7 jarige Vivaldi en Valyra (L1/L2) dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnkeVivaldi

7 jarige Vivaldi en Valyra (L1/L2) dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:13

Bedacht me vandaag dat ik maar weer eens een horse at work wou maken.
Dit keer met beide pony's (beide 7 jarige merries, rond 1.56)
De donkerbruine merrie heeft als afstamming Garanco en de vos Negro (deze pony is van mijn zus, Valyra op bokt).
Met de vos heb ik binnenkort mijn L2 debuut, met de donkerbruine wacht ik nog tijdje maar ben er wel L2 startgerechtigd mee.

De problemen met mijn houding al tijdje mee zit zijn:
- terugwerken met linkerhand
- afsteken linkerbeen
Ik ben hier hard mee aan het oefenen.. maar die houding neem ik vaak automatisch aan, dus het is lastig!

Dan nog even een probleem bij mijn donkerbruine pony, zoals op de foto's te zien neemt ze altijd de staart mee tussen haar benen tussen het rijden. Daarbij moet ik wel zeggen dat ze een héle dikke staart heeft. Ik dacht dat het kwam omdat ze in de rug wat vast heeft zitten en ze hierdoor de staart knijpt, ben bij 2 mensen geweest voor haar rug maar die zeiden beide dat het daar niet mee te maken heeft. Ik vraag me het nog af of het niet toch uit de rug komt, maar heeft iemand ook problemen met dat het paard dit doet? Dan hoor ik het graag

Hier de foto's:
Afbeelding
Eigen pony Vivaldi

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
halsstrekken, wat de laatste tijd gelukkig erg goed gaat!

Afbeelding
Galop gaat altijd lastig..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar is zeker welkom!

Arinossa

Re: 7 jarige Vivaldi en Valyra (L1/L2) dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:17

Leuke paarden!
Wat mij opvalt is dat je beugels aan de korte kant zijn, waardoor je voorover gaat zitten..

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:18

Bedankt! Ga binnenkort wel keer met langere beugels rijden, kijken of ik daardoor beter zit :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:28

Ik zie nergens een echt erg knijpende staart hoor, lijkt alsof hij gewoon afhangt op de foto's.
Leuk pony's, beugels kunnen idd een gaatje langer dan kan je je been wat langer maken en ga je vanzelf beter zitten.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:32

Nee weet ook niet wat het is.. het bovenste deel knijpt ze (meestal) niet maar ze neemt wel altijd staart mee tussen de benen, geeft altijd onrustig beeld dus daar baal ik wel van!

Just_Me89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:30

Inderdaad, recht opzitten, handen mogen ook wel iets hoger. Maar dat komt allemaal wel als je recht op gaat zitten.

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:35

Hoi,
Ziet er netjes uit hoor, probeer alleen wel goed op je voeten te letten. Met name bij het tweede paard ben je best veel aan het 'prikken'. Zo lijkt het in ieder geval.

Tourrebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:50

Hallo,

Ziet er leuk uit... mijn tip is om je handen wat hoger te houden. Je handen liggen nu bij je op schoot.. veel plezier met je paardjes

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:01

beugels veel langer. stuk of 3 gaten mag je denk ik wel naartoe werken ;)

en probeer inderdaad je handen een stuk hoger te houden. op zich lijk je niet te streng in je hand, maar je hebt ze wel in een 'vastzethouding'. vooral de vos loopt ook met een valse knik in de hals, heel duidelijk te zien op de 1e en 2e vos-foto's. bij de donkere is het iets minder, maar ze zou toch nog iets ronder mogen naar mijn idee.

verder wel leuke paardjes, succes op wedstrijd! ;)

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 07:16

Bedankt allemaal, ik ga er aan werken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:33

wat mij opvalt is idd het voorover zitten, misschien dat een gaatje (of twee)langere beugels helpt, ik denk ook dat het naar buiten steken van je voeten dan al wel eens wat minder zal zijn

de beugels vallen me trouwens bij het vosje meer op dan bij de donkere :)
, en je mag je handen ook wel wat meer dragen , je houd ze erg laag
verder heb je absoluut twee leuke pony's onder je kont :j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:40

Je hebt een echte springruiter houding. Ga zitten op je billen recht op, beugels langer handen meer zelf dragen. En let op je tenen, die floepen naar buiten ;)
Je hebt leuke paardjes tot je beschikking. Heb je met beide ook les?

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:38

Als eerst wil ik je complimenteren voor de goede staat waarin je paarden verkeren vooral na deze strenge winter. Veel paarden hebben zwaar gehad deze winter.
Ik neem aan nu je naar de fotos gekeken hebt je weet wat je aan je houding moet verbeteren. Inderdaad even je beugels iets verlengen. Eerst zou je je moeten richten op de oorzaak waarom je voorover leunt. ( met korte beugels kan je namelijk ook prima rechtop zitten) Al eerst zou je moeten beginnen je eigen handen te gaan dragen, zodat je elleboog aansluit op je hak en zo je onderarm met je teugel, naar de mond toe 1rechte lijn vormt.
Met vooral die bruine, moet je je meer gaan richten op balans. De galop gaat lastig, logisch omdat hij tegen de druk ingaat en zo balans en drive mist. Maar dit geeft tevens aan dat je in het totaliteit meer moet gaan verlengen. Op de foto waar je aan het halsstreken bent, laat je je paard met zijn neus eruit dalen. Hierdoor maakt hij zijn pas af. Bij het halthouden staat hij gestrekt, rijdt hem achter iets meer aan en laat voor zolang hij neerwaarts is en een neuslengte voor de loodlijn loopt lekker voor wat het is. Ga oefenen op balans en wanneer hij tegen de druk ingaat dit kan oplossen met been.
Het probleem wat jij aangeeft met de staart, kan uiteraard te maken hebben met de manier waarop hij zijn staart draagt. Veel mensen spreken over het ontspannen van de rug. Een paard kan zijn rug niet ontspannen, een paard kan alleen zijn buikspieren optrekken WAARDOOR ze rug ontspant.
Dit heeft ook alles te maken met het verhaal over balans. Wanneer jij hem zijn buikspier laat optrekken door activiteit en lengte in de neus zal hij zijn staart gaan dragen, naar de kant waar het been dragend is ( als je het goed doet de kant waar jij op rijdt)

Wanneer je dit op beide paarden toepast zal je zien dat en jou houding veranderd omdat jij je paarden jou niet meer heen en weer laten gooien door balans te kort en dat ze gedragen, ontspannen gaan lopen. En hierbij ook de passen af blijven maken.

Back to basic

Good luck, en voor meer vragen! Altijd welkom

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:21

@chocobroodje: Ik heb alleen clubles 1 keer in de week, verder geen privéles..
@_Celien: bedankt voor het vele commentaar, ik ga er zeker wat mee doen. Als ik vragen heb hoor je het!

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:42

Ziet er netjes uit hoor Anke!
Ik vind Vivaldi erg veel vooruit gegaan, die loopt veel losser. Alleen in de gallop nog iets meer op je kont zitten, en net als dat de andere zeggen beugels iets langer en dan komt het helemaal goed. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:46

AnkeVivaldi schreef:
Nee weet ook niet wat het is.. het bovenste deel knijpt ze (meestal) niet maar ze neemt wel altijd staart mee tussen de benen, geeft altijd onrustig beeld dus daar baal ik wel van!

Dit doet een van mijn merries ook, maar dat is puur omdat haar staart zo giga-dik is. Ik kan er dus ook niks aan doen, behalve erdoorheen kijken.. :)

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:51

Heb zelf al zitten denken aan 'staart uitdunnen', maar weet niet of dat wel verstandig is haha!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:59

Waarom zou je? Een mooie dikke staart zou ik gewoon laten voor wat het is.. *D Heb je er wel eens commentaar opgehad? Ik tot dusver nog niet, ook niet van jury's.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:59

Bij de vos zou ik de beugels een gaatje of 2/3 langer doen, je zit erg kort.
Ga rechtop zitten, en meer op je kont.
Ik zou zeker niet de staart uitdunnen trouwens ;)

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:29

Ik hoor vaak van mensen dat ze denken dat het komt omdat ze last van haar rug zou hebben maar dat is dus getest en vertrouw er maar op dat dat dus niet zo is. Vind het alleen zelf niet zo mooi haha, hou meer van een mooie gedragen staart. Maar niks aan te doen :) Ik laat het dan inderdaad maar voor wat het is!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:24

wat een mooie paardjes zeg,
tipje: probeer je handen wat meer te dragen , nu lijkt het alsof je ze vast zet

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:01

Hey Anke!
Leuke foto's en zeker is Vivaldi idd erop vooruitgegaan zeg! Leuk
Idd je beugels iets langer, en voor de rest gewoon lekker blijven rijden ;)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:05

Ziet er goed uit ! :D
En inderdaad je beugels 2 a 3 gaten langer, dan kun jij beter je lijf langmaken en dan val je ook niet zo snel voorover! En verder je hebt ze lekker aan het lopen! :D

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 15:41

Bedankt!
Heb laatst even gereden met lange beugels, wel heel erg wennen heb ze normaal nooit lang. Maar ga het volhouden :)

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:04

Chaos schreef:
Waarom zou je? Een mooie dikke staart zou ik gewoon laten voor wat het is.. *D Heb je er wel eens commentaar opgehad? Ik tot dusver nog niet, ook niet van jury's.

Dus zolang de jury ergens iets niet van zegt, horen wij er van uit te gaan dat het goed is?
Je moet er toch naar vooruitstreven de jury juist te laten zien dat je oplossendgericht aan het rijden bent, zeker als je weet dat wanneer je paard zijn staart gaat dragen door zijn buikspier op te trekken en dragend en stuwend te onderscheiden