Steigerend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkOekJ

Steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 18:30

Hallo..

Ik heb een paard van 5 en ze steigert steeds.
En dan is het niet alleen even een klein stukje omhoog maar echt recht overeind ( echt op het punt dat ze bijna achter over valt )

Maar dan ben je gewoon lekker aan het rijden en dan opeens stopt ze snel en zonder dat je al na kan denken staat ze al, ( ook in draf )

Ik durf er niet meer op en daarom ging er een ander meisje op en die is er ook al af gesprongen tijdens dat ze omhoog ging, ze gingen bijna echt achter over.

Maar nu is er een ander meisje die dat normaal hellemaal niet eng vind maar dit vond dat meisje ook best eng.
Maar we hebben het nu een paar dagen zo gedaan.

Dat 1 erop gaat en dat iemand anders er een beetje achter blijft met de longeer zweep om haar dus wel vooruit te houden.

Maar soms heeft ze er echt schijt aan.
En dit is echt niet omdat ze pijn heeft wand op het ene moment doet ze het echt super en op en andere moment gaat ze dus weer staken wij hebben het idee als ze moe begint te worden.

Maar als je op m,n paard stapt is echt een beetje je leven op het spel zetten wand morgen ofzo valt ze nog eens achterover, en ik vind het echt knap dat dat andere meisje er nog steeds wel op gaat.

Maar mijn vraag was dus, heeft iemand nog een tip ofzo.
Of misschien iets anders wat we kunnen proberen..

Wand ik ben van plan als ze zo door gaat haar te verkopen wand ik heb er zo zelf niks aan.
Maar dan heb je het probleem nog wie wil z,n paard hebben.

En om haar echt naar een profecionele iemand te brengen hebben wij hellaas het geld niet voor anders had ik dat al lang gedaan.

Maar misschien weten jullie nog wat??

Ik hoor het graag

Groetjes:D

Smoethie

Re: Steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:36

Laat haat nakijken.
het zadel, der mond, der rug. Alles even na laten kijken. Als ze pijn heeft kan het zijn dat ze door loopt en dat het gewoon te erg wordt en ze dan juist even ontlast door te steigeren.

janebo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:48

ik zou der ook na laten kijken, heeft ze nou niks en blijft ze dat doen, heb ik een tip.
Het is ff een gedoe,en het word ff een klieder boel. maar neem een ei mee op je paard. op het moment dat ze stijgert sla je het ei stuk op der hoofd. Dan denkt ze dat ze der hoofd heb gestoten en dat ze bloed en daar schrikken de meeste best van. Bij heel veel paarden werkt het

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 07:52

Zoek de rede waarom ze steigert.
Ei is grote onzin, vaak ligt het probleem bij pijn, of te veel druk van de ruiter,
Zoek hulp van iemand die jou echt kan helpen en niet hier op bokt, waar de eieren , flessen, zakken ,zwepen en wat voor onzin nog meer uit de kast worden getrokken.
Zoek het als het geen zadel,gebit,rug of wat voor pijn is in je eigen techniek.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 08:03

ik heb er ook zo een gehad en heb hem nog
die van mij deed dit ok vanuit draf of galop
stil en gelijk afzetten en omhoog
en ik kreeg als advies
bezig houden
veel voltes 10 mter op verschillende plekken
zodra je ook maar iets aan verandering merkt
hup volte 10 meter
en toen hij ging steigeren kreeg ik als advies om met mijn rechterhand zo'n ontzettende tik uit te delen zo ver mogelj naar zijn hoofd
daar schrikt hij zich echt rot van
de keer daarop was ik al sneller
en reageerde hij door zjn hoofd gelijk opzij te gooien
hierdoor was hij uit belans en kon niet omhoog
het heeft even geduurd maar op het laatst hoefde ik alleen maar hand nog maar naar voren te doen en hij snapte dat het niet mocht
mij heeft het goed geholpen in ieder geval

ik neem wel aan dat je iederen medische factor uitgesloten hebt

_Femkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:19

Waarom steigert ze, zou je zeggen? Ik zou alles nakijken. ( mond, rug etc. )
Een paard steigert niet zomaar neem ik aan.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:49

Een paard steigerd niet zomaar.
Laat haar helemaal nakijken ook je zadel. Vooral haar rug.

Als je dat hebt laten doen en ze blijft ermee doorgaan dan kan het helpen door haar
in ieder geval goed voorwaarts te houden. Mocht ze dan nog omhoog komen haar uit haar balans brengen
door het hoofd naar een bepaalde kant te brengen. Dan moet je wel heel snel zijn want als ze echt recht omhoog staat
dan zou ik dat niet proberen. Je kan ook proberen om haar constant in een bepaalde stelling te laten lopen. Dus eerst recht(het hoofd) en
haar dan in een overdreven binnenstelling of buitenstelling rijden dan weer recht etc. Dus continue afwisselen.

Ga alsjeblieft niet met eieren of met een zweep tussen de oren meppen want geloof me dat werkt echt niet.
Zeker dat ei of een zakje water is de grootste onzin en werkt absoluut niet.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:21

Iedereen heeft zn eigen manier om dit probleem op te lossen..

Maar laat haar eerst zowiezo nakijken. Rug, Mond enzovoort..
Blijkt dit allemaal in orde te zijn dan is er een kans dat ze jullie gewoon aan het uitproberen is..
Zet haar echt goed aan het werk dat ze niet eens de tijd heeft om na te denken om omhoog te komen. Idd wat al eerder is gezegt, voltes of veel wisselen van stelling..

Succes!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:42

hey
zoals iedereen hier al bijna zei zou ik haar eens laten nachecken.

of rijd eens met een ander bit of zadel?
misschien dat daar het probleem zou liggen

Groetjess

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:42

zoek eerst de reden waarom ze dit doet zoalds iedereen zegt.

en anders gewoon elke keer als ze om hoog komt, een tik tegen der hoofd, oren.
als je er dan aan kan denken op dat moment..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:01

ziamara schreef:

Als je de rede hebt gevonden dan hoeft je toch niet meer te slaan???

Er is altijd een rede, is het niet lichamelijk of zadel of wat dan ook, dan is het wel de ruiter , die of niet met het paard om kan gaan of totaal verkeert bezig is, een paard gaat niet zomaar de lucht in.
Zeker helpt een goeie doffe dreun, maar dan heb je nog niet de oorzaak gevonden, dan heb je het steigeren misschien voor even op gelost maar niet de oorzaak daarvan en later krijg je het vaak dubbel en dwars terug, is het niet in zijn gedrag misschien wel in blessures.
Dus luister naar je paard en los het samen op , maar dan zonder het tikken en een dozijn eieren en alle andere onzin.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:09

midgie schreef:
ziamara schreef:

Er is altijd een rede, is het niet lichamelijk of zadel of wat dan ook, dan is het wel de ruiter , die of niet met het paard om kan gaan of totaal verkeert bezig is, een paard gaat niet zomaar de lucht in.
Zeker helpt een goeie doffe dreun, maar dan heb je nog niet de oorzaak gevonden, dan heb je het steigeren misschien voor even op gelost maar niet de oorzaak daarvan en later krijg je het vaak dubbel en dwars terug, is het niet in zijn gedrag misschien wel in blessures.
Dus luister naar je paard en los het samen op , maar dan zonder het tikken en een dozijn eieren en alle andere onzin.

Nou sommige zijn echt gewoon alleen heel brutaal!!En maken er een spelletje van en zeker als ze weten dat bang bent. Als je uitgesloten hebt dat er iets lichamelijks is moet ie gewoon echt aangepakt worden!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:18

Je zal er toch wat geld tegenaan moeten gooien. Hopelijk valt het bedrag mee maar je zal toch moeten weten waar dit vandaan komt. Je andere optie is haar verkopen maar zou je dat willen een paard verkopen die zo stijl omhoog komt. En die nieuwe eigenaren zullen dan ook haar moeten laten onderzoeken, kost ook weer geld. Dus veel zal je dan voor haar niet krijgen als het echt een "gevaarlijk" paard is op dit moment.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:41

Nooit slaan!
dat lost niks op,brengt alleen maar meer angst en frustratie!
Wat ik de ts aanraad is om met een ervaren iemand grondwerk te gaan doen.
Ts is nog vrij jong(15j klopt he?)dus het overwicht is er nog niet naar zo'n jong paard.Waarschijnlijk zijn er héél veel communicatie stoornissen!
Dus grondwerk doen,heeft het paard naast je geen respect voor je dan heeft ie het zeker niet als je erop zit!!!!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:27

sassie81 schreef:
ziamara schreef:

Nou sommige zijn echt gewoon alleen heel brutaal!!En maken er een spelletje van en zeker als ze weten dat bang bent. Als je uitgesloten hebt dat er iets lichamelijks is moet ie gewoon echt aangepakt worden![/quote]

Dus de oorzaak is de ruiter dan toch?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:29

sassie81 schreef:
ziamara schreef:

Nou sommige zijn echt gewoon alleen heel brutaal!!En maken er een spelletje van en zeker als ze weten dat bang bent. Als je uitgesloten hebt dat er iets lichamelijks is moet ie gewoon echt aangepakt worden![/quote]

Dus de oorzaak is de ruiter dan toch?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:35

dat bedoel ik ook, als het gewoon een spelletje is, om de ruiter bang te maken. dan kan je er moeiijk niks aan doen?

DAN zou ik hem een tik geven.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:37

en als je hebt uitgesloten, dat er niks aan de hand is met zadel enz. en je zeker weet dat je zelf niks fout doet

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:44

Als blijkt dat ze nergens last van heeft, dan moet je haar gewoon heel veel bezig houden met alles en nog wat. Overgangen, figuren ed.
Mochgt ze toch omhoog komen, wel een tikje tussen de oren. Paard denkt dat ie zijn hoofd stoot en hopelijk leert die het op deze manier dan af

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:18

je red het bij sommige nou eenmaal niet met aaien en suikerklontjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:56

ziamara schreef:
dat bedoel ik ook, als het gewoon een spelletje is, om de ruiter bang te maken. dan kan je er moeiijk niks aan doen?

Denk niet dat een paard zo denkt, is puur een menselijke gedachten
Een paard reageert vanuit zijn instinct en als hij steigert doet hij dat niet om de ruiter bang te maken, maar misschien wel omdat hij zelf bang is voor de ruiter , de ruiter misschien teveel druk zet bij b.v een paard wat echt niet snapt wat hij moet doen omdat de ruiter niet weet het over te brengen op de juiste manier en te veel wil , of een erg gevoelig paard wat echt uit angst steigert, kan heel veel redenen hebben , maar niet om de ruiter bang te maken.
Juist een bangen ruiter gaat meppen en slaan en eieren uit de kast trekken zou ik dan denken, bekijk het eens vanuit kant van het dier, waarom zou een paard steigeren of zich zelfs laten vallen?

zed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:52

Zoals al eerder gezegd lichamelijke oorzaken uitsluiten. Op het moment dat je paard gaat steigeren door een kant heen houden.

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:02

Is het mogelijk dat je wat foto's maakt van je paard?
Ik ben benieuwd hoe hij onder het zadel loopt.
Mijn advies is net als de rest: zoek eerst eens de oorzaak bij je zadel, gebit etc.
Maar het kan ook aan jouw manier van rijden liggen.
Als je je paard rijdt met veel spanning, die hij niet kwijt kan, is stijgeren een manier om eronder uit te komen.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:37

Op de hengstenhouderij waar ik rij doen ze bij steigerende paarden als hij steigerd met een (hard) voorwerp: bv. baksteen, heel hard op de kop slaan, boven op het hoofd. Beter 1x heel hard, dan dat hij doorgaat. ZEKER nu jou paard nog maar zo jong is en in zijn fase zit dat hij alles leert.

Zelf doe ik dit echt niet, voordat ik allemaal reacties krijg. ;)
Ik rijd zelf niet veel steigerende hengsten, maar ik rij ze meer op niveau met wedstrijden.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:37

midgie schreef:
ziamara schreef:

Denk niet dat een paard zo denkt, is puur een menselijke gedachten
Een paard reageert vanuit zijn instinct en als hij steigert doet hij dat niet om de ruiter bang te maken, maar misschien wel omdat hij zelf bang is voor de ruiter , de ruiter misschien teveel druk zet bij b.v een paard wat echt niet snapt wat hij moet doen omdat de ruiter niet weet het over te brengen op de juiste manier en te veel wil , of een erg gevoelig paard wat echt uit angst steigert, kan heel veel redenen hebben , maar niet om de ruiter bang te maken.
Juist een bangen ruiter gaat meppen en slaan en eieren uit de kast trekken zou ik dan denken, bekijk het eens vanuit kant van het dier, waarom zou een paard steigeren of zich zelfs laten vallen?

als die geen lichamelijke problemen heeft, of last heeft zijn zijn ruiter/zadel. dan zou ik toch wel even hard gaan nadenken waaraan het kan liggen, en een paard die puberd(t)? of je net hebt, die test zijn ruiter toch zeker wel eens uit?
tenminste die van mij was niet meer de leukste in haar pubertijd. ik weet niet of het aan het uittesten lag ofwat, maar ik merkte wel degelijk een verschil.

maar ik heb nooit meppen of slaan gezegt, dat vind ik persoonlijk heel wat anders dan een tik ;)
en als die niet reageert op een tik dan zou ik wat anders gaan zoeken, maar die van mij heeft wel gereageerd op een tik op haar hoofd.
maargoed niet elk paard is/denkt het zelfde!

met een baksteen?! nou sorry maar dat vind ik wel pure dierenmishandeling, als je met kracht een baksteen op iemand of een paard zijn hoofd slaat reken dan maar op een hersenschudding of dergelijke.