Recreatie ruiter > geen les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Recreatie ruiter > geen les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:36

Hey,

Ik ben vandaag wat gaan rond zien voor een manege want wil graag terug gaan paardrijden.
Ik kwam dus bij Manege X en vroeg dus of ik ook eens met de instructrice kon praten omdat ik soms nogal onzeker kan zijn vooral bij galop en wou weten wat voor lessen zij gaf (misschien kon zij mij wat zekerder maken).
Nu dus ik ben gewoon recreatieruiter als ik ooit een eigen paard heb wil ik gewoon dus gewoon lekker kunnen buiten rijden en misschien wat VD enzo, ik ben nooit van plan wedstrijden te doen.
Zij zegt dat ik dus eigenlijk geen echte lessen nodig omdat ik dus niet 'echt' ga paardrijden en dat ik dus een bomproof paardje moet zoeken en misschien moet leren hoe dat ik moet zitten en dat het dus niet nodig is dat ik hele lessen mee rijd.

Mijn vraag is nu wat is het beste dat ik hele lessen mee rijd of dat ik enkel zitles nodig heb?

Bedankt voor eventuele reacties.

Laura

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:38

Nou, lijkt me toch wel handig dat je (ook al is het niet heel regelmatig) even een lesje neemt om de zoveel tijd.
Dan kan iemand je even op basis wijzen en kijken of je goed met hem bezig bent, ook al is het recreatief.
Als ik recreatief zou rijden, zou ik daar een fijner gevoel bij hebben. Dat je toch weet van, ik zit hem niet in de weg o.i.d.

*Edit typfout
Laatst bijgewerkt door Nikeyy op 18-03-10 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:38

Wat raar dat een instructice zegt dat jij geen les nodig hebt omdat je niet "echt" gaat paarrijden?!
Ik zou zeker zitlessen gaan nemen, want juist bij de recreatieve ruiters zie ik veel zit houding foutjes erin sluipen.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:39

Ik zou les nemen,het maakt toch niet uit dat je geen wedtsrijden rijd,als je nu goed leert rijden dan gaan jij en je toekomstig paard er plezier van hebben.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:40

Ik vind persoonlijk dat ook een recreatieruiter zijn paard gezond moet houden, en dus lessen zou moeten volgen. :) Tenslotte kan je een paard in het bos ook verkeerd belasten en naar zijn grootje rijden...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:45

annebe schreef:
Wat raar dat een instructice zegt dat jij geen les nodig hebt omdat je niet "echt" gaat paarrijden?!
Ik zou zeker zitlessen gaan nemen, want juist bij de recreatieve ruiters zie ik veel zit houding foutjes erin sluipen.

Misschien had ze het te druk wou ze niet nog een lesser erbij? Ik vond het ook een rare uitleg daarom dat ik eens hier kom horen of er nog recreatieruiters zijn die enkel zitles nemen of hele lessen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:46

Miryamk schreef:
Ik vind persoonlijk dat ook een recreatieruiter zijn paard gezond moet houden, en dus lessen zou moeten volgen. :) Tenslotte kan je een paard in het bos ook verkeerd belasten en naar zijn grootje rijden...

Daar heb je gelijk in. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:47

Ook recreatieruiters willen een paard dat fijn in zijn lijf zit toch? Dan is les heel erg aan te raden omdat foutjes er zo in sluipen en een instructeur je kan helpen deze sneller te corrigeren :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:49

Heino schreef:
Ook recreatieruiters willen een paard dat fijn in zijn lijf zit toch? Dan is les heel erg aan te raden omdat foutjes er zo in sluipen en een instructeur je kan helpen deze sneller te corrigeren :)

Moet ik dan elke week lessen nemen of zou het dan voldoende zijn af en toe (enkele keer in de 2-3 weken en een extra keer als ik gevoel heb er klopt iets niet)?

RoodZonnetje

Re: Recreatie ruiter > geen les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:51

Ik ben zelf van plan eens in de twee weken les te nemen. Maar dat hangt er ook vanaf hoe je paard nu in zijn vel zit denk ik. Ik loop niet tegen veel problemen aan dus vind meer les niet nodig (en mijn portomonnee ook niet :+)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:52

Wat een rare uitspraak :\
Ook als recreatie ruiter moet je netjes op je paard zitten en de juiste comando's geven etc.
Je lest niet alleen voor een of ander proefje, maar ook om je paard en jou een beter team te laten worden jaja ogen op de grond is imo altijd belangrijk

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:52

Willekeurig welke tak van de paardensport je beoefend, je moet je paard ten alle tijden soepel/los kunnen houden.
Persoonlijk vind ik dat je de eerste basis moet kunnen rijden, d.w.z ten minste moet weten wat stelling, buiging tempowisselingen en liefst ook nagevelijkheid aanvoelen en kunnen rijden.
Stel, je paard word kreupel en krijgt last van zijn rug, hals, schouder of weet ik wat, dan moet/wil je toch wel dat je hem kan helpen weer lekker te kunnen lopen, dus soepel maken.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:53

Ik sluit me volledig bij Heino aan :D
Ik ben net weer begonnen met lessen en ben van plan om de week te lessen.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:54

Ik zou sowieso wel lessen volgen!
Is al beter voor het welzijn van je paard!
en het is en blijft een paard wat je rijdt!
en je leert toch beter zitten en een paard ´besturen´!
en het is sowieso wel fijn als je je paard snel kan stoppen!

had van de zomer een noodstop geval!
Kwam in een behoorlijk tempo in galop door de bocht en had al vaart geminderd!
liep er een jochie van een jaar of 6 over het ruiterpad!
Ik zette mijn paard meteen op de noodrem en stuurde hem tegelijkertijd meer naar links!
jochie had nog steeds niks door en ouders waren nergens in de buurt!
ik dat jochie aangesproken en gezegd dat hij naar zn ouders moest gaan!
Liep toen ook meteen weg!
Ik was wel geschrokken en mn paard had nog 2 dagen daarna elke een flinke rem in zijn rijden!
was overigens wel trots op mn paard!
wel weer fijn dat getrainde dingen soms goed van pas komen en werken!

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:06

ik ben ook recreatieruiter maar volg standaard iedere zondag een les met mijn paard.
Ik heb zeker niet de ambitie om ooit wedstrijden te gaan rijden...
Het is gewoon een leuke aanvulling op je weekindeling wat je met je paard gaat doen en daarnaast wordt je paard en jezelf er zeker niet slechter van! Je leert er altijd van dus waarom niet!!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:32

Ik ben ook recreatieruiter en ik neem 2x in de week les.
Ik zou wel lessen nemen omdat het beter zal zijn voor je paard. Hij zal zijn lichaam beter kunnen gebruiken en het helpt ook tegen scheefheid (rechtrichten!). Als je problemen hebt, heb je altijd een basis waar je op terug kunt vallen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:37

Ja hoor het is juist goed om les te nemen en te leren hoe je je paard soepel en los door het lijf houdt . en hoe je je paard zijn lijf goed laat gebruiken om zo verkeerde belasting en ongelijke slijtage te voorkomen. je zit nu eenmaal lekkerder op een soepel lopend paard dat fijn aan je hulpen is dan op een stijve hark nietwaar? 8-)

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:17

Les nemen, ben het met de meeste eens..

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:19

Ik rijd ook recreatief maar heb ook gewoon les :)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:23

Ik vind dit ook een zéér vreemde reactie. De basis moet er goed in zitten en onzeker het bos ingaan lijkt me helemaal niet slim.
Als ik jou was zou ik eerst gewoon lekker gaan lessen tot je helemaal zeker bent dat je het paard onder controle hebt, zn passen aanvoelt en hem ook lekker los in zijn lijf kan rijden.
Als dat allemaal goed zit, kan je wat minder gaan lessen. Als je dan tegen problemen aan loopt les je weer wat vaker.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:26

Ik vond het ook een rare uitspraak en ik ga zeker lessen nemen (maar ga dan wel naar een andere manege).
Ik heb momenteel geen eigen paard maar ik kan nu al oefenen voor later en ben ik teminste bezig met paarden.
Ik ben naar een andere manege gegaan en de lesgever daar zegt dat het ook noodzakelijk is en begrijpt de uitspraak ook niet.
Bijleren kan nooit geen kwaad.
Iig bedankt voor de reacties :D .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:28

Ik ben ook recreatie ruiter, en k heb toch echt iedere week les. Je wilt toch je paard lekker soepel houden

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:37

Lauratje_88 schreef:
Ik vond het ook een rare uitspraak en ik ga zeker lessen nemen (maar ga dan wel naar een andere manege).
Ik heb momenteel geen eigen paard maar ik kan nu al oefenen voor later en ben ik teminste bezig met paarden.
Ik ben naar een andere manege gegaan en de lesgever daar zegt dat het ook noodzakelijk is en begrijpt de uitspraak ook niet.
Bijleren kan nooit geen kwaad.
Iig bedankt voor de reacties :D .

Goed zo.
Zou daar zelf ook nooit willen rijden kan nooit goed zijn.
Ik had vroeger ook gewoon regelmatig les alleen had ik weer problemen met instructeurs die na 2 of 3x niet meer kwamen.

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:38

hier ben ik het niet mee eens, neem zeker wat lessen

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:50

Wat raar :O ook al rijd je reacreatief ook jij wil/moet toch wel graag weten waar je mee bezig bent? of zie ik dit nu zo verkeerd? vind het maar een rare gedachte sorry :o