aanspringen van galop is bok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deeshuykman

aanspringen van galop is bok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:11

Onze pony geeft van de 10 keer dat hij aanspringt in galop 8 keer een bok. Hulp is duidelijk, wordt goed met het been gereden en van voren niet teveel tegengehouden. Tips!!!

lissie23

Re: aanspringen van galop is bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:16

Wij hebben zelf ook een pony gehad, die dit deed. Bleek rugklachten te hebben. Is behandeld door de fysio. Gekraakt, veel oefeningen en het langzaam weer opbouwen. Daarna ging het weer super.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:17

Ik zou hem inderdaad laten onderzoeken.
Geef je daarnaast je hulpen niet te grof?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:23

lissie23 schreef:
Wij hebben zelf ook een pony gehad, die dit deed. Bleek rugklachten te hebben. Is behandeld door de fysio. Gekraakt, veel oefeningen en het langzaam weer opbouwen. Daarna ging het weer super.

Hier idem, en het ging van 1 bok naar een heleboel bokken. Zat vast in de heupen, is ook gekraakt en liep daarna als een trein.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:27

De pony is nagekeken en behandeld, rug staat recht nu, controles om de 6 maand gehad en volgens de behandelaar is het oke. We hebben ook een bezoekje aan de tandarts gebracht dus hier ligt ook geen probleem meer.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:30

Het kan ook een balans probeem zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 08:57

De pony is behandeld, maar heb je ook je training daar op aan gepast, door misschien wat meer te gymmen/rechtrichten?
Kan ook aan het zadel of jou zit liggen,
Vaak is het ook een balans probleem van ruiter en paard, dus ook weer aan het rechtrichten gaan werken en zelf gaan werken aan een onafhankelijke zit, zodat de pony vrij onder jou kan bewegen met zijn spieren .

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 09:07

Zadel is nagekeken en aangepast. Met rijden houden we idd rekening met de spierontwikkeling en proberen haar zo recht mogelijk te rijden. Volgens mij is het ondertussen ook een beetje een gewoonte geworden dat ze dit doet.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:14

Je kunt misschien proberen om iets minder druk op haar rug te zetten, door die druk bokken paarden ook soms met aanspringen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:22

deeshuykman schreef:
Zadel is nagekeken en aangepast. Met rijden houden we idd rekening met de spierontwikkeling en proberen haar zo recht mogelijk te rijden. Volgens mij is het ondertussen ook een beetje een gewoonte geworden dat ze dit doet.

Misschien juist niet proberen recht te zetten, maar rechtricht oefeningen te gaan doen, aan de stelling en buiging werken en zijgangen aanleren , dan kun je b.v vanuit de travers aanspringen.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:24

Is het een merrie? Die kan op bepaalde dagen in de maand ook naar je been bokken, zeker als je je been wat verder naar achteren legt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:25

Doet ze het alleen met rijden of ook aan de longeerlijn? Daaruit kan je ook al merken of het een 'aanwensel' is of dat ze misschien toch nog last heeft van haar rug.
Het probleem is nl. vaak dat een paard naar fysio of gekraakt oid wordt, maar de ruiter zelf nog scheef zit en daardoor alles binnen no-time weer net zo slecht is als voorheen.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 08:22

Mevrouw bokt ook aan de longeerlijn, zonder dat er iemand bovenop zit.. Wel lekker zo'n forum dat je er rustig over nadenkt allerlei kreten hoort. Ga je veel minder in cirkeltjes denken hoe iets mogelijk op te lossen.
Dus volgens mij geen last van ruiter, zadel, hoofdstel. Zat scheef nu recht, tanden zijn goed. Conclussie het is een gewoonte geworden, of ze heeft geen zin. Dus strak aan doorzetten is de enige oplossing toch meer been geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 08:24

als het niks lichamelijks is, en het ligt niet aan het tuig............ dan is er maar een ding waar het aan kan liggen, en dat is de ruiter :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 08:32

Is je pony dan wel warm gedraait? Dus genoeg overgangen, schakelen?
Hoe loopt ie met z'n rug? Loopt ie stuk, of juist verend?

Succes ;)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:21

Snapt je pony alles wel goed?? Heb je les?? zonee, neem les!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:23

KiWiKo schreef:
als het niks lichamelijks is, en het ligt niet aan het tuig............ dan is er maar een ding waar het aan kan liggen, en dat is de ruiter :)

Ehm ... en waarom bokt-ie dan aan de longeerlijn ook ZONDER ruiter?
Of lees ik het nou niet goed?

Bokt het paard telkens met galop aanspringen of alleen de eerste paar keer? Als je zeker weet dat het niet: zadel , rug, kiezen, hulpen of iets anders is , dan zou ik beginnen met een aantal keren achter elkaar aanspringen. De eerste keer dat ze NIET bokt, uitgebreid belonen en stilzetten (helemaal stil, 5 minuten niets laten doen). Daarna een rondje stappen. Dan weer een aantal keren aanspringen, tot de eerste keer dat ze niet bokt. Dan weer meteen stilzetten (de keren dat ze WEL bokt dus juist doorgalopperen). Zo leert je paard goed wat jij wilt zien en wordt ze ook beloond voor het goede gedrag.

Dat een tijd volhouden totdat het kwartje valt.

Dit zal natuurlijk niet gaan helpen als er WEL problemen zijn met rug, zadel o.i.d.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:30

Het kan ook aan de longeerlijn zijn dat het paardje het moeilijk vind om te galoperen. Misschien eer veel in stap en draf balans oefeningen doen en vanuit een goede verzamelde draf af en toe één of 2 stapjes galop?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:32

HannahFrouk schreef:
KiWiKo schreef:

Ehm ... en waarom bokt-ie dan aan de longeerlijn ook ZONDER ruiter?
Of lees ik het nou niet goed?

Bokt het paard telkens met galop aanspringen of alleen de eerste paar keer? Als je zeker weet dat het niet: zadel , rug, kiezen, hulpen of iets anders is , dan zou ik beginnen met een aantal keren achter elkaar aanspringen. De eerste keer dat ze NIET bokt, uitgebreid belonen en stilzetten (helemaal stil, 5 minuten niets laten doen). Daarna een rondje stappen. Dan weer een aantal keren aanspringen, tot de eerste keer dat ze niet bokt. Dan weer meteen stilzetten (de keren dat ze WEL bokt dus juist doorgalopperen). Zo leert je paard goed wat jij wilt zien en wordt ze ook beloond voor het goede gedrag.

Dat een tijd volhouden totdat het kwartje valt.

Dit zal natuurlijk niet gaan helpen als er WEL problemen zijn met rug, zadel o.i.d.

Het is altijd de keuze of combinatie uit 3 :D

OF lichamelijk, of harnachement of ruiter :)

andere smaken zijn er niet :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:11

of IQ :+
of gewoonte
of psychisch (nervositeit-omdat-de-galop-eraan-komt?)

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:15

aangeleerd kan naar mijn mening wel degelijk hoor! (komt vast commentaar op :P )

ik heb er hier ook eentje staan!

mijn pony is nog niet nagekeken door fysio of osthiopaat maar het is zeker OOK een aanwendsel!
ik heb het eens uitgeprobeerd; ze gallopeert gewwon super soepel los, of aan de lijn..
als ik haar aan de lijn heb en ik maak het geluidje wat ik maakte onder het zadel om het aan te leren (want been was ook te erge bok dus ik probeerde het eens anders) > geluidje = BOK
znder geluidje, feilloos is galop!

o :P nder het zadel zal het bij mij OOK aan het tuig liggen en eventueel rug, dat gaat allemaal nog nagekeken worden, maar ik weet toch echt zeker dat het ook aangeleerd gedrag is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:29

HannahFrouk schreef:
of gewoonte

dan is het dus ruiterfout :D :D

het is aan de ruiter om dat op te lossen dan ........ toch?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:37

Als het een gewoonte is, dan is het waarschijnlijk rijtechnisch op te lossen. Probeer eens te voorkomen dat hij bokt, dus kleinere hulp, hoofd omhoog houden enz. En anders kijken wat hij doet als er een meer ervaren ruiter op zit?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:36

KiWiKo schreef:
HannahFrouk schreef:
of gewoonte

dan is het dus ruiterfout :D :D

het is aan de ruiter om dat op te lossen dan ........ toch?

Dan kun je alles wel een ruiterfout noemen.
Ik zie dat liever iets genuanceerder.

Als een nerveus paard niet aan wil/kan springen in galop of als een koppige koudbloed dat niet wil, zijn voor mij toch twee verschillende problemen. Het ene zou je psychisch kunnen noemen, het andere dominantie (geef het maar een naam). Als je het bij beide paarden niet voor elkaar krijgt, dan kun je zeggen: je schiet tekort als ruiter.

Maar ik zie dat dus meer als: probleem kan voorkomen uit de combinatie van dat moment. En ik vind dat dan niet perse een ruiterfout.

Maar als je't anders wilt zien, kan dat natuurlijk ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:38

Yep, alles is ook ruiterfout :)

het is aan de ruiter om lichamelijk ongemakken op te merken, het is aan de ruiter om slecht passend tuig op te merken........

en het is aan de ruiter om rijtechnische problemen niet ontstaan uit lichamelijk ongemak of slecht tuig op te lossen......

nogmaals er zijn maar 3 smaken in deze..... lichamelijk ongemak, slecht tuig of de ruiter die geen van die twee oppakt en het zelf op kan lossen :)