Steigeren, ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wsundayl

Steigeren, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 01:43

Hoi,

Hopelijk heeft iemand de oplossing. Als Nusca tijdens het rijden niet meer wil gaat ze steigeren. Ze begint met een paar keer half omhoog en heel relaxed omdraaien. Dan wanner je het niet verwacht is het loodrecht omhoog. het probleem is dat ze zodra je voelt dat ze omhoog wil komen en je wilt dit voorwaarts oplossen dat voor haar juist het teken is om dan loodrecht omhoog te gaan. Omtrekken heeft ook geen nut omdat ze zelf dan al steigerend vliegenvlug omdraait.
Hoe dit op te lossen, en kom alsjeblieft niet aan met het rauwe ei verhaal.
Bedankt voor het meedenken.

poes

Re: Steigeren, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:52

Laat ze zich vallen of 'dreigt' ze hier mee? Gaat ze snel omhoog of net gecontroleerd en rustig?

Wat doet ze als jij er helemaal niet op reageert?

Wanneer begint ze te steigeren, zit er een lijn in?

Heb je al eens geprobeerd met iemand die haar vanaf de grond aanspoort? Zoja, hoe is de reactie daarop?

Steigeraars zijn niet leuk alleszins...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:54

Stap naar een trainer toe, dit kan je zelf niet oplossen.
De kans is zelfs heel groot dat je dit gedrag er zelf hebt ingetraind.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:57

Wachten tot ze klaar is met stijgeren. Niks doen, gewoon alleen maar wachten. Voorwaartse hulpen geven heeft toch geen zin, gaan ze alleen maar meer van stijgeren op dat moment. Omtrekken helpt ook niet.. Als ze dan klaar is met stijgeren meteen aan het werk, galop-halt-galop-halt-galop-halt...

Werkte bij mijn oude verzorgpaardje heel goed.. Die heeft het aardig afgeleerd daarna! Bedacht samen met mijn instructrice.. Moet zeggen dat het echt goed gewerkt heeft. Daarna leerde hij het wel af om te stijgeren, omdat hij steeds meteen heel erg hard aan het werk gezet werd..

Succes! Is echt kl*ote een stijgeraar!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 02:03

Het gedrag is er zeker niet ingetraind, ze is nu 3,5 jaar onder het zadel en het kan maanden goed gaan totdat ze dit weer doet. Maakt ook niet uit wie er op dat moment opzit. Vanaf dat ze veulen was heeft ze al heel veel gesteigerd. En ook altijd loodrecht omhoog. Dit met veel moeite afgeleerd.
Ze wisselt in het steigeren, ze begint soms met 20 tot 50 cm omhoog. dan kan ze heel relaxed al steigerend de andere kant opdraaien, of ze maakt in een keer zonder te steigeren een rollback. Als ik gewoon doorrij houdt het ene keer op en de andere keer gaat ze loodrecht. Als ik het straf kan er ook of niks gebeuren of loodrecht omhoog gaan. En dan draait ze zich vliegensvlug om voordat ze de grond weer raakt.
De lijn die erin zit is dat je het nooit weet. Vorig jaar heerlijk aan het buiten rijden geweest, 2x heeft ze gedreigd, gewoon genegeerd en doorgereden, niks aan de hand, een half uur later volledig omhoog, gestraft en toen gingen we in rengalop bijna de weg over. Nu maanden goed gegaan op wat dreigen na tot vorige week. Ze wilde een hoek niet in, zolabng er iemand naast de grond meeliep was het goed, dan wel met 5 meter afstand, zodra er niemand meeliep ging het fout. Het rare is, zodra je dan het volgens haar enge stuk voorbij bent is ze volledig ontspannen en nageeflijk totdat je weer in die hoek komt.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 02:05

ja inderdaad, bokken zou me niet interesseren , en dat doet ze niet. Alleen dat steigeren, zo heeft ze me al is 2 meter verder eraf gegooid.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 02:08

Ben er gelukkig nog nooit afgevallen door het stijgeren, maar meestal als ze stijgeren, bokken ze nooit.. Deze ging uit angst/protest stijgeren, heeft nog nooit in z'n leven gebokt met een ruiter erop.. Bizar hè. Hij kon ook aardig stijl stijgeren. Stond hij zowat verticaal. Maar gelukkig wist hij zijn grens denk ik...

Maar probeer het maar is, wachten totdat ze uitgestijgerd is en dan meteen galop, halt (of stap), galop etc.

Moet ze zo'n schijthekel aan krijgen dat z egeen zin meer heeft in stijgeren, omdat ze de consequenties kent.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 02:11

De mijne durft ook es de voetjes op te heffen (maar nooit echt hoog en meestal vrij rustig is een braaf ding hoor ;) ) en die bokt ook nooit maar dan echt nooit. Bij haar helpt straffen ook niet, ik durf wel eens een kwade HEY te gebruiken maar verder niet veel.
Ik doe niks dan afwachten en de neus toch echt de goede kant ophouden, dus niet laten wegdraaien, en heel rustig blijven.

Mss als ik meer ruiter was dat ik haar er sneller doorkreeg ook hoor, maar op deze manier werkt het bij ons. Ik probeer verder ook beter te anticiperen, desnoods heel flink doorstellen als je naar een eng punt gaat, simpelweg: met de neus opzij kunnen ze niet zomaar omhoog, maar dat zal ook niet met elk paard pakken...

En zoals aelous zegt, als het gevaarlijk wordt, beter zoeken naar iemand die hier ervaring mee heeft...

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 02:12

Dus het is eigenlijk niet zo dat ze continu loopt te vervelen? Ze is gewoon braaf en ineens uit het niets zonder dat je teveel been geeft of dat ze zich verveelt oid?
Niet van begin tot eind?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:55

Ik heb eens op een clinic gezien hoe ze dat oplosten met een paard dat continu rechtop stond. ( Het was overigens eerst uitgesloten dat het paard medische problemen had ) De ruiter die er opzat had een redelijk dik touw met een knoop aan het einde. Leek wel een soort scheepstouw. Telkens als het paard omhoog kwam slingerde hij het touw met de knoop tegen de buik van het paard. Na 4 keer kwam het paard nog maar zo'n 20 cm van de grond en daarna zag je dat hij wilde gaan steigeren, maar zich toch bedacht. Het was absoluut niet agressief. Gewoon elke keer tik die knoop tegen zijn buik. Het lijkt me overigens zeer lastig uit te voeren in praktijk... en blijven zitten op je paard en ook nog eens goed mikken met dat touw. De ruiter die erop zat had dit duidelijk vaker gedaan.

Misschien ben jij zo handig dat je het eens kan proberen? Anders zou ik professionele hulp zoeken. Dit is echt een super lastig probleem! Succes!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 12:30

Zo handig met een touw ben ik denk ik niet.

@jenniferkent,het is inderdaad niet de hele tijd. Er zijn 2 plekken in de bak die ze eng vindt. De ene keer loopt ze er wel langs maar met moeite, dreigt wat draait om en als je dan gewoon doorrijdt houdt het op een gegeven moment op. De andere keer gaat ze dus na een paar keer dreigen echt omhoog.
Zodra je dan weer neerkomt en weer die kant op wil gaan gaat ze weer ohoog. Als zij echt in haar hoofd heeft van ik wil daar niet langs nu, dan blijft ze het proberen.
Met buitenrijden op mijn andere stal hadden we een plek waar ze pertinent weigerde om door te lopen, zelfs met ander paard erbij en haar vasthouden aan een lijn. Pas als de ruiter afstapte 20 meter verderliep en weer opstapte was er niks aan de hand en op de terugweg liep ze er wel gewoon voorbij. We konden daar ook niet doorzetten. ( fietspad, bijna geen berm en gelijk een steile wand van 2 meter naar een smalle sloot, 4 stappen te veel naar achter en je ligt)

Ze doet het ook niet elke keer, het kan heel lange tijd goed gaan. dat maakt het ook zo lastig, zou ze het elke keer doen dan kon ik echt met een instructrice en een meer ervaren ruiter eraan werken.

Ik ga in ieder geval de oplossing van na neerkomen gelijk voorwaarts doen uitproberen. Mijn grootste angst is de kans op achteroverklappen, vorige week verloor ze bijna der evenwicht.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:56

kan je niet ect helpen omdat ik met een soortgelijk probleem zit. Die van mij raak bijvoorbeeld door honden in paniek en gaat steigeren. Ik heb hem laag en opzij gehouden heel strak zodat hij niet meer omhoog kon. Alleen was hij zo wild dat we vervolgens bijna omklapte. Ik heb toen het besluit genomen om er niet onder te willen liggen en ben eraf gesprongen. Zit nu dus met mijn voet omhoog. Dit is echt een heel vervelend verhaal. Ik denk er over om dit door een trainer op te laten lossen. Lijkt me het meest veilige voor mezelf en ook voor hem.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:04

itsmi schreef:
Wachten tot ze klaar is met stijgeren. Niks doen, gewoon alleen maar wachten. Voorwaartse hulpen geven heeft toch geen zin, gaan ze alleen maar meer van stijgeren op dat moment. Omtrekken helpt ook niet.. Als ze dan klaar is met stijgeren meteen aan het werk, galop-halt-galop-halt-galop-halt...

Werkte bij mijn oude verzorgpaardje heel goed.. Die heeft het aardig afgeleerd daarna! Bedacht samen met mijn instructrice.. Moet zeggen dat het echt goed gewerkt heeft. Daarna leerde hij het wel af om te stijgeren, omdat hij steeds meteen heel erg hard aan het werk gezet werd..

Succes! Is echt kl*ote een stijgeraar!

dat moet je dus even per paard bekijken, die van mij moet ik dan echt niet van galop naar halt gaan want dan staat hij weer recht overeind.

die van mij kan ik altijd beter wat ruimte van voren geven en lekker voorwaarts rijden en de neus tot de grond laten

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:17

ik denk dat je gewoon heel consecuent moet zijn waarneer zij zich omdraait meteen de zelfde kant weer terug omdraaien 'pecht' jij bent de baas jij bent de lijder! gewoon omtrekken dan maar en zodra je voelt dat ze omhoogkomt tegen het hek aan stuken of een tik geven of een keer hard (srry) aan drijven... of dit is miss voor het uiterste dan gooi je haar een qocue op dan kan ze haar hoofd niet meer omhoog gooien..

miss wat hard maar dit is ook niet leuk voor jou...

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:00

wsundayl schreef:
Zo handig met een touw ben ik denk ik niet.

@jenniferkent,het is inderdaad niet de hele tijd. Er zijn 2 plekken in de bak die ze eng vindt. De ene keer loopt ze er wel langs maar met moeite, dreigt wat draait om en als je dan gewoon doorrijdt houdt het op een gegeven moment op. De andere keer gaat ze dus na een paar keer dreigen echt omhoog.
Zodra je dan weer neerkomt en weer die kant op wil gaan gaat ze weer ohoog. Als zij echt in haar hoofd heeft van ik wil daar niet langs nu, dan blijft ze het proberen.
Met buitenrijden op mijn andere stal hadden we een plek waar ze pertinent weigerde om door te lopen, zelfs met ander paard erbij en haar vasthouden aan een lijn. Pas als de ruiter afstapte 20 meter verderliep en weer opstapte was er niks aan de hand en op de terugweg liep ze er wel gewoon voorbij. We konden daar ook niet doorzetten. ( fietspad, bijna geen berm en gelijk een steile wand van 2 meter naar een smalle sloot, 4 stappen te veel naar achter en je ligt)

Ze doet het ook niet elke keer, het kan heel lange tijd goed gaan. dat maakt het ook zo lastig, zou ze het elke keer doen dan kon ik echt met een instructrice en een meer ervaren ruiter eraan werken.

Ik ga in ieder geval de oplossing van na neerkomen gelijk voorwaarts doen uitproberen. Mijn grootste angst is de kans op achteroverklappen, vorige week verloor ze bijna der evenwicht.

Oke ja dat klinkt me wel bekent in de oren als ik even in mijn geheugen graaf was die van mij ook eerst zo dat het in een hoek oid was. en inderdaad buiten doet zij het ook als er iets is wat "eng" is dan gaat ze naar achter lopen op het moment dat je been geeft gaat ze draaien zet je nog meer door komt ze omhoog.
Wat rijden betreft (buiten heb ik het ook nog niet uitgevonden hoe en wat) mijn paard was gewoon gevaarlijk geworden heeft toen alle onderzoeken gehad die ze kan hebben. En nu uiteindelijk loopt ze de sterren van de hemel en het enige wat ik me kan bedenken dat ik verandert heb is heeeeel ontspannen zijn lang instappen/loswerken. Op het moment dat zij gaat stijgeren (Wat ze nu de eerste paar rondjes nog wel regelmatig doet) trek ik haar wel opzij (heel rustig doen of er nikssss aan de hand is) voorheen werkte het niet maar nu laat ik haar net zolang draaien (de kant die je aan het opgaan was) totdat ze zelf weer voorwaarts uit die cirkel stapt. Dit werkt bij mij echt super ze vergeet waar ze mee bezig was. En mijn meisje raakt in paniek als je een klein beetje contact verliest aan de voorkant, ik moet erbij zeggen deze dingen heb ik samen met mijn nieuwe instructeur uitgevogeld.

En misschien moet je haar voorlopig in die hoeken gewoon voordat je daar komt even flink naar voren laten gaan of iets doen waardoor ze is afgeleid dus er niet mee bezig is. Het klinkt iig alsof ze flink eigenwijs is en haar eigen lijn trekt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt in ieder geval veel succes en volhouden! Ik ben 2 jaar bezig geweest al met al maar heb er nu iets heel gaafs voor terug!

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:08

Hallo,

ik heb een zelfde probleem gehad ( al jaren geleden) hele grote ruin van 1.90 ging met het aandraven steeds omhoog totdat ik het helemaal beu was en een zweep bovenhands nam en alleen een corrigerende kleine tik dus geen harde klap tegen zijn oren gaf, ik weet dit is niet zoals het hoort te zijn maar alles was al geprobeerd en het het was echt onmacht en hij heeft het na 3 keer proberen ook nooit meer gedaan.
Dus nu geen gemauw over dat het dierenmishandeling is ofzo maar hij kreeg zomaar respect voor de ruiter en daar is het waar het om draait.
Overigens moet je dit natuuurlijk niet doen als je op wedstrijd bent ofzo.
Ik zeg zomaar met sommige paarden heb je geen andere keus en met zoete broodjes bakken kom je niet ver.

Ook topruiters bakken geen zoete broodje met hun paard en daar gaat ook op stal niet alles volgens de boekjes.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:10

Pb calanddra maar even. Die weet er alles van. Zie mijn topic maar...

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:19

Voel je het aankomen van te voren dmv spanningen in de rug? Mijn paard doet dit ook en als ik het voel aankomen (het gebeurt altijd als hij aan het werk moet met zijn achterhand) dan schop ik hem letterlijk naar voren, Ik ben geen fan van schoppen en slaan maar steigeren is hoogst ongewenst en gevaarlijk gedrag. Gelukkig reageert hij heel erg goed op het been en schiet hij dan ook gelijk naar voren. Vervolgens laat ik hem enkele voltes galoperen tot dat hij weer voorwaards neerwaards is. De oefening zoals hierboven beschreven van het galop, halthouden, galop lijkt mij zeer ongeschikt, hiermee bouw je nog meer spanning op en daag je het paard uit om weer te gaan steigeren.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:50

justSaar schreef:
dat moet je dus even per paard bekijken, die van mij moet ik dan echt niet van galop naar halt gaan want dan staat hij weer recht overeind.

die van mij kan ik altijd beter wat ruimte van voren geven en lekker voorwaarts rijden en de neus tot de grond laten

Ja, ik kan me inderdaad indenken dat het per paard verschilt, je hebt gelijk. Bij die van mij heeft het geholpen, hij stijgert niet meer...
Bij hem hielp lang en laag en lekker voorwaarts niet, dan kreeg hij een soort van zijn zin. Als ik hem meteen flink aan het werk zette, kon hij niet anders en waren zijn gedachten ergens anders op gefocussed denk ik, waardoor hij niet meer stijgerde..
Hij stijgerde vooral bij overgangen halt-voorwaarts. Of in de enge hoek van de bak... (die hij nu niet eng meer vindt;)

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 00:50

@LOCA je voelt inderdaad aankomen dat ze wil steigeren, wat het lastig maakt is dat het de ene keer bij dreigen blijft, dan gaat ze gewoon naar voren op het been, de andere keer komt ze iets omhoog en gaat ook naar voren of dus ineen keer omhoog. Zoals een stalgenootje zei, het is net een Toyota, je weet nooit of en wanneer het gaspedaal blijft hangen.
Er heeft ook een ruiter opgezeten met meer ervaring dan ik in steigerende paarden en die kon het dus ook niet tegengaan.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 02:09

Veel paarden die stijgeren hebben niet in de gaten dat ze hun 'kwetsbare' buik laten zien. Dat verhaal van dat touw gaat daar ook over. Door ze even te laten voelen dat ze hun buik open en bloot vertonen, kunnen ze schrikken en gauw van het stijgeren af komen.

Kan er niet iemand naast staan die haar buik aanraakt ergens mee? Voor mijn part met een bezemsteel ofzo. Je hoeft je paard niet verrot te slaan ermee, maar gewoon aanraken. Als het goed is, is het stijgeren dan na een paar x over.

Praktisch best lastig uitvoerbaar, maar als het lukt..

Succes!

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:53

Wat doet ze als je haar continue aan het werk houdt?
Dus binnensteling afgewisseld met buitenstelling en voltes 10 meter?
Dat is wel iets wat je kan proberen haar echt heel erg aan het werk houden en met stelling gaan werken.

Heeft met de mijne heel erg geholpen.
Dat met die buik is wel waar maar in de praktijk heel erg moeilijk om uit te voeren

Lidy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:40

misschien heeft iemand haar dit aangeleerd (als ze een vorige eigenaar heeft gehad) en 'kunstjes' leer je moeilijk af, sterke met je paard!
oja, misschien moet je veel figuren rijden?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:45

In de paardensport stond laatst een artikel met hoe je dat kan oplossen
Ik kan wel even opzoeken in welk nr dat stond

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:48

Ik ken je probleem, wat bij mij altijd gewerkt heeft als een paard dat deed was iemand er achter met een longeer zweep en een tik op de kont. Hoeft maar een paar keer, dan stoppen ze er van zelf mee.