Kyliam@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

Kyliam@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:47

Dit is Kyliam,
Hij is bijna 4 jaar en sinds een paar maanden onder het zadel. Dit was de 3de keer dat hij met bit is gereden. Daarvoor heb ik hem bitloos gereden, vooral stappen in het bos. Nu sinds deze week in de bak begonnen met rijden
Nu zijn we vooral aan het werk aan de basis. Reageren op de benen, een beetje ontspannen lopen, rechte lijnen rijden en goede voltes.
Voor mezelf ben ik vooral aan mijn houding aan het werken. Ik trek mijn hielen vaak op en wil dit ook afleren. Verder handen rechtop en met zachten hand rijden.

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding

15. Afbeelding

Graag opbouwende feedback...
Bedankt,
Danielle

Whisperke

Re: Kyliam@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:56

UUhhmmm als die bitloos gereden is waarom niet een vriendelijker bit. Waarom de keuze voor zo'n bit.. Een gebroken watertrensje lijkt me meer op zijn plaats voor zo'n paardje!!

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:59

ziet er wel redelijk ontspannen uit maar zou inderdaad een vriendelijker bit kiezen
en volgens mij mogen je beugels ook wel wat langer

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:00

Waarom is een kneveltrens niet vriendelijk in jullie ogen :) ?
DAarna ga ik reageren :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:02

Wat een puppy nog.. ik had hem eerst nog wat laten groeien.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:05

Puchje schreef:
Waarom is een kneveltrens niet vriendelijk in jullie ogen :) ?
DAarna ga ik reageren :D

Dat vroeg ik me ook al af :Y)

Wat ik dan wel zie, waarom rijd je hem met martingaal?
En je neusriem zit erg vreemd :)

Doe je beugels eens 2 gaten langer, dan zal je zit wss ook wel verbeteren :)
Verder lijkt hij heel erg onactief, dus laat hem maar eens werken..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:21

Volgens mij zit jij jouw paard helemaal niet in de weg.
Martingaal (stillere hand in de mond) en kneveltrens (ook wijken voor druk op het hoofd) zijn goede keuzes, ook dat je nog wat naar voren leunt. Lekker zijn eigen balans laten zoeken en nog niet te veel aan de voorkant zitten.

Probeer hem niet uit balans te halen, beugels tikkie langer en even bewust gaan voelen wat er onder je gebeurt. Probeer een eenheid te vormen en je ademhaling wat lager te plaatsen zodat je dieper gaat zitten. Succes :D
Laatst bijgewerkt door Puchje op 06-03-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:24

wat een schrieltje nog, maar het ziet er verder rustig en ontspannen uit. Bitkeus is helemaal perfect voor zo'n jonkie. Doe het lekker kalm aan!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:30

opbouwende feedback, nou ik ga mijn best doen...
ik zie een kneveltrens en een martingaal, waarom?
ik zie geen rijbroek met bijv laarzen of chaps, waarom niet?
een gewone bustrens daar begin je meestal mee, een martingaal met zo'n jong beestje is ook niet bevordelijk, het is een hulpteugel dus ik vraag mij af waarom? met een rijbroek met laarzen of chaps kun je beter zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:57

een knevel trens is juist een goed bit voor zo een jonkie, ligt rustig in de mond en je hebt lichte aansturing op het hoofd.

hulp teugel zou ik er ook gewoon afhalen.. lwat meer voorwaards houden en lekker op eigen benen laten lopen. prachtig koppie heeft je pony trouwens :j

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 21:09

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal proberen zo goed mogelijk te reageren op de opmerkingen.

Ik heb inderdaad vrij bewust gekozen voor dit bit. Omdat het een rustige ligging heeft in de mond. Ik heb niet het idee dat het (te) scherp is voor hem.

De magtingaal heb ik erbij gedaan omdat hij zijn hoofd soms onverwachts de lucht in gooit.

Over mijn broek. Het is een jopuhbroek met aan de binnenzijde een leren vlak. Geeft juist voor mijn gevoel veel meer grip dan gewone rijbroek met chaps.
Mijn schoenen...ja dat klopt. Ik zou inderdaad misschien beter "echte" rijschoenen gaan dragen ipv werkschoenen.

Hij is inderdaad te weing voorwaards. Dat is een lastig probleem waar ik zeker tegenaan loop. Hoewel het elke keer beter lijkt te gaan.

Ik rij hem nooit langer dan 15 tot 20 minuten. Dan merk ik dat het genoeg is voor hem. Dus ook voor mij.
Ik wil graag dat hij lol houd in zijn "werk" en probeer daarom ook af te wisselen.
Ik galopeer nog niet met hem. Wil dat hij eerst lekker op zijn eigen benen loopt in stap en draf.

Mijn beugels...das zo`n verhaal apart. Hier heb ik eerder al de opmerking gekregen dat ze te kort zijn. Maar als ik ze dan langer maak van zit dat ook niet lekker. Dan ga ik mijn hielen (nog meer) optrekken en moet ik rijden op mijn tenen. Ik heb het idee dat ik daarmee mijn paard meer stoor dan wanneer ik ze korter heb. Maar dat kan ook gewoon een idee van mezelf zijn. Wat dat betreft ben ik nog zoekende.

Bedankt iedereen om te reageren.

Danielle

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:36

Ik vind, bij het zien van deze foto's, dat het paard er nog erg jong uit ziet. Té jong, in mijn ogen. Het paard is nog lang niet uitgegroeid.

Ts; Qua zit; denk erom dat je niet in stoel zit gaat zitten.

Mijn advies zou (helaas) zijn; laat het paardje nog een half jaartje staan. Leeftijd zegt niks; bouw destemeer

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:08

In de draf hou je je handen nogal hoog, misschien daar even op letten ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:43

Hij ziet er inderdaad nog erg jong uit. Maar dat kan ook te maken met het feit dat hij weinig bespiering heeft en een dikke vacht.

Gelukkig die je rustig aan met hem. Ik vind het beeld erg onconstant. Dan weer heel laag, dan weer met z'n hoofd naar de sterren, om het even zo te zeggen. Probeer een constantere aanleuning te krijgen, dat is mijn advies in de eerste plaats.

Succes

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:59

Het ziet er al netjes uit ;) Alleen waarom rijd je hem niet eerst voorwaarts neerwaarts? Dat is veel beter voor zo'n jong beestje. Laat die constante aandacht voor hoofd-halshouding voorlopig eens achterwege, en begin met de basis; het paard op zijn eigen benen laten lopen. Van daaruit zou je aan hoofd- halshouding kunnen werken.

Aristoteles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:13

Naar mijn idee is naar voren zitten helemaal niet de oplossing en gaat het paard juist uit balans.
Ga zelf maar eens na, als je iemand op je rug hebt en die gaat naar voren leunen dan ga je juist harder lopen en nog meer zoeken naar evenwicht totdat je voorover valt.
Dus zorg dat je paard een sterke achterhand en rug ontwikkeld ->voordat<- je erop gaat zodat hij je grotendeels kan dragen op zijn achterhand en rugbespiering.

En ik denk dat als je al zover bent met bitloos rijden waarom dan een martingaal en kneveltrens ?
ook in de bak lekker ontspannen toch?

En als jij je beugels kort prettig vindt zitten zou ik dat lekker doen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:46

Het is er in elk geval niet uit alsof je hem gaat overgelasten. De insteek is vriendelijk en geleidelijk.

Wel stoor ik me aan je schoenen. Deze zijn vrij grof en hebben geen hak. Bij vallen oid kan het best riskant zijn. Je weet maar nooit. Gewone rijschoenen met chaps of laarzen zijn verstandiger.

Ik ben zelf heel erg van simpel. Knevelbit, martingaal, is het wel nodig? :)

verder kan ik op de foto's niet helemaal goed zien, maar ligt het zadel aan de voorkant niet wat laag? Paardje lijkt iets overbouwd te zijn, dus misschien dat dat vertekend.

Probeer het neusje te laten zakken maar hou wel ruimte in de hals (geen krulletje). Oefen op de overgangen en leer een beetje schakelen. Dat is een goed beginpunt.

Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:50

Probeer met het lichtrijden om niet zover uit het zadel te komen en om je handen niet mee omhoog te nemen.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:18

Ik vind dat je beugels wel wat langer mogen... Waarschijnlijk gaan je benen dan ook iets mooier liggen. Ik vind dat ze op de meeste foto's vrij ver naar voren liggen.
Lief hoofdje!

edit: sorry, ik zie dat je al gereageerd hebt, ook over de beugels. Maar dat van de benen ver naar voren kan je misschien eens proberen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:21

Bandida schreef:

"puppy" is ook echt het eerste woord dat mij tebinnen schoot.
Hij oogt nog onwijs jong, ongespierd en onvolgroeid zeg.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:02

Bandida schreef:

Dat is ook wat ik dacht. Hij heeft nog van die lange slungel benen..
Hij lijkt eerder 2?

Soms valt ie nog wat op de voorhand..
En idd een gebroken bitje is miss fijner ja. :Y)

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:20

Volgens mij probeer jij wel goed te doen, maar wat ik niet kan rijmen is waarom je een martingaal om doet bij een paard dat amper 3 keer met een bit in loopt. Dit zorgt voor teveel druk.
Als jij met bit wilt gaan rijden, moet je er van te voren al zeker van zijn dat jij hem niet in de weg gaan zitten in zijn mond althans. Als je daar een martingaal voor nodig hebt zet ik grote vraagtekens.
Het is (lijkt mij) juist jouw bedoeling om hem zo vriendelijk mogelijk aan de mond-bit-hand verhouding te laten wennen.
Doe aub de martingaal af en ga rustig ontspannen zitten en hou je teugels op 1 maat, je handen en schouders ontspannen, en als hij zijn hoofd in de lucht gooit in het begin omdat je IETSJES contact hebt, gewoon negeren en rustig voorwaarst blijven stappen.
Het belangrijkste is dat jouw paard erop kan vertrouwen dat als hij jouw hand volgt er niets engs in zijn mond gebeurt. Een stabiele factor waar hij van opaan kan en rustig de "touwtjes uit handen kan geven :D "

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:23

volgens mij is die pony niet helemaal gezond :o hij zit niet echt lekker in z'n haren :o kale plekjes enz. en het glanst ook niet echt :o maar verder wel leuke pony :D

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:30

Ik vraag me af of je zadel wel zo goed past?
Neem de laatste foto, het lijkt alsof ie best dicht op de schoft zit en achter wat omhoog kiept?
(kan ook maar zo lijken hoor op de foto's)

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:41

cent schreef:
volgens mij is die pony niet helemaal gezond :o hij zit niet echt lekker in z'n haren :o kale plekjes enz. en het glanst ook niet echt :o maar verder wel leuke pony :D

Uh... zoiets heet een winter vacht. En ik zie nergens kale plekken.

Volgens mij oogt de pony zo jong omdat ie niet veel bespiering heeft en een beetje over bouwt is, maar dat gaat niet altijd weg met leeftijd, dus hij kan ook gewoon zo gebouwd zien.