6 jarig rubin royal x Ritmeister Dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DON___RUBIN

6 jarig rubin royal x Ritmeister Dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:01

Ik heb mijn paard nu enkelen maanden, en we gaan zondag starten om onze eerste wedstrijd
Vandaag ging het rijden echt slecht, hij hield links heel erg vast en staakte zelf paar keer
omdat hij er gewoon niet doorheen wilde uiteindelijk ging he redelijk goed, en heb ik gevraagt
of vriendlief wilde filmen het laatste kwartier .. Alleen nu heb ik net het filmpje geupload en zie ik
dat he op internet in super slechte kwaliteit is helaas ik heb op het moment niks beters
zondag worden profecionele foto´s genomen.

Rubin is een 6 jarige erg frisse ruin..
Ik rijd hem vooral op een rustig tempo opdat hij vaak erg dramerig is!
en laat hem dan op zn eigen benen lopen en rijd erna weer voorwaart
Mijn zit vind ik zelf niet oke ! daar scheelt nogal veel aan zoals mn rug
de meesten mensen zeggen dat het reuzen meevalt vind ik total niet
ik iriteer me eraan en probeer er hard aan te werken eveneens mijn been (het lijkt of ik constant drijf)

hier het eind beeld !

Nogmaals hij loopt normaal beter mij hij was vrij iritant vandaag, en bleef niet stilstaan ect
liep maar te drammen :o

Afbeelding

Afbeelding

Reacties zijn welkom

onley

Re: 6 jarig rubin royal x Ritmeister Dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:24

erg mooi paard heb je
en ziet er ook best rustig uit allemaal,

maar wat doe jij allemaal met je binnenhand?
daar mag je wel behoorlijk opletten.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:25

Je bedoelt links om hé?
Ja hij hield ontzettend vast daarom was ik vaak heel onrustig met die hand :o

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:28

DON___RUBIN schreef:
Je bedoelt links om hé?
Ja hij hield ontzettend vast daarom was ik vaak heel onrustig met die hand :o

moet je niet doen ;)
lekker het tegenovergestelde dan doen, je buitenteugel erbij dat die dan maar lekker
met buiten stelling gaat lopen, dan blijft die teminste nog recht onder je.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:29

Ja gelijk heb je hoor heb ik ook heel vaak gedan !
Maar denk dat je dat zelf ook vaak genoeg hebt dat je onbewust toch
Je hand vast blijft zetten als hij heel sterk geweest is :o

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:41

Leuk paard zeg! :D
Alleen wat je nu met je handen doet(los/vast) lost zijn ''vasthouden'' totaal niet op. Juist met een stille ontspannen hand rijden, want je bellemerd hem nu ook in zijn schouder, en dat is zonde ;) Als hij op links vast zit, rechterhand sluiten en daar naartoe rijden, zodat hij op 2 teugels komt. Als hij eenmaal op 2 teugels is, kan je weer aan losgelatenheid trainen!

Veel succes op wedstrijd, gaat zo te zien vast wel lukken!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:52

ziet er niet zo heel verkeerd uit,je ziet wel dat hij tegen de hand gaat zodra je doet schakelen,en zodra je zijwaarts wil gaan,ik zou proberen daarop te letten dat hij meer rond blijft,ik vind het wel een onwijs mooi paard,succes zondag wie weet zien we ons.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:57

DON___RUBIN schreef:
Ja gelijk heb je hoor heb ik ook heel vaak gedan !
Maar denk dat je dat zelf ook vaak genoeg hebt dat je onbewust toch
Je hand vast blijft zetten als hij heel sterk geweest is :o

klopt indd!! te vaak zelf ik hoef nu helemaal niet meer aan de binnenteugel te komen
dan verstard die al.
bewust rijden en lekker loslaten al ziet het dan even niet netjes uit
daar krijg je wel een losser paard voor terug.
en je binnenbeen niet vergeten!

veel succes met die kanjer

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:54

Ziet er goed uit hoor, leuk paard.
Misschien mag je bovenlichaam iets meer mee naar voren.

Succes verder!

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:48

leuk paard! Probeer inderdaad als hij dan toch eens loslaat, zelf ook los te laten, hoe moeilijk dat ook kan zijn! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:45

Sorry, dan ga ik de eerste zijn die minder leuk commentaar geeft, ik vind het namelijk helemaal niets.
Ik vind je ontzettend streng in je handen, jij rijdt hem naar beneden op druk, en je hebt zowat 10 kilo nodig om hem daar te houden. Híj houdt niet vast, jij houdt vast, en daardoor houdt hij de kaak, de nek en de rug vast, die kan hij niet eens loslaten met zoveel druk. Wat jij van hem vraagt is dus volkomen onredelijk.

Ik zou zeggen, ga eerst eens met een heel zachte hand, zonder kneepjes, druk zetten of op een andere manier dwingen, proberen een elastisch contact te houden met de mond, en wel zo licht als je kan. Zet hem goed aan het been, rijd hem voorwaarts, met een licht contact. Als hij dan na wil geven (wat hij wss wel wil) ga je rustig eens beginnen met voltes, waarbij je wat steun geeft op de buitenteugel, het binnenachterbeen eronder zet met je binnenbeen, begrenst met je buitenbeen, en alleen maar een heel klein kneepje geeft in de binnenteugel, verder niets.

Ga alsjeblieft terug naar de basis, leer op een vriendelijke manier nageeflijk rijden, want anders zal je paard niet gaan loslaten, omdat jij het niet doet. Oh, en 200 gram in je handen is ruim voldoende, 10 kilo is écht nergens voor nodig.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:57

Yamcha haalt de woorden uit m'n mond.
Niet helemaal letterlijk, maar dat viel mij inderdaad ook op. Het ziet er erg naar uit alsof je op beneden rijdt op druk. Overigens ben ook erg beweeglijk met beiden handen en vooral met je spoor.

Je gaf aan dat het een frisse ruin was, en dat je daarom op je tempo lette. Ik vind het persoonlijk dan een betere manier om te gaan schakelen, en alleen met direct been te rijden. Als jij licht in de hand bent en het voorwaardse (wat jouw paard blijkbaar heeft) in de positieve zin gebruikt in plaats van het onderdrukken van dit "frisse" kun je op die manier de nageeflijkheid ook bereiken.

Sowieso vind ik je met je kuit veelste druk. Daarbij ben je wel aan het schakelen wat goed is om te zien, maar met constant been en spoor weet je paard ook niet meer waar hij het zoeken moet, dit in combinatie met op druk rijden kan ervaren worden als drammen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:42

ik ben hetmet bovenstaand commentaar eens,je werkt erg terug met je binnen hand en daar gaat ie idd echt niet op loslaten,maar ik ken het hoor mijn paard is ook drammerig en wil graag met mij gaan "lopen" wat je daarvoor doet is goed rustig tempo als ie op je wacht weer naar voren rijden pakt ie over gelijk weer terug wordt het te gortig zet je hem halt tot ie na geeft en ga je weer weg,
wat mij ook opvalt is dat ie zich erg opdrukt en daardoor alles wegdrukt,
probeer hem vanuit zn schoft telaten zakken door hem naar je hand toe terijden, verder heb je een leuk paard onder je kont,
succes met de wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:53

Ik zet het paard liever even op een volte als hij teveel naar voren wil, en op de zit even terugrijden. Juist met die paarden moet je echt oppassen dat je niet teveel terugrijdt, dat een paard naar voren wil is fijn, je moet het alleen wel kanaliseren.

Goed aan het been zetten zulke paarden, zelf je benen heel stil houden, en vooral op de zit terugrijden. Stil zetten tot ie nageeft is nog steeds op druk in de krul trekken, dat is echt verkeerd. Nageeflijkheid komt vanuit een actieve achterhand en een losgelaten rug, niet vanuit de ruiterhand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:03

Ik raad je aan om weer terug te gaan naar de basis.
Je vraagt hem te diep en bent teveel aan de voorkant bezig.
Wanneer je wat meer verruimt dan wordt zijn hals beter, maar dan trek je 'm weer omlaag en kort. Ik raad je aan om lengte in de hals te vragen en veel tempo-wisselingen te maken zonder je druk te maken over de voorkant.

succes!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:06

_/-\o_

Ik vind het een prachtig paard en volg jullie topics tot nu toe altijd, maar, ik kan ook alleen maar zeggen dat jullie steeds harder achteruit gaan... :o
Hij laat niet los in de schoft of kaak en houdt vast in m'n rug. Zoals hierboven gezegd ben je véél te veel bezig met het ideale dressuurplaatje: verzameld en opgericht, en dat terwijl je paard niet eens los is..

Zoals een paar posts hierboven: ontspan je handen en armen eens, zet ze 20cm naar voren en ga hem lekker voorwaarts rijden. Dan zakt hij vanzelf. Hij zal het echt wel zelf aan gaan bieden en door de actieve achterhand krijg je dan een lichte, losse verbinding. Je probeert hem nu omlaag te dwingen en hem daar te houden waardoor je een nukkig en vastzittend paard onder je krijgt.

Rechte stukken rijden en voltes, laat het wijken nog maar even totdat hij volledig ontspant. Nu zet hij toch alles alleen maar vast...

Je bewegelijke onderbenen hoeven niet per se te duiden op continu drijven, maar je handen zijn wel ontzettend onrustig. Mag ik vragen waarom je alleen maar aan het doorzitten bent terwijl je dan zelf niet stil zit en je paard ook alleen maar strakker wordt? :o

Nogmaals, ik vind het een prachtig paard met heeel veel potentie, maar zoals je nu bezig bent komt het er helemaal niet uit... :n

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:13

Ik zou ook zeker nog niet met dit paard op wedstrijd gaan...

Eerlijk.. ik vind het er niet uit zien.

Paard is gespannen en enorm onrustig met zijn hoofd en kantelt zijn hoofd... jij zit maar wat te trekken en doen....

Nee, naar paar minuten heb ik het filmpje uit gezet.

Ik zou als ik jou was volledig terug gaan naar de basis en proberen om rust te vinden.

Zet die wedstrijden eerst maar aan de kant.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:19

Ik ga mee met bovenstaand commentaar.

Durf loslaten! Je geeft zelf niet na in je hand, dan gaat je paard even nageven maar onmiddellijk weer tegen die druk gaan vechten.

Houd weerstand, been erbij. Laat je paard los? Onmiddellijk zelf ook gaan nageven en goed vooruitrijden.

Komt wel in orde, maar ik zou toch wat gaan lessen.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:32

Ik kan niet zo goed commentaar geven over je houding e.d.,maar wat mij wel erg op viel in het filmpje was dat je paard erg sloft met zijn benen. Vooral bij zijn achterbenen zie je dat goed, hij gooit continue zand op. Hij moet echt leren om zijn benen meer op te tillen. Dus van achter actief maken is zowiezo een oplossing, maar voor de verandering zou het ook wel erg goed voor hem zijn om bijvoorbeeld balkjes te stappen/draven. Zo leert hij beter zijn lichaam te gebruiken en zijn benen beter op te tillen. Probeer wel bij de balkjes draven hem van voren niet zo vast te zetten, hij moet zo ontspannen mogelijk erover heen. Heel veel succes hoor!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:37

lekker voorwaarts laten lopen, laat hem jouw handen op zoeken en gebruik maken van de gouden teugel en binnen been, dat is mijn tip.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:40

@ Mir_horses: dat sloffen komt volgens mij puur omdat TS met de rem erop rijdt... ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:59

Oke, ja dat zou inderdaad kunnen! Maar het is wel goed voor hem om ook tijdens de rem erop wel goed zijn beentjes op te tillen :).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:20

Probeer hem lekker actief te rijden, meer van achteruit en naar de hand toe. Van achteren naar voren ipv andersom.
Probeer hem in de wendingen ook rechter te houden, je verbuigt hem nu en daardoor valt hij te veel over de buitenschouder; rijdt hem in wendingen meer voor je binnenbeen naar je buitenteugel toe, zodat het binnenachterbeen meer ondertreedt en je de buitenschuider erin houdt zonder dat hij over de schouder wegloopt.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:22

Yamcha schreef:
Sorry, dan ga ik de eerste zijn die minder leuk commentaar geeft, ik vind het namelijk helemaal niets.
Ik vind je ontzettend streng in je handen, jij rijdt hem naar beneden op druk, en je hebt zowat 10 kilo nodig om hem daar te houden. Híj houdt niet vast, jij houdt vast, en daardoor houdt hij de kaak, de nek en de rug vast, die kan hij niet eens loslaten met zoveel druk. Wat jij van hem vraagt is dus volkomen onredelijk.

Ik zou zeggen, ga eerst eens met een heel zachte hand, zonder kneepjes, druk zetten of op een andere manier dwingen, proberen een elastisch contact te houden met de mond, en wel zo licht als je kan. Zet hem goed aan het been, rijd hem voorwaarts, met een licht contact. Als hij dan na wil geven (wat hij wss wel wil) ga je rustig eens beginnen met voltes, waarbij je wat steun geeft op de buitenteugel, het binnenachterbeen eronder zet met je binnenbeen, begrenst met je buitenbeen, en alleen maar een heel klein kneepje geeft in de binnenteugel, verder niets.

Ga alsjeblieft terug naar de basis, leer op een vriendelijke manier nageeflijk rijden, want anders zal je paard niet gaan loslaten, omdat jij het niet doet. Oh, en 200 gram in je handen is ruim voldoende, 10 kilo is écht nergens voor nodig.

Helemaal mee eens behavle het laatste.
Geen kleine kneepjes geven, Als je het goed doet met je benen heb je niet een micro kneepje nodig. Want dan alsnog zit je te klieren met de teugel, alleen in kleinere maten. :x

Verder een heel leuk dier om te zien.

Alleen maar naar voren , naar voren en nogmaals naar voren te rijden.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:36

ik zou hem idd ook meer voorwaarts gaan rijden!!...
en beetje meer lichtrijden... zodat hij los gaat worden.. en je bent veel te onrustig met je benen.. te veel drijven als je doorzit...

verder leuk paard alleen vind het er niet vriendelijk en ontspannen uit zien..