Wit monster back on track!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Wit monster back on track!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:00

Hoihoi,

Na enkele maanden niet op het land te kunnen rijden ivm het slechte weer is het nu weer tijd op Spuni op te pakken. Omdat ik van de winter veel langs de weg gereden heb is het nu weer tijd om het dressuurmatige trainen op te pakken. Spuni doet dit beter dan verwacht! Ik was een beetje bang dat hij z'n draf weer compleet kwijt was maar in tegendeel! Hij loopt nu zelfs een volte in draf.
Aangezien Spuni een stijve vijfganger gaat het oppakken lekker rustig aan. Hij stap en draaft nu dus alleen nog maar want ik vind het belangerijk dat eerste de achterhand er weer goed onderkomt, dat hij z''n rug weer loslaat ( al een stuk beter dan het was! hij liep eerst rond met een hoofdpijnnekje..) en dat hij weer een beetje soepel word.
Spuni loopt (nog) geen niveau. Dit is eigenlijk groot en deels omdat hij moeilijk in de hand is en dus op een wedstrijdterrein niet op te zadelen valt.
ik wil liever geen reactie's dat het maar een ijslander is en dus beter geen dressuur moet laten lopen want daar is hij niet geschikt voor oid.

Hier is het filmpje. Het eerste deel kan je het beste overslaan want in het begin ben ik niet in beeld.

Tips zijn uiteraard welkom :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:12

ik stoor me nogal aan je filmpje omdat je de helft van de tijd niet in beeld bent, ik heb dan ook niet lang gekeken.
wat mij wel gelijk opviel is dat je pony behoorlijk over zijn tempo loopt, dat heeft niks met achterhand eronder of rug ontspannen te maken.
lang en laag vwnw werkt beter.

Phen

Re: Wit monster back on track!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:23

Ik zelf vind persoonlijk niet dat hij over z'n tempo loopt.
Ik probeer hem zo veel mogelijk vwnw te rijden. Maar hij moet wel eerst z'n hoofd laten zakken. Dat doet hij dus nog niet mede omdat hij een trauma heeft durft hij z''n hals mider snel te laten zakken.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:33

Phen schreef:
Ik probeer hem zo veel mogelijk vwnw te rijden. Maar hij moet wel eerst z'n hoofd laten zakken. Dat doet hij dus nog niet mede omdat hij een trauma heeft durft hij z''n hals mider snel te laten zakken.

tja dan vertekend het filmpje misschien...
mag ik vragen wat voor trauma hij gehad heeft?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:37

mimeslosydy schreef:
Phen schreef:

tja dan vertekend het filmpje misschien...
mag ik vragen wat voor trauma hij gehad heeft?

Dan vertekent inderdaad het filmpje. Of je bent een ijslander gewend die langzaam loopt.
Hij is op Ijsland even snel met heel veel stress in een kraal gejaagd en toen zijn (waarschijnlijk) mannen even op hem afgesprongen en hebben even snel een knip in z'n oor gemaakt op de verkeerde plaats. Daarna vliegtuig ingedouwd en in Nederland gekomen ( nieuwe omgeving, klimaat en natuurlijk opeens veel minder ruimte). Er stressvol en is hem tot nu toe ( 6jaar) hem altijd achterna gebleven.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:29

moet zeggen, leuk filmpje van je stal, soms loopt er wel een pony door je beeld.......

Je weet toch wel dat ze links voor vanuit de schouder(w.s. ik ben geen DA) kreupel loopt? Voooral in draf is het toch wel goed te zien, ze huppelt bijna.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:02

Ik zie ook dat hij iets onzuiver loop links voor. Maar ik kan er niet uit halen of het nog wat onbalans/scheefheid is, en volgens mij is dit ook een paard met veel tölt, dus dan helpt dat ook niet mee ;)
Ik volg je topics ook altijd op IJF en vind dat jullie heel goed vooruit gaan! :j

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:11

Dan vertekent inderdaad het filmpje. Of je bent een ijslander gewend die langzaam loopt.
Hij is op Ijsland even snel met heel veel stress in een kraal gejaagd en toen zijn (waarschijnlijk) mannen even op hem afgesprongen en hebben even snel een knip in z'n oor gemaakt op de verkeerde plaats. Daarna vliegtuig ingedouwd en in Nederland gekomen ( nieuwe omgeving, klimaat en natuurlijk opeens veel minder ruimte). Er stressvol en is hem tot nu toe ( 6jaar) hem altijd achterna gebleven.[/quote]

ik heb nooit op een ijslander gereden ik ben een welshpony gewend ;)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 13:23

Geen filmpje van de stal maar van de schuur van de buren;) Ik zeg ook dat je het eerste stukje een beetje moet doorspoelen.

Spuni is een ruin.

Het onzuiver lopen in draf is een beetje ijslander eigen. Veel vijfgangers met een moeilijke draf lopen onzuiver. Maar is met trainen weg te werken. Bij Spuni is dit alleen in draf. In stap, tolt, galop en telgang loopt hij zuiver.

Ik vind het jammer dat er veel aanmerking wordt gemaakt over mijn filmpje. Dit is een forumgedeelte om aanmerkingen te maken over een paard niet over filmtechnisch. En ik moet toch wat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:33

Zal ik mij er dan ook maar eens aan wagen ;)

In vind hem in stap eigenlijk ook in een te hoog tempo lopen. Persoonlijk zou ik gaan proberen dit iets meer te gaan verzamelen, zodat het wat minder onrustig wordt en hij in dit lagere tempo wat gemakkelijker kan gaan zakken in zn hals.

Verder vind ik hem in draf linksom heel onprettig lopen. Misschien door zijn gangen, maar ik zou er zo niet op druven draven.

Over je houding kan ik weinig zeggen, valt me niet direct iets op, maar het filmpje is wat lastig te bekijken..

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 13:38

Ik vind hem nog steeds niet te snel lopen in stap. Z'n stap is swingend en energiek.

Ik kan wel even uitleggen waarom ik hem nog niet zoveel verzamel. Dit is omdat hij ( volgens mij) alleen gewend is om verzameld te worden voor de tolt. Als ik de teugels korter pak en hem van voren wat tegen ga houden gaat hij met een hoofdpijnnekje rondlopen, rug wegdrukken en lekker een onderhals kweken.
Ik wil eerst ontspanning in de hals en rug proberen te krijgen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:41

Ja, zeker, dat kan ik mij goed voorstellen. Je zult hem toch anders moeten rijden dan een ´standaard´ paardje, gezien zijn extra versnellingen.

Maar het is wel een punt waarin je kan gaan werken. Je hoeft natuurlijk niet terug te rijden op je teugels, dit hoor je voornamelijk te doen op zit en evt stemhulpen. Misschien een puntje om aan te werken?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 13:45

Het is zeker een puntje om aan te werken.

Volgens mij loopt hij ook wat onzuiver in de draf omdat hij de draf en tolt nog wel eens door elkaar wil halen. Dit is dan ook wel vooral te zien in de bochten.

Ik zal mijn moeder vanmiddag wel even laten filmen van uit het midden en hier in het topic plaatsen. Als mijn moeder natuurlijk zin heeft en als het weiland niet te nat is.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:30

Hmm.. ik vind niet dat je bij alles het excuus moet gebruiken dat het een Ijslander is. Ik vind hem ook wat onzuiver, kreupel is een groot woord. Maar ik zou dit wel even in de gaten houden. Als mijn paard zo zou lopen ik het niet prettig vinden.

Verder mag hij in stap zijn passen meer afmaken, probeer anders wat te schakelen tussen dit (imo te snelle tempo) en een langzamere stap. Hiermee maak je hem ook meteen losser, waardoor hij sowieso minder stijf zal zijn met draven

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:58

Het is inderdaad niet prettig dat mijn paard onzuiver loopt. Daarom pak ik dit ook voorzichtig aan. Ik ben denk ik nog geen 20 minuten bezig met hem. De onzuiverheid komt niet door pijn. Maar door stijfheid, onbalans en daarbij komt ook dat hij het moeilijk vind om te draven. De onzuiverheid is ook alleen in de bochten.

Ik heb nieuwe filmpjes. Ik zal ze zo snel mogelijk plaatsen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:29

ik heb het filmpje bekeken, helaas niet veel te zien :(

Maar in de stap krijg je een duidelijk beeld.. En uhm.. Ijslander of niet.. Ik vind het toch wel overhaast stappen..

In de draf heb je echter wel een goed tempo... Volgende keer misschien door iemand laten filmen ;)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:00

Vandaag was dus de volgende keer. M'n moeder was zo aardig om eventjes te filmen

De kwaliteit mag je nu nog wel super slecht noemen. Maar het filmpje moet nog verwerkt worden op youtube en zal daarna beter kwaliteit krijgen.

In dit filmpje is ook een stuk waar je goed ziet wat hij doet als hij de bocht omgaat op de moeilijke kant.
Spuni rijden 2

En een tolt filmpje
Lekker lateraal hoor...
Spuni in tolt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:09

In een eerdere reactie geef je wel aan dat hij zijn hoofd meer moet laten zakken..
Daarvoor moet je wel rijden, met erop zitten kun je er naar blijven dromen.
In het nieuwe filmpje, je draaft daar aan, gaat netjes lichtrijden enz, maar verder aan rijden zie ik niet, ik zie je niet bezig met hem nagevelijk rijden.

Verder loopt hij inderdaad onzuiver linksom, is dit ook zijn moeilijke kant?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:11

Ik kan ook niet veel doen als iemand in het midden staat. Voor het filmen heb ik wel veel voltes, gebroken lijnen en slangenvoltes gemaakt. Ook een beetje gewijkt en schouderbinnenwaarts.

Linksom is inderdaad z'n moeilijke kant.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:19

Daardoor kan hij inderdaad wat onregelmatig zijn, hij mist daar balans, en om zijn balans te houden wat naar tolt neigt sommige passen?
En dat dan de onregelmatigheid geeft.

Ol zou wat gaan wijken op de volte, of sb op de volte, zodat hij dan moet buigen om dat binnenbeen, dan houd hij zich links minder strak en zal het onregelmatige verminderen. En verder veel schakelen. Zodat ie zelf balans op zijn benen gaat vinden :)

Nog terug te komen op de stap, hij stapt net iets te vlot, zou hem in een iets lager tempo laten stappen, kan hij zijn pas beter afmaken en krijg je een mooiere en beter stap :)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:31

Okee bedankt voor de tips :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:42

Leuk paardje!

Ik zou inderdaad proberen om het binnenachterbeen op de volte buigzamer te maken. Bij een juiste lengtebuiging zakt de hals vanzelf. Ik vind hem ook iets te gehaast stappen waardoor hij zijn stappen niet afmaakt en minder ontspannen loopt. Ook zou ik proberen wat constanter contact met zijn mond te krijgen. Heb je ook dressuurles? Denk wel dat het jullie zal helpen.

Enne...dat een IJslander geen dressuur kan rijden is onzin hoor :D Die van mij kan een slordig m-proefje neerzetten *D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:57

Nee, ik heb nog geen dressuurles maar ben wel zoekende.
Ik heb aan anderhalve week geleden voor het eerst sinds jaren weer les gehad. Maar dat was van een ijslander instructrice. Dat ga ik nu zoiezo iedere maand volgen. Ik ben er over na aan het denken om bij Anita Siks les te nemen.

Tja ik heb wel eens mensen horen zeggen dat ik dit niet moet doen met m'n ijslander want dat zou slecht voor hem zijn want ijslanders zijn er niet voor gefokt. Al dat soort onzin...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:08

Leuke ijslander :D Je benen iets stiller houden? Met je onderbeen beweeg je vrij veel.
Verder lijkt hij onrustig met zijn hoofd, hij schud de hele tijd licht op en neer.
mischien je handen iets hoger en dichterbij elkaar, dan heeft hij meer steun aan je teugels :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:35

Phen schreef:
Tja ik heb wel eens mensen horen zeggen dat ik dit niet moet doen met m'n ijslander want dat zou slecht voor hem zijn want ijslanders zijn er niet voor gefokt. Al dat soort onzin...

Misschien off topic :o maar ik vind het juist slecht voor IJslanders als er géén dressuur mee wordt gereden. Een paard is niet gemaakt om ruitergewicht te dragen. Van nature heeft een paard meer gewicht op zijn voorbenen. Als wij er op gaan zitten, komt hier nog meer bij. Om gezond te blijven is het juist goed om een paard buigzamer te maken en de spieren in de achterhand sterker te maken. Zodat het gewicht beter verdeeld wordt en de voorbenen niet overbelast worden :D