buiten teugel niet aannemen en kont naarbinnen draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

buiten teugel niet aannemen en kont naarbinnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:25

Ik snap er niks van

mijn paard naar een rust periode van 3 maand heb haar toen weer opgepakt. Nu rijden we alweer een tijdje en in die periode heeft ze ook veel sportmassage s gehad ik had haar stil gezet zonder reden.
maar nu pak ik haar al enige tijd weer op en lopen we tegen het feit aan dat ze de buitenteugel helemaal niet meer wil aannemen en haar kont zet ze naar binnen ... ik heb les maar ze blijft zo sterk ...
dit doet ze maar 1 kant om .

Wat ik doe is buitenkant toch wat strak nemen maar ze zet de hele hoofd naar de buitenzijde dus zo lastig te rijden en dan de binnenhand wat vragen maar dan zet ze haar kont naar binnen dus is er bijna niks meer mogelijk .

meer mensen die dit hebben en het is maar 1 kant op en ja ik weet dat je dan niet met de binnnehand moet gaan trekken !! maar goh na 40 keer ben ik wel eens gefustreerd erover !! iemand ideeen ??
:o

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:27

toch ben je eigelijk goed bezig, stel haar hoofd op die kant dat ze de buiten teugel niet wil aan nemen naar buiten en blijf zo rijden tot je voelt dat ze haar eigen lichaam achter haar hoofd zet en dus je buitn hand aan meemt, dit kan even duren de binnen teugel mag in deze geen druk bevatten dus totaal niet aan genomen, het rechtrichten van het paard is in deze heel belangrijk.

mol

jeltsje24

Re: buiten teugel niet aannemen en kont naarbinnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:45

okee dus buitenhand teugel iets strak houden en masseren of ook niet? en dan de binnenhand eraan maar niks doen dus ook niet masseren ? zo bedoel je ..

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:04

dit probleem heb ik ook, en ze doet het ook alleen maar 1 kant op.
ik volg dit topic even. ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:09

40 keer is nog niks.. Je doet het opzich niet verkeerd maar je moet je binnenbeen niet vergeten. Ze gooit haar kont naar binnen omdat ze eronder uit probeert te komen en jij staat dat toe omdat je binnenbeen niet begrenst/corrigeert.. Probeer anders ook te wijken op de volte. Blijf vooral van je binnenteugel af hoe moeilijk het ook is.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 21:15

oke ja ik doe me binnenbeen er wel aan maar op een gegeven moment heb ik die kracht gewoon niet meer en dat weet ze gewoon !!! dan volgens mij ! want dan breekt ze erdoorheen dus ...
ik wil zo graag maar owwww wat is het lastig

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:37

lucifertje schreef:
40 keer is nog niks.. Je doet het opzich niet verkeerd maar je moet je binnenbeen niet vergeten. Ze gooit haar kont naar binnen omdat ze eronder uit probeert te komen en jij staat dat toe omdat je binnenbeen niet begrenst/corrigeert.. Probeer anders ook te wijken op de volte. Blijf vooral van je binnenteugel af hoe moeilijk het ook is.

binnenbeen in deze is niet relevand omdat het paard er niet via je binnen been op de buiten teugel kan rijden het dier moet zich zelf eerst recht maken dus het lichaam achter zijn hals plaatsen alvoords er een been hulp gegeven kan worden, been zonder hand hand zonder been. in het extreeme geval kan het paard zelfs al een krap door de baan lopen tot hij lost en zich recht richt en de buitenhand aan neemt, en onder de massa komt en dragend word.

mol

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:33

Ik heb dit probleem ook.
Mijn paard gooit op 1 kant (recht) zijn kont naar binnen en kantelt hierbij ook vaak zijn hoofd/nek.
Ik heb sinds kort les, en we zijn druk bezig met het rechtrichten maar ik vind het nog heel moeilijk!
Ik volg dit even.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:35

Vermijd sowieso de hoefslag. Zorg dat je paard niet gaat "leunen" op een bakrand.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:46

oke maar dit is dus iets wat met recht richten te maken heeft begrijp ik .
vandaag heb ik gereden met de buitenhand iets strak eraan en binnenhand wat vragen ... ze houd het gewoon vast ... ze wil er niet aan toegeven.
maar uiteindelijk wel en beloon ik haar gelijk met een iets langere teugel zeg maar. totdat ze weer beetpakt dan weer van voor af aan.
ik heb me binnenbeen er van de week zo aangehad had er gewoon een schaafplek opzitten ... dus ja die binnenbeen kan er niet te veel aan want dat heeft niet super geholpen ..

zou het echt zo zijn dat een paard dat ook wel doet om je te pakken zeg maar zouden ze zo slim zijn van dat is jou zwakke punt die buitenkant dus laat ik daar lekker op klieren en vasthouden. of zou dit iets zijn wat bij het paard van binnenkomt omdat het niet anders kan omdat het schuin is mbt het rechtrichten. vandaag ging het wel beter ik rij graag met veel ontspanning heb toch maar de teugels iets korter genomen het is een fries dus dan vind ik weer dat ze zo snel opgerold is maar zodra ze loskomt geef ik haar wel weer ruimte me lesgever zegt ja hier moet je even doorheen totdat zij zoiets heeft dat het geen zin meer heeft . ook bij de volte buiten been er goed aan zodat ze aan die kant dan niet kan uitbreken en ja hoor wat doet ze dan mevrouw gaat in galop!! hahah dus ik weer uit balans terug halen en weer overnieuw ..

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:54

Door te belonen met een langere teugel ben je haar al snel "kwijt" dit moet je niet doen. Loslaten betekend in dit geval niet dat je een langere teugel moet geven, Een spelende beweging met je hand is dan voldoende. Je buitenhand continu vastzetten ook ook geen oplossing. Op het moment dat hij zich op gaat rollen moet je tempowisselingen rijden. Misschien een spoortje aandoen? Lijkt me ook niet goed dat je paard zo dood voor je been wordt dat er zelfs schaafplekken zitten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:54

paard is geen dier wat iets expres doet om jou te pesten of te narren een paard reageerd op iets wat jij doet en aan geeft doe je dit niet goed hoe knullig dat het ook kan zijn zijn zal het paard dus daar op reageren en dus bijvoorbeeld je buiten teugel vast houden omdat jij dat aanbiet niet omdat hij dat zelf leuk vind om jou te pesten. een spelende hand is een hand die niet gied kan voelen wanneer er tegestaan moet worden en wanneer er vast er iets meer druk moet zijn alvoorts het paard zou gaan lossen. dus een spelende hand wil ik nooit zien in mijn lessen, ik wil een bewegende arm zien waarin de beweging van het paard gevolgd word en afgemaakt.

mol

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 21:01

oke jij bent dus tegen het kneden van de teugel ? maar hoe zou je dan je paard attent kunnen maken op die teugel iets voorwaarts gaan ... en loslaten en dan weer oppakken??

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:02

Sando schreef:
Vermijd sowieso de hoefslag. Zorg dat je paard niet gaat "leunen" op een bakrand.

Als dan van de hoefslag af ga is het inderdaad minder.
Ik leer nu in de les zeg maar tegengewicht te geven zodat het paard de kans krijgt recht te lopen..
Als hij links naar binnenvalt verplaats ik mijn gewicht een beetje naar recht en ik vraag een beetje contrastelling.

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:06

jeltsje24 schreef:
oke jij bent dus tegen het kneden van de teugel ? maar hoe zou je dan je paard attent kunnen maken op die teugel iets voorwaarts gaan ... en loslaten en dan weer oppakken??

Ik denk dat je juist niet los moet laten en dan weer op moet pakken..
Ik denk dat je gewoon goed met je arm, schouders, bekken de bewegingen van je paard moet volgen zodat hij ook meer op jou zit gaat reageren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:22

jeltsje24 schreef:

de binnen teugel in deze sitiatie is geeheel van de mond af daar staat alleen maar teugel gewicht op de buiten hand vraagt stelling maar blijft in de beeging van het paard, (de hand van de ruiter staat stil ten opzichte van de mond van het paard) letterlijk geschreven echter beweegt het hoofd in stap, draf op galop altijd dus je hand gaat mee in die beweging, als het paard lost op de buiten teugel en aan neemt kan de binnen hand hem weer mee nemen en recht richten onder de massa van de ruiter.

mol

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:25

Ik heb hetzelfde (op rechts) wat ik doe is: zoveel mogelijk de hoefslag vermijden en dan rechtrichten.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:29

_Veronique_ schreef:
Ik heb hetzelfde (op rechts) wat ik doe is: zoveel mogelijk de hoefslag vermijden en dan rechtrichten.

Ja, maar dat is nou net het probleem bij TS, dat rechtrichten...

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 21:46

okeee Tjeee valt niet meer goed paardrijden !!
:+

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:55

Sando schreef:
_Veronique_ schreef:

Ja, maar dat is nou net het probleem bij TS, dat rechtrichten...

Goed voorwaarts rijden en dan op de binnenhoefslag is bij mij de 1e stap, daarna krijg ik haar wel op twee teugels en komt het rechtrichten dus ook..

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:00

het heeft denk ik inderdaad met rechtrichten te maken
wat ik van antoine heb geleerd is buitenhand misschien zelf iets los laten. binnenhand omhoog en naar voor steken hier mag ze zelfs een klein rukje geven als je paard niet reageert.
probeer het misschien eerst even op een volte\

gewoon een idee

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:20

_Veronique_ schreef:
Goed voorwaarts rijden en dan op de binnenhoefslag is bij mij de 1e stap, daarna krijg ik haar wel op twee teugels en komt het rechtrichten dus ook..

Zo zou ik ook beginnen hoor. Maar het is vaak niet in een dag voor elkaar. En dat is waar de meeste op stuitten..."Hij doet het niet !"

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:22

Dat probleem heb ik nu ook, die van mij wilt niet voorwaarts en is met geen mogelijkheid voorwaarts te krijgen dus dan wordt het helemaal lastig. Heb nu wel een maniertje gevonden om haar aan het lopen te krijgen. Maar het is inderdaad niet van de ene op de andere dag voor elkaar. Maar het is wel een begin. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:39

het voorwaardse zit in de hand van de ruiter word de voorkant te veel begrenst zal het paard niet voorwaard lopen, wat iedereen zou moeten leren is rijkunstig gevoel ontwikkelen en correcte teugelvoering hand zonder been en been zonder hand, op krante papieren teugels rijden in de stroomende regen.

mol

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:39

Moll schreef:
het voorwaardse zit in de hand van de ruiter word de voorkant te veel begrenst zal het paard niet voorwaard lopen, wat iedereen zou moeten leren is rijkunstig gevoel ontwikkelen en correcte teugelvoering hand zonder been en been zonder hand, op krante papieren teugels rijden in de stroomende regen.

mol

Dat zou ik wel heel graag willen leren :D