Bijou @ Work na tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBijou

Bijou @ Work na tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 15:57

Hoi! Na ons topic van vorige week heb ik veel tips gekregen, en daar zijn we mee aan de slag gegaan. Ik kreeg oa de tips om mijn sporen uit de doen, mijn stijgbeugels uit de doen en mijn hakken uit te drukken. Dat laatste is me helaas allesbehalve gelukt... En ik had er nog zo op gelet ;(
Ik had ook een nieuw bitje aangedaan, dat ander was naar mijn gevoel iets te groot en soms liep hij daar gewoon doorheen... Die gaat echt véél beter! Het is nochtans niet scherper (denk ik), en er zit een rubber laagje rond, maar hier reageert hij echt veel beter op. Voor wie het vorige topic niet gezien heeft:

Naam: Bijou
Stamboek: NRPS
Stokmaat: 1m46
Niveau: we hebben niet echt een niveau, maar trainen momenteel ongeveer op B-L niveau.
Afstamming: Bayard x Orion ox

In het vorige topic zei ik dat ik vooral bezig was met het doorbuigen in de galop, dit gaat al veel beter met het nieuwe bitje maar er is nog werk aan. Ook de middendraf was een probleem, en ook dit gaat al beter. Ik hoop dat jullie ook het verschil zien :)

Oh ja, ik heb vandaag en gisteren ook nog gereden, en toen liep hij nog véél beter, minder stijf, nageeflijker, actiever... Maar helaas had ik geen fotograaf ter beschikking, dus zullen jullie het met deze foto's moeten doen :)! En over zijn kale plekken op zijn schouders: die zijn van zijn deken, volgende winter doe ik een borstbeschermer aan!

1. Vooruit kijken, HAKKEN

2. Te veel op de voorhand (foto is ook een beetje scheef), HAKKEN

3. Redelijk mooi

4. Mag iets nageeflijker

5. HAKKEN -:(-

6. Hoofd kantelt een beetje + mijn gezicht :o

7. Moet meer over de rug

8. Middendrafje (niet heel duidelijk..), valt iets maar voren maar z'n hoofdje blijft wel op z'n plaats :)

9. Galopje... Mijn houding :x Ik zet hem veel te vast vanvoor + HAKKEN!

10. Al beter, ik zit wel helemaal scheef... M'n gezicht was echt té erg :o

Nu zonder beugels... Daar zijn niet zo veel foto's van, maar ik heb ong. de helft van de tijd zonder gereden ;)

11. Véél te strenge binnenhand.. Verder redelijk.

12. Galopje, binnenhand over de schoft + HAKKEN

13. En als laatste een ontspannen middendrafje, alleen mijn hakken...

Ik hoop dat er verbetering is, laat maar komen :D!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 13-02-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd op verzoek.

d_amersfoort

Re: Bijou @ Work na tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:28

Goed dat je een kleiner bit in hebt, dit zal namelijk niet scherper werken maar juist minder pijn doen. Een te groot bit (vooral in de breedte te groot) zorgt dat de druk vooral op de lagen komt. En die zijn heel scherp dus dat veroorzaakt veel pijn. Dat kan ook zeker de reden zijn dat het met dit bit beter gaat.
Bekijk dit filmpje maar eens als je er meer over wil weten: http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:33

Ik zie wel verbetering met je andere topic :j
Je hebt bij veel al het commentaar erbij gezet, wel wil ik er nog aan toevoegen, dat je je voeten niet moet afsteken. Dan zal je hak ook verbeteren.

Verder vind ik dat je over het algemeen goed ontspannen rijd, en het er vriendelijk uit ziet!
Ga zo door :D

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 17:37

Erg bedankt allebei :D!

@D_Amersfoort: Dat filmpje ziet er inderdaad niet al te best uit... Ik heb hier geen geluid, maar wat ik kan afleiden uit het filmpje zelf is dat een enkel gebroken bit blijkbaar pijnlijker is als een dubben gebroken? Want vroeger reed ik met een dubbel gebroken dat iets te groot was, en nu met een goed passend enkel gebroken... Wat is dan het beste?

@Djulitaa: Dankje, ik zal er proberen op te letten :D!

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:55

Jammer dat je geen geluid hebt, er wordt heel veel verteld. Misschien kun je het eens op een andere computer bekijken.

5:00 toont de scherpte van de lagen
5:17 toont de werking van een dubbelgebroken trens
5:24 toont de werking van een enkelgebroken trens
5:38 toont de werking van een enkelgebroken trens bij een paard met een grotere tong

Naar mijn mening is het één niet beter dan het ander, het ene bit drukt meer tegen het gehemelte, het ander meer op de lagen. Het gaat er vooral om dat de ruiterhand hier goed mee om gaat. De mond is veel gevoeliger dan veel mensen denken (en daarmee doel ik niet specifiek op jou). Maar je weet nu wat er gebeurd wanneer je een strenge binnenhand handhaaft en je weet dat je er goed aan hebt gedaan om een ander bit te gebruiken.

edit edit edit: even de tijden toegevoegd van het filmpje met uitleg erbij omdat de TS geen geluid heeft.
Laatst bijgewerkt door d_amersfoort op 07-03-10 18:07, in het totaal 3 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:04

Het ziet er vriendelijk uit. Prima.
Wat betreft je hakken-voeten, dat heeft te maken met je gehele balans.
Probeer je rug meer te ontspannen en mee te bewegen met de pony, kantel je bekken wat naar voren en zorg dat je blijft ademhalen (niet verkrampen in je zit/rug)
Dan zal je been ook - als vanzelf - rustiger liggen.
Succes.

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:11

mijn tip;
Je handen iets meer bij elkaar doen want je hebt je handen een beetje uit elkaar :o
en ben je aan het piano spelen? :o

Greetz,
:#

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:10

Weer erg bedankt allemaal :D!

@D_Amersfoort: Heel erg bedankt voor de uitleg! Ik zal proberen zo rustig mogelijk te zijn met mijn handen, en dit bitje erin laten :) Super bedankt!

@Senna21: Erg bedankt! Dat mijn rug helemaal scheef is, dat weet ik, ligt aan scoliose... Maar ik zal proberen niet meer zo te verkrampen, ik snap wat je bedoelt als ik de foto's bekijk :) Dankje!

@Daphne1997a: Mijn handen, ik weet het... Nog zo'n probleem! Het is een reflex als zijn hoofd omhoog gaat, mijn handen uit elkaar te houden. Ik zal er proberen aan te werken, en dan ook mijn handen rechtop houden :) Dankje!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:16

Ik ga mee met de rest! Ik vind dat je een leuke pony heb en dat jullie een stuk vooruit gegaan zijn. Jij moet jezelf aanleren niet met je hakken te drijven maar met je kuit. Doordat je redelijk lange benen hebt en je hakken dus onder de buik van je pony uitkomen én jij met je hakken wil drijven trek je ze op. Leer jezelf dat je met je kuit drijft, níet met je hak, dan zal je ze al veel beter uitdrukken. Succes met je leuke pony!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:24

Heel erg bedankt :D! Dat zal ik inderdaad in mijn hoofd houden als ik nog eens rijd, ik moet al veel onthouden :+

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:31

Het zonder buigels rijden vind ik een goed idee! want volgensmij maak je je benen dan langer en trek je je hakken niet meer zo op, goeie oefening dus. Een goeie oefening als je zonder beugels rijdt is: om de 5 sec. je tenen omhoog en dan weer omlaag.. dus 5 sec. tenen omhoog en dan weer 5 sec. tenen omlaag dan weer omhoog enz.. als je dan weer met beugels rijdt en je hebt dat veel gedaan krijg je een beetje gevoel bij het hakken optrekken, je voelt dan namelijk of je ze optrekt;) ik vind het voorderest netjes uitzien;)
succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:34

Ziet er goed uit hoor, je doet echt je best dat straalt van de foto's af. Probeer wat minder terug te werken met je binnenhand.
Leuk paardje trouwens, ook een werker zo te zien!

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:43

Als je je hakken optrekt is het beste om je beugels een gaatje langer te laten is mij ooit geleerd.

Verder ziet het er leuk uit hoor!

ZesSpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:25

Leuke pony! Probeer vooral zonder beugels je benen wat meer te ontspannen en niet krampachtig in een houding te leggen. En zo te zien moet je ze vanaf je bovenbenen wat naar binnen draaien, niet vanaf je enkels. Succes!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:27

Weer bedankt allemaal :D

@Okki: Echt een super goede tip, ga ik zeker proberen! Ik heb inderdaad soms niet door dat mijn hakken helemaal fout zitten, want ik had er zo goed op gelet...

@Bonita_Bon: Haha, we doen inderdaad ons best :D! Ik zal erop letten van mijn binnenhand, ben al blij dat ik hem niet meer over de schoft trek... (was vroeger mijn grote fout)

@Drrrassic: Volgens mij zijn mijn beugels al aan de lange kant, als ik ze los doe en mijn benen laat hangen komen ze onder mijn enkels. Dus ik denk niet dat dat gaat helpen... Toch erg bedankt :)!

@ZesSpan: Dat merk ik inderdaad, dat ze zonder beugels nogal verkrampen... Maar anders ga ik zo hard stuiteren in het zadel! Dan verkramp ik liever mijn benen dan zijn rug kapot te maken ;)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:51

Nog tips..?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:58

Misschien is het een idee om een keer een zweep achter je rug langs te doen, pijnlijk maar het helpt echt heel erg goed! Ik heb het 1 keer gedaan en zit nu altijd recht op het paard. :j
Zweep dan achter je rug, tussen je oksels voor je armen doen. Als je het begrijpt ..

Verder is commentaar al gegeven en vind ik het er over het algemeen goed uitzien. :)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 20:01

Bedoel je dat ik mijn zweep langs achter onder mijn arm moet steken :)? Ik snap het niet helemaan :o

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:36

ik vind het er al een stuk beter uit ziet maar hij mag van mijn part nog veel nageeflijker probeer ervoor te zorgen dat je je pony losser in zijn lichaam krijgt door hem nog meer naar beneden te kneden word daarbij niet strak in je hand maar ga voelen aan zijn mondhoeken zonder er aan te trekken want dan kan hij daar ook niet strak op worden een paard kan alleen trekken aan een hand die terug trekt veel van hand veranderen en kleine voltetjes maken en ondertussen ervoor zorgen dat hij niet aan je handen gaat trekken of spannen in zijn hals dat is heel lastig natuurlijk maar ga daar heel hard mee oefenen dat vind ik belangrijker dan de houding van je benen
succes en ben benieuwd naar de volgende fotos :D

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:40

Wat me opvalt is dat je of al heel veel doorzit of op het verkeerde been lichtrijdt. Probeer pas te gaan doorzitten als je poown lekker ontspannen loopt, dat zit een stuk lekkerder :Y)
Daarnaast valt je binnenhand me op, soms gaat hij net iets te hoog en neigt om over de hals heen te gaan.
Je bent op de goede weg!

Huppelkut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:14

probeer je handen wat meer bij elkaar te houden, desnoods tegen elkaar. hierdoor kan je ze niet vastzetten. verder echt letten op je hakken, je kan eventueel ook de beugels een gaateje korter doen.

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:14

Dankjewel allemaal!

@Appelflap2: Super goede tip! Dit is ook al erg verbeterd met het nieuwe bit, maar ik zal er nog beter op letten!

@Brennie85: Ik heb eerst zeker een kwartier lichtgereden, maar daar zijn niet zo veel foto's van of ze waren op een totaal verkeerd moment en ik heb ze niet geplaatst dan :+ Maar ik heb zeker wel genoeg lichtgereden :) Toch bedankt!

@Huppelkut: Van mijn handen, daar moet ik idd aan gaan werken.. En mijn hakken, de een zegt beugels langer, de ander zegt beugels korter, wat is het nu :D?

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:00

ik hbe je vorige topic gekeken, en ik ben heel blij dat jeje spoortjes af gedaan hebt! top!

Je betnt zelf vrij lang en de pony is niet groot. Daarom heb je de neiging je benen naar achter te leggen en dan krijg je dat 'hakken!' probleem.

Probeer je zelf aante leren gewoon met je kuiten te drijven en niet je hakken te gebruiken. Probeer er echt op te letten. Het is gewoon een kwestie van gewenning dat je moet afleren .. :)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:17

Roosjelief schreef:
ik hbe je vorige topic gekeken, en ik ben heel blij dat jeje spoortjes af gedaan hebt! top!

Je betnt zelf vrij lang en de pony is niet groot. Daarom heb je de neiging je benen naar achter te leggen en dan krijg je dat 'hakken!' probleem.

Probeer je zelf aante leren gewoon met je kuiten te drijven en niet je hakken te gebruiken. Probeer er echt op te letten. Het is gewoon een kwestie van gewenning dat je moet afleren .. :)

Oké, dankje, zal ik proberen :)

Ik ben toch niet té groot voor hem...?

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:21

Probeer naast je hakken ook je tenen naar binnen te houden.
Denk inderdaad om je strenge binnenhand.
En als je zonder beugels rijdt, probeer dan wel rechtop te zitten en ga niet stieken achterover leunen om ´beter´ te blijven zitten. Dat is voor je pony dubbel belastend (je zit ook nog eens door) Maar je bent goed op weg hoor!