Tempowisseling: zwaar zitten of juist licht zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Tempowisseling: zwaar zitten of juist licht zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 10:47

Naar aanleiding van een eerder topic waarbij ik vroeg om tips om mijn ruin wat meer bij mij te houden als hij de neiging heeft om wat loperig te worden, vroeg ik mij wat af. Ik kreeg namelijk als tip om licht te gaan zitten en zo meer controle te krijgen over het tempo. Door je lang te maken neem je gewicht uit het zadel. Met zwaar zitten kon je dan juist voorwaarts rijden.

Mijn instructrice leert mij als hulp om mijn bovenbenen aan te spannen en zo te verzamelen. Dan neem je ook gewicht uit het zadel en zit je dus lichter.

Maar op de bekende manegelessen (ook toen ik al gevorderd was) en ook hier op Bokt, wordt regelmatig geroepen: "Maak jezelf zwaar, ga zwaar zitten, gewicht in het zadel".

Mijn vraag: wat is jullie manier om tempo op te vangen of te verzamelen?

horse_girl

Re: Tempowisseling: zwaar zitten of juist licht zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:51

Als ik tempo wil verminderen, maak ik me lang en zwaar. Diep zitten is tempo terug, andersom vind ik ook erg onlogisch klinken.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:53

Als ik terug wil in tempo dan maak ik mezelf lang (kijk soms omhoog wat verbazingwekkend goed werkt!) en leg mijn onderbeen iets naar achteren. Die hulp alleen is voor mijn paard al aanleiding om terug te komen in tempo (meer verzameling). Wil ik naar voren, dan kijk ik ook goed naar voren en leg mijn onderbeen wat meer naar voren. Die verplaatsing van onderbeen is ook in dit geval genoeg om het tempo te doen versnellen.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:22

Zo heb ik het ook geleerd, terug in tempo is lang maken (ik kijk idd ook weleens omhoog om mezelf wat beter te helpen) en sluit m'n benen aan om actief terug te rijden (dus vanuit de achterhand).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:36

Maar denk eens goed na: als je jezelf lang maakt én tegelijkertijd je (boven)benen aansluit, dan duw je je bovenlichaam omhoog, dus uit het zadel. Dan zit je dus lichter!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:07

Imo is het juist niet de bedoeling dat je je bovenbenen aansluit. Je laat je been afhangen en vervolgens plaats je deze vanuit je knie iets naar achteren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:09

ik maak me ook lang en zwaar
maar ik fiets ook met mijn bekken tegen zijn beweging in
dan weet die al genoeg dat die moet terug komen in Tempo

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 13:12

Onderbenen naar achteren is voor mij iets wat meer te maken heeft met begrenzen/verplaatsen van de achterhand, niet zozeer met verzamelen. Er zijn dus duidelijk verschillende methodes...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:16

Zo moet je het denk ik ook zien al snap ik jou zienswijze ook. Met zijgangen en begrenzen breng je ook je onderbeen naar achter, maar dan maar 1 been. Bij tempowisselingen breng ik mijn beide benen tegelijk naar achteren ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 13:21

Dus jij begrenst ook, maar dan het tempo :)*

Is voor nu geen optie meer, maar ik snap het idee.

Wel ben ik benieuwd naar mensen die hetzelfde doen als ik, dus de "bovenbeenhulp" geven.

Hopelijk komt die Bokker die mij soortgelijk advies gaf ook nog even langs ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:56

Ik dus:

Terugnemen in tempo: 'terugzitten' door bekken licht te kantelen en te stabiliseren (niet meer mee te swingen), bovenbenen wat meer aan te sluiten en buikspieren licht aan te trekken zodat de voorwaartse impuls opgevangen wordt.

Tempo versnellen: Meezitten in de beweging, zit iets verlichten, hand iets naar voren

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:22

Askja: Dat klinkt naar mijn methode idd :j Maar ja, je kan je paard overal op leren reageren natuurlijk, dus het is maar net wat je wil :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:42

Hangt ervan af naar wie je luistert. Sommigen zeggen lichter zitten zodat de rug omhoog kan komen.
Anderen zeggen zwaarder zitten (maar heel eventjes) zodat je de achterbenen buigt tegen de grond.
Gewoon proberen en kijken wat het best werkt voor jouw paard. Ieder paard heeft z'n eigen voorkeur voor de hoeveelheid druk van zit, been en hand.
Dat is nou juist het leuke aan rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:24

Ik sluit ook de bovenbenen aan, net als jij, ik lees ook ergens de buikspieren aanspannen en dat doe ik idd ook, als het paard sluit dan open ik de binnenkant van mijn bovenbenen weer als het paard onder me omhoog komt en dan sluit ik weer aan voor het verzamelen van de volgende pas, weer openen enz.

Bij het verruimen kantel ik bekken iets achterover en geef ik een zetje met de achterkant van mijn bovenbenen. Hand naar voren doe ik wel maar probeer ik af te leren, want ze lopen bij mij teveel voorwaarts van het achterbeen af bij het verruimen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:28

@ Urielle: ik vind het altijd heel knap hoe helder jij kan omschrijven hoe je rijdt. Ik vind dat heel moeilijk, omdat ik het alleen maar onder woorden kan brengen als ik het daadwerkelijk voel, dus eigenlijk onder het rijden (maar dat typt zo lastig :D). En zelfs tijdens het rijden kan ik moeilijk gevoel vertalen naar taal...

Ik heb hetzelfde "probleem": ik moet mijn hand ook op de plek houden, anders wordt het bij ons rennerig ipv ruimer. Paard kan het goed en laat mij ook duidelijk blijken wanneer ik het goed doe, dus dat is fijn.

Volgens mij komt onze rijstijl in dit aspect behoorlijk overeen :j Begrijp ik het goed dat jij dus elke pas die kleine spier- en bekkenhulpjes geeft om elke pas opnieuw te verzamelen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:44

Ja, ik moet wel zeggen dat ik ivm het niveau van de paarden nog geen hele lange stukken verzamel, het is voor mij nog maximaal een lange zijde aan een stuk of de duur van een grote volte oid, dat ik terugsluit. Ik kan me voorstellen dat het al heel anders wordt wanneer je uitgangspunt geen arbeidsdraf of -galop is maar wanneer je begint vanuit de verzameling. Dan moeten ze meer uit zichzelf bij elkaar blijven maar zover ben ik dus nog niet. Mijn ene paard begint nu een beetje op M-niveau te komen, de andere komt van Z-niveau af maar moet ik trainen op een sneller en flitsender achterbeengebruik.

Bedankt voor het compliment, ik heb zelf steeds het idee dat ik hele stukken uitleg mis omdat je zoveel op gevoel doet. Dus fijn om te lezen dat ik iig wel een deel nog over kan brengen :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:53

Oh, ik (=wij) zijn ook nog láng niet toe aan een hele proef verzamelen, ik doe nu idd (delen van) een volte, meer lukt ook nog niet, maar dat komt vanzelf!

De bovenbeenhulp (zoals ik hem dan maar even noem) was voor mij zelfs totaal onbekend, terwijl ik toch al wat paarden heb gereden en inmiddels mijn 15e paardenjaar inga. Ik heb er dus zelf spiertechnisch ook nogal moeite mee om het lang vol te houden (lees: binnenbeen-spierpijn na een uurtje les! :D)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:00

Je spant je bovenbenen toch alleen aan om de hulp te geven. Als je paard reageert, ontspan je je bovenbenen toch weer. Zo kun je voorkomen dat je bovenbenen verzuren en moet je het wel langer vol kunnen houden. Ik blijf mijn paard iig niet elke pas weer opnieuw de hulp voor verzamelen geven. Als mijn paard niet op mijn bovenbeen terugkomt, dan maak ik hierbij wel een ophouding in mijn hand. Als ik dat weer even herhaal, dan heb ik daarna mijn hand veel minder, of helemaal niet meer nodig. ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 20:13

@Vur: Om tempo terug te nemen is één hulp idd voldoende, dan komt mijn paard ook terug, maar het échte verzamelen, dus buiging in de gewrichten en meer gewicht op de achterhand is (bij mij) een continue proces van héle kleine hulpjes, spierduwtjes, bekkenbeweginkjes...nou ja zoals Urielle het dus omschrijft. Dat kost idd in het begin erg veel kracht, zowel voor paard als voor mij, maar dat moet met de tijd idd wel minder worden....

steviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:32

ik denk dat als je licht zit dat je paard dan sneller gaat,
en als je zwaar zit hij dan gaat stoppen.
sowieso... als je zwaar gaat zitten stoppen ze :Y)

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:37

Ik sluit ook altijd mijn bovenbenen aan en ga toch wat zwaarder zitten(lang maken) om
terug te rijden te verzamelen.

Laat mijn bovenbenen los en dan weet mijn paard genoeg meer is niet nodig

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 01:48

Rijerijerije schreef:
Maar denk eens goed na: als je jezelf lang maakt én tegelijkertijd je (boven)benen aansluit, dan duw je je bovenlichaam omhoog, dus uit het zadel. Dan zit je dus lichter!

Grappig om te lezen. Dan geef je namelijk precies de verkeerde bovenbeenhulp. Urielle legt het duidelijk uit. Wanneer je terug wilt rijden leg je je been in het geheel iets terug (echt maar minimaal hè), wat er automatisch voor zorgt dat je meer met de voorkant van je bovenbeen aanknijpt. Dat is zeg maar de hulp terug. Die hulp die jij noemt, waarbij je jezelf iets uit het zadel drukt, gebruik je wanneer je de achterkant van je bovenbenen aanknijpt. Dat gebruik ik in principe niet, want ruiters hebben vaak veel moeite om hun hele been ontspannen te laten afhangen en knijpen snel teveel met hun bovenbenen of knieën. Wanneer je vooruit wilt, verplaats je je gehele been (zoals Malloesje al zegt) iets naar voren. Dat moet al genoeg zijn om naar voren te gaan (dan ga je eigenlijk al lichter zitten).
Dit kun je heel mooi oefenen in de stap, want dan reageert een paard daar het snelst op en kun je mooi voelen of je het goed doet.
Als je de hulp om terug te komen (gehele been iets terug en kort bovenbeen aan de voorkant aanknijpen) correct uitvoert in stap, zal bijna elk paard direct halthouden. Een goede test dus om te kijken of jij het goed uitvoert ;) En ook weer mooi om het gevoel te krijgen in hoe je die hulp ook in de andere gangen moet uitvoeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:51

Ik heb het ook geleerd zoals jouw instructrice zegt TS, spanning op je benen (maar niet klemmen), zodat je jezelf wat uit het zadel duwt.

horse_girl schreef:
Als ik tempo wil verminderen, maak ik me lang en zwaar. Diep zitten is tempo terug, andersom vind ik ook erg onlogisch klinken.

Totdat je de uitleg erbij krijgt. Als je namelijk jezelf lichter maakt kan je paard de achterbenen beter onder zijn lichaam plaatsen, je hoort het paard van achter in de teugels te rijden en dat gaat je niet lukken wanneer je de achterkant tegenhoudt door zwaar te gaan zitten.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:47

hestejente schreef:
Ik heb het ook geleerd zoals jouw instructrice zegt TS, spanning op je benen (maar niet klemmen), zodat je jezelf wat uit het zadel duwt.

horse_girl schreef:

Totdat je de uitleg erbij krijgt. Als je namelijk jezelf lichter maakt kan je paard de achterbenen beter onder zijn lichaam plaatsen, je hoort het paard van achter in de teugels te rijden en dat gaat je niet lukken wanneer je de achterkant tegenhoudt door zwaar te gaan zitten.

Ook met de uitleg klinkt het voor mij onlogisch, maar dat is gewoon zoals ik rij. Zoals al eerder genoemd, kun je je paard leren reageren op wat en hoe je maar wilt.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:58

licht zitten, vind sowieso dat zwaar zittend niks. letterlijk belastend.
Als ik terug wil rijden, rijd ik langzamer licht. ook geen geklier in de mond.
voorwaarts is lichte druk met het been.