paard vliegt steeds weg om niks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

paard vliegt steeds weg om niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:14

Hoi,

ik rij nu op een 4,5 jarig friese merrie. Het ging een poosje heel goed met rijden. Maar ze heeft een raar gevoel voor humor. Als we even lekker relaxed aan het rijden zijn. Springt ze zomaar zonder een of andere reden of ik moet iets niet kunnen horen of zien maar dan springt ze zomaar ineens weg. Ik krijg haar wel makkelijk weer terug. Maar het blijft lastig. En ik word er ook niet echt vrolijker van.

Vjestagirl

Re: paard vliegt steeds weg om niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:16

Paard springt nooit weg om niets, simpelweg omdat dat niet logisch is. Als je paard weg springt is er echt iets aan de hand. Zij ziet of hoort iets, wat jij misschien niet ziet of hoort, of wat je niet opvalt.

Bezig houden is de oplossing. Veel figuren, veel overgangen, steeds als ze denkt dat je net ergens lekker mee bezig bent wat anders gaan doen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:51

okay daar ben ik al fruk mee bezig. Heel 8jes, gebroken lijnen wijken enzovoort

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:01

Paarden zijn nou eenmaal vluchtdieren, zelfs een kop koffie kan ze op de vlucht doen slaan.
Want dat is toch wel heel erg eng.

Goed bezig houden inderdaad, zodat hij geen tijd heeft om aan andere dingen te denken of zich er ook maar iets van aan te trekken.

Als je zorgt dat hij de aandacht op jou vestigt, zal hij waarschijnlijk ook niet zomaar ineens wegspringen

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:18

Dit herken ik heel erg en mij is geadviseerd om veel overgangen, tempowisselingen en (onzin)figuren te rijden. Gewoon lekker bezig houden en geen rechte stukken vooruit. :)

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:04

Ik herken dit ook, meestal wordt het ook minder als de paarden ouder worden, ze hebben dan veel gezien en schieten niet meer zo snel weg, die van mij is inmiddels 7 en is nog steeds zo'n schijtluis, maar dat is de aard van het beestje en heb me daar maar bij neergelegd... Probeer hem ook altijd echt bezig te houden en het werk echt af te wisselen

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:26

Heb je al gekeken (na LATEN kijken) of er een blokkade zit ergens in de spieren? of dat je harnachement allemaal wel past en goed zit?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:29

het zadel is prima en ze heeft geen blokkades daar heb ik iemand van de manege al naar laten kijken. maar het is echt weg vlucht gedrag. Ze is inderdaad ook een schijtluis en ziet echt van alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:38

Behalve bezighouden, kun je je paard ook dapperder proberen te maken. Daag haar natuurlijke nieuwsgierigheid uit door rare dingen in haar wei/paddock/bak te leggen, doe eens een schrikparcoursje, en toon je een betrouwbare leider.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:50

veel dingen aan de hand aan haar laten zien. Veel trainen zodat je uiteindelijk met bijvoorbeeld zijl over haar hele lichaam heen kan strijken. Over zijl heen laten lopen etc. Doe dingen die ze eng vind terwijl je ernaast staat. Op deze manier leert ze dat dingen niet zo eng zijn als ze denkt en dat jij haar beschermig geeft, want jij bent erbij. Dit kan je langzaam op gaan voeren naar wanneer je erop zit (liefst wel altijd iemand erbij aanwezig hebben). Ik denk dat omdat je paardje op een nogal beschermd gebied staat alles wat dan anders klinkt, eng is voor haar.
Krijgt ze genoeg tijd om los haar benen te strekken en dingen te bekijken?
Ik denk dat je paardje ook nog erg jong is en gewoon veel dingen moet ontdekken. Het belangrijkste is dat je je zelfvertrouwen behoud en gewoon rustig blijft. Deze dingen gaan vaak net zo snel als ze komen zolang jij maar vertrouwen in je paardje blijft houden. Wanneer je angst gaat krijgen, dan pas beginnen de echte problemen.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:18

Veel bezig houden, maar hou er ook rekening mee dat het een 4,5 jarige is en geen kant en klare 10 jarige.
mijn Tinkertje deed dit ook toen ik hem net had, hij was toen 5, en dan denk je toch van een Tinker zo'n beetje het braafste ras..
Sinds dat hij 8 is begint hij een beetje te kalmeren, en heeft nu alleen nog dat hij gek gaat doen als ik alleen met hem aan het rijden ben en er komen andere paarden aan of bij. dan wil die gewoon ff stoer doen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:44

ze staat op een boederij waar vrachwagens auto's trekkers voorbij rijden boosjes ruizen enzovoort dus dat herkent ze wel maar als ze ergens anders een trekker hoort vliegt ze er weer vandoor

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:12

doet ze het steeds op dezelfde plek? of maakt dat niet uit

appiesjappie schreef:
Hoi,

ik rij nu op een 4,5 jarig friese merrie. Het ging een poosje heel goed met rijden. Maar ze heeft een raar gevoel voor humor. Als we even lekker relaxed aan het rijden zijn. Springt ze zomaar zonder een of andere reden of ik moet iets niet kunnen horen of zien maar dan springt ze zomaar ineens weg. Ik krijg haar wel makkelijk weer terug. Maar het blijft lastig. En ik word er ook niet echt vrolijker van.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:00

in de eene manege is het vaak op dezelfde plek en de andere manege op verschillende plaatsen

pipenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:16

Tja ik ben voorstander van negeren.
Gewoon doorrijden en doen alsof er niks aan de hand is.
Ze hebben allemaal in die leeftijd een periode dat ze bakkabouters zien.
Ik had met mijn paard het idee dat het een kwestie van uitproberen was.
Gewoon op blijven letten en overal op voorbereid zijn maar dan wel zorgen dat je geen gespannen houding aanneemt.
Springt ze dan weer weg, gewoon het been eraan en haar desnoods nogmaals langs die plek rijden.
Zodra jij die plek gaat vermijden en dus bevestigd dat daar inderdaad iets zit zal je haar steunen in dit gedrag.
Lekker doorrijden en negeren dus.

pipenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:18

appiesjappie schreef:
ze staat op een boederij waar vrachwagens auto's trekkers voorbij rijden boosjes ruizen enzovoort dus dat herkent ze wel maar als ze ergens anders een trekker hoort vliegt ze er weer vandoor

Bedenk wel dat trekkers een heel hoog geluid geven die jij niet hoort.
Het ene merk heeft het erger als het andere merk.
Dit kan dus in combinatie met de jonge leeftijd( ondeugend en uitproberen) verklaren waarom ze schrikt.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:24

Paard meer in de hand nemen en mee praten, tenminste als je zelf niet onzeker bent. Ook aan de hand overal mee heen nemen en overal aan wennen. Neem ook gerust een snoepje voor het paard mee om een goede herinnering aan "het gevaar" over te houden. Denk er aan lik op stuk te geven en beloning ook op het moment dat ze het goed doen en niet later of eerder.

Het paard moet je blindelings gaan vertrouwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 04:21

Bezig houden, negeren, voel je dat ie opspant eventueel wat binnenstelling vragen en desnoods een kleine volte (is moeilijker om uit te breken).

Ik weet niet hoe het met jouw paard zit, maar mijn merrie van inmiddels 13 is nog steeds zo'n tut die om elk dingetje een meter de lucht in springt. Bij sommige zit het er gewoon in. Je leert er wel mee om gaan. :) Lopen ze braaf: de hemel in prijzen!

En niet vergeten: het is niet omdat jij het niet ziet, dat het paard het niet ziet... :) dus "om niks" is relatief in dit geval.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 06:38

Klinkt als gewoon paarde humor. Lach erom en probeer net iet sneller als haar te zijn. Gaat vanzelf over.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:39

Een paard schrikt inderdaad niet voor niets: alleen is het geen logische schrikreactie voor jou.

Het wordt voorjaar en daar mee komt de hormoonhuishouding weer goed op gang. Sommige merries gaan daarvan spoken zien en er zijn kruiden voor om haar daarmee te helpen. Kijk eens of het met haar cyclus te maken heeft. Ik heb ook een merrie gehad die net voordat ze hengstig werd werkelijk overal bang van werd zonder ogenschijnlijke reden.

Ook een tekort aan magnesium kan een paard erg schrikkerig maken. Bij paardnatuurlijk kun je het voor een heel redelijke prijs kopen en met een paar weken tot een maand zou je verschil moeten merken als dat de oorzaak is.
Bijkomend voordeel: magnesium werkt prefentief bij gevoeligheid voor hoefbevangenheid en dat is met het aankomende grasseizoen best handig!

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:42

Nog vergeten: als je je eraan gaat ergeren maak je het probleem nog veel groter.

Ben je weleens aardige mensen tegengekomen als je op een dag een humeur hebt om op te schieten?
En als je een super dag hebt is dan niet iedereen veel leuker en aardiger?

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:55

Probeer het paard lekker bezig te houden zodat die geconsentreed is met zijn werk en niet wat er om zich heen gebeurt. Veel overgangenrijden... figuren rijden en weeet niet wel niveau je rijd maar misschien dan nog een pasje wijken. Hou hem bezig zodat hij concentreert op zijn werk.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:25

okay eel veel bezig houden. Dat probeer ik ook al voor een groot edel probeer bijvoorbeeld naar de hoek te wijken waar ze bang voor is maar ja dan krijg ik haar er ook niet in.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:59

Maar is het zo dan, als ze daar bang is dat ze daar hele maal niet meer na toe wil?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 17:29

zodra iemand in dehoek staat wil ze er wel weer in gaan. maar ik krijg haar bij sommige hoeken er niet in. de eene keer wel en de andere keer niet