Probleem: Handen stil houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennylicious

Probleem: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:59

Hallo
Ik kan in draf mijn handen niet stil en op de plaats houden. Van de instructrice moet ik ze al op de schoft drukken (zodat het makkelijker is om ze stil te houden). Weer iemand anders zegt dat ik me er heel erg op moet concenteren, maar bij paardrijden ben ik met zoveel dingen bezig dat het onmogelijk is om me alleen daarop te concentreren. Iemand tips/tricks?

EllyC

Re: Probleem: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:09

Neem een letter in de bak en elke x als je die letter passeert denk je "handen stil".
Door er bewust mee bezig te zijn zul je zien dat het ineen onbewust goed gaat (aldus de leer van ac. bartels)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:11

Je moet iemand hebben die constant naast je staat bijna die elke keer roept wanneer je je handen teveel beweegt. Je moet je bewust worden van hetgeen wat je doet voor je het kan verbeteren.
Handen op de schoft drukken zou ik niet doen, want zo is je hand niet meer meegaand genoeg naar de mond van je paard.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:34

iid niet je handen op de schoft drukken. Gewoon je handen op de plaats proberen te houden, los in je schouders zijn en dan maar een keer opstappen en alleen aan je handen denken. En verder bij een punt in de bak controleren of ze nog steeds stil op de juiste plek zitten.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:11

onrustige handen heeft te maken met rompstabiliteit. De ruiter zit vaak dan nog niet in balans waardoor de uiteinden van zijn lichaam gaan bewegen. Op het moment dat je in balans kunt zitten zullen de uiteinden van je lichaam stiller worden. Je kunt werken aan je balans bijv. door reglematig zitten op een fysiobal. Succes!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:17

je moet er eigenlijk constant op letten, of iemand anders moet het voor je doen ;)
Als het steeds herhaalt wordt: ' Handen omlaag ', doe je het vanzelf uit jezelf!

X.

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:55

Het probleem van je handen zit vaak ook in armen probeer je armen te ontspannen en los te zien van je lichaam als je gaat draven en je gaat staan zorg dan dat je je armen niet tege je lichaam aan plakt maar ontspant en ik zou persoonlijk helemaal gek worde als iemand steeds stond te roepen handen stil handen stil dus als je het mij vraagt is het een goed idee van Jury dat als je bij een bak letter komt je zelf aan te leren dat je er even aan denkt, paardrijden is niet makkelijk er komt veel bij kijke als je het nog moet leren

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:09

ik had zelf ook het probleem.
ik moest ergens anders op gaan letten, ik moest me duim nu op de teugels gaan doen,(ja sorry kan het zo niet echt goed uitleggen) omdat ik dat in het begin nooit deed, ging ik juist daarop letten en deed ik het minder.

ook hadden ze een strotouwtje tussen me handen gebonden zodat het igg wel moest, en je er ook op moest letten ..

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:19

ja dat kan natuurlijk ook helpe uit eindelijk moet je het natuurlijk doen op de manier die bij jou zelf het best werkt

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 07:39

ziamara schreef:
ook hadden ze een strotouwtje tussen me handen gebonden zodat het igg wel moest, en je er ook op moest letten ..

als zo'n touwtje vast zit is dat erg gevaarlijk als je eraf valt. Ik kreeg ooit de tip om twee post elastieken vast te maken aan het zadel en dan om je polsen heen die knappen vrij snel mocht je vallen. Heb het zelf nooit geprobeerd.

Anneee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:11

Ik heb hier ook nogal last van, vooral tijdens het lichtrijden.
Ze hebben mij verteld dat je tijdens het lichtrijden dicht bij je zadel moet blijven, zodat je minder op en neer gaat (laat ik het zo even zeggen) en dus je handen ook makkelijker stil houdt.

@Thirza
Maar elastiektjes lijken me toch ook nog best gevaarlijk/pijnlijk..

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:36

heb het niet voor niks niet geprobeerd ;)
Het leek mij niks maar ik heb de tip wel du ooit gehad.

Ik moet nu mijn handen juist wat hoger houden niet extreem hoog hoor en dat werk wel.
Als je ze bij het zadel houd heb je het risico dat je ze vast zet.

Anneee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:40

ahaaa. ja het lijkt mij dus aardig pijnlijk en ook niet erg veilig..

Ik bedoel dat je met je kont dicht bij je zadel moet blijven, niet met je handen.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:57

met elastiek of touwtje lijkt mij geen verschil igg ;)
het is allebei niet veilig, maar het touwtje niet strak gewoon dat je er constant op let.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:16

het is eigenlijk een kwestie van consentratie...
Maar als de kleintjes in de les het doen zeggen ze meestal, draai je pink in een klein stukje manen... Dan schud je vaak al minder, maar dit moet je wel zo rap moglijk afleren dan, want sommige paarden kunnen hier niet tegen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 21:11

ik rij 10 jaar paard, dit is mijn grootste probleem dus, en heb al een keer met touwtje geprobeerd, die werd aan t zadel vastgemaakt en die moest ik vastpakken met mijn handen, en ja hoor je raad het al, na een tijdje trok ik et touwtje los xD Aan mijn balans werken lijkt me goed idee, dat kan nog wel de reden zijn waarom mijn handen niet stil zitten, maar heeft iemand misschien ook nog tips om in balans te blijven, tijdens het paardrijden zelf?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:17

hoebedoel je in balans haha?

ja ik had er ook erg last van hoor, met me handen, maar gelukkig is het bij mij opgehouden!
en als je touwtje los trekt. dan ben je wel goed bezig haha :p
ik was alleen maar gefocust op het aan de teugel rijden ..
toen ik daar mee ben gestopt om me daar op te focussen, en lekker met los teugeltje te rijden paar weken lang(en op me duim letten), is het opgehouden en me paard was ook een stuk rustiger

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 21:21

Nou als ik niet goed in balans ben, en andere ruiters wel, is er vast een manier om in balans te raken bij paardrijden en het te blijven?:P

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 21:22

iemand zei namelijk dat die onrustige handen kan komen door dat ik niet in balans zit:P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:24

Hier precies hetzelfde probleem!

Als ik ga draven doe ik mijn handen tegen elkaar ipv uit elkaar. Dit scheelt al een hoop. Als het heel erg is kan je ook een plukje manen zo vast houden.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:30

je balans is volgens mij het evenwicht, dat je recht zit op je paard.. maar ik zie niet in wat dat met je handen te maken heeft?

maar als je toch een beter balans wilt, doe dan je paard aan de longe, en ga op hem rijden zonder stijgbeugels :D

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:59

Misschien kun je, je handen tegen elkaar houden en dan op het zadel leggen? Of een pluk mannen vastpakken?
(Als je niet trekt, anders heb je straks een pluk manen vast! :D )

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:52

je teugels normaal vast pakken.
De Lus zegmaar kruislings doen zodat je Linkerteugel uiteinde Rechts vast had zegmaar, zo voel je ook wat je doet dit heeft bij mij heel erg geholpen.

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:11

voor dat je gaat rijden zeg je tegen je zelf ik hou me handen stil
zorg als je alleen gaat rijden dat iemand bij ej loopt die dit telkens zegt..
elke keer laten herhalen

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:39

ik moest altijd heel belachelijk met wijnglaasjes ( wel van plastic ) Met water in mijn handen rijden. Als je je handen dan niet stilhoudt, wordt je nogal nat. :p