weer vant paard gevallen pony nu weg of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolerotjee

weer vant paard gevallen pony nu weg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:59

heejj
zo ongeveer een jaar geleden heb ik een haflinger gekocht.
nog niet ingereden dus daar ben ik mee bezig gegaan alles ging perfect totdat er opeens een knop om ging en ze er keihard vandoor ging en me eraf gooide tegen de ijzerenbakrand aan. Echter niks aan de hand weer opgestapt deed ze hetzelfde weer toen ben ik wel blijven zitten en stopte ze ermee.
een poos later na al het goeie rijden deed ze het weer echter net toen ik op steeg mijn zadel zat nog niet strak genoeg ben dus met het zadel scheef eraf gevallen en toen is ze op mijn been gaan staan.. ik heb toen 3 maand haast niet kunnen lopen etcetc. gewoon omdat alles zo erg in de knel zat door haar gewicht. heb er nu nogsteeds wel eens last van.
maar omdat de pony wel verder moest leren is er een vriendin van mij op gegaan die is er ook echt vaak vanaf gedonderd zelf een paar keer met een dubbele salto over de bakrand heen.
het is weer een helepoos goed gegaan we kregen een sterkere band en ik kreeg mij vetrouwen weer terug. echter ging het vandaag WEER mis
ze is er keihard vandoor gegaan in volle galop door de bak heen was geen houden meer aan vervolgens met een paar bokkesprongen ben ik tegen een paal van de rijbak aan gevallen en Madame stond vervolgens vrolijk naar andere paardjes te kijken van Kijk eens wat goed ik ben!.
mijn vriend is naar me toe gerend want terwijl k viel gaf ik een gil van nee niet weer!
dus al het lucht was uit mijn longen toen ik me longen weer vol had kreeg ik hevige pijn in mijn rug. ben dus plat op de grond gaan liggen ( want ze zeggen dat dat moet als je pijn in je rug hebt) en heb marcel toen de stal eigennaren op laten halen. en nu bij elke beweging wat ik maak krijg k pijnscheuten vanuit mijn rechter onder rug tot aan mijn rechter bovenbeen. toen ik eindelijk stond kon ik dus niet meer gaan zitten of liggen want het deed zo zeer. van de pijn viel k bijna flauw dus het ging echt niet de dokter is maar naar ons toe gereden en heeft alles gecontroleerd heb dus de spieren naast mijn ruggewervel lekker gekneusd. ondertussen is er iemand anders op de pony gegaan met als gevolg dat ze er weer vandoor ging en gek ging doen maar dit keer ook met haar hoofd tussen der benen en flink bokken ze heeft dit in het jaar dat ik haar heb nog nooit bij mij gegaan.

Wat moet ik nou doen? weet het echt niet meer!

kim18a

Re: weer vant paard gevallen pony nu weg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:19

Het lijkt alsof het niet meer te stoppen is.
laat hem anders door een inrijder berijden en laat hem nog maar een 1 jaar of misschien wel 2jaar goed doorrijden.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:22

heb ik ookal gedacht maar dat gaat ongelovelijk veel geld kosten en dat hebben wij ookal weer niet. en als dat wel zo is dan heb ik een jaar of wel 2 geen plezier aan de pony en de band gaat dan ook weg.
ik wil echter een pony die ik kan vertrouwen de eerlijk is zij is kwa rijden absoluut niet eerlijk heb echt van alles geprobeert maar het lukt me gewoon niet meer

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:27

Is je paard medisch in orde? Zadel goed, rug goed? Nergens anders pijn? Een paard bokt niet zomaar om je eraf te krijgen, over het algemeen.

Je zal verder toch iets moeten investeren in dit probleem er weer uit te rijden, zo is je paard onverkoopbaar. En persoonlijk zou ik het niet op mijn geweten willen hebben een paard dat toch wel aardig link lijkt te zijn, aan een ander te verkopen, die er dan z'n nek mee mag breken.

Idifix

Ben je zeker dat er niets mis is,qua lichamelijk dan!?..ja,je kan ook iemand hem bv 2 maanden goed laten inrijden dat hoeft geen jaren te duren. En dat je dan samen naargelang het einde van het inrijden je samen door die persoon begeleid word.
Is hij/zij mss erg dominant?Mss weet ze dat jij voorzichtiger bent enzoverder .

Myrthe92

Heb je ervaring met paarden inrijden? Het is belangrijk dat het gebeurd door iemand die weet waar die mee bezig is... zoek anders hulp van een instructeur of iemand die je kan helpen bij het inrijden.
Is het paard verder medisch in orde? Nergens pijn? Ligt het zadel goed etc?
Ook moet je d'r aan denken dat het natuurlijk een jong paard is, die zijn aan het 'puberen' en sommige schieten zo nu en dan eens uit hun panty!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:28

tjah als ik het zo lees heeft al de keren de pony tot nu toe gewonnen en ging steeds verder met zijn kuren.

moeilijk om zo n pony nog voor een leuk centje te verkopen.
ik zou hem in ieder geval verkopen je geeft zelf aan dat je wat banger word en denk als ik het zo lees dat je hem ook niet meer echt aan kan.

koop een pony die al goed is doorgereden al wil it niet zeggen dat deze je niet uit zal gaan proberen dat doet immers ieder paard.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:29

ik heb ook een pony die zo nu en dan denkt dat ie de lolbroek moet uithangen en dan bokkend de bak door ging, toen heeft mijn instructrice (die ook paarden beleren) plastic zakken (twee) aan een stuk touw en knoop het aan je zadel en longeer haar ermee, ze zal eerst giga gek doen, laat haar lekker gek doen en zodra ze de zakken niet meer eng vind dus uit zichzelf gaat draven en uiteindelijk stappen dan beloon je haar en zet je haar op stal, dat doe je elke dag totdat ze de zakken accepteerd, accepteerd ze de zakken dan longeer je haar met de zakken en dan alles op commando dus draf galop en stap maar ze moet naar jou luisteren en niet naar de zakken.

dit heeft mijn pony enorm geholpen en is er een stuk rustiger door geworden hij heeft sindsdien niet meer gek gedaan en zo nu en dan longeer ik hem met de zakken om te controleren hoe hij reageert.
ik ben zelf niet iemand die zomaar weer een pony verkoopt ik probeer zoveel mogelijk om het goed te krijgen tenzij alle zeilen zijn uitgegooid en ik en mijn omstanders het echt niet meer weten

sterkte met je rug en succes ermee

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:29

2 jaar om door te rijden vind ik wel erg lang. dit kan ook met een paar maanden ;)

het eerste wat ik overigens zou doen is haar rug na laten kijken. dit gedrag heet verzet, en dat komt ergens vandaan. en vast in de rug komt enorm vaak voor (ja ook met paarden die nog niet enorm veel in het werk hebben gestaan).

als je haar daarna nog niet wilt wegbrengen voor het doorrijden zou ik gewoon goed les nemen, in het begin minimaal 2x per week, en zo samen met je instructeur opbouwen en naar een oplossing toe werken.

en ja als je er niet zoveel tijd en geld in wilt stoppen, dan zou ik haar inderdaad verkopen. en dan hoop ik dat je de volgende keer dat je een paard wilt kopen zult nadenken over het feit dat (sommige) paarden dit wel gewoon nodig hebben, en met zulke kosten moet je dus rekening houden als je een paard koopt...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:49

Zo te lezen is je pony jou gewoon voor de gek aan het houden.
Je hebt een onbeleerde pony gekocht en hebt hem zelf zadelmak gemaakt en aangereden. Hoeveel ervaring had je daarmee? En zo niet, heeft dan een instructeur/trice met kennis van zaken je er toen mee geholpen? Heb je af en toe goede les?
Als dit allemaal niet het geval is, dan heb je je pony een beetje verknoeid. Hij weet heel goed wie er de baas is en dat ben jij niet. Ik denk ook dat degenen die er op gereden hebben, toen jij het niet kon, hem niet de baas konden worden.
Het beste is om een goede instucteur te zoeken die je helpt om hem weer gehoorzaam te krijgen. Te beginnen met goed longeren. Dat valt bij zo'n eigenwijze pony niet mee, dus als je niet op de juiste manier kunt longeren, begin er dan niet in je eentje aan.
Verkopen kan natuurlijk, maar je zult er heel weinig voor krijgen, niemand wil zo'n pony.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:50

ik heb zelf vaker pony's ingereden.
ze kent de basis ook super zeer gevoelig op been.
de stap,draf, kan ze perfect galop is ze altijd al een roadrunner mee geweest dat had ik er echter uit voordat dat kwam met mijn been.

zoals meerderen hier ook zeggen neem dan een al ingereden paard. dat ga ik als ze weg gaat ook zeker wel doen.
ik hou er niet van om een paard zomaar weg te doen het neemt toch een plekje in je hart en vooral naar een jaar.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:58

bolerotjee schreef:
de stap,draf, kan ze perfect galop is ze altijd al een roadrunner mee geweest dat had ik er echter uit voordat dat kwam met mijn been.

zoals meerderen hier ook zeggen neem dan een al ingereden paard. dat ga ik als ze weg gaat ook zeker wel doen.
ik hou er niet van om een paard zomaar weg te doen het neemt toch een plekje in je hart en vooral naar een jaar.

Wat bedoel je daar precies mee?

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:59

Merlijn schreef:
bolerotjee schreef:

Wat bedoel je daar precies mee?

zeer gevoelig op been:P
dat je niet aan hoeft te trappen zoals sommige paarden en dat ze gewoon direcht reageerd als je het vraagt.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:46

bolerotjee schreef:
zeer gevoelig op been:P
dat je niet aan hoeft te trappen zoals sommige paarden en dat ze gewoon direcht reageerd als je het vraagt.

Je kunt dus wel je been er tegenaan houden; het is niet zo dat je er met je been vanaf moet blijven omdat hij anders hard gaat lopen? Sommigen vinden dàt nl "super aan het been".

Is het ploseling gekomen? Dan zou ik, zoals anderen ook al zeiden, zadel en pony eens goed na laten kijken.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:49

kan je benen er gewoon aan houden, rij ook vaak met een joggingbroek of een normale spijkerbroek is geen probleem,

naja het is eens in de zoveel tijd dat ze het doet dan laat ik zien dat ik er zelf weer op klik kon het vandaag echter niet dus is iemand anders erop gegaan want anders doet ze het de volgende keer weer. zadel ligt goed. denk dat k voor de zekerheid een ander ga halen bij de pas service van divoza daar kan je meestal 2ehands zadels ruilen.
pony heeft geen gebreken dat is dus het vage er gaat gewoon opeens een knop om en dan is ze niet meer te stoppen

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:52

mss is een goede zadelpasser ook wel een idee ipv zelf passen? ;)

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:53

jullie kennen divoza toch wel :P en de pas service ervan. daarom ga k daar dus heen ookal weten we dat dit zadel wel goed ligt k neem toch het zekere voor het onzekere

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:58

bolerotjee schreef:
jullie kennen divoza toch wel :P en de pas service ervan. daarom ga k daar dus heen ookal weten we dat dit zadel wel goed ligt k neem toch het zekere voor het onzekere

Ja inderdaad, en daar zijn heel veel slechte ervaringen mee ;) Ze geven vaak genoeg zadels mee die niet correct passen.
Dus ik zou hier op bokt evt. een advertentie zetten dat je een goede zadelmaker zoekt, geen zadelmakere ala divoza.

En weet je zeker dat het niks medisch is? Tanden of de rug?

Paarden doen dit echt niet zomaar, moet je ze eerst een goede reden voor geven, maar voordat je het paard de schuld geeft moet je sowieso alles gecontroleerd hebben.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:00

Allereerst zou ik lichamelijke problemen uitsluiten.
Zodra dat gebeurd is sta je voor een belangrijke keuze: doorzetten waarbij je accepteert dat de kans groot is dat je er nog zeker een aantal keren af zult vallen (en waarbij je er eigenlijk direct weer op moet zodra je er naast ligt, anders krijgt de pony het idee gewonnen te hebben), of 'm naar een stal te brengen met verstand van zaken, of afscheid van je pony te nemen door 'm aan bijvoorbeeld een handelaar te verkopen (particulier kan ook, maar zal lastig worden met dit verhaal).
Was het mijn pony, dan had ik eerlijk gezegd voor het laatste gekozen, zodra lichamelijke klachten uitgesloten waren. Dit omdat de lol er voor mij te snel af zou zijn en ik te bang zou worden.
Maar dit is een keuze die jij voor jezelf moet maken.

Succes!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:16

ik zou zeker niet naar divoza gaan om een zadel te passen......... het is gewoon zo mocht jou pony geen lichamelijke klachten hebben, ze is jullie de baas en aan het uittesten........

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:07

Laten inrijden door iemand, of verkopen. Als je het zelf niet meer ziet zitten moet je er ook niet op kruipen, die pony voelt dan ook dat je bang bent. Dus nog groter effect.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:16

De pony is een merrie? Kan het te maken hebben met al dan niet hengstig zijn ( omdat ze, als ik jouw verhaal goed leest, meestal braaf is, om vervolgens zo nu en dan te "ontploffen". Kan het zijn dat ze mn rondom de hengstigheid je been niet verdraagt? Dat zou ik eerst uitzoeken als ik jou was. Daarnaast zou ik gaan voor de pony een tijd lang door een professional te laten rijden, en dan pas voorzichtig onder begeleiding zelf weer gaan rijden.

marielle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:17

hey

als ik jou was zou ik toch wat beter naar je rug laten kijken.
ik ben in sept 2008 erg banketstaaf van het paard gevallen maar had precies dezelfde klachten als jou alleen aan de linkerkant.

de dokter zei ook je heb kneuzingen even rustig aan doen gaat van zelf over, ik heb 2 weken strak gelegen en kon nog steeds niks doen zonder pijn te hebben in me rug en been.

toen ben ik na een andere arts gegaan en die heeft me direct naar het ziekenhuis gestuurd, wat bleek nou heb ik de achterzeide van me ruggewervel gebroken ook wel lysis genoemd. dus pas op met deze klachten en doe vooral rustig aan als je over paar dagen nog last heb ga zeker terug of laat voor de zekerheid ff foto's maken van je rug

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:26

Ik heb ook een haflinger gehad die dat deed. In het begin met inrijden was hij super braaf! Na een tijdje was er (van de een op de ander dag) geen land meer mee te bezeilen en was hij alleen maar aan het racen. Het werd zelfs zo erg dat hij vol op de andere aanwezige pony's in beukte! (doelgericht).

Gek genoeg is dit na verloop van tijd ook wel weer over gegaan. Ik heb m wel een aan moeten pakken hoor, maar vaak als ik boos werd, dan werd hij alleen maar hysterischer en als ik niet reageerde en gewoon door reed, dan werd hij wel rustiger. (maar dan moet je wel blijven zitten ;) )

Misschien is het een idee om haar eerst te longeren voordat je gaat rijden, en daarna er op zitten, ook aan de longe. Vandaar kan je het uitbreiden dat ze steeds meer "ruimte" krijgt.

Let ook eens op hoe ze er uit ziet als ze gaat bokken en racen. (oren plat naar achter of "lijkt" het juist dat ze melig is?)

Succes

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:29

Probeer eerst eens een simpele oplossing: Half uurtje longeren voordat je erop gaat. Heb zelf een 4-jarige die ook veel lastiger is wanneer zij niet even gelongeerd wordt voor het rijden.