Tsaakje @ Work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Tsaakje @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:12

Hallo,

Dit is Tsaakje, een bijna 4-jarige friese merrie. Ik rijd haar nu vanaf eind december.
Tsaakje is vorig jaar zadelmak gemaakt en heeft nu 2 wedstrijden in de B gelopen, en meteen 3 wp binnen gesleept!
De eerste wedstrijd hadden de eigenaresse en Tsaakje 183 punten en de tweede wedstrijd maar liefst 195 punten!

Tsaakje heeft eind november plotseling een veulen op de wereld gezet, vandaar dat ze nog niet helemaal goed 'vol' is. Maar ze ziet er echt al een stuk beter uit dan eerst!

Ons niveau....tjah...laten we het op B houden. Tsaakje heeft dus al bewezen dat ze een B proef wel aan kan, en ik zou het ook nog wel eruit kunnen krijgen.

De problemen bij Tsaakje nu zijn:
* Ze wil nog wel eens door me binnenbeen heen vallen op de volte, hier wordt hard aan gewerkt!
* De galop is nog vrij moeilijk, hij is nog niet echt rollend...al ging het vandaag behoorlijk goed!
* Soms loopt ze nog wat te diep, maar dit is ook een beetje fries-eigen.

Problemen bij mij:
* Ik zie dat ik me hakken soms wat meer mag uitdrukken
* Ik dacht dat ik nooit echt kapstokjes had, maar hier moet ik ook iets meer op letten
* Ik moet in de galop op me kont zitten, maar dit is vrij moeilijk omdat ze nog een beetje vlot is in de galop en dan is ze niet zo makkelijk uit te zitten.

Normaal probeer ik altijd lang/laag in te rijden, maar ze was een beetje fris in het begin dus ik heb de teugels meteen maar iets korter genomen. Ook moet ik er even bij vermelden dat we maar zo'n 20 min per keer rijden. Dit was eerst zo omdat ze niet nat mocht worden omdat ze geen deken op kon door dr veulen. Nu is dat eigenlijk nog steeds zo omdat het voor haar ook een beetje leuk moet blijven. We doen het gewoon rustig aan.

Uiteraard heb ik ook uitgedraafd en gestapt, maar toen vond de fotograaf dat ze wel genoeg foto's had gemaakt.

Nou genoeg gekletst, hier de foto's!

Instappen
Afbeelding

Net aangedraafd en Tsaakje ziet wat
Afbeelding

Ruime draf!!! :9
Afbeelding

Hier dus het probleem dat ze door me binnenbeen valt
Afbeelding

Mooi!!
Afbeelding

Netjes
Afbeelding

Galopje linksom...en oeps... mijn voet!
Afbeelding

Dit is geen hele mooie foto, maar ik zie dat ze heel erg doorbuigt in dr kogels, is dit niet erg voor dr pezen ofzo?
Afbeelding

Vrij netjes
Afbeelding

Galopje rechtsom..lekker achterbeen :o
Afbeelding

Die voet weer...
Afbeelding

Benen lang houden, verder een fijne galop, rechtsom was namelijk altijd heel erg moeilijk
Afbeelding

En de laatste alweer
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en wees een beetje lief voor ons! *D

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:15

Hoi Linda,

Ziet er netjes uit. Let erop dat je je benen niet afsteekt, tenen naar binnen en hakken naar beneden. Verder voor je uit kijken en handen rechtop.

Mooie Fries!

dees20

Re: Tsaakje @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:32

Leuke foto's! en wat je zegt bij deze foto: Dit is geen hele mooie foto, maar ik zie dat ze heel erg doorbuigt in dr kogels, is dit niet erg voor dr pezen ofzo?""

Ik ben dat ook eens tegengekomen bij foto's van mijn paard, volgens mij is dat niet perse iets... Ik denk gewoon even een verkeerd moment van de foto ;)

Leuk paardje!

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:35

Neehoor dat is niet belastend voor de pezen, als je een foto maakt op dat moment dan ziet het er vaak zo uit dus maak je geen zorgen. Ik vind dat je haar netjes hebt lopen, zeker voor haar leeftijd, ga zo door. :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:40

Leuke foto's!
Ik vind het er heerlijk ontspannen uitzien!
Een tip voor je houding in de galop: Probeer je niet aan haar vast te klemmen om goed te blijven zitten, juist wanneer je je dat doet kom je verder uit het zadel. Wanneer jij lekker ontspannen bent hou je je tenen denk ik ook al een stuk beter naar binnen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:40

d_amersfoort schreef:
Neehoor dat is niet belastend voor de pezen, als je een foto maakt op dat moment dan ziet het er vaak zo uit dus maak je geen zorgen. Ik vind dat je haar netjes hebt lopen, zeker voor haar leeftijd, ga zo door. :)

Oke dan is het goed ;) En bedankt!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:42

feliciaa schreef:
Leuke foto's!
Ik vind het er heerlijk ontspannen uitzien!
Een tip voor je houding in de galop: Probeer je niet aan haar vast te klemmen om goed te blijven zitten, juist wanneer je je dat doet kom je verder uit het zadel. Wanneer jij lekker ontspannen bent hou je je tenen denk ik ook al een stuk beter naar binnen.

Ik ga in galop idd een beetje klemmen waardoor ik me benen ook op ga trekken...maar wanneer er wat meer rust in de galop gaat komen, kan ik ook wat beter zitten

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:02

Linn!! Ziet dr netjes uit ;) en je noemt je puntjes zelf al, en niet te veel naar dat prachtige paardje van je kijken he, of was je stiekum geld aan het zoeken?? ;)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:14

Ziet er zeker goed uit voor een 4-jarige! Tip voor je binnenbeen; probeer niet constant druk te houden, maar alleen wanneer dit nodig is (als ze dus naar binnen valt). Loopt ze dan door je been heen, drijf dan meteen met twee benen zodat ze wat gas kan geven en weer in balans komt. Gezien haar leeftijd is de kans namelijk groot dat ze naar binnen valt omdat ze haar balans even kwijt is ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:16

Volgens mij loopt ze bij de eerste galopsfoto dat ze door je binnenbeen komt gekruisd.

Vaak is het zo dat als ze door je binnenbeen komt dat ze dan teveel op 1 schouder loopt. Probeer rechte lijnen te mkane, weinig voltes en haar hoofd recht voor je te houden. Dus niet links iets meer aanspannen dan rechts!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:50

Juangi schreef:
Volgens mij loopt ze bij de eerste galopsfoto dat ze door je binnenbeen komt gekruisd.

Vaak is het zo dat als ze door je binnenbeen komt dat ze dan teveel op 1 schouder loopt. Probeer rechte lijnen te mkane, weinig voltes en haar hoofd recht voor je te houden. Dus niet links iets meer aanspannen dan rechts!

Huh, ik moet juist toch veel voltes gaan maken zodat ze leert te buigen?? Dan buigt ze dus om me been heen waardoor ze er niet doorheen valt...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:51

Juangi schreef:

Daar loopt ze in draf...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:52

goed te zien dat dit friesje heerlijk op lengte wordt gereden. Vind het er super uitzien! Je commentaar heb je er zelf al bij gezet :D
Wat je nog kan proberen tegen het naar binnen vallen: Diagonale hulpen. Dus bij inzet van volte iets meer druk op je buitenhand, en dan je binnenbeen eraan. Tijdens de volte moet je wat druk op buiten houden. Als dit niet genoeg is kan je nog proberen kleine ophoudinkjes te maken met je binnenhand terwijl je bovenstaand doet.
Succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:01

madelein schreef:
goed te zien dat dit friesje heerlijk op lengte wordt gereden. Vind het er super uitzien! Je commentaar heb je er zelf al bij gezet :D
Wat je nog kan proberen tegen het naar binnen vallen: Diagonale hulpen. Dus bij inzet van volte iets meer druk op je buitenhand, en dan je binnenbeen eraan. Tijdens de volte moet je wat druk op buiten houden. Als dit niet genoeg is kan je nog proberen kleine ophoudinkjes te maken met je binnenhand terwijl je bovenstaand doet.
Succes!

Dankje madelein! :D Ik en de eigenaresse maken al veel voltes, slangevoltes enz in stap, maar dat met die diagonale hulpen kon ik nog niet. Het is alleen ook zo dat op het moment dat ze erdoorheen valt ze niet echt goed op me binnenbeen reageert. Ik draai dan vaak net iets verder door zodat ze verder moet buigen en dan valt ze er al minder doorheen

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:12

uhm ja... het probleem alleen als je het paard verder wilt laten draaien is dat het over de buitenschouder weg gaat lopen. Het is de truc om met alleen iets binnenstelling en buiging in hals en vooral rug de diagonale hulp te geven. Dit gaat je ook helpen als je een stapje verder bent, bij het wijken en de travers. Is eigenlijk dezelfde soort hulp, alleen dan op een ander moment toegepast.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:16

madelein schreef:
uhm ja... het probleem alleen als je het paard verder wilt laten draaien is dat het over de buitenschouder weg gaat lopen. Het is de truc om met alleen iets binnenstelling en buiging in hals en vooral rug de diagonale hulp te geven. Dit gaat je ook helpen als je een stapje verder bent, bij het wijken en de travers. Is eigenlijk dezelfde soort hulp, alleen dan op een ander moment toegepast.

Ooh oke, want ze heeft er inderdaad ook erg moeite mee als ik op de rechte lijn binnenstelling wil vragen, dan komt ze meteen naar binnen. En ik hou dan wel me binnenbeen eraan, maar daar gaat ze dan dus ook doorheen omdat dan de druk op de teugel groter is dan de druk met de been.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:57

Heb je dan niet te veel druk op je binnenteugel? Als je eens probeert heel minimaal stelling te vragen, en dit steeds iets uitbreiden. Heel rustig aan. Dit soort problemen hebben vaak te maken met het scheef zijn van een paard. Je kunt eens kijken op www.paardenbegrijpen.nl en dan bij het stukje over rechtrichten. Ik denk dat dit je veel kan helpen!

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:00

Mooie fries!!
Commentaar op kuitdruk is al gegeven, dus dat doe ik niet meer!
Verder mag je je handen nog iets meer dragen..

Veel succes nog, maar dat gaat helemaal goed komen zo! :j

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:14

madelein schreef:
Heb je dan niet te veel druk op je binnenteugel? Als je eens probeert heel minimaal stelling te vragen, en dit steeds iets uitbreiden. Heel rustig aan. Dit soort problemen hebben vaak te maken met het scheef zijn van een paard. Je kunt eens kijken op http://www.paardenbegrijpen.nl en dan bij het stukje over rechtrichten. Ik denk dat dit je veel kan helpen!

Nee ze is niet scheef. Als ik ook op de binnenhoefslag rij in de richting van de spiegel dan zie ik dat ze gewoon recht is.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:23

Sorry, maar elk paard is scheef :D
Dit hoef je niet te zien in een spiegel, maar elk paard heeft zijn voorkeurskant met inbuigen. Jij bent ook bij voorkeur of links of rechtshandig. Daardoor worden problemen als weglopen over de buitenschouder etc. veroorzaakt.
Kijk maar wat je ermee doet, is alleen een tipje :D

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:35

madelein schreef:
Sorry, maar elk paard is scheef :D
Dit hoef je niet te zien in een spiegel, maar elk paard heeft zijn voorkeurskant met inbuigen. Jij bent ook bij voorkeur of links of rechtshandig. Daardoor worden problemen als weglopen over de buitenschouder etc. veroorzaakt.
Kijk maar wat je ermee doet, is alleen een tipje :D

Jah oke, daar heb je gelijk in. Ze buigt idd de ene kant makkelijker dan de andere kant

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:15

:D
Kijk maar eens op die site als je het leuk vindt. Misschien dat je wat dingen herkent daar, en er wat aan hebt.
Succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:18

_Linn_ schreef:
Juangi schreef:

Huh, ik moet juist toch veel voltes gaan maken zodat ze leert te buigen?? Dan buigt ze dus om me been heen waardoor ze er niet doorheen valt...

Bij een jong paard is het verstandig om eerst recht te maken. Ook al denk je, ze is recht. Bijna alle paarden zijn scheef. Ook is het zo dat als je nu al veel voltes gaat maken, dat je kans hebt om haar (nog) schever te maken. Jonge paarden moeten eerst hun balans vinden, als ze recht lopen zijn ze beter in balans.

Buigen doe je pas als ze eerst de balans heeft gevonden en recht is.
Hihi, je hebt inderdaad gelijk dat het draf was. Hoe ik er nou weer opkom weet ik ook niet! :+
Laatst bijgewerkt door Juangi op 11-03-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:24

Bijna alle paarden zijn recht?! Hoop dat dat een typefoutje is... :D
Ben trouwens niet met je eens dat je een jong paard rechtuit moet laten lopen. Het is juist voor een jong paard goed om vanaf het begin af aan grote voltes en ruime wendingen te rijden. Hier leert een paard balans te krijgen. Met alleen rechtuit rijden bereik je niks.
Kleine voltes, waar veel buiging en ondertreding van het binnen achterbeen wordt gevraagd, kan inderdaad beter in een later stadium.
Veel overgangen rijden is ook een goeie als ondersteuning van het ontwikkelen van balans en rechtrichten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:26

Jeetje, nu doe ik het alweer!