naar binnen vallen, ook al doe je veel been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

B_ettine

naar binnen vallen, ook al doe je veel been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:41

heee,
ik heb een soort van huurpony
maar als we op de rechterhand rijden
valt die heletijd naar binnen
ook al ti ik ietsjes bij achter mijn voet en ook al heb ik been eraan
instructeur die heeft wel dingen
maar ik heb soms zon gevoel dat niet altijd goed is
maar ik heb omde week springen en dan dressuur en voor springen is andere dan dressuur dus ze hebben twee oplossing
maar ze zeggen allebei verschillend
maar ik weet dus niet wat ik moet doen
heeft iemand wat tips
of zal ik gewoon net zo lang door doen wat allebei de instructeurs zeggen ook al is het verschillend?

beantsje

Re: naar binnen vallen, ook al doe je veel been

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:45

Is je pony goed aan het been? Anders tikje bijgeven met de zweep, als hij door je been heen valt.

Verder zou je het in het rechtrichten kunnen zoeken.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:47

Druk zetten op je buitenbeugel.

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:50

HORSE_x33 schreef:

dat doe ik al.
hij is gewoon ook al heel stijf
maar met losrijden ben ik al bezig
maar dan valt die dus steeds naar binnen
en stuur ik weer bij
gaat die opeens wham.. met zijn hoofd in de lucht
en gaat ze heel erg terug trekken

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:05

Je paard heeft dan waarschijnlijk een balansprobleem.
Wat je in ieder geval níet moet doen als hij naar binnenvalt (naar rechts dus in dit geval), is hem terug naar de links proberen te bewegen/sturen met je teugels, want hij loopt op dat moment over zijn rechterschouder weg en als hij naar links gaat kijken wordt dat erger.

Probeer hem goed recht te richten, d.w.z. op de rechte lijn de teugels even lang en zijn hoofd mooi recht. Wanneer je voelt dat hij het rechterbeen niet aanpakt, buig je hem op de lange zijde iets in naar rechts zodat hij naar je buitenteugel kan lopen.

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:11

beantsje schreef:
Is je pony goed aan het been? Anders tikje bijgeven met de zweep, als hij door je been heen valt.

???
Wat een rare beredenering zeg.
Hoe kun je nou vanachter jouw computer meekijken om te zien hoe het irl eraan toe gaat tijdens het rijden, om überhaupt al voor te stellen de pony al met straf alerter te maken voor je been.

@ Ts wat gebeurt er op het moment dat je volte rijdt met in het midden een punt waar je je op focussed in de bak. Dus bijvoorbeeld een zweepje wat je daar neer hebt gegooid :D Dan blijf je constant kijken naar dat middelpunt en heb je voor jezelf de druk van de oefening eraf. Dus niet klooien met je paard, maar echt allen blijven kijken naar het middelpunt en dan rustig alleen op eje gevoel blijven sturen.
Op het moment dat je het idee hebt dat het eigenlijk best wel lekker gaat (dat moment komt meestal wel vrij vlot) kun je eens proberen om heel rustig een pasje opzij te vragen met je binnenbeen naar je buitenteugel. Maar nogmaals dit alles terwijl je nog steeds ontspannen zit en je naar het middelpunt kijkt.

Je zult zien dat het beter gaat. Dit komt omdat jouw visuieuze cirkel doorbroken wordt en je de pony op een niet dwingende manier, maar een vragende manier allert maakt voor je been. Meer samenwerken dan je paard met dominantie overladen ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:05

ik denk dat je het verder moet zoeken namelijk doe ik er zelf in me zit wel alles aan wat binnen mijn mogelijkheden ligt om de pony rechter te krijgen en zo nee wat zou er meer mogelijk zijn. Jij zit erop en haalt de pony uit balans of wilt hem uitnodigen tot een ander soort balans.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:09

quiet schreef:
beantsje schreef:

???
Wat een rare beredenering zeg.
Hoe kun je nou vanachter jouw computer meekijken om te zien hoe het irl eraan toe gaat tijdens het rijden, om überhaupt al voor te stellen de pony al met straf alerter te maken voor je been.

@ Ts wat gebeurt er op het moment dat je volte rijdt met in het midden een punt waar je je op focussed in de bak. Dus bijvoorbeeld een zweepje wat je daar neer hebt gegooid :D Dan blijf je constant kijken naar dat middelpunt en heb je voor jezelf de druk van de oefening eraf. Dus niet klooien met je paard, maar echt allen blijven kijken naar het middelpunt en dan rustig alleen op eje gevoel blijven sturen.
Op het moment dat je het idee hebt dat het eigenlijk best wel lekker gaat (dat moment komt meestal wel vrij vlot) kun je eens proberen om heel rustig een pasje opzij te vragen met je binnenbeen naar je buitenteugel. Maar nogmaals dit alles terwijl je nog steeds ontspannen zit en je naar het middelpunt kijkt.

Je zult zien dat het beter gaat. Dit komt omdat jouw visuieuze cirkel doorbroken wordt en je de pony op een niet dwingende manier, maar een vragende manier allert maakt voor je been. Meer samenwerken dan je paard met dominantie overladen ;)

???...sorrie, maar het paard is inderdaad scheef en moet worden rechtgericht. Dat wil niet zeggen op 2 teugels je paard op een rechte lijn rijden, maar het paard aan beide kanten even soepel maken.
En dat kan je nog altijd het beste doen met een hele goede instructeur of trice die weet hoe het moet.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:19

je kunt ook eens door iemand foto's kunnen laten maken als je pony op jerijd. hoe jou zit dan als die naar binnen gaat vallen neem foto's van er voor en op het moment en er na!

ik bleek heel erg mijn boven lichaam mee naar binnen te verplaatsen en bracht mijn pony uitbalans daardoor viel ze naar binnen om dr evenwicht te houden.

nu weet ik het maak mijn binnen been lang maar voor mijn gevoel breng ik mijn bovenlichaaam naar buiten uiteraart ter ondersteuning binnen been en buiten teugel erbij en dan blijft ze veel beter op de volte.

Citaat:
aerdenhout1 En dat kan je nog altijd het beste doen met een hele goede instructeur of trice die weet hoe het moet.

ik denk zeker met een goede instreuctie van 1 persoon voor dresseur en springen je beter een lijn kan maken met rijden dan van verschillende instructeurs van verschillende nivo's want dat is er altijd!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:23

citaat:
je kunt ook eens door iemand foto's kunnen laten maken als je pony op jerijd.

oei dat lijkt me toch niet zo fijn hihi

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:26

Weet jij veel...misschien gaat er een wereld voor het paard open en schiet er van alles los?
Sorry, ik ben een beetje melig vanavond..en ja ook op mijn leeftijd heb je dat af en toe!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:30

daar wil ik idd wel foto's van zien dan.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:35

sorry dyslecties momentje(zie onder schrift) bedoel natuurlijk als jij op je pony aan het rijden bent.....

en voor dat iedereen z'n exuses gaat maken ik zit er niet mee je kunt er soms grote lol hebben om mijn verdraaiingen en versprekingen!!!

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:37

B_ettine schreef:
HORSE_x33 schreef:

dat doe ik al.
hij is gewoon ook al heel stijf
maar met losrijden ben ik al bezig
maar dan valt die dus steeds naar binnen
en stuur ik weer bij
gaat die opeens wham.. met zijn hoofd in de lucht
en gaat ze heel erg terug trekken

Teugels moet je ontspannen houden, wel contact, maar ontspannen. Dus niet recht sturen. Probeer rechte stukken te rijden. Goed druk op de buiten beuegel, als jij genoeg druk op je beugel heb, word het voor haar moeilijker om naar binnen te vallen. Valt ze naar binnen, geef je een tik op de hals & binnen been.
Laatst bijgewerkt door HORSE_x33 op 08-03-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:39

We bedoelden het ook niet gemeen hoor, maar stond er gewoon erg leuk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:42

Dat tikken heeft bij een scheef paard weinig zin, paard KAN gewoon niet die bocht door omdat hij uit balans raakt...met andere woorden hij krijgt een mep voor iets waar hij niets aan kan doen.
Let wel..paard gaat alleen maar 1 kant op niet door de hoek..rara hoe kan dat??????

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:43

lailapri schreef:
We bedoelden het ook niet gemeen hoor, maar stond er gewoon erg leuk.

snapte ik ook hoor, en heb zelf er erg om moeten lachen toen ik t door had....

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:45

aerdenhout1 schreef:
Dat tikken heeft bij een scheef paard weinig zin, paard KAN gewoon niet die bocht door omdat hij uit balans raakt...met andere woorden hij krijgt een mep voor iets waar hij niets aan kan doen.
Let wel..paard gaat alleen maar 1 kant op niet door de hoek..rara hoe kan dat??????

Als zij goed druk op haar buitenbeugel heeft, zou hij niet uit balans moeten kunnen raken.

En niet straffen, maar corrigeren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:51

Het is jammer genoeg niet alleen maar druk op de buitenteugel die een paard goed door een wending heen krijgt!
Wat dacht je van stelling, lossigheid en een achterbeen dat ook nog mee moet doen?
Er is een heel mooi truckje om een paard makkelijk door de hoek te krijgen, maar dat heeft weinig met rij vaardigheid te maken.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:53

aerdenhout1 schreef:
Het is jammer genoeg niet alleen maar druk op de buitenteugel die een paard goed door een wending heen krijgt!
Wat dacht je van stelling, lossigheid en een achterbeen dat ook nog mee moet doen?
Er is een heel mooi truckje om een paard makkelijk door de hoek te krijgen, maar dat heeft weinig met rij vaardigheid te maken.

Ik zeg toch ook niet dat ze dat moet verwaarlozen?
Maar druk op de buiten beugel is gewoon heel belangerijk.
Als zij dat niet zou doen, zou zij net als het paard ook naar binnen vallen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:58

ik heb afgelopen weekend zelf mogen ervaren wat er allemaal bij een wending komt kijken en ook nog op een paard die wel wil maar het gewoon heel moeilijk vind. Door dingen aan mij als ruiter te veranderen en vervolgens het paard te helpen lukte het toch een paar keer een nette wending te maken. Alleen een buitenteugel is het dus niet. Als het paard jou aan de binnenkant laat zakken en jij naar binnen hangt om maar een voorbeeld te geven kan het paard nooit een nette wendig rijdt. Paardrijden is meer als hand en been...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:59

Mooi verwoord lailapri.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:01

Ik zei buiten BEUGEL, en dat zeg ik toch ook helemaal niet?
Ik zei alleen als tip. Niet dat ze dat alléén moet doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:04

deed altijd erg mijn best op de wendingen maar lekker gingen ze nooit, nu voel ik ook daadwerkelijk verschil op mijn eigen pony's.

Een van de dingen wat ik daar geleerd heb is dat lichaamstaal naast het paard hetzelfde is als op het paard dus vandaag getest, zat op me fiets, hete nrpsje ernaast (heet maar trekt niet, zodra ze lichte druk op het halster voelt stopt ze keurig). Dus op mijn fiets de hulpen voor halthouden gegeven en warempel ze stopt :+ en dat gebeurde steeds. Leuke is, merrie is niet ingereden.

edit, rustig maar horse x23 geloof dan dat het een miscommunicatie is, mijn excusses.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:06

Maakt niet uit, ook mijn excuses!