Melodie @ oefenwedstrijd dressuur, klaar voor de B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMaud

Melodie @ oefenwedstrijd dressuur, klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:04

Hoii bokker,

ik had vandaag oefenwedstrijd in Echt.
De proef ging voor mijn gevoel best goed, alleen ze mag wel wat meer nageven.
Hier trainen we heel hard aan, alleen op wedstrijd wil het nog niet lukken.
Ik had 175 punten, en een 14 plaats (van de 28). :D
Mijn pony en ik moeten nog heel veel leren! Hier een paar verbeterpuntjes die ik zelf al zie:
* Meer stelling & buiging vooral in de hoeken.
* Mijn pony meer onder controle houden zodat ze niet ongevraagt gaat draven/galopperen.
* Niet zo krom zitten
* Meer tempo
* Mijn handen stiller houden
En nog een vraagje voor jullie: Ben ik klaar voor de B?

Hier het filmpje van de proef! De proef begint pas als ik die kleine volte draai. ;)

En nog een filmpje van het losrijden:

Groetjes, Maud

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:05

Misschien handig om het geen privevideo te maken? Want ik kan het nu niet zien omdat het verstuurd moet worden dus ik kan nu niks beoordelen. ;) Ik zie wel het losrijdt filmpje, vind dat je erg onrustig bent met je handen en voorderest kan ik het niet echt zien omdat het maar los rijden is.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:06

xmiloux1 schreef:
Misschien handig om het geen privevideo te maken? Want ik kan het nu niet zien omdat het verstuurd moet worden dus ik kan nu niks beoordelen. ;)

?
Hoe moet je dat veranderen?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:06

ik kan ook niks zien??

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:07

Ik heb geen idee, heb daar ook niet veel verstand van maar ik kan hem in iig niet zien :P

xMaud

Re: Melodie @ oefenwedstrijd dressuur, klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:07

Oke, ik zal hnet ven proberen te veranderen :P

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:09

ik zie bij het losrijden dat hij behoorlijk over de schouder weg loopt,dus wat meer begrenzen,ik vind het opzich wel b waardig je moet toch ergens beginnen.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:09

Dit kan je best gemakkelijkv eranderen hoor :)
Als je op youtube staat, moet je op je gebruikersnaam gaan staan en dan Mijn video's aanklikken. Dan het filmpje zoeken die je wilt veranderen, en daaronder kan je op bewerken klikken. Zo kan je aanvinken dat je het openbaar wilt stellen!

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:10

Shanna_ schreef:
Dit kan je best gemakkelijkv eranderen hoor :)
Als je op youtube staat, moet je op je gebruikersnaam gaan staan en dan Mijn video's aanklikken. Dan het filmpje zoeken die je wilt veranderen, en daaronder kan je op bewerken klikken. Zo kan je aanvinken dat je het openbaar wilt stellen!

Dankjewel! ik heb het meteen gedaan! nu moet als het goed is wel allebij de filmpjes te zien zijn ;)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:19

Vind dat je een leuke pony hebt!
Wel zou ik je pony meer aan je binnenbeen willen zien, meer stelling naar binnen. Nu zie je zoals sammy1 ook al zegt dat ie over de buitenschouder valt.
En idd werken aan de nageeflijkheid, maar dat komt vanzelf wel :)
Ik vind dat je er zelf netjes op zit, let er alleen wel op dat je op het buitenbeen blijft lichtrijden ;)
Ga zo verder, dan komt de rest vanzelf wel!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:23

Ik ga mee met Shanna, verder probeer je oefeningen netjes af te werken, spreek met je instructie alle oefeningen eens apart door en bespreek hoe je ze het netste rijdt. Probeer verder niet teveel steun te zoeken in je pony's mond, ik heb het idee dat jij wat problemen hebt met je balans?

Verder vind ik dat je een leuke pony hebt en ik zou lekker dooroefenen, succes!
Start gewoon in de B, dan zie je wel wat voor commentaar je krijgt, goed voor de ervaring en leer je van. ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:31

Ik mis de balans bij jou een beetje.
Vooral in je handen merk ik dat :j
Die rijden net zo hard licht als jijzelf.
Verder mis ik de nette afwerking van de onderdelen.

Maar ik zou zeggen, start gewoon lekker B.
Niks te verliezen en je leert er altijd wel wat van ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:33

Nog even door oefenen. Je rijd b.v doorlopend op het verkeerde been licht. De pony "valt "door de wendingen, zowel in de hoeken als in de volte's.
De B is voor een groot deel netjes rijden op de letter en op het juiste moment je overgangen zo vloeiend mogelijk rijden.
Dit zal alles een stuk makkelijker gaan als je de pony nagevelijk kan rijden.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:40

sammy1 schreef:
ik zie bij het losrijden dat hij behoorlijk over de schouder weg loopt,dus wat meer begrenzen,ik vind het opzich wel b waardig je moet toch ergens beginnen.

Oke, ik ga hier zeker wat mee doen!

Shanna_ schreef:
Vind dat je een leuke pony hebt!
Wel zou ik je pony meer aan je binnenbeen willen zien, meer stelling naar binnen. Nu zie je zoals sammy1 ook al zegt dat ie over de buitenschouder valt.
En idd werken aan de nageeflijkheid, maar dat komt vanzelf wel :)
Ik vind dat je er zelf netjes op zit, let er alleen wel op dat je op het buitenbeen blijft lichtrijden ;)
Ga zo verder, dan komt de rest vanzelf wel!

Dankje! :D
Ja inderdaad meer stelling, daar ben ik al in de les mee bezig.

lisannee93 schreef:
Ik ga mee met Shanna, verder probeer je oefeningen netjes af te werken, spreek met je instructie alle oefeningen eens apart door en bespreek hoe je ze het netste rijdt. Probeer verder niet teveel steun te zoeken in je pony's mond, ik heb het idee dat jij wat problemen hebt met je balans?

Verder vind ik dat je een leuke pony hebt en ik zou lekker dooroefenen, succes!
Start gewoon in de B, dan zie je wel wat voor commentaar je krijgt, goed voor de ervaring en leer je van. ;)

Ja, de afwerking was niet zo goed. :o
Dit was proefje 3 en die had ik nog nooit gereden, dus ik wist de oefeningen ook niet. ;)
Want normaal rij ik andere proeven.
Problemen met mijn balans? dat weet ik niet heb er eigenlijk nooit last van gehad. :P

Silence schreef:
Ik mis de balans bij jou een beetje.
Vooral in je handen merk ik dat :j
Die rijden net zo hard licht als jijzelf.
Verder mis ik de nette afwerking van de onderdelen.

Maar ik zou zeggen, start gewoon lekker B.
Niks te verliezen en je leert er altijd wel wat van ;)

Haha, ze lichtrijden inderdaad mee. :')

aerdenhout1 schreef:
Nog even door oefenen. Je rijd b.v doorlopend op het verkeerde been licht. De pony "valt "door de wendingen, zowel in de hoeken als in de volte's.
De B is voor een groot deel netjes rijden op de letter en op het juiste moment je overgangen zo vloeiend mogelijk rijden.
Dit zal alles een stuk makkelijker gaan als je de pony nagevelijk kan rijden.

Verkeerde been, daar heb ik vaak last van ja.
Dat vallen komt doordat ik geen stelling vroeg in de proef. ;)
Mijn pony loopt normaal ook nagevelijk! Alleen op wedstrijd wil het niet goed lukken. ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:48

Ik denk als je besluit om B te gaan starten, je niks moet verwachten. Je zal alleen een stuk ervaring opdoen. Als ik je proef bekijk, ben je er nog niet echt aan toe. Verkeerde been,
wendingen, en vooral je handen. Het ziet er nog een beetje onrustig uit allemaal. Maar starten kan je altijd, je leert er veel van.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:56

nicole3939 schreef:
Ik denk als je besluit om B te gaan starten, je niks moet verwachten. Je zal alleen een stuk ervaring opdoen. Als ik je proef bekijk, ben je er nog niet echt aan toe. Verkeerde been,
wendingen, en vooral je handen. Het ziet er nog een beetje onrustig uit allemaal. Maar starten kan je altijd, je leert er veel van.

Nee, inderdaad ik ben ook niet zo iemand die meteen verwacht dat ie eerste is. ;)
En eigenlijk mag je dit niet van jezelf zeggen alleen:
Normaal gaat het véél beter op wedstrijd, deze proef heb ik 1 keer gereden en dus niet geoefend dus ik wist de hele proef niet. ;)
Dus als mijn voorleester één fout had gemaakt had ik die ook gewoon gereden. ;)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:16

Ik denk dat je nog wel goed moet gaan oefenen om winstpunten te kunnen rijden. Want je pony loopt er nog geheel niet door. Inprincipe wordt er alleen een correcte aanleuning gevraagd maar er wordt toch wel naar gekeken. Ook zoals je zelf al zegt ontbreekt de stelling. Dit zijn twee dingen waar je eerst echt aan moet gaan werken alvoor je gaat starten. Want anders krijg je op elke volte al een 5. En voor het algemene ontspannen gaande paard ook. En sommige jurys jureren dan elk onderdeel onvoldoende, vanwege de nageeflijkheid en stelling alleen al. Heel veel succes!!!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:32

wat ik me wel afvraag? waarom wil je eraan werken meer tempo te hebben? als ik de proef zo bekijk vind ik het tempo wel goed hoor! Belangrijker is dat je werkt aan de nageeflijkheid, rijden op 2 teugels en een onafhankelijke zit te creëren :) of je klaarbent voor de B? Ligt eraan waarom je B wilt starten. Als je het wilt voor de ervaring zou ik het zeker doen, het is nie tvoor niets de beginnersklasse waar iedereen in moet beginnen, maar als je het wilt doen voor de winstpunten en prijzen, zou ik nog even dooroefenen totdat je pony een fijne aanleuning heeft, makkelijk stelling kan vrage en je alle oefeningen netjes kan afwerken . :)

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:40

rocksyboy schreef:
Ik denk dat je nog wel goed moet gaan oefenen om winstpunten te kunnen rijden. Want je pony loopt er nog geheel niet door. Inprincipe wordt er alleen een correcte aanleuning gevraagd maar er wordt toch wel naar gekeken. Ook zoals je zelf al zegt ontbreekt de stelling. Dit zijn twee dingen waar je eerst echt aan moet gaan werken alvoor je gaat starten. Want anders krijg je op elke volte al een 5. En voor het algemene ontspannen gaande paard ook. En sommige jurys jureren dan elk onderdeel onvoldoende, vanwege de nageeflijkheid en stelling alleen al. Heel veel succes!!!

Ik ben ook nog bezig met oefenen hoor!
Idd stelling en nageefelijkheid is toch de basis, dus die moet er ook goed inzitten. ;)

wake_up schreef:
wat ik me wel afvraag? waarom wil je eraan werken meer tempo te hebben? als ik de proef zo bekijk vind ik het tempo wel goed hoor! Belangrijker is dat je werkt aan de nageeflijkheid, rijden op 2 teugels en een onafhankelijke zit te creëren :) of je klaarbent voor de B? Ligt eraan waarom je B wilt starten. Als je het wilt voor de ervaring zou ik het zeker doen, het is nie tvoor niets de beginnersklasse waar iedereen in moet beginnen, maar als je het wilt doen voor de winstpunten en prijzen, zou ik nog even dooroefenen totdat je pony een fijne aanleuning heeft, makkelijk stelling kan vrage en je alle oefeningen netjes kan afwerken . :)

Het tempo? Omdat mijn pony een beetje sloft, in deze proef zie je dat niet zo goed maar ze doet het wel. :P
Ik wil starten in de B voor de ervaring! Voor de prijzen zou ik niet doen, want ik win (als ze zo loopt) niks.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:44

Dat je pony sloft, hoeft niet aan het tempo te liggen hoor ;) wat ik hier zie, loopt ze hard genoeg. Het komt vooral denk ik (correct me if i'm wrong, iemand die er meer verstand van heeft :D) doordat je paard nu zijn rug wegdrukt. Als je paard correct in aanleuning loopt, nageeflijk en zijn rugspieren g oed gebruikt, wordt het al een stuk minder. Dan kan je er ook aan werken, door middel van tempo overgangen, dat zijn achterhand er meer bij komt, en je paard dus meer gaat 'dansen'. dan zul je merken dat het 'sloffen', minder wordt, want ik denk dat het nu vooral een gebrek aan impuls en goed ruggebruik is.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:49

ik vind het tempo ook prima
ik weet wel wat je bedoel en dat is het grijpende achterbeen (stukje activer) dit heeft alles met opvang proces te maken van voren je kunt hem wel sneller laten lopen zonder dat je opvangt van voren dat is verloren energie,
Je kunt ook sneller gaan dit van voor op het juiste moment gaan opvangen waardoor die oook een stuk lichter in je handen gaat worden en dan ook actiever gaat lopen en voor ook mooi gaat zakken.

Ik ben ook zo gestart als jou een jaar of 2 terug en ik had nog minder punten dan jij hebt, van je coupons leer je (door het commetaar wat erop staat) dus gewoon lekker starten de rest leer je vanzelf, ik zou wel niet alle wedstrijden in 1 x af gaan dus rustig 1 voor 1.

Ik zou trouwens vandaag ook daar starten maar ik heb net als jij het gebrek aan een groom en ik heb dus netjes afgemeld.
plus ik mijn schimmel niet ga wassen met -1 ;)

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:28

Haha Joehoeeee :D..
Je had 1 puntje meer als mij.. Mijn paard vond het echt DOOD eng achter in die hoek bij de kantine..
Ik had 174 punten, maar was wel dik tevreden.. Hij is immers ook pas 3 dus ik ging ook niet voor de punten maar voor de ervaring.
Kreeg wel hele mooie complimenten van de jury over mijn paard! Hij liet zich ook goed kijken omdat hij daar redelijk fris was!
Was Melodie braaf?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:48

Ik denk dat je pony voor de B nog wat meer mag buigen en nageven.. desondanks zeg ik probeer het gewoon en samen ga je wel groeien!

nzlwk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:12

Meer buiging en stelling op de juiste kant (voltes rijden tot je duizelig bent ;) ) Ik zou hem graag nog wat nagevelijker zien en actiever op de achterhand. Bijna B klaar! Lekker doortrainen en dan starten!

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:18

Je bent nog al onrustig met je handen en als je gaat staan met lichtrijden lijkt je je soms nogal vast te houden aan de teugels.