Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik hoef voor niemand verantwoordelijkheid af te leggen 
) uit te voeren. Nou prima toch
. Ik hoef niet zo'n steriel braaf paard dat niks durft uit te spoken of als een robot functioneert....nah, daar koop ik geen pony voor
). Maar als er niemand is, nou dan gaan wij een beetje klooien hoor, kijken of ze ook los bij me blijft staan (ja, soms wel, soms niet...
), even kijken of ik er zonder zadel/zonder hoofdstel ook een rondje op kan rijden (tja, soms wel soms niet
) en als er niemand op stal is dan kan ze ook wel zelf naar dr stal toe lopen (kuilbaal).
. Beetje relativeren mensen, ik heb mijn knol voor mijn lol en ik zorg dat het ook mijn lol blijft.
)
)
Dan voed degene ze op zoals hij of zij dat wil. Zolang ze bij mij op stal staan en ik eigenaar ben bepaal ik wat mijn paard mag en wat niet. 
) Als madam even wil grazen dan grazen we. En als ze vind dat er wel weer een drafje af kan dan draven we. Maar als ik iets niet wil gebeurd het niet. Soms heb ik mijn zakken vol snoepjes en krijgt ze die zelfs onder het rijden, en soms niet.
. Toen ik afstapte en over de slagboom heen stapte om te kijken of deze open kon sprong ze me accuut achterna, dan kom ik dus niet meer bij van het lachen.

Ayasha schreef:Als snoepjes geven probleemgedrag veroorzaakt zit er iets goed fout in jouw verhouding met je paard... Misschien iets om over na te denken.
) maar die bedelt niet omdat ze weet dat ze dat niet moet doen met me
Krijgt ze wat is dat prima voor der, krijgt ze niets weet ze ook dat ze niet moet zeuren. En dat gaat zo met elk paard dat ik "onder mijn hoede" krijg. Heb met nog geen enkele problemen gehad.

Ayasha schreef:Die van mij krijgt ook snoepjes, hangt beetje van af, alsk binnen kom krijt ze soms wat, soms niet. (nu bv niet want de snoepjes zijn op en "madame haar smaak" is nog niet terug binnen in de winkel. Ding vreet enkel appelsnoepjes) maar die bedelt niet omdat ze weet dat ze dat niet moet doen met me
Krijgt ze wat is dat prima voor der, krijgt ze niets weet ze ook dat ze niet moet zeuren. En dat gaat zo met elk paard dat ik "onder mijn hoede" krijg. Heb met nog geen enkele problemen gehad.
gaellehtc schreef:Volg regelmatig discusssie over het wel en wee van ruiter en paard. Wat me opvalt , is dat we blijkbaar aan heel wat regels moeten voldoen om verantwoord met ons paard om te gaan.
Wat als ik mijn paard nu leer snoepjes uit mijn hand te pakken, linksaf te gaan als ik aan de rechterteugel trek. ......
Is plezier met en genieten van jouw paard niet veel belangrijker dan zoals het eigenlijk zou moeten.....
Wat maakt het uit als er niet het optimale uit het paard gehaald wordt, als ruiter en paard heel gelukkig zijn samen...?
itsmi schreef:Op zich heb je natuurlijk wel gelijk, maar ook de paardenwereld moet in de "hand" gehouden worden..
Het is natuurlijk niet handig (om maar bij jouw voorbeelden te blijven) dat jij je paard leert naar rechts te gaan als je aan de linkerteugel trekt. Best lastig verkopen, als je hem dan wil verkopen!

) dan gaatie rustig door met eten van de baal hooi waar hij in de tussentijd naar toe was gelopen.