Mijn pony probeert me heel erg uit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Mijn pony probeert me heel erg uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:21

Ik dacht, laat ik dat goeie ouwe bokt eens vragen om een klein beetje hulp :D (wie weet heb ik er wat aan :+ )

Ik zit met een pony die ik nu inmiddels alweer 13 maanden heb, medisch en zadeltechnisch (om het zomaar even te noemen) is alles in orde.
het grootste probleem is toch wel dat ie echt verschrikkelijk voorwaarts is vooral op rechts (zijn moeilijke hand) hier neemt ie uitzichzelf al hele verkeerde stelling aan en maakt zich ontzettend sterk, als ik hem dus rond wil hebben gaat die onwijs hard terugtrekken. Ik moet hem wel wat rond hebben, anders word ie kijkerig en gaat ie schrikken van kabouters en spoken :j . Dit gewoon om eronder uit proberen te komen. Ook een manier om er uit te komen is rennen, bokken of steigeren (het is iedere maand dus wat anders, hij houd in ieder geval van varriatie :)) ) Hij maakt zich gauw heel erg gespannen (hoe ontspannen ik ook ben). Idem met springen, crossen crossen crossen koppie de lucht in en hopla op zijn 'hertjes' eroverheen :+ . Ja ik breng het nu wel wat comisch, maar vind het eigenlijk niet zo grappig meer. Soms is het echt een bommetje, en even rondjes laten rennen heeft geen zin! Word ie alleen maar hyperder van. Overigens heb ik goed les :j maar zou toch willen weten of er iemand misschien een goeie tip o.i.d. voor mij heeft? :)

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:26

Heel veel schakelen en overgangen maken, zodat het tempo van jou wordt!!
Dan heeft je pony ook niet zoveel tijd om allemaal grapjes uit te halen!!
Als hij dan ook wat beter naar je been luistert (en vooral dus luistert) zal hij ook makkelijker van voor worden!! :)
Heel veel succes ermee!! En ik heb ook zo een grapjas gehad!! ;) :+ ..

_TB_

Re: Mijn pony probeert me heel erg uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:28

Inderdaad veel schakelen en je pony bezig houden. Dus veel figuren, voltes en oefeningen. Zo moet hij wel op jou gaan letten.Succes!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:31

Oke das idd een goede :j maar hij wil soms (een periode heel erg) raar reageren met gebroken lijntjes, dus ineens gaan steigeren voor de X of niet de hoefslag afwillen :\
bedankt!

kellyvdh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:39

Inderdaad heel veel schakelen, hierdoor krijg je hem beter onder controle. Zorgen dat je hem altijd voorblijft. Veel figuren rijden wil ook wel eens helpen.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:44

Als hij zulke streken uithaalt zou ik zeggen: de aanhouder wint. Probeer zoveel mogelijk variatie te hebben in je werk. Ik heb wel is 2 uur op mijn pony gezeten omdat ze gewoon niet wilde toegeven. Met heel veel geduld won ik uiteindelijk.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:48

Wat voer je hem en hoeveel uur staat hij op de wei?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:55

oke bedankt!

hij krijgt s'ochtends rond 7 uur een volle net hooi en een halve kilo brok
s'middags rond 5 uur een halve kilo brok en weer een volle hooitnet
s'avonds rond 10'en een hele grote volle hooinet hooi en een kilo muesli. (overigens allemaal redelijk eiwitarm)
tussen door krijgt hij zeker nog 2 portie's hooi en soms wat van slobber en een stuk pavo koek :) . hij is overigens een E pony (KWPN)
en staat van +/- 9 tot 5 buiten in de paddock (en zomers een paar uur op de weide) met een maatje!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:06

Rond hebben? Wat bedoel je daar precies mee?
Als jij hem door knijpen etc. in de krul wilt hebben kan ik me voorstellen dattie dat soort grapjes uithaalt.

Ik zou dus zeggen gewoon voorwaarts rijden, met veel figuren en overgangen. Af en toe hals laten strekken en weer opakken, en stelling en buiging vragen. Dan komt nagevelijkheid en ontspanning vanzelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:47

Les nemen misschien, denk dat het een enorm balans probleem is zeker omdat hij zelf in zijn eigen balans wil lopen om jou te kunnen dragen ,ga eens aan de slag met rechtrichten en leer zelf eens wat meer over de techniek.
Vaak ligt het probleem als het niks lichamelijk is toch bij jezelf en als je met zoveel spanning moet rijden krijgt het dier vanzelf wel lichamelijke klachten, dus af en toe een masseur erbij en je eigen techniek aan passen kan nooit kwaad.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 06:43

Ik zou 'm eerst eens terug zetten in het krachtvoer. De brok (zit altijd haver in) achterwege laten en 1 kg muesili per dag is zat. Valt ie wat af, hooi opvoeren.
Net wat al gezegd is heel veel overgangen, voltes e.d.. Houdt de aandacht bij jou. Wil ie gaan rennen, terug naar stap en halthouden. Dit kan tijd vergen, maar op den duur als je consequent bent, werpt het zijn vruchten af. Jij bepaalt het tempo, niet hij.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:37

@ Miss_Malfoy ik heb heel goed les en die zegt dat het ook verstandig is hem rond te hebben. anders gaat ie overal op letten!
@ Midgie ik heb les zoals al in mijn post staat ;) en hij is pasgeleden nog gemasseert etc. bedankt!
@ Aslo dankjewel!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:45

Jamaar nu snap ik nog niet wat je met rond hebben bedoelt. Het klinkt alsof je erop gefixeerd bent dat hij zijn hoofd knikt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:58

Als je les krijgt waarom vraag je het dan hier?
Als zij jou niet kan helpen dan kun je beter eens van een ander les nemen, misschien dat die jou technisch beter kan begeleiden.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:31

Als ik jou profiel zo lees is het misschien handig om of een goeie intructeur erbij te halen of misschien is deze pony net iets te hevig voor jou? Omdat die ook nogal een scheut bloed in zich heeft, ook zou ik zeker minderen met de brok..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:37

Miss_Malfoy schreef:
Jamaar nu snap ik nog niet wat je met rond hebben bedoelt. Het klinkt alsof je erop gefixeerd bent dat hij zijn hoofd knikt?

Ik denk dat ze bedoelt het meebuigen van het lichaam in bochten? Want ik las iets over verkeerde stelling.. Corrigeer me if I'm wrong TS

Wat een oplossing kan bieden bij het springen is veel figuren rijden vlak voor de hindernis, terwijl je er niet over de hindernis springt.
Bv. enkele voltes net voor de hindernis... eerst zal hij zich heet maken, maar zodra hij ontspannen de volte ingaat, kan je de hindernis nemen.
Want sommige paarden krijgen de gewoonte om bij het zien alleen al van een hindernis, zich op te fokken.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 06:49

daar ben ik absoluut niet erg op gefixeerd :n dat knikken doet ie zowizo meestal wel, maar waar het mij/ons omgaat is dat ie dan nogsteeds kijkerig is in bijv de hoeken en overal ineens van schrikt, wanneer ik hem rond heb (beetje het voorwaarts neerwaarts effect) doet ie dit niet en issie geconsentreert op het werk! :)
Miss_Malfoy schreef:

edit: typfout
edit: leesteken :))
Laatst bijgewerkt door NicoleHorses op 31-03-10 07:02, in het totaal 2 keer bewerkt

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 06:50

dat ook! :D
unicorn_kiss schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik denk dat ze bedoelt het meebuigen van het lichaam in bochten? Want ik las iets over verkeerde stelling.. Corrigeer me if I'm wrong TS

Wat een oplossing kan bieden bij het springen is veel figuren rijden vlak voor de hindernis, terwijl je er niet over de hindernis springt.
Bv. enkele voltes net voor de hindernis... eerst zal hij zich heet maken, maar zodra hij ontspannen de volte ingaat, kan je de hindernis nemen.
Want sommige paarden krijgen de gewoonte om bij het zien alleen al van een hindernis, zich op te fokken.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 06:51

nogmaals ik heb een hele goede instructrise! hij is niet de makkelijkste nee, en soms botst het idd wel maar ben wel goede vriendjes met hem dus hoop wel dat die ene klik ohz er nog wat beter gaat komen! :)
Jasterina schreef:
Als ik jou profiel zo lees is het misschien handig om of een goeie intructeur erbij te halen of misschien is deze pony net iets te hevig voor jou? Omdat die ook nogal een scheut bloed in zich heeft, ook zou ik zeker minderen met de brok..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 06:53

ik dacht, misschien weten jullie nog wat tips, altijd mooi meegenomen een extra duwtje in de goede richting, wie weet helpt het ;) ?
en ookal heb ik les is het toch niet gek om dingen te vragen?
midgie schreef:
Als je les krijgt waarom vraag je het dan hier?
Als zij jou niet kan helpen dan kun je beter eens van een ander les nemen, misschien dat die jou technisch beter kan begeleiden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:45

Klinkt alsof je paardje scheef is en daardoor weg wil rennen van bepaalde buigingen.

Vraag eens aan je instructeur of hij wat oefeningen kent voor het rechtrichten van je paard! Want ook al ga jij vragen of hij mooi rond wil lopen als je paard scheef is, is dat gewoon heel onprettig en dan moet je dit eerst oplossen.
Een goeie instructeur heeft daar ook de nodige kennis over.

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:48

ja gewoon heel veel overgangen rijden van draf naar stap en zelf natuurlijk zo ontspannen mogelijk in je zadel zitten, en rustig in de mond, misschien komt later dat rond hebben wel, ik zou eerst de rust in de pony vinden, je kan ook in het inrijden even aan de lange teugel laten indraven, gewoon heel erg rustig.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:34

Je kunt proberen veel te schakelen,overgangen maken en oefeningen rijden. Zodat je pony aan het werk en laten merken dat je niet bang bent als hij je uit probeerd en gewoon doorrijden of er niets aan de hand is. Door hem af en toe rechts en links te buigen blijft hij soepel aan beide kanten en probeert hij misschien minder tegen de hand te komen en is hij gemakkelijker te rijden.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 06:58

oke bedankt, ik zal het eens proberen! :)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:36

Rij veel verschillende paarden. En sommigen proberen mij dus ook uit. Probeer veel variatie te houden, zodat hij gewoon niet in z'n hoofd haalt om te bokken steigeren oid. Veel overgangen, voltes, en gewoon alles véél.. Niet dat hij de kans heeft om er even tussen uit te knijpen. Probeer in niet te lang op de hoefslag te zitten. Ik hou pony's meestal wat rustiger om eventjes paar rondjes linksom te longeren, paar rondjes rechtsom, en dat ie gewoon zich uit raast. Laat 'm zweten. (krijg ik misschien veel commentaar over deze uitspraak maar oke. :) )
Als hij eindelijk een beetje toegeeft doe hem dan een paar rondjes aan de elastiek en doe dit gewoon in stap, geen 1 drafje. Gewoon dat ie even zijn hyper dr uit is, maar dat ie nu ook gewoon kan stappen. Dan doe je bijzet dr af en spring je dr op. Gewoon voor 5 minuten. Dan longeer je ong. 20 minuten en zit je er maar 5 minuten op. Dan laat je dit zakken de volgende dag naar 15 minuten longeren, 10 minuten dr op. En dan 10 minuten longeren, 20 minuten dr op. 5 minuten longeren, 25 munten dr op. En naar het rijden ga je gewoon even buiten een rondje doen, niet op hem maar dr naast. Dat hij wel denkt, jeah dit is leuk. Helpt bij mij perfect..