Twisk voor het eerst springen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene18

Twisk voor het eerst springen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 07:49

Hallo bokkers!

Ik heb gisteren (zaterdag 13 maart) voor het eerst met mn pony gesprongen. (heb hem sinds 19 oktober 2009)
Op buitenrit heeft hij wel eens een boomstammetje gesprongen, en bij zn vorige eigenaren heeft ie wel eens vrij gesprongen, maar nog nooit met iemand op zn rug. Ik zou graag willen weten wat ik kan verbeteren aan mijn zit. Zelf heb ik al een aantal punten:
1: RECHTOP ZITTEN!!
2. Handen meegeven in de sprong,

Hij slingert nog wat voor de sprong, maar dat is een kwestie van oefenen door veel kruisjes te springen :)
De 3e keer dat ik spring galoppeer ik aan, en dan weet ik even niet wat mijn handen aan het doen zijn, maar het lijkt niet of ik hem door ze openneer te bewegen mijn pony in galop kan krijgen.. ? :?
nouja, hier is de video

Een tijdje geleden had ik nog een topic geopend of er iemand was die wist hoe ik mn pony rustig kon krijgen omdat hij in galop altijd ging rennen. Zoals nu wel te zien is, is dat probleem opgelost :D

Op het filmpje zie je 2x een andere jongen springen. Ik heb geen bewerkingsprogramma dus kon m dr niet uitknippen, maar daar moeten jullie dan mr even overheen kijken ;)

Oja, Uiteraard hebben we eerst ingereden en balkjes gedraafd en zijn we laag begonnen!

Ik ben benieuwd!!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 14-03-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd, heeft niet echt iets met RT-HAW te maken.

lailapri

Re: Twisk voor het eerst springen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:42

Ik vind de techniek beter als van de andere pony die springt. wel straalt de onervarenheid eraf, zou lekker gaan oefenen, dus lijntjes en in-uitjes, en dan over maand of 2 maanden nog eens een filmpje plaatsen. Natuurlijk niet dagelijks gaan springen en veel hoge hindernissen. Ik denk dat eerder aan 1 tot max 3x per week.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:45

ik vind dat hij een mooi techniek laat zien, rustig aan opbouwen en neem eens een springles. Wat een leuke naam voor je pony hoe kom je daaraan ?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:45

Als dit pas de eerste keer springen is, is het dan niet beter om met een lage hindernis te beginnen?
Zodat je eerst aan de techniek kan werken inplaats van de hoogte?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:47

Waren dit de eerste sprongetjes onder het zadel? Dan zou ik toch iets lager beginnen en dan langzaam wat opbouwen.. En voor de rest gewoon oefenen :) Is wel een erg leuke pony!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:15

Ik ga mee met kaatje, ik heb trouwens ook het idee dat jou evenwicht nog niet goed is. Aangezien je erg op de hals leunt boven de sprong! Let daarop :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:37

Hij heeft een hele goede techniek! Lekker rustig en ruim.
Hoe oud is hij?

Als ik jou was had ik eerst een paar trainingen alleen balkjes gedraafd, later een kruisje of twee achter elkaar, dan pas zoals nu een redelijk stijltje.
Maar hij pakt het goed op, nu zorgen dat je het rustig opbouwt dat hij het leuk blijft vinden :)
Héle leuke pony!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:55

Ik zou ook wat lager beginnen.

Maar vind wel dat je pony al netjes springt. Probeer ook wat meer over het midden van de hindernis te komen.
Zou gewoon les gaan nemen.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 14:10

garny95 schreef:
ik vind dat hij een mooi techniek laat zien, rustig aan opbouwen en neem eens een springles. Wat een leuke naam voor je pony hoe kom je daaraan ?

Op zn paspoort heet ie Gerard. Dat vonden we vreselijk, dus we begonnen te denken. Toen we m gingen halen kwamen we langs een plaatsje genaamd Twisk. Dat vonden wel wel een leuke naam ;)

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 14:12

CCindy schreef:
Hij heeft een hele goede techniek! Lekker rustig en ruim.
Hoe oud is hij?

Als ik jou was had ik eerst een paar trainingen alleen balkjes gedraafd, later een kruisje of twee achter elkaar, dan pas zoals nu een redelijk stijltje.
Maar hij pakt het goed op, nu zorgen dat je het rustig opbouwt dat hij het leuk blijft vinden :)
Héle leuke pony!

balkjes draven heb ik ook wel vaker met m gedaan ;)
en buiten zoals ik ookal zei over boomstammetjes.
Ik ga ook les nemen. 1x in de maand, en ook dressuur lessen 1x per week. verder gewoon zelf trainen :)

Bedankt voor je tip!

oja, Twisk is nu 5, maar hij is western beleerd, maar hij werd toen zo weinig bereden dat hij dat ook nog niet zo goed kon. We zijn gewoon dressuur op gaan pakken toen ie kwam. Dit jaar wordt hij 6

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 14:16

lailapri schreef:
Ik vind de techniek beter als van de andere pony die springt. wel straalt de onervarenheid eraf, zou lekker gaan oefenen, dus lijntjes en in-uitjes, en dan over maand of 2 maanden nog eens een filmpje plaatsen. Natuurlijk niet dagelijks gaan springen en veel hoge hindernissen. Ik denk dat eerder aan 1 tot max 3x per week.

3x per week is wel vaak hoor! ik hou het denk ik maar bij 1. Ik train wel bijna elke dag, maar dressuur :P
Ik zal over een tijdje weer een filmpje plaatsen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:17

je hebt springen en springen natuurlijk. Ik vind balkjes en cavaletti lopen ook spring training en na dressuur paar keer over een lijntje.

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:20

ik vind het erg hoog, voor de eerste keer dan. mischien moet je wat lager beginnen.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 14:23

lailapri schreef:
je hebt springen en springen natuurlijk. Ik vind balkjes en cavaletti lopen ook spring training en na dressuur paar keer over een lijntje.

Ja dat kan ook idd. Balkjes draven doen we ook wel eens onder dressuur training. En ik ga wat vaker een heel minikruisje opzetten (cavaletti hebben we niet) om m te leren dat ie rechtuit moet. Gewoon midden in de training er even een keer overheen en daarna weer verder trainen. (gewoon met dressuurzadel kan voor zo'n klein hupsje wel) :P

Ik ga in elk geval niet zoveel hoog springen. T is nu een kwestie van rechtuit en natuurlijk mijn eigen zit waar ik aan moet werken, anders belemmer ik m in aan de voorkant... dat is zonde!

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 14:43

RianneRianne schreef:
ik vind het erg hoog, voor de eerste keer dan. mischien moet je wat lager beginnen.

We hebben ook eerst lage hindernissen gesprongen en op het eind een paar keer een stijltje, en daar werd een flimpje van gemaakt, en die vond ik wel gaaf, dus ik dacht, deze zet ik er op :P
Maar ik ben met je eens dat laag beginnen wel t beste is :)

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 16:47

Minjon schreef:
Ik ga mee met kaatje, ik heb trouwens ook het idee dat jou evenwicht nog niet goed is. Aangezien je erg op de hals leunt boven de sprong! Let daarop :)

Dat klopt. Het is allemaal nog wat onwennig. Ik heb met mn eerste pony een ongeluk gehad waardoor ik in het ziekenhuis belande, en dat speelt altijd nog in mn hoofd. sindsdien ben ik heel anders gaan springen. Maar het komt allemaal wel weer terug ;)
Ik heb in Twisk veel meer vertrouwen dan in haar :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:24

voor cavaletti lag ik vroeger altijd de bak op baksteentjes.

marvanill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:46

Mooi paardje,

ik den kdat hij het wel kan als hij wat meer spieren heeft,
maar zijn techniek lijkt me prima!!

xx

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:37

Bedankt voor jullie reacties en tips! :D

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:59

hij springt mooi,maar ik zou een balk leggen een paar passen voor de sprong zo kunnen jij en de pony het beter inschatten en vermijd je ongelukken ik zie wel dat hij het al goed kan inschatten.het is een goede oefening voor de pony als je in-uitjes rijdt lage sprongetjes en dan opbouwen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:54

Ik vind het erg netjes :D , je pony springt erg rustig en beheerst. Mijn enige puntje is dat je vooruit moet blijven kijken voor en tijdens de sprong, dat werkt waarschijnlijk ook tegen het slingeren. Succes verder :D

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:59

voor een eerste keer vind ik het er netjes uitzien! beiden hebben er lol in, meid zit pony niet in de weg. :)

tip: goed recht aan rijden, en recht voor je blijven kijken, wat lager spingen en dan in uitjes gaan doen. goed voor jou houding en techniek van de pony!

ga zo door!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:22

Je kan ( volgens het spring topic van Marcel :D ) beter beginnen met een klein stijltje, omdat bij kruisjes vaak moeilijk is voor een beginnend paard om de hoogte goed in te schatten dacht ik!

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:07

Ik vind dat je pony best wel een goeie techniek boven de sprong heeft. Een tip om dat zwalpen voor de sprong te voorkomen is je handen voldoende uit mekaar te doen. Dit maakt het sturen makkelijker. Naargelang het beter gaat, kan je je handen meer naar mekaar toebrengen. 1 keer in de week het springen trainen vind ik ook voldoende. Maar je kan natuurlijk altijd wel cavaletti rijden voor de afwisseling. Succes!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:12

Leuke pony, doet het goed.
Ik zou de eerste 5 keren zelf gaan springen met een instructeur. Die kan je goed begeleiden, zeker met een jonge en onervaren pony.

Ook zou ik beschermers dragen, of heb ik daar overheen gekeken?
En denk om je eigen balans.

succes :D