Mizjana arabische volbloed @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CARAAA__

Mizjana arabische volbloed @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:14

Hallo
ik was zaterdag gaan rijden en iemand had een paar fotos geschoten
het zijn er alleen van draf; omdat ze door ging.
ik weet dat ik nog op heel erg veel moet letten
en dat ze echt nog niet perfect loopt
Ze loopt helemaal niet snel onstpannen
en daar zijn we nu op aan het werken
we rijden nog geen wedstrijden
We zijn nu aan het werken om haar te ontspannen
en ik probeer ook op mijn houding te letten

maar kwil toch weten wat jullie ervan denken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigen commentaar:
-Mijn handen
-Recht zitten
-Naar voren kijken
-Mijn voeten

Ik weet dat ik nog niet helemaal juist zit maar ik ben nu heel erg gefocust dat zij haar kan onstspannen

graag opbouwende commentaar!
Laatst bijgewerkt door CARAAA__ op 29-03-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_Sisi

Re: Mizjana @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:16

je houding is opzich wel oke, alleen ik denk dat je wat meer contact moet houden met de mond, want ik zie op bijna elke foto een boogje in je teugels.
+ probeer recht op te zitten en voor je uit te kijken!

leuk beestje!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:20

joketje

Re: Mizjana @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:23

Je houding is heel erg belangrijk, als jij gespannen zit kan je paardje zich ook niet ontspannen. Hij drukt zijn rug volledig weg. Werk dus eerst aan je eigen houding, en als je dan zelf ontspannen zit, zal het voor je paard een stuk makkelijker zijn om zich ook te gaan ontspannen. Veel succes!

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:28

joketje schreef:
Je houding is heel erg belangrijk, als jij gespannen zit kan je paardje zich ook niet ontspannen. Hij drukt zijn rug volledig weg. Werk dus eerst aan je eigen houding, en als je dan zelf ontspannen zit, zal het voor je paard een stuk makkelijker zijn om zich ook te gaan ontspannen. Veel succes!

Ik probeer mij zo goed mogelijk te onspannen ondanks zij zo loopt
hier werken we aan,
maar het is erg moeilijk.

joketje

Re: Mizjana arabische volbloed @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:29

Heel goed dat je er aan werkt. Je zou ook eens een zitlesje kunnen doen, waarbij iemand je paard longeert en jij enkel aan je eigen houding moet denken. Dat kan heel leerzaam zijn.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:45

Ik vind het stiekem een heel leuk paardje!
Stiekem vind ik eigenlijk ook wel dat je je beugels een gaatje langer mag doen, maar kan een momentopname zijn!
misschien kun je beter vanuit een lange teugel en vooruit rijden haar je hand op laten zoeken, dan heb je optimaal ruggebruik. Vind dat ze hier namelijk erg vasthoudt(goed te zien op foto 3)
Veel plezieeer!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:18

Wat een leuker zeg! :D
Ik ga mee met het bovenstaande commentaar. Ik denk ook dat zitlessen erg goed van pas kunnen komen.
Mijn vorige paard drukte ook ontzettend de rug weg en toen heb ik een tijdje lang alleen maar gestapt totdat ze netjes over de rug liep en heel veel gelongeerd. En van daaruit verder opgebouwd naar de draf en galop. Misschien dat jullie daar ook baat bij kunnen hebben :D!

Edit: Mag ik vragen waarom je zonder cap rijdt? :o

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:27

Leuke pony!
Hoe oud is ze?
Het lijkt of ze nog overbouwd is (achterhand hoger dan voorhand) en dat ze hierom niet goed kan ondertreden met haar achterbeen en hierom haar rug wegdrukt. Op sommige foto's kijkt ze ook erg zuur, misschien is het verstandig haar nog niet teveel te belasten en meer longeerwerk te gaan doen om haar sterker te maken.
Arabiertjes zijn laat volwassen en zul je meer tijd moeten geven dan andere rassen. Hoe meer tijd je haar nu geeft hoe langer je straks van haar kunt genieten!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 03:58

Ziet er leuk uit.
Probeer meer contact met de paardenmond te houden. Op diverse foto's hangen de teugels los.
Probeer ook meer naar de ontspanning te werken, door lang en laag te rijden. Nu ziet het er op diverse foto's gespannen uit.
En kunnen we jullie binnenkort bewonderen op de wedstrijden van het stamboek?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:13

idd zoals gezegd meer contact met de mond van het paard.
Ik snap natuurlijk dat je zo los contact houdt, zodat er geen spanning in houdt..
Maar als je met een vriendelijke druk op de mond, en met genoeg been rijdt, komt ze sneller de ontspanning in.

Misschien een tip voor als je het niet doet. Met een passoa longeren is super handig. Heb zelf een 4 jarige *zelf ingereden* van 180.. bleef ook steeds sterk en gespannen.. Sinds ik min. 1 keer in de week met de passoa longeer, begrijp Gino wat die moet doen, en loopt hij ook makkelijk onder het zadel ontspannen.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:32

maximee schreef:
Wat een leuker zeg! :D
Ik ga mee met het bovenstaande commentaar. Ik denk ook dat zitlessen erg goed van pas kunnen komen.
Mijn vorige paard drukte ook ontzettend de rug weg en toen heb ik een tijdje lang alleen maar gestapt totdat ze netjes over de rug liep en heel veel gelongeerd. En van daaruit verder opgebouwd naar de draf en galop. Misschien dat jullie daar ook baat bij kunnen hebben :D!

Edit: Mag ik vragen waarom je zonder cap rijdt? :o

Ik rijd eig altijd zonder cap, alleen met les

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:33

Suzan_kalim schreef:
Leuke pony!
Hoe oud is ze?
Het lijkt of ze nog overbouwd is (achterhand hoger dan voorhand) en dat ze hierom niet goed kan ondertreden met haar achterbeen en hierom haar rug wegdrukt. Op sommige foto's kijkt ze ook erg zuur, misschien is het verstandig haar nog niet teveel te belasten en meer longeerwerk te gaan doen om haar sterker te maken.
Arabiertjes zijn laat volwassen en zul je meer tijd moeten geven dan andere rassen. Hoe meer tijd je haar nu geeft hoe langer je straks van haar kunt genieten!

Ze is toch al bijna 6 jaar ..

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:33

_Margarita_ schreef:
Ziet er leuk uit.
Probeer meer contact met de paardenmond te houden. Op diverse foto's hangen de teugels los.
Probeer ook meer naar de ontspanning te werken, door lang en laag te rijden. Nu ziet het er op diverse foto's gespannen uit.
En kunnen we jullie binnenkort bewonderen op de wedstrijden van het stamboek?

jammer genoeg heeft ze geen stamboek,
maar kga later wel wedstrijden starten

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:34

CalvinenGino schreef:
Ik snap natuurlijk dat je zo los contact houdt, zodat er geen spanning in houdt..
Maar als je met een vriendelijke druk op de mond, en met genoeg been rijdt, komt ze sneller de ontspanning in.

Misschien een tip voor als je het niet doet. Met een passoa longeren is super handig. Heb zelf een 4 jarige *zelf ingereden* van 180.. bleef ook steeds sterk en gespannen.. Sinds ik min. 1 keer in de week met de passoa longeer, begrijp Gino wat die moet doen, en loopt hij ook makkelijk onder het zadel ontspannen.

Doe ik ook,
maar heb het nu nog maar 2 keer gedaan;
omdat de wei vaak vettig iss door dat rot weer
kga zo snel mogelijk er weer mee aan de slag;
en heb een nieuwe lesgever en eens kijken hoe ze daar opp reageert

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:37

CARAAA__ schreef:
CalvinenGino schreef:

Doe ik ook,

succes :D

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:38

Citaat:
Doe ik ook,

succes :D[/quote]

dankjewel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:39

Ik vind je paard er niet zo gezond uitzien. Dof in de ogen en vacht, en verder heel mager en arm bespierd.

Je zadel is verder ook veels te lang en te groot voor zo'n dier.

Verder rijtechnisch, moet je contact houden. Losse teugels zijn goed, maar dan laat je ze ook best heel de tijd los; Anders krijg je altijd rukjes in de mond.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:43

Opbouwende kritiek:
Je draagt een leuke haarband, maar het zou veiliger zijn met helm.
Je wilt graag rijden, zodat je pony ontspant, maar dat kan niet op deze manier. Probeer hem over de rug te rijden.
Een losse teugel is lekker voor je pony, maar zo werkt hij eigenlijk niet genoeg in.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:44

Ik heb zelf ook een arabiertje. Zij was ook erg laat met ontwikkelen (ruim zes en ze is nog bezig) en heel erg gevoelig. Ik denk dat het losse teugeltje niet eens zo erg is, dat is beter dan te ruw zijn. Het is heel belangrijk dat je zelfs bij zo`n losse teugel heel goed meegaat met de beweging. In alle gangen dus :) Verder hielp en helpt het bij mijn pony voor de ontspanning heel goed om veel tegen haar te praten. Ik weet natuurlijk niet hoe je het nu doet, maar je pony ziet er wat onzeker uit, dus moedig haar flink aan. Daar wordt ze vast en zeker trots en meer ontspannen van.

Oja, en ik weet dat het eigen keuze is, maar doe gewoon een cap op.. Vooral op zo`n jongig paardje. Je voorkomt er zoveel ellende mee!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:45

Allereerst mooi beestje! Denk dat dat van de zomer wel beter wordt met vacht e.d. Verder mag je ook wel lachen hoor tijdens het rijden ;) Ik denk dat jouw houding niet optimaal wordt door je zadel. Het ziet er uit alsof je niet lekker in het zadel zit. Zadel moet ook voor de ruiter passend zijn. Verder mag de achterkant nog een stukk meer gaan ondertreden maar ik denk dat je met goede instructie al een heel eind komt!!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:46

Om heel eerlijk te zijn, moet jij eens gaan werken aan het contact met de paardenmond. Of je hebt een boogje in de teugels of het lijkt alsof je te hard in haar mond komt. Je moet de teugels zo strak hebben, dat je echt net contact voelt en daar moet je stoppen.
Daarnaast zou ik eens beginnen met echt op je benen en je zit te rijden. Je lijkt erg op de teugels te rijden. Hierdoor rem je door alleen aan de teugels te gaan zitten ipv haar met je zit terug te rijden. Hier komt weer veel spanning van.

Ik weet niet of het klopt, maar dit valt mij op zo vanaf die fotos. Het kan ook zijn dat ik het helemaal fout heb ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:53

hoe lang rij je al op dit paard ?
Je paard loopt niet lekker, kort, onrustige staart en niet soepel, niet lekker door zijn lijf en niet ontspannen. Begin bij het begin, laat je zadel checken, rijden met een bontje duidt op een slecht passend zadel, anders had je je bontje niet nodig. Verder verwacht ik dat dit paard problemen in zijn lijf heeft, heb je hem wel eens laten checken door een osteopaat ofiets ?
Wanneer loopt hij wel ontspannen ? Is dat in stap of aan de hand of aan de longe, bouw dat verder uit, hij moet al zijn spieren nog ontwikkelen om jou goed te kunnen dragen,
Je bent goed bezig door met de ontspanning aan de gang te gaan en je daar ook mee bezig te houden, mar vergeet de belangrijke stappen van het zadel en de algehele conditie van je paard niet.
En over je cap, al wil je hem niet voor jezelf, zet hem dan op als voorbeeld voor ander ruitertjes. En zorg dat je goed les krijgt, niet alleen les maar goed les. Succes met je schimmel.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:08

Het meeste is al gezegd. Mager vind ik wel meevallen. Weinig bespiering ga ik wel in mee.
Probeer altijd je teugels zachtjes contact te laten houden. Vooral niet te strak, maar ook nooit in een boogje. Probeer je pony uit de nodigen om naar beneden te gaan met haar hoofd. Beetje vragen, beetje geven, gaat ze weer naar boven? been en weer vragen. Gaat ze naar beneden? ga mee met je hand en ga weer voorwaartser tot je opnieuw moet vragen. Met je buitenhand kan je een controlerende druk houden.
Verder: neem goed les :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:59

ik heb gisteren al een gekeken en geen commetaar gegeven, maar ik vind dat je pony erg slecht oogt in haar vel,
ook lijkt me het zadel/bontje totaal niet te passen en dat helpt niet echt mee aan de ontspanning.
Verder zal een dressuur zadel je houding meer ten goede gaan komen.
Ik vind de voorlaatste foto wel de fijnste om te zien :)

zijn haar tanden ook in orde? jonge paarden wisselen tot hun 6de jaar en behoren dan 2 x per jaar nagekeken te worden.

ik zou alles op de kop zetten en beginnen met alles uit te sluiten
zoals het tuig of dat wel of niet past tandarts en ect..

Verder vind ik dat je best vriendelijk blijft ondanks dat je pony zo gespanen is :)

succes ermee ze is erg leuk om te zien :)