pony is te vlug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponydony

pony is te vlug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:43

hallo,

Ik heb een vraag.
We hebben echt een hele leuke b pony voor onze dochter van bijna 9 jaar.
Wie weet een oplossing om deze pony net even wat minder vlug te krijgen.
Ze moet steeds met de rem erop gereden worden en daar wil ik vanaf.
Ze is ook een beetje nerveus enzo., gevoelig voor geluid.
Opvallend is ook dat ze in het begin gewoon loopt en naarmate ze langer gereden wordt steeds vlugger wordt( wij zeggen wel eens het bloed begint te werken, welshbloed in dit geval)

Ik geef haast geen brok meer maar ik denk juist dat een ander voer ( maar welk???) wellicht genoeg oplossing zal bieden.
Ik heb een paar weken van pavo nerv control geprobeerd, ik vond de pony juist meer nerveuser dus dat was geen goede oplossing.

het is jammer dat de pony zo is want juist op de momenten dat ze even lekker relaxt is is het zo'n leuke pony, ik wil echt nog proberen om alles onder controle te krijgen.

midgie

Re: pony is te vlug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:53

Hoe oud is de pony en is hij wel goed beleert ?
Het steeds op de rem moeten rijden geeft alleen maar meer stres dan, misschien eens bitloos proberen want op de rem betekent ook pijn en de meeste paarden gaan daar idd steeds vlugger voor lopen, misschien is je dochter ook nog niet echt goed ontwikkeld in haar rijkunsten en is deze pony net iets te onervaren voor haar?
Misschien kan jezelf wat meer los en grondwerk gaan doen met de pony zodat de pony ook gaat snappen wat er gevraagd word, je kan alles aan de hand leren, en heeft je dochter ook les ??

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 08:00

Daar zit het probleem niet, ze moet nog heel veel leren maar weet heel goed te ontspannen, iedere ontspannign betekent daarna weer terug rijden, de rem erop .
Pony is 2 jaar beleerd en ik geef zelf les of ze gaat mee naar de ponyclub, ( zelf heb ik zz licht gereden en op de club ook) het zit bij de pony tussen de oren.

Vandaar dat ik eigenlijk hoop dat bepaalde voeders een rustige uitwerking hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:04

Dus als ze ontspant dan gaat ze er vandoor??
Of wat bedoel je met de rem??

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:07

Sommige pony's zijn nerveuzer dan anderen. Daar kan voer niks aan doen.
Misschien kun je beter een oudere brave pony kopen voor je jonge dochter, dat zijn toch vaak de beste leermeesters. Het probleem wat jij beschrijft is niet zomaar op te lossen, en al helemaal niet als de pony tijdens het werk alleen maar drukker wordt en het tussen de oren zit zoals je schrijft, dan heeft vooraf longeren ook geen zin.
Staat de pony wel voldoende buiten overdag?

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 09:31

Pony staat hele dag buiten en is dan een dooie pier, longeren zo gek als een deur.
Pony gaat er niet vandoor maar wel in een te vlug tempo draven, je bent continu bezig hem weer terug te schakelen.
We hebben ook een tijdje geprobeerd ze maar te laten lopen met eenhele ontspannen hand en hopen dat ze het dan wel opgeeft en het tempo zel fterug zou nemen maar eigenlijk heeft dit niet geholpen meestal ging ze dan de gallop in.

Het zou echt jammer zijnals ze niet wat meer relaxter zou gaan worden.
met warmer weer gaat het overigens al een stukje beter.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:22

heeft die geen pijn dan ergens?
dat die voor het zadel vlucht, als je harder gaat werken?
of last heeft van de tanden?

Larosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:24

ziamara schreef:
heeft die geen pijn dan ergens?
dat die voor het zadel vlucht, als je harder gaat werken?

Ja lijkt mij ook het meest voor de hand liggende.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:27

is het geen uitproberen? Misschien dat als ze na het losrijden enzo wat fanatieker aan het werk moet, dat ze harder gaat om onder het werk uit te vluchten?
Veel succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:30

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:39

Storm76 schreef:
Sommige pony's zijn nerveuzer dan anderen. Daar kan voer niks aan doen.
Misschien kun je beter een oudere brave pony kopen voor je jonge dochter, dat zijn toch vaak de beste leermeesters. Het probleem wat jij beschrijft is niet zomaar op te lossen, en al helemaal niet als de pony tijdens het werk alleen maar drukker wordt en het tussen de oren zit zoals je schrijft, dan heeft vooraf longeren ook geen zin.
Staat de pony wel voldoende buiten overdag?

Dat was ook het eerste wat ik dacht.
Deze pony verkopen en een oudere ristiger pony terugkopen.

Wij hebben op stal hetzelfde probleem. Mijn nichtje heeft een 7 jarige pony. Op zich heel mak en superlief maar soms iets vlug. zij springt wel eens weg en doet dan wat frissig aan. Zelf denk ik dat de pony aan het eind van het jaar er niet meer is omdat mijn nichtje bang wordt.
Ik moet wel zeggen dat ik denk dat ze de pony te weinig rijden..Dat is bij jullie niet het geval.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:43

Hoe lang hebben jullie de pony zelf?
Hoe oud is de pony?
Op welke manier laat je haar nu het tempo terug rijden?
Wat doet ze als je haar geen tijd geeft om na te denken, dus écht constant bezig houden?
Zelf heb ik namelijk ook altijd welsh gereden, momenteel NRPS'ers en die zijn qua karakter en looplust wel te vergelijken. Maar dan wil ik eerst wat antwoord op mijn vragen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:51

Hoi hoi,

Ik heb ook een Welsh A die nogal vlug is.....het voer kan zeker wle van invloed zijn, maar het zit ook in de pony. Ik voer nu sinds heel kort Marstall Naturel en daarvoor Subli Zonder. Hij is overigens van de week onderzocht door Eveline Hekkenberg (schuurde van de winter nogal en zit ook niet mooi in zijn vacht) en hij lijkt nu al beter. Daarnaast ben ik een maand geleden verhuisd van stal en sindsdien is hij veel en veel braver. De vorige bak en zijn ruitertje gingen kennelijk ook minder goed samen....Mijn pony krijgt nu weer iets meer maar heeft heel lang echt een handje voer over twee voerbeurten verdeeld gehad. Als je trouwens biks voert nu, dan kan dat ook al het probleem zijn, sommige pony's en paarden kunnen daar echt niet tegen (melasse). Ik denk dat de Marstall Naturel een goede optie zijn kunnen zijn of anders Equiral Qi....daar verdween het schrikkerige bij mijn paard voor een groot deel van....

Ik geef nu alleen mijn mening ove rvoer heh, verder niet- maar daar vroeg je eigenlijk ook om ;) Veel succes ermee!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:56

Mijn c pony is ook erg vlug met rijden. De ene pony is nu gewoon sneller dan de andere. Wat ik doe is veel tempo overgangen rijden, geen lange rechte stukken, maar veel figuren rijden, zodat de pony niet veel tijd heeft om te versnellen en consequent zijn. Mijn pony gaat dan steeds rustiger lopen en ze wordt ook beter aan de hulpen. Versnellen = een ophouding. Gaat het echt te snel en ze reageert niet op de ophouding dan ga ik halthouden en een paar pasjes terug. Bij ons gaat vooral de galop veel te snel. Dit ligt ook een deel aan mijn houding, ik moet zelf meer ontspannen. Mijn pony krijgt alleen hooi en een beetje brok.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 12:21

Hallo, ik ben even de naam kwijt maar ik ga vanmiddag een nieuw soort voeder proberen.
Dit voer is alleen ruwvoer maar wel met de benodigde toevoegingen om dan geen brokken te hoeven voeren.
De pony komt dan niks tekort voor de gezondheid maar moet wel van zijn eigen energie gebruik gaan maken.
Ik hoop dat ie dan wat sneller zijn overtollige energie kwijt raakt en dan meer tot rust komt tijdens het rijden.
Ik zal de naam bekend maken als ik het vanmiddag gehaald heb.

Het zit gewoon in het karakter van de pony, geen pijn of zo, hij is gewoon erg energiek of wakker( snel nerveus) we rijden sinds kort aan de longe om mijn dochter met minimale hand te kunnen laten sturen, we doen eigenlijk haar leren om veel overgangen en vooruit te denken zodat ze op het probleem zelf sneller kan lossen.
Ik denk ook dat ze de pony nog meer aan het werk moet zetten en er te lief voor is.

ben overigens ook bezig een oude leerpony aan te schaffen die zeg maar alle knopjes erop heeft zitten.
Maar wil deze pony niet kwijt want ze kan er nog ingroeien en veel van leren.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:24

sommige pony's worden zelfs sneller van geen brok voeren, echt waar. Onze B pony heb ik ook wel eens lager in het brok gezet maar dan wordt ze zuur en gaat ze alleen maar harder lopen.

Mijn advies laat iemand m bijrijden. Iemand van de ponyclub of iemand uit de buurt van een jaar of 12. Daar heb je gewoon heel veel lol van!

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:19

Heb ik geprobeerd
Pony wordt helemaal gek met lange benen om zich een om te verongelukken.
Doen we niet meer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:40

Wat is dit nu voor een stom antwoord.
Als paarden gek worden van een iets langer been, betekent dit gewoon dat hij slecht of helemaal nog niet opgeleid is, meer niet.
Ik denk dat je dochter gewoon nog heel veel les moet nemen, de fout zit niet bij het paardje, paarden zijn gebouwd om te lopen, en niet om zo heel traag voort te strompelen.
Leer ermee om te gaan , of verkoop het en wissel het in voor een hele oude die behoorlijk beleerd is.

goldyp schreef:
Heb ik geprobeerd
Pony wordt helemaal gek met lange benen om zich een om te verongelukken.
Doen we niet meer.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:39

Jij geeft een stom antwoord.

Ik weet alleen uit ervaring dat de pony het niet prettig vond dat er iemand die heel groot is zit te knijpen met de benen vaak dan ook in de buurt vd liezen.
Iemand van 12 of 13 is toch echt wel te groot voor een pony van 1.20 hoog.
Mijn dochter rijd op de meeste andere pony's goed alleen met deze wil het net nog niet helemaal lukken.
Dat de pony vlug is daar kan zij zelf niets aan doen.
ja en ook de pony moet nog veel leren maar er is wel degelijk verschil tussen iets nog niet onder de knie hebben en dat daarom het werk minder gaat ofdat jezelf zo onrustig en kriebelig bent en dat je daarom het werk niet goed onder de knie krijgt.
Als zij rust in haar koppie heeft loopt ze vanzelf, helaas kan ze gewoon die rust niet gemakkelijk vinden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:43

pianisimo van cavalor heb ik hele goede dingen van gezien en gehoord.

Is er niemand met de juiste lengte en voldoende rijervaring om te rijden (dus iemand die niet klemt etc.) Er zijn ook veel kleine volwassenen die op zich nog wel eens op zo'n pony passen ;)

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:48

Ik heb pianisimo toevallig als eerste geprobeers, ik heb geen resultaat ermee gehad maar ik zou gisteren ander voer ophalen maar dat kwam pas vrijdag binnen.
Helaas weet ik geen hele kleine maar goede ruiter die ons ermee kan helpen.
We gaan eerst het andere voer proberen hopelijk wat meer resultaat.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:51

waar woon je ergens in de buurt? mag ook via pb. Ik gok dat je niet bij mij in de buurt zal zitten maar mocht dat zo zijn kan ik misschien helpen

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:37

ik heb voor onze pony die dezelfde kenmerken heeft als die van jullie ponybrok van de welkoop gekocht en merkte na een paar dagen wel degelijk verschil.
Hij word er wel iets slomer van maar hij blijft dan wel goed te rijden voor mijn kids.
Verder rijden ze nu af en toe met een mexicaans hoofdstel en dat werkt ook goed hij word wat handelbaarder voor ze.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:44

herkenbaar probleem, mijn pony (e-pony) houdt ook erg van doorlopen, ze heeft moeite met ontspannen en wil het liefst hard en nog harder. Dat is een karaktertrekje dat ik waarschijnlijk niet meer kan veranderen. mijn paardje is nu 18. Op zich is ze heel lief en betrouwbaar, ze zal er nooit zomaar vandoor gaan of bokken ofzo, maar voor mijn dochtertjes gaat ze wel eens te hard, die hebben nog niet de handigheid om haar terug te rijden en het voor te zijn. Ik weet niet of ze ooit een leuke kinderpony zal worden, maar we houden vol.

qua voer, ik heb Pavo Nerv control geprobeerd, maar dat hielp niet echt. Ze krijgt nu half bakje brokjes en veel hooi. Ik geef af en toe wat Calmer van de Paardendrogist, maar denk ik niet dat dat iets uithaalt.

Ze is trouwens in het voorjaar, en tijdens de hengstigheid wel nerveuzer dan anders.

succes met jullie pony!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:12

goldyp schreef:
Jij geeft een stom antwoord.

Ik weet alleen uit ervaring dat de pony het niet prettig vond dat er iemand die heel groot is zit te knijpen met de benen vaak dan ook in de buurt vd liezen.
Iemand van 12 of 13 is toch echt wel te groot voor een pony van 1.20 hoog.
Mijn dochter rijd op de meeste andere pony's goed alleen met deze wil het net nog niet helemaal lukken.
Dat de pony vlug is daar kan zij zelf niets aan doen.
ja en ook de pony moet nog veel leren maar er is wel degelijk verschil tussen iets nog niet onder de knie hebben en dat daarom het werk minder gaat ofdat jezelf zo onrustig en kriebelig bent en dat je daarom het werk niet goed onder de knie krijgt.
Als zij rust in haar koppie heeft loopt ze vanzelf, helaas kan ze gewoon die rust niet gemakkelijk vinden.

Ik ben 22 en ik ben dan misschien wel niet zo groot maar ik rijd ook nog op ponies van 1.20. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje. Dat je kan zien hoe de ponie precies reageert tijdens het rijden. Heb je er toevallig 1??