
Dat kan nooit kwaad. anouck10 schreef:Pollewoppy schreef:Misschien heeft ze ergens last van?
Last van haar rug of iets? Dat ze er onbelast geen last van heeft, maar dat het belast pijn doet? Overleg eens met de eigenaar en laat haar nakijken.
Ik ben er mee eens mijn pony was er naarvan maar hij was gebeten,
dus laat haar zeker nakijken
Ambrasoft schreef:Prinses_E schreef:@3bengels
idd,
maar het probleem is dat ik niet weet of de eigenaars dat wel willen
en zal dat veel kosten want ze zijn niet van plan, om veel geld uit te geven aan dat paardje:p
xxx
Als je niet geld aan je paardje uit wilt geven geef je er ook niets om. Dan kun je ook geen paard onderhouden. Sorry maar het paardje moet echt nagekeken worden.Dat kan nooit kwaad.
beantsje schreef:Jammer want met een niet-passend zadel zal het alleen maar erger worden.
Maar misschien kan je zelf een eerste beoordeling doen mbv onderstaande instructie.
http://www.bluebalance.nl/data/File/fol ... -BB-CM.pdf
Mocht je tot de conclusie komen dat het zadel niet past en je geeft echt om dit paard, zeg het dan tegen de eigenaars en rijd niet meer met dit zadel tot het probleem opgelost is.
Denk er verder om dat als je het paard hebt opgezadeld, het diepste punt van het zadel in het midden moet liggen en de achterboom ca 2 vingerbreedtes boven de voorboom uit moet steken. Zo niet, dan kiept het zadel.
Pikeur schreef:Mijn paard was ook vréselijk 'vervelend' met aangalopperen, op een ochtend had de staleigenaar er even met haar eigen zadel op gereden en zij vertelde me dus dat hij eigenlijk helemaal niet vervelend was
Ik was eigenlijk wel verbaast, maargoed zij heeft jarenlange ervaring met paardrijden e.d. dus ik dacht dat het aan mij zou liggen.
Volgende dag ik weer rijden, weer bokken en gezeik. Wat bleek nou, het ene kussen van mijn zadel was 1 cm hoger opgevuld dan het andere kussen. Dit heeft hem waarschijnlijk gewoon belemmerd in het aangalopperen.
Nu rij ik met het zadel van de staleigenaar, en hij heeft nog echt wel van die momenten dat hij me uitprobeerd hoor, maar hij zet zich niet meer zo vast in de rug (logisch natuurlijk) waardoor ik hem er beter doorheen kan rijden