Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lissie23 schreef:Wij hebben zelf ook een pony gehad, die dit deed. Bleek rugklachten te hebben. Is behandeld door de fysio. Gekraakt, veel oefeningen en het langzaam weer opbouwen. Daarna ging het weer super.
deeshuykman schreef:Zadel is nagekeken en aangepast. Met rijden houden we idd rekening met de spierontwikkeling en proberen haar zo recht mogelijk te rijden. Volgens mij is het ondertussen ook een beetje een gewoonte geworden dat ze dit doet.
KiWiKo schreef:als het niks lichamelijks is, en het ligt niet aan het tuig............ dan is er maar een ding waar het aan kan liggen, en dat is de ruiter
HannahFrouk schreef:KiWiKo schreef:als het niks lichamelijks is, en het ligt niet aan het tuig............ dan is er maar een ding waar het aan kan liggen, en dat is de ruiter
Ehm ... en waarom bokt-ie dan aan de longeerlijn ook ZONDER ruiter?
Of lees ik het nou niet goed?
Bokt het paard telkens met galop aanspringen of alleen de eerste paar keer? Als je zeker weet dat het niet: zadel , rug, kiezen, hulpen of iets anders is , dan zou ik beginnen met een aantal keren achter elkaar aanspringen. De eerste keer dat ze NIET bokt, uitgebreid belonen en stilzetten (helemaal stil, 5 minuten niets laten doen). Daarna een rondje stappen. Dan weer een aantal keren aanspringen, tot de eerste keer dat ze niet bokt. Dan weer meteen stilzetten (de keren dat ze WEL bokt dus juist doorgalopperen). Zo leert je paard goed wat jij wilt zien en wordt ze ook beloond voor het goede gedrag.
Dat een tijd volhouden totdat het kwartje valt.
Dit zal natuurlijk niet gaan helpen als er WEL problemen zijn met rug, zadel o.i.d.

)
nder het zadel zal het bij mij OOK aan het tuig liggen en eventueel rug, dat gaat allemaal nog nagekeken worden, maar ik weet toch echt zeker dat het ook aangeleerd gedrag is! KiWiKo schreef:HannahFrouk schreef:of IQ![]()
of gewoonte
of psychisch (nervositeit-omdat-de-galop-eraan-komt?)
dan is het dus ruiterfout![]()
![]()
het is aan de ruiter om dat op te lossen dan ........ toch?