rijden gaat al twee maand heel erg slecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

rijden gaat al twee maand heel erg slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:29

hey!,

ik heb een probleempje en ik hoop dat ik jullie om advies kan vragen;)

ik rijd een paard voor iemand die er geen tijd voor heeft. dit doe ik al sinds eind november/begin december 2008. eerst ging het niet goed en toen weer wel en toen weer niet. hij is halverwege de zomervakantie naar de tandarts gegaan en is behandeld omdat hij echt een heel bagger gebit had. toen ging het weer goed met rijden en steeds beter! maar uiteindelijk werd ik in september erg ziek door een paar infecties die tegelijker tijd kwamen. op het moment dat ik zeg maar ging stoppen omdat ik ziek werd, had ik hem in TOP vorm! ik was echt heel blij en ging er gewoon elke dag met een blij hoofd naar toe! er ging immers toch niks mis! maar doordat ik ziek werd heb ik een hele tijd niet kunnen rijden, in totaal 12 weken.. mijn zus heeft er wel op gereden een paar keer, maar zij is spring ruiter en is dus niet gewend om op een dressuur paard te rijden. en zij had het boven dien ook veel te druk met school en haar eigen paarden. dus er is denk ik maar 2 of 3 keer op gereden. verder is hij alleen maar in het land geweest. hij was dus alles weer kwijt toen ik er eind december weer opstapte. prima daar kan ik mee leven, want mijn ervaring is, dat wanneer ze het eenmaal hebben aan geleerd, ze het na een tijdje zich toch wel weer herinneren met hoe het ook al weer moest. nou, toen begon het dus. het ging steeds maar weer niet goed met rijden.. maar ik wilde er niet aan geloven omdat ik gewoon van me zelf opzich best wel een doorzetter ben en ik gewoon weet dat het vroeg of laat toch wel weer goed komt. de dagen en de weken streken voorbij en het ging echt steeds slechter. ik ging steeds maar weer naar huis met het gevoel "morgen is er weer een dag en zal alles weer beter zijn en gaan!" maar nee dus. het ging elke dag absoluut NIET beter.. het ging eigenlijk alleen maar slechter. hij is nog naar de tandarts en de fysio geweest want ja, het kan gewoon zijn dat hij ergens last van heeft.. je weet maar nooit! dus ik ging er elke dag weer vrolijk heen en wat minder vrolijk weer naar huis. tot gisteren 3 maart 2010... ik ging er zoals gewoonlijk weer helemaal happy heen maar het ging gewoon weer fout. en ik maar eigenwijs doen vanmezelf door gewoon door te rijden. toen ik stopte zag ik wit van woede omdat ik gewoon weet "dit paard heeft mij zóver gebracht! in 4 wedstrijden zijn we nog nooit lager dan de derde plaats geeïndigd.. en hij heeft zelfs laten zien dat hij met mij erop met gemak over de 1.35M kan komen!" en dat voor een Flemmingh x Rex Magna xx! ik naar huis en ik kon wel janken! het was me gewoon wéér niet gelukt om hem goed voor elkaar te krijgen. dus nu ben ik de hoop helemaal kwijt. ik weet gewoon niet meeer wat ik ermee aan moet! moet ik er mee stoppen? moet ik doorgaan met vechten? ik heb er vandaag serieus de hele dag over nagedacht of ik er nou mee moest stoppen of niet, want ik denk dat ik spijt krijg wanneer ik er mee stop, maar dat ik ook spijt krijg wanneer ik ermee doorga..

als ik ermee doorga:
dan raak ik steeds meer gefrustreerd, en krop ik alle woede op..
dan kan het zijn dat het tegen de zomer wel weer goed gaat

als ik ermee stop:
dan kan het zijn dat ik het komende halfjaar geen paard heb om te rijden..
dan kan ik misschien een paard krijgen waarmee ik wél een klik heb, en waarmee ik echt mijn doorm waar kan maken..

ik sta dus nog steeds voor een hele moeilijke discussie want ik weet gewoon dat hij het kan en ik heb gewoon zó'n goeie band met hem!
ik weet niet eens of ik wel zin heb om vanavon nog te gaan rijden..

heeft iemand advies voor me?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:38

Krijg je les met hem? Ik weet het ,het klinkt simpel, maar vaak kan een goede instructeur je net door dat dode punt heen helpen. Je bent nu in een cirkel beland waar je alleen niet uitkomt.
Een ander kan je terug fluiten op het moment dat de irritatie bij je opkomt.. Zoek echt hulp met rijden,probeer het... Lukt het dan nog niet kun je altijd nog stoppen. Succes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:39

IK zou stoppen om dit paard verder te rijden.
Je hebt duidelijk niet het geduld of de ervaring om hem verder te helpen.
Ofwel, je zoekt zeer goede instructie, of je bent eerlijk tegenover dit paard en stopt ermee om hem verder de vernieling in te helpen!

Sorry als het bot overkomt, maar mijn haren staan rechtop na jou verhaal!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:44

Goede instructie is vaak de beste oplossing, wij kunnen vanaf hier niet zien wat voor problemen jij precies hebt met dit paard :n
Heb je dat er niet voor over zou ik er inderdaad mee stoppen, als je er elke keer gefrustreerd en woedend af stapt is dat voor het paard ook geen doen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:53

Misschien stoppen met zoveel van jezelf EN het paard te eisen? En eens terug naar de ontspanning, lekker rijden en het dressuur even de dressuur laten. Rijden moet wel LEUK blijven, voor paard en ruiter. Ik weet dat mijn Fries die ik nu heb de B gelopen heeft en op L getraind was toen hij verkocht werd. Ik heb hem nu 10 maanden. En hij loopt momenteel bagger. En fatsoenlijke volte of zelfs afwenden zit er niet in. Galop is ie moelijk in te krijgen. Maar ik word niet kwaad op mijn ruintje. Ik weet waar het door komt. De eerste weken nadat ie verkocht was was ie van iemand anders die geen nivo had (manegeruiter met 3 jaar ervaring) en hem in een superkleine bak reed. Daarna bij mij 3 maanden de wei op geweest omdat ik meteen een blessure had. Daarna rustig opgepakt... de winetr erover heen met 12 weken sneeuw, ijs en bevroren bakken. Nu weer opgepakt: blijkt zadel echt helemaal fout te zijn. paard last van zijn rug, ik balen natuurlijk. Heb nu een leenzadel en ben vooral met PLEZIERT bezig en afwisseling. Longeren, balkjes oefenen, clickeren... en 1 a 2 keer per week er met plezier en zonder eisenpakket op. Hij mag zelfs eigenwijs zijn (laat ik neti toe, maar ik bedoel dus: hij hoeft van mij niet in de pas te lopen. Ik kijk hoe zijn pet staat en daar rij ik hem naar)
Dus miss eens luisteren naar je paard? En begeleiding! Veel sterkte ermee. Lastige beslissing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:54

Uit je verhaal begrijp ik dat jij vindt dat het paard het allemaal niet goed doet.
Heb je jezelf weleens afgevraagd of jij het zelf wel zo goed doet? Of ligt het in jouw ogen allemaal aan het paard?

Ik denk dat het grootste deel, zo niet alles, bij jou ligt (je instelling, ambitie, rijtechniek, houding, zit, noem het maar op).
Je zou iemand (een lesgever) kunnen zoeken die jou daarin begeleidt, jou bewust laat worden van hoe jij als ruiter bezig bent (zowel mentaal als fysiek) en wat de invloed daarvan is op het paard.
Er is altijd een reden waarom een paard doet zoals hij doet. Een mooie uitdrukking is dan ook "Het paard heeft altijd gelijk".

Iemand met frustraties en woede, en gedachten heeft zoals "vechten met/tegen het paard", hoort imo ook niet op een paard thuis. Ga dan op judo of boksen oid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:58

Je moet om te beginnen die woede eens van je afzetten en beseffen dat dit uiteindelijk maar tegen je werkt.

Rijden doe je op gevoel, en zo probeer je met hem verder te komen.
Ga je emotioneel worden, neemt dát de overhand en rij je dus niet meer op gevoel..
Je hulpen worden grover en hij mag geen fouten meer maken, waardoor hij nog grover wordt als hij wel een fout maakt..

Wat krijg je dan.. je wordt boos en vraagt dingen die hij op dat moment niet kan en zo raken jullie beide in een neerwaartse spiraal.
Werk eens samen met je paard.. :)*
Doet hij het niet, doe je even een stap terug en vraag je het een paar minuten later weer..
En dan niet boos worden als het niet perfect is, maar genoegen nemen met iets minder.

Doet hij het braaf, beloon hem door ontspanning en ga niet door tot je het perfect wilt, dat komt vanzelf wel..
Maar rij niet met emoties.. dat werkt averechts!
Laatst bijgewerkt door Casarell op 04-03-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:58

Zoek goed instructie of stop ermee, nu kwel je jezelf en het paard...Het is je eerder gelukt, maar probeer wel je geduld te houden. Paardrijden is leuk en moet leuk blijven voor ruiter en paard. Succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:59

14/15 jaar oud is ook wel een moeilijke leeftijd!
Denkt dat je alles wel aankan, maar de hormonen gieren door je lijf.
Maar nogmaals...dit is niet je eigen paard...stoppen, of je gedrag veranderen en weten dat JIJ iets fout doet en niet het paard!
Moeilijk hoor TS..weten alle bokkers die deze leeftijd al hebben gehad alles van!
Incl ik!!!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:09

Inderdaad, dat heb ik zelf ook ervaren. Het lampje brand bij mij ook nog niet zo gek lang, dat je bij paarden / ponies alles op een zo vriendelijk mogelijke manier moet oplossen om het probleem ook daadwerkelijk op te lossen. Wij amazones / ruiters kijken altijd maar naar ons paard, maar vaak liggen alle, maar dan ook echt alle problemen aan jezelf. Ik vind zowieso dat je op zo'n jonge leeftijd instructie moet krijgen. En ook als je ouder bent trouwens, je bent nooit uitgeleerd...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:10

Melody: Inderdaad. 36 en ik leer nog elke dag van mijn grote zwarte vriend!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:16

Zoals mijn instructrice gisteravond zei: Moeilijke paarden moet je als godsgeschenk beschouwen Michelle, echt waar, en daar kan ik alles van weten! :D
En dat is natuurlijk ook zo, want als 'beginnende' leer je dubbel van een paard dat nog niets kan, je leert het namelijk aan te leren, en zelf te leren ;)
Heel handig want als je het leert op een niet-voorgeprogrammeerd paard rijdt je vaak zo weg op menig ander beest! :j

Sorry even offtopic :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 19:08

okee ik ben echt heel erg blij met jullie tips! echt waar! ik krijg 1 keer in de maand les van een gediplomeerde instructrice, zij is echter niet heel erg professioneel! dat snap ik en ik weet ook dat veel fouten aan mezelf liggen en daarom word ik ook zo boos! omdat ik gewoon zelf ook niet meer weet wat ik fout doe, laatst wilde hij niet een lopen! hij deed al anaf het instappen zijn hoofd omhoog en kwam ook voortdurend omhoog (steigeren) niet heel hoog, en ben wel blijven zitten maar ik heb zoiets van; ik rijd hem nu al dik een jaar.. bijna anderhalf en ben eigenlijk geen spat veranderd qua rijden, alleen mijn houding en zit enzo zijn verbeterd daar ben ik dus ook voor geholpen enzo, maar het is meerendeels altijd goed gegaan, en ik vind het gewoon niet eerlijk dat hij wel zijn best probeerd te doen maar dat het in mijn ogen gewoon niet lukt.. en ik weet het ik zit tussen twee tijden in qua leeftijd, maar ik ben vrij geduldig(al zeg ik het zelf)
ik vind het vooral ingewikkeld dat iedereen op stal wat anders zegt.. paar voorbeelden:

slof eraan dat beest moet gehoorzamen!
bijrijdtser zoeken die je kan helpen
stoppen
een tijdje alleen longeer werk doen zodat ie op rust komt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:21

En dit zijn nou net de voorbeelden waar je niet naar moet luisteren.

Geen hulpmiddelen eraan, maar gewoon eerst voorwaarts in jouw tempo. En waar zijn hoofd is is van latere zorg..
Als je paard meer aan je hulpen zal komen staan door bv veel nette overgangen, gaat hij vanzelf zakken..

Het is altijd heel simpel.. de beste stuurlui staan aan wal..
Maar wordt niet boos en luister niet naar hun, maar juist naar jezelf én je paard.. en al lachen ze hard..
..zij zitten niet met dat probleem en jij wel, en dus moet jij het oplossen, ongeacht wat hun zeggen..

Overigens.. ga op zoek naar een instructeur die rijtechnisch goed is onderlegd en je zal er nog veel van leren.. :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 19:23

okee zal ik doen! heel erg bedankt voor jullie reacties! en toch hoop ik op meer! want hoe meer hoe beter!
vind het altijd wel een goed gevoel geven als mensen het zelf ook mee hebben gemaakt!

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:42

Hey ik denk dat je er zeker niet mee moet stoppen tenzij je voor jezelf heel duidelijk heb dat je niet klikt met dit paard maar als ik het zo lees heb je ook hele leuke momenten met hem op wedstrijden bvb.

Misschien is het een idee om wat vaker les te nemen 1x per 2 weken of misschien zelfs 1x per week dan is het wat verser en heb je iemand die je op de diepte punten een schop onder je kont geeft en jou daar door heen sleurt, ik ken het probleem wat je hebt en begrijp je volkomen ik heb 5 jaar lang het zelfde gehad dat ik op het laatst ELKE dag huilend afstapte omdat het gewoon niet ging en andere mensen reden zo met hem weg en konde er mee lezen en schrijven (das nog irritanter) en er zit wel een beetje waarheid in dat je het op dit moment bij jezelf moet zoeken want op het moment dat je boos word kun je net zo goed stoppe een paard voelt dat en wil dat helemaal neits meer.

Probeer je rust te bewaren en vooral de lol er van in te zien zelfs proffesioneel paardrijden is van je hobby je werk maken begrijp dat goed en vergeet dus NOOIT maar dan ook echt nooit waarom jij ooit begonnen bent met paardrijden, ik kan namelijk wel raden waarom OMDAT HET ZO VERDOMD LEUK IS :D dus als je merkt dat jij zelf een rot dag heb zet hem dan aan het werk, neem jezelf 1 ding voor waarvan JIJ wil dat hij het doet en stop pas als hij dat gedaan heeft zo als jij wilt, je kan namelijk daarna wel nog iets gaan doen of vragen en nog iets en nog iets maar dan is de lol er af.

Mijn top zet op een rot dag een doel voor jezelf bvb je komt na het inrijden er achter dat het poedersuiker gaat denk dan bij jezelf oke ik wil dat hij die galopwissel of zo veel achterwaartse stappe (of wat je ook wilt) doet en stop dan soms is het ook goed als hij gewoon IETS goed heeft gedaan en dan ga je daarna lekker een kort buiteritje maken of iets dergelijks. Op die manier eindig je toch leuk en stap je met een goed gevoel weer af WANT hij heeft tenslotte wel gedaan wat jij vroeg als is het maar 1 ding het is beter als niks en jullie hebbe ook nog wat leuks gedaan daarna dan hou je het leuk en zo moet het ook zijn je moet gewoon weer even je plezier er in terug vinden.

groetjes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:45

Hier nog een paar tips:
Tip 1: (in mijn ogen de belangrijkste die ik nu ga geven)Heb je het zadel gecontroleerd of dat nog goed ligt? Als paard zo lang stil heeft gestaan is zijn bespiering wrs vernaderd. Zadel kan knellen! of ergens druk/pijn veroorzaken. Controleer dat eerst eens.

Tip 2: Ga morgen naar stal, stel je helemaal open voor je paard en ga er eens lekker bijzitten. Tut met hem, praat met hem, knuffel hem en verlang eens niks.

Tip 3: Ga eens lekker en buitenrit maken als dat kan. Teugels losjes en lekker wandelen

Tip 4: Ga morgen eens los en ontspannen rijden. Je doel? NIET in een geforceerde aanleuning/krul of wat dan ook, niks geen stelling, geen halve of hele ophoudingen... niks forceren en gewoon eens lekker een eindje bak-crossen

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:49

Daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens MartiniB, als je zelf een rotdag heb, longeer dan, ga wandelen of lekker een rondje buiten stappen, want juist als je zo'n rotdag hebt reageer je snel onterecht naar je paard toe, daar herken ik mezelf ook goed in. Paarden zijn ook gevoelig voor dit soort dingen, ik breng namelijk al mijn vrolijke of niet vrolijke buien over op mijn pony, soms heel vervelend, maar het is toch echt zo (en dat is denk ik bij de meeste paarden wel zo)
Dus dan is het misschien verstandiger om voor de makkelijke weg te kiezen en even geen doelen stellen...
Verder geef ik je helemaal gelijk hoor ;)

Verder wens ik TS nog heel veel succes, ik zou zeggen ga op zoek naar een leuke instructrice / instructeur. Dan komt het vast helemaal goed :j

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:53

Ik zou zeker niet stoppen. Je moet geduld hebben en misschien kun je even wat anders met hem doen? Grondwerk, longeren, etc ... zodat hij terug vertrouwen in je krijgt.
En dan het rijden rustig aan oppakken. Misschien ben je wel te snel geweest tijdens het rijden?
Wat gaat er allemaal fout tijdens het rijden?

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:56

melody93 schreef:
Daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens MartiniB, als je zelf een rotdag heb, longeer dan, ga wandelen of lekker een rondje buiten stappen, want juist als je zo'n rotdag hebt reageer je snel onterecht naar je paard toe, daar herken ik mezelf ook goed in. Paarden zijn ook gevoelig voor dit soort dingen, ik breng namelijk al mijn vrolijke of niet vrolijke buien over op mijn pony, soms heel vervelend, maar het is toch echt zo (en dat is denk ik bij de meeste paarden wel zo)
Dus dan is het misschien verstandiger om voor de makkelijke weg te kiezen en even geen doelen stellen...
Verder geef ik je helemaal gelijk hoor ;)

Verder wens ik TS nog heel veel succes, ik zou zeggen ga op zoek naar een leuke instructrice / instructeur. Dan komt het vast helemaal goed :j

Ik begrijp wat je bedoeld maar geloof dat ik niet helemaal duidelijk heb neergezet wat IK bedoel haha jij kent vast ook wel het moment dat je vol goede moed begint met rijden en dat je tot de conclusie komt dat t allemaal gewoon niet lukken wil dat kan ook komen omdat jij je dag niet heb (je RIJdag niet hebt) bewaar dan gewoon je rust en breng het terug naar 1 ding zo bedoel ik het

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:58

Oke dat kan ook natuurlijk :D Verkeerd begrepen dan ;)

Electra63

Re: rijden gaat al twee maand heel erg slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:05

Als je paard niets mankeert en er is geen mogelijkheid tot extra lessen, misschien kan je dan een tijdje leuke dingen doen zonder druk. Lekker tutten, wandelen buiten, aan de hand laten grazen, longeren en als hij verkeersmak is, lekker veel buiten rijden (ontspannen). Of eerst een weekje vakantie geven en dan langzaam (het liefst met een instructrice) opbouwen en niet te veel vragen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:07

Tjaaaa , tis een veel voorkomend probleem , je bent er zeker niet alleen mee.
Maar zoals er al een paar hebben gezegt, en jij geeft het een beetje schoorvoetend half toe, tis niet het paard dat in de fout gaat, de fout zit zeker bij jou.
Als je daar van uitgaat, en en van een trapje lager weer begint op te bouwen zal het zeker lukken, maar neem goede instructie, 1x in de maand is wel bijzonder weinig hééééé, als je nu eens iedere week les zou nemen, dan kan je wat je in de les oefende , even proberen door te trainen in de loop van de week en dan is er bij de nieuwe les onmiddelijk de controle van hoe het gegaan is, en of er hier en daar toch nog een beetje moet bijgeschaaft worden.
Echt alleen kan je zoiets niet, alleen met les, is er een goede kans dat het gaat beteren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:07

Misschien een stom vraagje... maar kan een paard zich bedonderd voelen even in mensentaal?
Ik bedoel: ze heeft hem in topvorm gereden zegt TS zelf en vervolgens werd ze ziek. Is miss al die weken niet op stal geweest (waarvoor dan alle begrip, begrijp mij niet verkeerd) en er is iemand anders een aantal keer op hem gaan rijden die er dus niet zo'n verstand van had. Kan dit paard zich verlaten/ in de steek gelaten of wat dan ook (hoe paarden dat voelen) hebben gevoeld en daarom nu staken bij TS? Het vertrouwen dus in haar kwijt zijn geraakt? Immers vorige keer dat hij zo goed zijn best deed liet ze hem in de steek?

Ik weet dat paarden een goed geheugen hebben. Heb genoeg daarin meegemaakt (oa een manegepony waar ik een sterke band mee had. Ik was 1 van de weinigen die op haar reed. Toen ik verhuisde is zij veranderd in een draak. De keer dat ik terug kwam (na bijna 2 jaar, woonde aan andere kant vh land namelijk) brak ze d'r stal zowat af om naar mij toe te komen. Heb toen besloten nooit meer terug te gaan, want ze hadden daarna echt een moelijke aan haar.)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:11

Dat zou zomaar kunnen denk ik, ik heb het ook als ik op vakantie ben geweest en paardje heeft ook vakantie gehad, dan komt ze ook niet meer naar me toe lopen vanuit de wei zoals ze dat normaal gesproken wel doet :D

Verder is alles al wel gezegd hier, TS: werk aan jullie band en zorg voor instructie :j