Ja hoor, ik deed dat met m'n eigen paardje. Omdat ik toch de wedstrijdsport inwilde en er (in de buurt) geen bitloze wedstrijden georganiseerd werden reed ik bitloos gewoon voor de afwisseling, één of twee keer per week. Kan perfect hoor. De mijne vond dat zelfs erg leuk
Ja hoor, dat kan. Ik deed dat vroeger ook maar rijd nu alleen nog maar bitloos.
Chaos
Geplaatst: 31-03-10 17:05
Ik rijd mijn paard eigenlijk altijd gewoon op bit. Alleen als ik geen zin heb om haar helemaal op te zadelen rijdt ik zonder zadel en hoofdstel, maar mét halster. Ze loopt hier exact hetzelfde op als met bit, dus waarom niet? Je moet het ook gewoon even voor jouw paard als individu bekijken hoe hij er op reageert enz.
Ik wissel veel af. Echt les heb ik meestal met een trensje (myler). Buiten rij ik met een hackamore, en als ik leuke spelletjes of parcoursjes verzin, doen we die meestal met een sidepull. En als ze met buitenrijden wat scheef aanvoelt, is het tijd om ipv hack weer eens trensje in te doen.
Kan prima, buiten rijd ik zonder bit en in de bak met.
Miryamk
Geplaatst: 02-04-10 21:25
Ons paard word ook met van alles gereden. Mijn dochter rijdt graag op een touwhalster en ik rij meestal met shanks en soms met een snaffle. Het is maar net wat we gaan doen. Mijn paard wordt er niet warm of koud van iig
Ik rij mét shanks op één hand, met halsring of helemaal met niks (onlangs uitgeprobeerd) gaat prima. Iemand anders krijg les op mijn paard. Die rijd met parelli-haster en leadrope. Die moet eerst leren niet op teugels te vertrouwen maar op zit en been. Dán mag hij met een bit, of zonder.. wat hij zelf wil.
Miryamk
Geplaatst: 02-04-10 21:32
Heel goed om zo te leren rijden Mijn dochter rijd ook wel eens met een halsring als je een paard hebt wat betrouwbaar is en goed aan de hulpen staat is dat geen probleem. (alhoewel ik het zelf niet zo snel zou doen )
Anya
Geplaatst: 02-04-10 21:38
Lan is betrouwbaar genoeg. Op mijn jongste zou ik dat niet doen, die kan nog wel eens opeens iets bedenken. Maar op dit paard maakt het niet uit.
dat kan prima! Ik reed mijn vorige bijrijpony zelf vaak bitloos en dr eigenaresse met bit, ging prima! Ik denk dat het voor het paard het fijnst is als beide bitloos rijden, en waarom zou je er nog een bit in hangen als bitloos ook lekker gaat?
Ik wissel ook regelmatig af. Soms rijd ik alleen met een neckrope om te zien of mijn pony ook luistert naar alleen neckreining. We rijden western, dus als ik op de juiste manier stuur moet ze het ook kunnen zonder bit of druk op de neus.
Natascha
Geplaatst: 11-04-10 07:55
ik wissel ook af. Meestal bitloos met sidepull maar om te trainen voor de menles rijd ik met een simpele myler. Mennen doe ik met een myler liverpool. 1 van de verzorgpaarden rijd ik wel alleen bitloos want die is erg heet en wordt nog onrustiger met een bit erin.
Over het algemeen rijd ik bitloos maar af en toe een bit heeft ook zijn voordelen. Een voordeel van afwisselen vind ik dat ik met bit weer wat makkelijker dressuur rijd en soms net iets beter longeerd, hij met neckrope heerlijk goed oplet, en bitloos super fijn is met buitenritten en springen.
Ik wissel bit en bitloos ook af. De ene dag gewoon met bit, de andere dag met touwhalster, weer andere dag met sidepull, gaat allemaal prima
YildizArabs
Geplaatst: 16-04-10 22:10
Rij wel eens hoofdstelloos, maar meestal met een snaffletje. Gaat prima door elkaar...
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 17-04-10 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Quote en reactie erop verwijderd, gezien het eerdere bericht verwijderd is.