Hoe krijg ik hem voorwaarts??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joykel

Hoe krijg ik hem voorwaarts??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 18:46

Sinds kort heb ik een kruising tinker ruin van 5 jaar oud. "ingereden" door een tiener, heel braaf destijds. Overal zijn zin in gekregen, werd hij lastig met het hoofdstel, reed ze met halster. wou hij niet lopen, eerst met een zweepje geprobeerd, later stond hij stil wanneer hij wou. toen heeft hij anderhalf jaar niks meer gedaan.
Hij laat prima iemand op zijn rug toe, maar zodra ik met hem ga rijden (in een bak, ken hem nog niet goed genoeg om mee naar buiten te gaan) begint het. of hij is vol energie en gaat eerst bokken, en dan stilstaan, of hij begint sloom, loopt een paar rondjes en gaat dan stilstaan. en daar zit het probleem, als hij staat krijg ik hem absoluut niet meer voorwaarts. Niet met een zweepje (reageert hij totaal niet op), niet als iemand met een longeerzweep achter hem zwaait, niet op kleine sporen, niet op lief doen, niet met een andere pony erbij, niet met kwaad worden, helemaal niks.....
Ik ben overal consequent in, en het gaat prima met hem, wandelen aan de hand, in de stal, poetsen, geen probleem. Wel is hij erg snel afgeleid. Ik denk dat het toch een kwestie van uitproberen is, maar weet even niet meer wat te doen. Wie kan me hierbij verder helpen???

Smoethie

Re: Hoe krijg ik hem voorwaarts??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:56

is hij helemaal in orde? Geen pijn past het zadel hoofdstel?
En anders NIET OPGEVEN!!
egt niet doen al sta je drie uur stil en NIET opgeven. Hij weet precies wanneer ze stoppen. Maar beloon hem bij 1 stapje in de goed richting.
Hij doet die het aan de longeerlijn? Loopt die dan wel door?
Ik zou zeggen geef en eens een flinke klap. 1 stapje is al voldoende tot een goed beloning. Je loopt hij beloon hem ga terug naar de basis en hou vol. Maak er een spelletje van. Je bent heel lief als hij loopt staat hij stil draai je de knop om zodat die weer gaat lopen!.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 20:10

pijn is het niet, daar heb ik als eerste op gecontroleerd...
ik geef ook niet op, maar hij helaas ook niet. een flinke tik heeft geen zin, hij reageert niet, en als hij er al op reageert is het door uit te halen met zijn achterbenen. Ik beloon hem uitbundig als hij loopt, maar het werkt niet. als hij staat staat hij ook echt als een huis, en ik kan de knop maar niet vinden om hem dan weer vooruit te krijgen. aan de longe gaat redelijk, dan loopt hij wel. (is er nog niet super bedreven in, had dat nog nooit gedaan)
als je de bak openmaakt stormt hij zowat eruit, dan loopt hij wel. dus hij vind het ook niet leuk om daar te lopen, maar ik vind dat hij daar toch echt eerst de basis moet kunnen voor ik met hem naar buiten durf, wat hij dan waarschijnlijk wel leuk zal vinden.....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:33

Denk dat hij totaal niet snapt wat je van hem wil
Heel normaal voor een paard om dan te bokken of te gaan staken/bevriezen
Misschien eens helemaal terug gaan naar de basis, dubbelen lijnen, grondwerk en vooral geduld, als je je geduld verliest bij een tinker, dan sluiten ze zich voor je af en kun je doen wat je wil , ze zullen echt helemaal in zichzelf keren en je krijgt er dan geen contact meer mee,
Dus je eigen gaan leren controleren en geduldig gaan werken, dan heb je een maatje voor het leven.

Bedenk ook dat hij een basis tempo heeft, ga daar eens mee aan de slag, van basis naar minder en dan weer naar een basis tempo, zodat hij weet wat je wil.
Als hij gaat stil staan, breng hem uit balans, en bij de minste of geringste stap naar voren heel erg belonen.
Het ligt echt niet aan het dier , maar aan jezelf, vraag of hij voor je wil werken en dwing het niet af , daar bereik je niets mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:36

ik denk dat jij gewoon heel snel op zoek moet naar een ernstige instructeur............. DRAMA zulke paarden!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:38

Ik zou als ik jou was helemaal opnieuw beginnen. Echt vanaf de basis. Zo als ik het nu lees, komt het op mij over, dat hij niet goed is ingereden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:40

CNTR ALT DELETE

werkt niet bij paarden :)

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:43

idd niet opgeven blijven proberen
en misschien ander voer??? (haver)

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:44

Ik had een verzorg paard die staakte. Zodra ik erop stapte dan liep ze 2 rondjes ging ze daarna stil staan en naar mn benen kijken van: Wat doe je? En echt niet meer vooruit gaan. Toen ben ik op aanrade van de eigenaar gaan freestylen! Het heeft een tijdje geduurt maar toch kwam er steeds een stapje extra bij en telkens als ze dan een stapje deed heel goed belonen. Uiteindelijk het ik heerlijk zonder stakingen op haar kunnen rijden maar het heeft dus wel een tijdje geduurd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:46

Hihi, naar probleem!

Ik heb dit gehad met de merrie uit m'n profiel, alleen blokkeerde die volledig. Hoe meer ik de merrie naar voren wilde schoppen, hoe groter de blokkering. Uiteindelijk gingen we dan niet naar voren, maar omhoog...
Oplossing was niet heel lief, omtrekken. En dan niet met twee handen aan de mond komen, maar echt één kant nemen. God, hoe leg je dit netjes uit? Het resultaat is (mits je paard niet hard in de mond is, dan kan het ook nog netjes) dat je paard het evenwicht verliest en automatisch dus voorwaarts zal moeten.

Je paard komt op mij vooral erg verwend over, dat hoeft niet van jou te komen. Maar hij lijkt er nogal hooghartig van geworden :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:48

KiWiKo schreef:
CNTR ALT DELETE

werkt niet bij paarden :)

Da's soms wel jammer.. resetten kan je wel proberen, maar gaat je hoop bloed, zweet en tranen kosten..
Goede instructie zoeken, ik modder nu de dagen zonder instr. ook aanzienlijk meer,
dan dat hij me in de bak rond commandeert, maakt wereld van verschil!!!!
Alhoewel ik bang ben uit jouw verhaal, dat er nogal wat gereset moet worden.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:55

Is je paard wel helemaal in orde? Ik ben bij mijn paard op een blokkade in de heupen en in de halswervels gelopen. Hierdoor liep hij tijdens het rijden eerst zeer voorwaards maar na een tijdje was hij niet meer goed aan het been. :( Omdat hij zo werklustig is was hij hier wel doorheen te krijgen, maar dat koste erg veel moeite. En dat terwijl het toch echt een superpaard is.
Ik heb een ostiopaat ingehuurd die deze blokkade's heeft weggehaald. Het resultaat is dat hij nu leniger in zijn lijf wordt en dat hij beter in zijn spieren is komen te zitten.
Misschien een tip????

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:01

Wat ik zo lees, is dit paard verwent en bepaalt hij wat er gebeurt. Dit moet je proberen langzaam terug te draaien, lees afdwingen. En ja, daar is soms een zweep bij nodig. Het is goed om het eerst op een vriendelijke manier te proberen, maar als dit niet werkt, zal je toch iets anders moeten bedenken. Al gedacht aan iemand die met 'probleem' paarden werkt? Deze hebben vaak ook handige tips...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:05

waar woon je ergens, misschien ken ik wel iemand die jouw paard inde meewerkmodus wil helpen :)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:16

neem heeel veel tijd hiervoor..
je moet eigenlijk denken dat je een paardje heb die nog niet ingereden is ondanks dat je er wel op kan zitten..
en haal er iemand bij die je persoonlijk kan helpen..
en misschien een keertje laten nakijken..?? misschien dat hij toch hier en daar wat last heeft ergens van?
of eens een flinke massage of iets?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:19

KiWiKo schreef:
waar woon je ergens, misschien ken ik wel iemand die jouw paard inde meewerkmodus wil helpen :)

Ja was ook mij gedachten waar woon je, hier zijn er ook wel nieuwe opstart middelen , heel vriendelijk zonder zweep ;)
Want ik geloof er niet in dat het paard verwend is, maar dat hij het gewoon niet snapt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:21

naaah, als ze bij mij in de buurt woont krijgt het dier echt wel een tik waar die van in de vooruit gaat........... maargoed, ik ben ook wat anders dan doorsnee ;)

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 23:01

bedankt voor alle tips..... hoe verschillend ook :D
Hij is inderdaad erg verwend, niet door mij maar door zijn vorige eigenaar. hij heeft overal zijn zin in gekregen en dat is goed te merken. Maar waar hij met andere dingen heel snel leert lukt dit met rijden dus minder snel.
Ik weet van iemand die hem vroeger gereden heeft dat hij alle gangen kende en een sprongetje kon maken. ook ging hij mee op buitenrit (met meerdere paarden)
Hij is heel zacht in de mond, kent de commando's, kent aansporen/drijven. ik heb geoefend met halthouden, wegstappen enz, en dit gaat prima. daarom vraag ik me af of het onwetendheid is, ik vraag namelijk nog helemaal niks van hem. alleen wegstappen dus, en daar gaat hij al op weigeren. eerst loopt hij even, soms fanatiek, soms sloom, maar altijd komt na een paar minuten het staken...
en die tik met de zweep.... dat heb ik geprobeerd, zachtjes, een flinke tik, het interesseert hem niet! hij haalt alleen uit naar achteren maar gaat er niet door lopen. en ik ga niet door blijven slaan....
Dus helemaal opnieuw beginnen is een goede tip, maar aangezien hij de commando's kent en vooruit gaat op druk en stem weet ik niet hoe je dan helemaal opnieuw moet beginnen. OVerigens doe ik het niet alleen, een vriendin met veel ervaring helpt, maar ideeën zijn altijd welkom!
Haver heb ik ook over gedacht, maar hij is alles behalve sloom, en bokt nou al vaker, dus of dit zo'n goed idee is.... als hij met andere paarden staat kan hij lopen als een trein!
Een massage ofzo kan misschien wel nog een optie zijn...
Freestylen ben ik niet bekend mee, hier zal ik eens wat meer over opzoeken....
mijn vraag blijft eigenlijk, als een paard het wel kan, maar dan toch gaat stilstaan, hoe krijg ik hem dan vooruit zonder zweep of dergelijke. ik heb hem ook al achteruit laten lopen (dat doet hij dan namelijk wel) en soms gaat hij dan wel vooruit, maar vaak maar een paar passen.
Oh ja, en hij doet nog andere aparte dingen, zo ging hij vandaag steeds dichter op de omheining lopen, zo dicht dat ik mijn rijbroek en been uiteindelijk eraan openhaalde, zo dicht loopt hij erlangs. Op dat moment reageert hij ook niet op benen of teugels en loopt gewoon door..... leek mij ook gewoon uitproberen of zie ik dit verkeerd...
Ik woon trouwens helemaal in het zuiden van het land.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:31

Ja ik ken alle dingen die je opnoemt, ik heb namelijk ook zo`n tinker lopen, je zal het toch met geduld en respect op moeten lossen en duidelijk leiderschap tonen en dat hoeft echt niet met harde hulpen, maar idd ga eens freestyle en wees duidelijk in je lichaam taal.

Je zal een paar dingen los moeten laten en dat is echt je ongeduld bij zulke paarden, vaak zijn ze niet eens dominant , maar juist zeer gevoelig.
Wat ik al eerder zei ik geloof niet in verwenden paarden , kinderen worden verwend , maar paarden kennen dit niet, hij heeft altijd de leiding mogen nemen.
Als hij wel alle knopjes erop heeft zitten en hij doet het nu niet meer , ligt het probleem dus ook echt bij jou en niet bij het paard, dus misschien even niet meer rijden en leer het dier eerst eens door en door kennen en hij jou, vaak en zeker bij een tinker kan dat wel 1 jaar duren voor ze zich echt aan je tonen.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:12

bedankt. het zal veel tijd en geduld gaan kosten maar het komt goed, ik heb er alle vertrouwen in....

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:35

KiWiKo schreef:
ik denk dat jij gewoon heel snel op zoek moet naar een ernstige instructeur............. DRAMA zulke paarden!!

de fout ligt niet bij het paard maar bij de mensen die erop rijden/ hebben gereden.

wat je ook eens kan proberen is een half jaartje niks doen, gewoon op het land in een groep, en dan opnieuw beginnen.
dat kan nog wel eens helpen. zelf heb ik ook een tinkertje, die is een tijdje door iemand anders gereden, daarna has hij heel hard in de mond en ook absoluut niet voorwaarts, in de winter kan ik bij mij toch niet zoveel, vind het te gevaarlijk om dan namelijk in het bos te rijden (of donker of hard en glad). dus nu heeft hij een half jaartje niks gedaan. toen ik vd week met hem ging wandelen, kwamen de paarden van de buren aangegallopeert. natuurlijk moet je als paard dan even stoer doen, weet niet hoe hij het presteerde, maar meneer heeft een 750m naast me in passage gelopen. hiervoor hoefde ik nauwelijks hulpen te geven. af en toe wilde hij sneller, maakte ik lichte ophouding, en dan stond meneertje al weer stil. de hardheid in de mond is al voorbij, voorwaartsheid, ik heb er nog niet op gereden, maar lijkt me ook wel goed te zitten, met longeren hoef ik ook nog maar kleine hulpen tegeven of hij gaat al voorwaarts..

veel succes

13maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:09

joykel, jij zegt in je 1e bericht overal zijn zin in gekregen.
Mijn vriendin d'r vader had zo'n paard gekocht,
die man heeft aan dat paard laten zien dat, íe voor hem niks was.
Die heeft hem gewoon onwijs lang aan de longe laten rennen en zodra die zachter ging
een tik gegeven (best gemeen, maar missien wel de oplossing)
En echt onwijs streng zijn, dat is uiteindelijk een onwijs goed paard geworden...
jammer genoeg heeft hij hem verkkocht |(

ik weeet alleen niet of het bij jou zal helpen, omdat jij ook zegt dat hij nergens op reageert.
maar ik dacht missien heb je er wat aan...

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:30

Probeer streng te zijn, en laat het paard niet zijn zin krijgen want dan kom je nooit vooruit..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:44

Caressaaa schreef:
Probeer streng te zijn, en laat het paard niet zijn zin krijgen want dan kom je nooit vooruit..

Zulke tips heeft ze dus hélemaal niks aan. Ze probeerde al streng te zijn, het dier staat en gaat geen stap vooruit. Als je een tip voor haar hebt, wees concreter, hoe moet ze het nu aanpakken? Aan zulke tips als deze kan ik me echt ergeren.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:24

bedankt voor de opmerking, dat klopt eigenlijk wel. Zoals al gezegd, ik ben al streng, doe nu veel grondoefeningen met hem en dat gaat prima. Maar staat nog steeds stil onder het zadel. Ben nu aan het longeren, hier merk je dat meneer gewoon geen zin heeft om te werken. Even een paar rondjes gaat het goed, en dan gaat hij ook stilstaan en draait naar je toe. Gewoon protest dus lijkt mij.
Ook een tip als: flinke tik met zweep heb ik weinig aan, hier trekt hij zich niks van aan en het is ook nog eens niet mijn manier.
Heb nu gewoon heel veel geduld en oefen leuke dingen met hem.
Nog een vraagje, ik lees veel dat mensen buiten gaan wandelen, dat zou leuk zijn en goed voor de band, maar dat durf ik niet. Als hij schrikt of iets hou je hem toch nooit??