Bijou @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBijou

Bijou @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:37

We zijn na het winterweer terug rustig begonnen met trainen, dus open ik eens een topic. Wat meer info over Bijou:

Geslacht: Ruin
Afstamming: Bayard x Orion ox
Stamboek: NRPS
Stokmaat: 1m46

We rijden eigenlijk voornamelijk voor het plezier, maar als ik er een niveau op moet plakken zou ik zeggen dat we op L-niveau trainen. Bijou heeft vooral nog veel problemen met het doorbuigen op de linkerhand (vooral in de galop!), en mooi ontspannen te blijven lopen tijdens de middendraf. Als hier tips voor zijn, heel graag!

Oh ja, nog wat opmerkingen: Mijn gezicht is op elke foto weggekrast, omdat ik écht op elke foto even lelijk kijk. Misschien moet ik daar eens aan gaan denken tijdens het rijden :o Bijou's kale plekken komen helaas door zijn deken...

Verder zou ik gewoon zeggen, kijk en geniet en geef hopelijk nog wat bruikbare tips :D

Uiteraard eerst opgerwarmd.

1) Hoofd kantelt een beetje...

2) Redelijk netjes, alleen mijn handen bijeen en rechtop!

3) Hier zie je goed wat er gebeurt in de middendraf, mijn voet is hier trouwens ook verschrikkelijk...

4) Weer hetzelfde, mijn voet _-:(

5) Mooi ontpannen, handen bij elkaar...

6) Beetje op de voorhand, handen bij elkaar, mag iets ronder...

7)

8) Mooi actief

9) Weer de middendraf, hoofd omhoog dus...

10) Iets op de voorhand

11) Mooi drafje

12) De linkergalop, hét probleem... Hier valt het nog redelijk mee, maar mijn handen zijn wel te laag + te wijd

13) Maar hier zie je het beter, Bijou wilt z'n nek niet buigen en dan begin ik te trekken... Met als gevolg dat ik helemaal scheef zit en veel te hard trek...

14) Hier is zijn buiging goed, ik zit wel nog helemaal scheef

15) De rechterkant, waar hij wel gewoon kan buigen

Op de foto's lijkt het trouwens of ik steeds op dezelfde kant rij, maar dat is in werkelijk niet zo ;)
Bedankt voor het kijken, laat nog een leuke reactie achter :D!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 13-02-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd op verzoek.

Yentl_

Re: Bijou @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:59

Leuke pony!
Probeer hem alleen wel wat actiever van achter te krijgen, zodat hij ook in de middendraf beter over zijn rug kan komen en dus wilt zakken. Tijdens het inbuigen in de galop moet je je hand ook niet naar je toe trekken, maar opzij. Zo werk je namelijk erg terug in de mond. En als je je hand gewoon helemaal opzij doet, kan hij ook veel beter doorbuigen door zijn hele hals en niet alleen in de kaak. Verder is een borstbeschermer onder je deken misschien een tip? Dat is een soort van zwarte panty die rond de borst zit, deze doe je onder je deken ;) Succes, het is een leuke pony!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:16

Ik zou vanuit dat nageeflijke proberen hem heel langzaam aan iets meer naar voren te rijden. Eerst goed nagaaflijk rijden in de draf, daarna eerst eens 1 pasje verruimen. En niet te veel willen want dan komt het hoofdje er weer uit. Zo kun je dit steeds meer uit bouwen. Begin bij de basis. Zo werkt het precies hetzelfde met de galop. Eerst nageeflijk en met stelling en buiging rijden in de stap, dan hetzelfde doen in de draf, daarna de middendraf en daarna pas in de galop.

Denk om je eigen houding, probeer recht erboven te blijven! En die hakken hé... Uitdrukken! Doe eens je voeten uit de beugels en beweeg je enkels eens goed en daarna ze er weer inzetten. Helpt echt. Desnoods meerdere keren per keer herhalen.

Leuke combinatie, jammer van je gezicht. Vind het juist goed om de inspanning te kunnen zien op een gezicht. Succes!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:28

Erg bedankt allebei :D!

@Yentl_: Van achter actiever krijgen is een goed idee, maar hoe doe je dat precies..? Gewoon zien dat ie goed actief loopt? En van mijn hand in de galop: daar heb je idd gelijk in, is echt een werkpunt van mij... Maar zodra ik mijn hand naar binnen doe, loopt Bijou ook naar de binnenkant, hoe hard ik ook met mijn binnenbeen drijf en mijn buitenhand eraan hou... Is daar iets aan te doen? Van die borstbeschermer, daar heb ik echt nog nooit van gehoord :o Weet je misschien waar je zoiets kan kopen?

@Rocksyboy: Dat stap voor stap rijden is inderdaad een goede. In de stap en draf buigt hij redelijk goed door, maar daar kan ik misschien nog wat meer op doorwerken. Dat van mijn hakken viel me inderdaad nu pas op, tijdens het rijden had ik er niet echt aan gedacht! Volgende keer een lesje zonder beugels dus :D Mijn gezicht, hehe, concentratie is inderdaad mooi. Maar niet als je de hele tijd met je mond open rijdt en daarbij nog eens héél kwaad kijkt.

Allebei erg bedankt voor de tips, hier heb ik echt wat aan :D!

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:50

Bij borstbeschermers kan het zijn dat juist de bescherming gaat schuren....

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:28

Ik gebruik momenteel ook een borstbescherming, maar bij jou zijn de schuurplekken wel erg groot! Bij mij zijn ze mini, maar ik zou je wel aanraden om die te gebruiken. Borstbeschermer kan iets schuren maar echt niet zoveel hoor.

Maar nu ontopic. Je hebt een onwijs leuke pony! Maar als ik je een tip mag geven: Probeer echt je hakken uit te drukken, wat ik nu bijna bij alle foto's zie is dat je met je spoor in zijn buik drukt. Probeer hem echt voorwaarts te houden, dus een keer drijven en je hakken weer uitdrukken. Succes!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:32

ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie gehad,toen zei mjn instructeur tegen met dat ik eerst moest concentreren dat ze nagevelijk bleef met een klein pasje verruiming,en zodra ze dat accepteerd ga je steeds wat meer vragen.succes verder.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:35

Haaai,

Ik ken dat met de buiging en het trekken heb het zelf bij mijn haflinger bijna opgelost. En ik was ook bezig met ik zal hem wel krijgen hoor en dan zelf gaan trekken maar dat was geen oplossing ik heb hem met een wat lichter teugeltje gereden en niet te veel trekken zelf er bij nadenken dat je niet gaat trekken en dan veel voltes en slangevoltes rijden. Mijn haflinger reageert er heel goed op. Ik hoop voor jou dat Bijou er ook goed op reageert want het rijdt echt een stuk fijner. En die schuurplekken van de deken zien er niet echt fijn uit. Die middendraf gewoon een beetje opvoeren niet te lang en dan weer terug nemen naar een arbeidsdraf. En dat een paar keer herhalen ik hoop dat het dan wat beter gaat. Het ziet er op best goed uit maar er zijn nog wat verbeterpuntjes maar die noem je zelf ook al

X

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:53

Meid, trek je sporen uit.
Ik zie nérgens het puntje van je sporen, en dat is geen goed teken volgens mij...

Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met je voeten, doe dan geen sporen om, hiermee pest je je pony alleen maar ;)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 17:00

Allemaal erg bedankt voor de tips!

Mir_horses: ik weet het, het ziet er echt niet uit... ik heb nochtans een Bucas deken, die staan er toch om bekend om niet te schuren? Waar koop jij je borstbeschermers...?

Sammy1: Dankje, ga ik zeker proberen :)!

Likemaaike: Erg bedankt voor de super goede tips! Die ga ik zeker gebruiken :D!

Marjoow: Op de foto's ziet het er inderdaad echt erg uit, ik wist niet dat het zo erg was... Ik zal volgende keer zonder sporen rijden, en goed op mijn voeten letten :)

lotterdhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:21

ziet er leuk uit.
vind het knap dat het je lukt om toch nog zo geconcentreerd bezig te zijn ookal rijd je in een weide.
Verder zeg je het eigenlijk zelf al.

succes.

xx

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 17:23

Haha, we zijn inderdaad niet echt professioneel, een weitje is alles wat we ter beschikking hebben... Maar we hebben vooral veel plezier :D!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:40

xBijou schreef:
Haha, we zijn inderdaad niet echt professioneel, een weitje is alles wat we ter beschikking hebben... Maar we hebben vooral veel plezier :D!

Dat is toch het belangrijkste :)
Misschien als je les neemt? Ik weet niet of je dat al hebt, maar dan kun je echt aan de gang misschien??

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:47

Marjoow schreef:
xBijou schreef:

Dat is toch het belangrijkste :)
Misschien als je les neemt? Ik weet niet of je dat al hebt, maar dan kun je echt aan de gang misschien??

Nee, les hebben we niet... Maar het is echt vooral bedoeld als hobby, en Bijou is een echte low-budget pony :D Dat willen we graag zo houden, en dan zijn lessen helaas wat te duur... Daarom plaats ik liever mijn foto's op bokt, daar krijg ik ook goede tips!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:48

Oke, zo lang je maar plezier hebt, toch :)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:49

Dat is inderdaad ons grootste doel :D!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:51

Zo,n bostbeschermer kun je bij elke ruitershop kopen. Mijn paardje heeft er ook eentje. Super dingen vind ik het. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:05

]

[qoute] Nee, les hebben we niet... Maar het is echt vooral bedoeld als hobby, en Bijou is een echte low-budget pony :D Dat willen we graag zo houden, en dan zijn lessen helaas wat te duur... Daarom plaats ik liever mijn foto's op bokt, daar krijg ik ook goede tips![/quote]

Dat vind ik nu weer zo jammer! Zie hier een hele leuke pony met een amazone die haar best doet om het zo goed mogelijk te doen, maar dat niet voor elkaar krijgt omdat ze geen les heeft.
En met al de goede tips van bokt gaat het je ook nooit helemaal lukken zonder dat spiegeltje aan de kant.
Jammer, erg jammer, want ik denk dat je met de goede begeleiding nog veel meer plezier kan hebben van de pony en ook wedstrijden zeker moeten kunnen.

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:17

aerdenhout1 schreef:
]

[qoute] Nee, les hebben we niet... Maar het is echt vooral bedoeld als hobby, en Bijou is een echte low-budget pony :D Dat willen we graag zo houden, en dan zijn lessen helaas wat te duur... Daarom plaats ik liever mijn foto's op bokt, daar krijg ik ook goede tips!

Dat vind ik nu weer zo jammer! Zie hier een hele leuke pony met een amazone die haar best doet om het zo goed mogelijk te doen, maar dat niet voor elkaar krijgt omdat ze geen les heeft.
En met al de goede tips van bokt gaat het je ook nooit helemaal lukken zonder dat spiegeltje aan de kant.
Jammer, erg jammer, want ik denk dat je met de goede begeleiding nog veel meer plezier kan hebben van de pony en ook wedstrijden zeker moeten kunnen.[/quote]

Tja, jammer is het misschien wel ja... Vroeger reden we actief nationale wedstrijden, met les en en alles erop en eraan, maar toen begon Bijou te manken... En héél af en toe, als je goed kijkt zie je dat hij hier nog last van heeft. Op topniveau zullen we dus niet meer kunnen trainen, maar hiervoor ga ik hem zéker niet verkopen. Ik heb toen hij mankte de keuze gekregen om met Bijou verder te doen op ons eigen tempo, gewoon als hobby, oftewel Bijou te verkopen en een dure dressuurpony te kopen. Ik heb voor Bijou gekozen, om gewoon lekker op ons eigen tempo te werken, wanneer wij er zin in hebben ;)! Hij is daar ook de perfecte pony voor, deze foto's zijn gemaakt nadat ik 2 weken niet meer gereden had... In de winter rij ik trouwens soms onderlinge wedstrijdjes (vooral voor de binnenpiste :Y)!), en in de zomer rij ik soms ook officiële wedstrijden. Dus het is niet dat dit gewoon een weidepony is waar niks mee gedaan wordt :)!

Toen we actief wedstrijden reden, stond hij trouwens ook op een chique dressuurstal. Maar hier had hij écht geen plezier in, was altijd chagrijnig, zenuwachtig... Hij houdt veel meer van zijn 24/7 weide-leventje :D!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:18

AAAAAH...maar dit verhaaltje vertelde je er niet bij in je beginpost!
Compliment dan voor jou dat je toch voor je paardje gaat!!!
Mag ik wel..dat soort mensen!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:20

Haha, dat had ik er inderdaad niet bijverteld, ik kan er moeilijk ons hele verhaal in gaan zetten :D Erg bedankt voor je bemoedigende reactie!

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:25

Super dat je voor je pony en het plezier gaat!

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:50

ik heb het idee dat je pony wat vast zit in zijn hele lichaam
vandaar ook dat de nageeflijkheid niet of nauwelijks aanwezig is
je kan dan proberen om hem dmv kleine, naar beneden werkende, knedende bewegingen in zijn mond diep en rond te rijden en dat natuurlijk opvullen met voldoende been zodat hij naar jouw hand toe loopt en daar jouw handen losser laat vandaaruit kun je hem wat meer in gaan buigen
rij veel wendingen en tempowisselingen je kan in het begin ook een beetje terug rijden en dan weer naar het arbeids draf dan weer 1 of 2 pasjes naar voren maar probeer dan zodra je voelt dat hij weer gaat spannen dat gelijk weer losser te maken voorin zodat hij niet de lossigheid weer van jou afpakt

je hebt een hele leuke pony en vind het heel cool van je dat je hem trouw gebleven bent ook al kan hij niet alles meer aan
veel succes

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:52

oh en probeer je bovenlijf zelf ook wat meer te ontspannen met name je schouders en armen ;)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:42

appelflap2 schreef:
ik heb het idee dat je pony wat vast zit in zijn hele lichaam
vandaar ook dat de nageeflijkheid niet of nauwelijks aanwezig is
je kan dan proberen om hem dmv kleine, naar beneden werkende, knedende bewegingen in zijn mond diep en rond te rijden en dat natuurlijk opvullen met voldoende been zodat hij naar jouw hand toe loopt en daar jouw handen losser laat vandaaruit kun je hem wat meer in gaan buigen
rij veel wendingen en tempowisselingen je kan in het begin ook een beetje terug rijden en dan weer naar het arbeids draf dan weer 1 of 2 pasjes naar voren maar probeer dan zodra je voelt dat hij weer gaat spannen dat gelijk weer losser te maken voorin zodat hij niet de lossigheid weer van jou afpakt

je hebt een hele leuke pony en vind het heel cool van je dat je hem trouw gebleven bent ook al kan hij niet alles meer aan
veel succes

Oei, dat klinkt niet zo goed...
Ik heb je reactie pas gelezen nadat ik ben gaan rijden, maar ik zal er in het vervolg op letten :)

Ik heb vandaag dus weer gereden, met een nieuw rubber bitje + teugels (die had hij kapot gebeten...), en hij was echt véél nageeflijker! Nochtans was het bitje niet scherper (volgens mij?). Ik heb weer foto's, die zal ik er straks/morgen opzetten, ik hoop dat het dan beter is :D!