Fab(v Don Romantic) weer aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Fab(v Don Romantic) weer aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:31

Fabbie is een 5 jarige merrie van Don Romantic die aan 1 oog blind is. Ze is op en af gegaan de laatste 2 jaar. kreupel,goed,kreupel, veulentje dood gegaan vorig jaar, en nu met veel rust toch weer goed geworden en flink aangesterkt.

Ik rij haar met een balanceer voordat ik vragen krijg.. Dit is om haar goed in balans te houden want mevrouw loopt erg makkelijk nageeflijk.

Afbeelding
Fabbie hier als 3 jarige van 1.58 hoog

Fabbie als 5 jarige van 1.66 hoog:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigen verbeterpunten:
*handen(piano)
*Rug recht
* Fabbie zelf iets minder vasthouden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:45

OeiOei waarom heb je hem zo strak opgeknoopt?
Vind het er helemaal niet vriendelijk uitzien.
Vooral op de 3e rijfoto zie je dat je paard totaal geen vrijheid heeft voor wat betreft de houding.

Dustinlover

Re: Fab(v Don Romantic) weer aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:48

Ze kan gewoon haar hoofd horizontaal doen.. Bij mijn teugels zit hij ook gewoon los dus die ruimte heeft ze..
En juist bij de 3e foto zie ik ze loshangen maar goed...
Bij foto 4 lijkt het wel alsof dat hij strak staat maar als je goed kijkt dan zie je dat die helemaal om mijn teugel is heen gewikkeld en hij gaat ook iedere keer weer los... Het is geen slof of iets waarmee je je paard op zen kop trekt.. het heet niet voor niets balanceer teugel ;)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:57

Dan mag je nog zo'n mooie set hebben als je wil, dit vind ik er niet zo goed uit zien.
Je rijdt haar met een balanseer, maar is dat nu een mooier woord voor slofteugel? Daarbij waarop moet ze dan balanseren? Op die achterhand die nog erg iel is?
Je mag eerlijk weten dat ik zooooo niet voor slofteugels ben. Op vele foto's zit hij ook erg strak en dat maakt dat je veel minder van je paard voelt. Je paard loopt idd wel rond, maar je 'voelt' niks, want hij is naar onder getrokken. Een paard moet je rijden en waar de kunde stopt, komen de hulpteugels zegt men wel eens....

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:58

Knap paardje.
Kun je me vertellen waar die balansteugel voor is?
Vind hem er wel uitzien alsof hij in een houding geforceerd wordt namelijk. Je zegt dat het niet iets is waarmee je aan zijn hoofd trekt maar als hij niet verder dan horizontaal kan lijkt me dat hij wel trekt als je paard dat doet..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:01

balansteugel??? huh is dat nieuw? I'am the dark here..paarden lopen vanzichzelf toch het beste in de natuurlijke houding? Dus als jij balans wilt.. gewoon haar haar eigen benen laten gebruiken. Goedkoper, vriendelijker en makkelijker kan niet.

En net wat hiervoor al gezegd is, ze is er nog te ielig voor. Verders is ze best mooi en wanneer je haar wat beter in conditie krijgt, wordt het vast een pracht.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 23-03-10 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:04

Maar als ze erop/ermee balanceert zoals jij dat beschrijft.. hoe wil je dan weer zonder rijden? Leer je dan niet iets verkeerds aan.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:15

Ik ben benieuwd was een balanceer is...
Balans krijgen ze door bij het begin uit balans te raken. Door sterker te worden kunnen ze zichzelf makkelijker 'opvangen' waardoor de balans constant word.
Maarja, ik weet niet wat zo een balanceer teugel is...dus ben benieuwd naar uitleg, misschien zit ik er wel helemaal naast

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:16

Ben jij zo lang? Want je paard toont eerlijk gezegd niet als 1.66 (vroeg het mij gewoon af, je past er wel prima op hoor!)
Ik zou de 'balanceer' er af halen, laat haar eerst maar eens zelf in balans komen. Als ze erg makkelijk nageeflijk is moet je juist haar neusje er uit rijden zonder geforceerde houding.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:21

Ik wil hier nog even aan toe voegen dat ik je paard ontzettend mager vind, echt in onderconditie. Als 3-jarige zag het paard er een stuk beter, voller, gespierder uit. Is hier een reden voor?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:21

ik zou die teugel er af halen hoor, het lijkt me juist dat ie daar opgekropt van gaat lopen. Hij zit toch wel 'vast' hoofd omhoog doen lukt in ieder geval niet.. en volgens mij is het voor de balans helemaal niet nodig om aan de teugel te lopen.

Lekker tempo rijden is beter.

Eneuh.. van de zomer maar flink in het gras, over probeer mais bij te voeren, of maismeel.. groeien ze lekker van zonder druk van te worden.. hij nog wel heel schraal..

Verder denk ik dat het wel goed komt! Veel succes met m!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:09

David Abott Balancing Rein. Dat is de oorspronkelijke naam van de hulpteugel. Bestaat al 40 jaar en komt oorspronkelijk uit Engeland.
Op de foto's zie ik dat de teugel geregeld los komt. En zo hoort het ook.
Voor een ieder met commentaar op de hulpteugel zou ik zeggen: verdiep je er eerst eens in voordat je wat schreeuwt. (teugel loopt op katrollen die helaas niet op de foto te zien zijn)

Wie van jullie longeert er wel eens met een pessoa? ( niet het bit, maar hulpmiddel) Werkt goed......?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:51

gaellehtc schreef:
David Abott Balancing Rein. Dat is de oorspronkelijke naam van de hulpteugel. Bestaat al 40 jaar en komt oorspronkelijk uit Engeland.
Op de foto's zie ik dat de teugel geregeld los komt. En zo hoort het ook.
Voor een ieder met commentaar op de hulpteugel zou ik zeggen: verdiep je er eerst eens in voordat je wat schreeuwt. (teugel loopt op katrollen die helaas niet op de foto te zien zijn)

Wie van jullie longeert er wel eens met een pessoa? ( niet het bit, maar hulpmiddel) Werkt goed......?

Pessoa werkt van achter naar voren.
Dat zie ik hier niet gebeuren.. er zit namelijk niets achter de achterhand.

Heb even gegoogeld maar de teugel die jij noemt is idd een soort pessoa, haar teugel zit alleen voor vast.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:02

als ik de fotos zo zie vind ik de hulpteugel meer op een thiedeman van touwtjes lijken :+
ik zou hem er ook afhalen en het paard meer op zijn eigen laten lopen..
nagevelijk rij je niet door middel van hulpteugels maar vanuit ontspanning en een goede voorwaardse motor.
verder vind ik het een mooi paard..

en is ze nou dun of onbespierd of beide?
succes ermee..ik hoop dat je wat met alle tips op bokt kan!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:11

@ Tinkels

Deze teugel heeft van oorsprong ook nog een stuk naar de achterhand lopend, maar daar reageren de meeste paarden zo verkrampt op..... . Vergelijk het nu maar met een Thiedemanteugel op katrollen. Het grote verschil: noch ruiter noch paard kunnen vastpakken

Ter overdenking: beter vechten met jouw paard zonder hulpteugels of ontspannen rijden met....

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:12

ontspannen rijden mét is beter vindik.. zoals ik al zei: heb niets tegen hulpteugels mits het goed helpt/ gebruikt wordt.

Aangezien ze makkelijk naar beneden gaat, is zoiets helemaal niet nodig, noch balans teugel, noch thiedemann.
Maar goed dat is mijn mening.

Ik denk dat ze hem helemaal niet nodig heeft :)

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:19

Ben met je eens, liever zonder, maar soms gaat het erom wat de ruiter nodig heeft, niet het paard......

Dustinlover, doe wat je goed lijkt....

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:19

Buiten de teugel geeft niemand rijtechnisch commentaar dus ik zal een poging wagen :P

Je geeft je punten zelf al aan..

Je handen moeten echt minder pianospelen. Ze hoeven niet kaarsrecht maar dit is wel heel plat. Ook je handen hoger dragen. Het plaatje oogt alsof je zo rijdt omdat ze hangt aan je hand???

Verder goed RECHTOP zitten en vooral meer op je KONT zitten.
Iets stoort me aan jou in combinatie met je zadel maar kan niet goed zeggen wat.
Is je zadel misschien een beetje aan de kleine kant voor jou? En dan bedoel ik niet alleen het zitvlak maar ook de kniewrongen. Kan me voorstellen dat het moeilijk is in dit zadel goed op je kont en recht te zitten.
Aan de andere kant weet ik niet of een groter zadel past op jouw paardje.

Verder zou ik proberen haar achterhand meer te activeren en dit minder proberen op te vangen met je hand maar met je zit.

Hij oogt trouwens inderdaad schraal in verhouding met die eerste foto waar hij jonger is. Heeft dit een bepaalde oorzaak?
(Niet dat hij er slecht uit ziet hoor ;) )

Tenslotte veel succes met je paardje! Het is en blijft een ingewikkelde bezigheid dat paardrijden..

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:44

Ik zou haar ook graag een keer zien lopen zonder de teugel, lekker het neusje eruit en proberen te strekken, hoe gaat dit? Ik heb geen verstand van deze hulpteugel, maar ik snap niet zo goed hoe deze ervoor zorgt dat het paard beter in balans gaat lopen? Het idee dat ik er nu bij krijg is dat de teugel zorgt voor meer steun, maar is het niet de bedoeling dat het paard op eigen benen leert lopen?

Veel vragen haha, maar voordat ik iets ga roepen ben ik hier wel benieuwd naar :).

Verder denk ik dat je je beugels wel een paar gaten langer mag, tenzij jij ze korter hebt om haar ongebalanceerdheid op te vangen :). Probeer je paard wat meer te activeren van achteren, als ze wat meer spiermassa heeft ontwikkeld komt het best wel goed met jullie!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 08:07

Dankjewel Gaelle voor de uitleg over de teugel :)

Over haar schraalheid: Dit is juist dik voor haar.. vorig jaar heeft ze haar veulen verloren en hebben we haar met moeite zo weer kunnen krijgen.. Ze is wel degelijk aangekomen alleen is ze achter wat ingevallen. Dus onderconditie.. nou nee... Iedereen die haar in het echt ziet herkend haar niet omdat ze zoveel is aangekomen.. en als 3 jarige zien jullie spieren? daar kwam ze recht uit de weide ;)

Even over haar hoogte.. ik ben 1.83 dus ja ik ben gewoon groot en ben blij dat ze zoveel is gegroeid want anders had het niet meer gepast.

@ Maud: Nee ik laat haar niet meer dekken. Heb gisteren een 2 jarige Wodan x Balou Du Rouet junior gekocht. Dus daar ga ik eerst mee aan de gang volgend jaar en dan zien we weer verder.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:27

@Rowan, wat een rotcommentaar weer wat er gegeven wordt door een aantal bokkers.

schraalheid paard: Deze merrie is vanuit een hele slechte weide een maand bij mij op stal geweest. Daar kwam ze gelukkig goed aan. Daarna is ze naar een andere stal gegaan waar ze helaas haar veulen verloren heeft en ook haar leven was niet veilig toen. Als je dit paard toen zag en nu dat ziet ze er nu super goed uit!!!
De bespiering komt dadelijk wel weer door het rijden.

Balanceerteugel: Op alle foto's zie ik dat ding slap hangen. Op geen ene foto zie je hem aangespannen staan.
Zoals gaelle al zegt: Als je met deze teugel alleen al meer ontspannen kan rijden dan is dat geen probleem.
Zodra dadelijk alles wat beter gaat heeft ze deze niet meer nodig. Ook de ruiter moet even het vertrouwen in het rijden weer krijgen.

Verder RT: Ik zou misschien beugels toch iets langer doen, meer rechtop opzitten en probeer naar voren te kijken. En handen meer rechtop.
(hoeveel inch is je zadel? )

Al met al voor een lange tijd niet gereden te hebben met haar ziet het er niet heel slecht uit.

Geniet er maar van Rowan.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:41

ik wil al net zeggen.Wat een gezeik over die balanceerteugel. Ten 1e, het heeft totaal niet hetzelfde effect als een slof en ten 2e, dames, kijk nou eens goed naar de foto's... Dat ding hangt gewoon slap.
Schraalheid vind ik ook wel wat meevallen. Ik vind het er verder wel netjes uitzien.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:55

Ach, iedereen die dit paard zou kennen, zou niet zeggen dat ze iel/schraal is.

Fabiola is gewoon een slank paard en ze heeft er echt werkelijk veel slechter uit gezien toen ze haar veulen verloor.
En haar eigen leven toen ook aan een zijden draadje hing.

Ik wil eigenlijk niets over de balans-teugel zeggen, omdat werkelijk alles al gezegd is.
Maar ik moet toch even zeggen dat het weer typisch bokt is, om dingen te roepen zonder er werkelijk iets over te weten.
Want je kunt toch duidelijk zien dat dit geen slof teugel is?
En als je het zou opzoeken, dan zou je zien dat het totaal iets anders is. Maar blijkbaar is het makkelijker om meteen te schreeuwen, dan om eerst eens jezelf er in te verdiepen!

Fabiola ziet er netjes uit.
Verder zou ik er wel aan werken om haar bespiering in haar achterhand wat sterker te maken, maar dat meestal al een moeilijker punt bij haar.

Verder blijf ik bij de punten:
-Recht op zitten ( maar ik weet dat je last hebt van je rug..)
- Handen rechtop.
- Naar voren kijken.
- Hakken uitdrukken.
- In het midden/voor in het zadel zitten, niet achter.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:35

link voor balansteugelo die ik vind...
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1005466&&start=100
dit is toch heel wat anders?? deze gaat helemaal niet door het bit heen

edit; oke dit is dus niet wat ze bedoelt, Maar nu vraag ik nogsteeds of íemand kan uitleggen wat het doet! Hoe is zijn werking op het paard.
En op internet staat dat er dus iets achter zn kontspieren ofzo moet, maar dat zit hier niet aan...gaat dan niet de werking verloren. Omdat je toch alles in verhouding moet hebben...

Dit is trouwens niet aanvallend bedoelt ofzo, ik wil gewoon weten hoe of wat.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:29

Een balanceerteugel loopt op katrollen die aan het bit zitten. De lijn loop vanaf de singel door de katrollen aan het bit, naar ringetjes aan de teugel. (Zoals op de foto) Zodoende gaat de teugel als hij op de juiste maat staat in een boogje hangen (ruimte)
Normaal hoort er nog een stuk onder de buik door te lopen naar de staart. Vind ikzelf erg dieronvriendelijk. Staart wordt letterlijk naar beneden en naar voren getrokken.
Werking is heel divers.
1 : als een paard hard in de hand trekt, zal hij eerst de ruimte in de teugel straktrekken, daarmee naar voren en naar beneden gestuurd worden, zal de ruiter de meeste stugheid niet in de hand krijgen en dus wat soepeler op die kracht kunnen reageren. Paard kan heel moeilijk bit vastpakken...
2 : als de ruiter een hele harde hand heeft, zal hij eerst de ruimte uit de teugel trekken, hiermee het paard naar voren en naar beneden sturen, zal het paard een niet zo harde en trkkerige ophouding in de mond voelen
3 : Als het paard aan een kant heel erg vastpakt, zal de door de katrol veroorzaakte lichte spanning op de losse kant van het bit blijven bestaan. Probleem is namelijk niet de sterke kant, maar de kant die het paard loslaat. Hierdoor blijft er heel licht contact.
4 : Je raadt het al: als de ruiter een hele stugge kant heeft....
5 : Stel een paard is heel erg stijf of heeft pijn of angst, zal het zijn rug vasthouden. Als ruiter heb je het dan niet zo makkelijk. Met het gebruik van de balanceerteugel, ben je als ruiter in staat zonder veel druk op het bit, het paard te leren strekken naar voren en beneden. Zodoende kan je zonder strijd en kracht toch een paard los krijgen.
6 : als een paard achter het bit loopt, zich opkrult, zal de balanceerteugel verhinderen dat het paard contact kan verbreken. Zo stelt het het paard in staat om aan het bit te lopen (wellicht weer de ruiterhand te vertrouwen), te rekken naar het bit en daarmee de rug los te laten.

De teugel heeft dus eigenlijk een soort veerwerking, mits op de juiste maat en afstand gesteld.
Met de teugel rijden heeft zin voor een periode van 2 weken tot een half jaar. Daar je de teugel steeds minder kan gaan laten werken door de lijn steeds losser te maken, kan je geleidelijk aan afbouwen. Tot het moment dat de lijnen echt steeds loshangen, dan gaan de katrollen heen en weer en dat resulteert in onrust aan het bit. Dan moeten ze er echt af. Dus afhankelijk van het probleem van de ruiter en/of paard blijf je hem gebruiken.
Voordeel van dit systeem boven slof is dat de ruiter de lijn niet kan vastpakken en deze dus ook niet onbedoeld strak kan trekken.
Voordeel boven Thiedeman: Thiedeman is of los of vast. Paard kan zich er makkelijk op vastzetten. De balanceerteugel behoudt een lichte verende druk en als het paard het bit wil vastpakken, rolt deze gewoon weg. Valt hij op zijn snuit, zal dus evenwicht moeten bewaren.

Ik persoonlijk vind het een heel fijn hulpmiddel voor paard en ruiter. Natuurlijk niet zaligmakend, maar wel een stap in de hopelijk goede richting. Het voorkomt niet dat een paard voorover loopt, dat moet het voorwaarts rijden doen. Dat laatste geeft een meerwaarde aan de werking van deze teugel.

Hoop dat je er iets van snapt...
Anders vraag maar

Je mag dit ook op bokt zetten als je dat wilt

Groetjes Gaelle